Saturday, August 3, 2013

အကာအကြယ္မရွိဘဲ အက်ဳိးစီးပြားကို ျမႇင့္တင္ႏိုင္ပါ့မလား


(သုတေမာင္)

ဇြန္လ ၃၀ ရက္ေန႔ထုတ္ ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာရဲ႕ စာမ်က္ ၈ နဲ႔ ၉ မွာ ေတာင္သူလယ္သမား မ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြား ကာကြယ္ျမႇင့္တင္ေရး ဥပေဒၾကမ္းဆုိၿပီး ပါလာတယ္။ စာမ်က္ႏွာ ၉ ရဲ႕ ေအာက္ဆုံးမွာ ျပည္သူအမ်ား သိရွိေလ့လာ အႀကံျပဳႏုိင္ေရးအတြက္ ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္တယ္လုိ႔လည္း ဆုိထားပါတယ္။

ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာမွာ ေဖာ္ျပသြားတဲ့ အဲ့ဒီဥပေဒမူၾကမ္းကုိ ဥပေဒဆုိင္ရာ မူလရည္ရြယ္ အင္အားစုျဖစ္တဲ့ ႏုိင္ငံတစ္ဝန္းက ေတာင္သူလယ္သမားေတြ ဘယ္ေလာက္ဖတ္မိသလဲ၊ ဖတ္မိၾကမယ္ဆုိရင္ေတာင္ ဘယ္ေလာက္နားလည္ သုံးသပ္ႏုိင္ၾကမလဲဆုိတာ အတိအက် မသိႏုိင္ေပမယ့္ ေသခ်ာတာတစ္ခုကေတာ့ အဲဒီလယ္သမားေတြအတြက္ ႀကီးမားတဲ့ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈေတြ ျဖစ္ေပၚေစႏုိင္တဲ့ အျငင္းပြားဖြယ္ရာ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ အဲဒီမူၾကမ္းထဲမွာ ပါဝင္ေနတဲ့ အခ်က္အေပၚ လူမႈအေျချပဳ အသုိင္းအဝုိင္းေတြၾကားမွာ ဇူလုိင္လ တစ္လအတြင္း ေတာ္ေတာ္ေလး ဂယက္႐ုိက္သြားခဲ့တယ္ ဆုိတာပါပဲ။

တုိင္းျပည္လူဦးေရ သန္း၆၀ ထဲက ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ လူဦးေရဟာ ေက်းလက္ေန ျပည္သူေတြျဖစ္ တယ္လုိ႔ ဆုိထားပါတယ္။ အဲ့ဒီ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ ေက်းလက္ေန ျပည္သူေတြထဲမွာ လယ္သမား အခ်ဳိးအစားကုိ အတိအက် ေဖာ္ျပထားတဲ့ ကိန္းဂဏန္း တုိင္းျပည္မွာ မရွိေသးတာေၾကာင့္ ႏုိင္ငံတစ္ဝန္းမွာရွိတဲ့ ေတာင္သူလယ္သမား စုစုေပါင္း အေရအတြက္ကုိ အတိအက် မဆုိႏုိင္ဘူး ျဖစ္ေနတယ္။ ဆန္စပါးဆုိတာ လက္ရွိအခ်ိန္ထိ တုိင္းျပည္ရဲ႕အဓိက စားနပ္ရိကၡာတစ္ခု ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ ဒီရပ္ဝန္း (Sector) ႀကီးတစ္ခုလုံးအေပၚ ႀကီးမားတဲ့ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ ရွိႏုိင္တဲ့ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြား ကာကြယ္ျမႇင့္တင္ေရး ဥပေဒမူၾကမ္းအေပၚ ထင္ျမင္သုံးသပ္တဲ့ ထင္ျမင္အၾကံျပဳခ်က္ေတြ၊ တုံ႔ျပန္မႈေတြ အမ်ဳိးမ်ဳိး နယ္ပယ္အသီးသီးကေန ေပၚထြက္လာခဲ့ပါတယ္။ လက္ရွိအခ်ိန္ထိကို ဒီဥပေဒၾကမ္းအေပၚ အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ သုံးသပ္ခ်က္ အမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ Debate လုပ္ေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စတင္ေဆြးေႏြးခဲ့စဥ္က ဒီဥပေဒၾကမ္းရဲ႕အမည္က ‘ေတာင္သူလယ္သမား ကာကြယ္ေရးဥပေဒ (Farmer Protection Act)’ လုိ႔ စတည္ခဲ့ေပမယ့္ ေနာက္ပုိင္းမွာေတာ့ ‘ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြား ျမႇင့္တင္ေရးဥပေဒ (Farmer Welfare Enhancing Act)’ လုိ႔ ေျပာင္းလဲေခၚေဝၚခဲ့ပါတယ္။ နဂုိကမွ ဥပေဒၾကမ္းပါ အခ်က္အလက္ ေတြအေပၚ အျငင္းပြားေနရတဲ့အထဲ ဥပေဒရဲ႕ေခါင္းစဥ္ကုိပါ ထပ္ေျပာင္းလုိက္တာေၾကာင့္ နယ္ပယ္ အသီးသီးက လူထုၾကားက အျငင္းပြားမႈေတြဟာ ပုိလုိ႔က်ယ္ေလာင္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ တိတိက်က်ေျပာရရင္ ဒီဥပေဒၾကမ္းအေပၚ လူထုရဲ႕အျမင္ကုိ သုံးသပ္ရာမွာ အပုိင္းသုံးပုိင္းခဲြၿပီး ႐ႈျမင္ႏုိင္လိမ့္မယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။ ပထမအပုိင္းက အဲဒီဥပေဒၾကမ္းရဲ႕အမည္နာမ ကိစၥပါ။ ၿပီးေတာ့ ဥပေဒၾကမ္းပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြနဲ႔ ဆုိင္တဲ့အပုိင္းျဖစ္ၿပီး ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ဒီဥပေဒၾကမ္း ေပၚေပါက္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္တဲ့ ျဖစ္စဥ္ႀကီးတစ္ခုလုံးႏွင့္ သက္ဆုိင္ရာ နယ္ပယ္အသီးသီးက ပါသင့္ပါထုိက္တဲ့ အင္အားစုအသီးသီးေတြရဲ႕ကုိယ္စားျပဳမႈကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ႐ႈေထာင့္ သုံးခ်က္ကို ကြၽန္ေတာ္နားလည္သေလာက္ ရွင္းျပလုိပါတယ္။

၁။ ဥပေဒၾကမ္း၏ အမည္နာမည္ သတ္မွတ္ခ်က္

ဒီဥပေဒၾကမ္းကို စတင္အဆုိျပဳ ေဆြးေႏြးၾကတုန္းက အဓိကက်တဲ့ အခ်က္က ျမန္မာႏုိင္ငံ ဆင္းရဲမြဲေတမႈကုိ ေလွ်ာ့ခ်ဖုိ႔အတြက္ နယ္ပယ္တစ္ခုကုိ စဥ္းစားရာမွာ လယ္ယာစုိက္ပ်ဳိးေရး နယ္ပယ္ကုိ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ၿပီး ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားရဲ႕အက်ဳိးစီးပြားကုိ အာမခံခ်က္ ေပးႏုိင္မယ့္ (တစ္နည္းအားျဖင့္ အကာအကြယ္ေပးႏုိင္မယ့္) ဥပေဒဆုိင္ရာ ယႏၲရား တစ္ခုတည္ေဆာက္ဖုိ႔ဆုိတဲ့ အေျခခံ အေတြးအေခၚက စခဲ့တာျဖစ္လုိ႔ အဲဒီရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ တည္ေဆာက္မယ့္ ဥေပဒမ်ဳိးကုိ ‘ေတာင္သူလယ္သမား အက်ဳိးစီးပြား ကာကြယ္ေရးဥပေဒၾကမ္း’ လုိ႔ ေခၚခဲ့ပုံရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေနာက္ပုိင္းမွာ ေဆြးေႏြး ျငင္းခုံၾကရင္းကေန အဲ့ဒီမူၾကမ္းရဲ႕ အမည္လည္း တစ္မ်ဳိးေျပာင္းသြားပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ‘ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြား ျမႇင့္တင္ေရးဥပေဒ (Farmer Welfare Enhancing Act)’ ဆုိတဲ့ အျငင္းပြားေနဆဲ လက္ရွိမူၾကမ္းပါပဲ။ ဆုိေတာ့ ဒီဥပေဒၾကမ္းရဲ႕ အမည္နာမအေပၚ အေျခခံက်တဲ့ အျငင္းပြားမႈက ‘ကာကြယ္ေရး’ ႏွင့္ ‘ျမႇင့္တင္ေရး’ ဆုိတဲ့ ႐ႈေထာင့္ႏွစ္ခု ျဖစ္လာပါတယ္။ ျမွင့္တင္ေရးဆုိတဲ့ ေဝါဟာရကို ဘာေၾကာင့္သုံးႏႈန္းတယ္ ဆုိတာ အတိအက် မသိႏုိင္ေပမယ့္ အဲဒီ ေဝါဟာရရဲ႕ အဓိပၸာယ္ (Literal meaning) အရ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကုိ ျမႇင့္တင္ေပးေရးဆုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိတယ္လုိ႔ ဆုိႏုိင္မယ္ ထင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြား ျမႇင့္တင္ေရး ဥပေဒလုိ႔ ဆုိရာမွာ ေယဘုယ် အျမင္သေဘာႏွင့္ ၾကည့္ရင္ သူ႕အေနအထားနဲ႔သူ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ အမည္နာမလုိ႔ ျမင္စရာရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း အဲဒီအမည္သစ္ေအာက္မွာ ပါလာတဲ့ ဥပေဒဆုိင္ရာ ျပ႒ာန္းခ်က္ အခ်ဳိ႕ရဲ႕ အျငင္းပြားဖြယ္ အခ်က္အလက္ (အသုံးအႏႈန္း) ေတြကို အေပၚကဥပေဒရဲ႕ ေခါင္းစီးအမည္နာမႏွင့္ တြဲၾကည့္လုိက္တဲ့အခါ ဘယ္လယ္သမားေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကုိ ျမႇင့္တင္ၾကမွာလဲဆုိတဲ့ ေမးခြန္းႀကီး ေပၚေပါက္လာ ပါေတာ့တယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ဒီအမည္နာမသစ္ အေပၚ ကြဲလြဲတဲ့ အျမင္ေတြရွိတဲ့ အင္အားစုေတြ ရွိလာတယ္။ သူတို႔ရဲ႕အျမင္ကေတာ့ ရုိးရွင္းပါတယ္။ ေတာင္သူလယ္သမားေတြရဲ႕အက်ဳိးစီးပြားကုိ တကယ္ျမႇင့္တင္လုိတယ္ (သုိ႔မဟုတ္) ေတာင္သူလယ္သမားေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကုိ တကယ္လုိလားတဲ့ ေစတနာရွိတယ္ဆုိရင္ ေအာက္ေျခမွာ အမွန္တကယ္ အလုပ္လုပ္ေနၾကတဲ့ သမား႐ုိးက်သာမန္ ေတာင္သူလယ္သမားေတြ (Small Scale-Farmer) ရဲ႕လယ္သမားဆုိင္ရာ အေျခခံရပုိင္ခြင့္ႏွင့္ အက်ဳိးစီးပြားကုိ အကာအကြယ္ ေပးႏုိင္မယ့္ ခုိင္မာတဲ့ ဥပေဒတံတုိင္းေတြကို တည္ေဆာက္ေပးဖုိ႔ (သုိ႔မဟုတ္) ျပန္လည္မြမ္းမံေပးဖုိ႔ ဆုိတာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီဥပေဒၾကမ္း နာမည္အေပၚ အမ်ားက သိရွိနားလည္ထားတဲ့ လယ္သမားဦးႀကီးေတြဆုိတဲ့ ေအာက္ေျခ ေတာင္သူလယ္သမားေတြရဲ႕ ဆႏၵက သူတုိ႔ရဲ႕အက်ဳိးစီးပြားကုိ အာမခံေပးႏုိင္မယ့္ အကာအကြယ္ျပဳေရး ဆုိင္ရာ ဥပေဒပါ။ အဲဒီအကာ အကြယ္ျပဳေပးႏုိင္မယ့္ ဥပေဒေတြမရွိဘဲ ဘယ္လယ္သမားရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကုိမွ ျမႇင့္တင္ႏုိင္လိမ့္မွာ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ အခုိင္အမာ ယုံၾကည္ၾကပါတယ္။ ဥပေဒမူၾကမ္းထဲက ေတာင္သူလယ္သမားဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ သက္ေရာက္မႈအရ ခ႐ုိနီ ေတာင္သူလုပ္ငန္းရွင္ ဆုိသူေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကုိ ေအာက္ေျခက လယ္သမားေတြနဲ႔ အၿပိဳင္ျမႇင့္တင္ေပးဖုိ႔ ဘာေၾကာင့္ လုိအပ္သလဲလုိ ဆုိတာကလည္း ေနာက္ထပ္စဥ္းစားစရာ အခ်က္တစ္ခု ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါကေတာ့ လက္ရွိအျငင္းပြားေနဆဲ ဥပေဒၾကမ္းရဲ႕ အမည္နာမအေပၚ မတူညီတဲ့အျမင္ ႐ႈေထာင့္ႏွစ္မ်ဳိးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

၂။ ဥပေဒၾကမ္းပါ အျငင္းပြားဖြယ္ရာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား

ၿခဳံေျပာရရင္ ဒီဥပေဒၾကမ္းမွာ အခန္းရွစ္ခန္း ပါဝင္ၿပီး ျပ႒ာန္းခ်က္ ပုဒ္မေပါင္း ၂၈ ခ်က္ပါဝင္ပါတယ္။ အဲဒီထဲက ျပ႒ာန္းခ်က္အခ်ဳိ႕ႏွင့္ အခန္းအခ်ဳိ႕ဟာ ဒီေန႔ေပၚေပါက္ေနတဲ့ ဥပေဒမူၾကမ္းဆုိင္ရာ လူထု Debate ပဲြေတြရဲ႕ အဓိက အေၾကာင္းတရားေတြပါပဲ။

Debate ျဖစ္ေနတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ပါ အခ်က္အခ်ဳိ႕ကုိ သုံးသပ္ရရင္-
(၁) လယ္သမားဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ခ်က္-အခန္း ၁ (င) ဟာ လူထုအေနနဲ႔အစဥ္ အလာအရ နားလည္ခဲ့ၾကတဲ့ ေတာင္သူလယ္သမားဆုိတဲ့ လူထုရဲ႕အျမင္ (Public image) အေပၚ အျမင္တစ္မ်ဳိး ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ ဆုိလိုတာက အဲဒီဥပေဒပုဒ္ခြဲအရ ေတာင္သူလယ္သမားကုိသတ္မွတ္ရာမွာ အမွန္တကယ္ လယ္ယာထြန္ယက္ စုိက္ပ်ဳိးၾကတဲ့ အစဥ္အလာ လယ္သမား ေတာင္သူဦးႀကီးေတြႏွင့္ လယ္ယာလုပ္ငန္းႏွင့္ ဆက္စပ္တဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ လုပ္ကုိင္ေနၾကတဲ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြကုိ ေတာင္သူလယ္သမားဆုိၿပီး လုံးက်စ္လုိက္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့သလို လုံးက်စ္လုိက္အတြက္ အလြန္ကြာဟတဲ့ အဆင့္အတန္းႏွစ္ခုက လူတန္းစားႏွစ္ရပ္ဟာ ေတာင္သူလယ္သမား ဆုိတဲ့ အမည္ေအာက္မွာ ဥပေဒရဲ႕ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈကုိ တန္းတူခံစားၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

သာမန္အေျခအေနမ်ဳိးမွာ ဘယ္လုိေတာင္ သူလယ္သမားမ်ဳိးမဆုိ အေရးႀကဳံလာရင္ သူႏွင့္သက္ဆုိင္တဲ့ ဥပေဒေဘာင္ရဲ႕ အကာအကြယ္ကုိရယူ ခံစားပုိင္ခြင့္ ရွိသင့္ေပမယ့္ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ လတ္တေလာ လယ္ယာေျမႏွင့္ လယ္သမားေတြရဲ႕ အေျခအေန အရပ္ရပ္အရ စီးပြားေရး အင္အားစုေတြႏွင့္ လက္လုပ္လက္စား ေတာင္သူဦးႀကီးမ်ားရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကုိ တစ္ေျပးတည္း သတ္မွတ္လုိက္တဲ့ ကိစၥဟာ အစဥ္အလာ ေတာင္သူႀကီးမ်ားရဲ႕ ေရရွည္အက်ဳိးကုိ ကာကြယ္ရာ မေရာက္သည္သာမက ျမႇင့္တင္ရာလည္း မေရာက္သလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီအဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ခ်က္ဟာ ဘယ္သူက ေတာင္သူအစစ္ျဖစ္ၿပီး ဘယ္သူက ေတာင္သူအတု ျဖစ္ေနသလဲဆုိတဲ့ ေနာက္ထပ္ေမးခြန္းတစ္ခု ေပၚေပါက္လာေစသလုိ၊ ဘယ္ေတာင္သူက ဥပေဒရဲ႕ အကာအကြယ္ကုိ အမွန္တကယ္ ခံစားထုိက္သလဲဆုိတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ရပ္လည္း ထြက္ေပၚလာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီဥပေဒၾကမ္းမွာပါတဲ့ ေတာင္သူလယ္သမား အဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ခ်က္ကုိ ျပန္လည္ ျပင္ဆင္ၿပီး ဘယ္လုိလယ္သမားမ်ဳိးအတြက္ ရည္ရြယ္တယ္ဆုိတဲ့ တိက်တဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ဳိးျဖစ္ဖုိ႔ ေတာင္သူေတြဘက္က လုိလားၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကုိ ေတာင္သူလယ္သမားေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္ ယွဥ္တြဲၿပီး ကာကြယ္ေပးဖုိ႔ (သုိ႔မဟုတ္) ျမႇင့္တင္ေပးဖုိ႔ဆုိတာ မသင့္ေလ်ာ္ဘူး လုိ႔လည္း ပညာရွင္အခ်ဳိ႕က သုံးသပ္ၾကပါတယ္။

ေတာင္သူလယ္သမားလုိ႔ ဒီဥပေဒမွာ သုံးထားေပမယ့္ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြအရ အဓိက ရည္ညႊန္းထားတာက လယ္စနစ္ႏွင့္ စပါးစုိက္ပ်ဳိးတဲ့ လယ္သမားေတြကို အထူးျပဳ ရည္ညႊန္းထားတာျဖစ္ၿပီး တုိင္းရင္းသား ေတာင္တန္းေဒသေတြႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ အလယ္ပိုင္း(အညာအရပ္) မွာရွိတဲ့ ထန္းစုိက္ ေတာင္သူေတြရဲ႕ ေတာင္သူဘဝေတြကုိ ရည္ညႊန္းထားျခင္း မရွိဘူးဆုိတာ ထင္ရွားပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေျပာရရင္ လက္ရွိ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ဥပေဒၾကမ္းမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေတာင္သူလယ္သမား သတ္မွတ္ခ်က္ႏွင့္ ၎တုိ႔အတြက္ အက်ဳိးခံစားခြင့္ သဘာဝကုိၾကည့္ရင္ ေတာင္တန္းေဒသေတြမွာရွိတဲ့ ေတာင္ယာ လုပ္ေတာင္သူ လူတန္းစားႏွင့္ ၎တုိ႔ရဲ႕အလုပ္သဘာဝကုိ ဥပေဒအရ အသိအမွတ္ မျပဳသလုိ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဥပေဒအရ လယ္သမားဆုိတဲ့ အသိုင္းအဝုိင္း အုပ္စုႀကီးထဲမွာ အဲဒီအုပ္စုတစ္ခုလုံး က်န္ရစ္ေနတာ ေတြ႕ရပါလိမ့္တယ္။ ဒီအတြက္လည္း စဥ္းစားေပးသင့္တယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။ ေတာင္တန္းေဒသက တုိင္းရင္းသား နယ္ေျမေတြမွာရွိတဲ့ ရုိးရာအစဥ္အလာ စုိက္ပ်ဳိးေရးစနစ္ႏွင့္ ၎တုိ႔ရဲ႕ အေျခခံရပုိင္ခြင့္ကုိ အကာအကြယ္ျပဳေရးဟာ လယ္လုပ္သူ လယ္ပုိင္ေရးဆုိတဲ့ လူမႈစီးပြားေရး ရည္ရြယ္ခ်က္ကုိ ျပည့္မီဖုိ႔ ဥပေဒေၾကာင္းအရ အာမခံ႐ုံသက္သက္ မဟုတ္ပါဘူး။ အရွည္ေတြးၾကည့္ရင္ ေတာင္တန္းႏွင့္ ေျမျပန္႔ေဒသေတြၾကားက မတူညီတဲ့ လူမႈဝန္းက်င္ ဓေလ့ႏွင့္ တန္ဖုိးေတြကို တရားဝင္ အသိအမွတ္ျပဳရာက အျပန္အလွန္ ယုံၾကည္ေလးစားမႈကုိ တည္ေဆာက္ၿပီးသား ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။

တုိင္းရင္းသားျပည္သူေတြရဲ႕ေဒသဆုိင္ရာ တန္ဖိုးတစ္ခုကုိ ဆန္႔က်င္ဘက္ ဆုိးက်ဳိးမျဖစ္ေစႏုိင္ဘူးဆုိရင္ ဥပေဒေဘာင္ တစ္ရပ္ရပ္မွာ ထည့္သြင္းၿပီး တရားဝင္ အသိအမွတ္ျပဳလုိက္ျခင္းဟာ တုိင္းရင္းသား အခြင့္အေရး Indigenous Rights ကို အသိအမွတ္ျပဳရာ ေရာက္တဲ့အတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ အပံ့အပိုးတစ္ခုလုိ႔ ျမင္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ ေတာင္သူလယ္သမား ဆုိတာကုိ တစ္စုံတစ္ရာဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ခ်က္ ေပးထားၿပီး ဒီဥပေဒအရ အက်ဳိးခံစားခြင့္ ရွိသူလုိ႔ ယူဆႏုိင္ေပမယ့္ ဒီအထဲမွာ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ လယ္ယာေျမေတြ အသိမ္းပုိက္ခံထားရတဲ့ ေျမယာမဲ့ အလုပ္လက္မဲ့ ေတာင္သူလယ္သမားေတြရဲ႕ အေရးကိစၥကုိ ဘယ္လုိကုိင္တြယ္ ေျဖရွင္းေပးမလဲဆုိတဲ့ ဥပေဒဆုိင္ရာ အာမခံခ်က္ (သုိ႔မဟုတ္) ျပ႒ာန္းခ်က္ တစ္စုံတစ္ရာမရွိဘူး ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီဥပေဒဟာ အေျခအေန အမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ ရွိေနတဲ့ လယ္သမား အမ်ဳိးအစား အသီးသီးရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကုိ အမွန္တကယ္ အာမခံခ်က္ ေပးႏုိင္မယ့္ ဥပေဒတစ္ရပ္အျဖစ္ ေတာင္သူလယ္သမားေတြ ဘက္က လက္မခံၾကတာပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒီဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းတဲ့ အစည္းအေဝးႀကီးတစ္ခုမွာ လွည္းကူးက လယ္သမားတစ္ေယာက္က ဒီလုိ ဆုိပါတယ္... “လယ္မရွိဘဲ (အသိမ္းခံရလုိ႔) လယ္သမားအက်ဳိး ျမႇင့္တင္မယ္ဆုိတာ အဓိပၸာယ္မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လယ္သမားဟာ လယ္ရွိၿပီး လယ္ပုိင္ဖုိ႔ပဲ လိုပါတယ္။ လယ္သိမ္းခံလုိက္ရတာ ၁၉၈၀ ျပည့္ႏွစ္ကတည္းက ျဖစ္သလုိ ခုဆုိ ရြာပါသိမ္းခံေနရလုိ႔ ဒီလယ္သမားေတြအတြက္ တကယ္လုိအပ္ေနတာက (မရွိတဲ့လယ္ကုိ) ကာကြယ္တဲ့ ဥပေဒလည္း မဟုတ္သလုိ၊ အက်ဳိးစီးပြား ျမွင့္တင္ေရး ဥပေဒလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ စပါးျပန္စုိက္လုိ႔ရမယ့္ လယ္ကြက္ေတြပဲ လုိအပ္ပါတယ္။”

ေစ်းႏႈန္းသတ္မွတ္ခ်က္ႏွင့္ ဆက္စပ္ၿပီး အခန္း ၂။ ပုဒ္မ ၁၃ (က) မွာ ေဖာ္ျပထားခ်က္အရ လယ္သမား မ်ားရဲ႕ စုိက္ပ်ဳိးထြက္ကုန္ေတြရဲ႕ေစ်းႏႈန္းကုိ ဗဟုိေကာ္မတီႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ တုိ႔က သတ္မွတ္မွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အဲဒီေစ်းႏႈန္းဟာ ေစ်းကြက္ရဲ႕ အမွန္တရားတစ္ခုႏွင့္ လုိက္ေလ်ာ ညီေထြျဖစ္ဖုိ႔ အားနည္းႏုိင္ပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဒီလုိလုပ္တာဟာ ေစ်းကြက္ကုိ သူ႔သဘာဝအေလ်ာက္ လႊတ္ထားေပးၿပီး လုိအပ္သလုိ ထိန္းညိႇေစတဲ့ လြတ္လပ္တဲ့ ေစ်းကြက္စနစ္မွာ အံေခ်ာ္ေနသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ စုိက္ပ်ဳိးသီးႏွံ ေစ်းႏႈန္းကုိ (အထူးသျဖင့္ဆန္စပါး) အနိမ့္ဆုံး အာမခံေစ်းႏႈန္းတစ္ခုႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာေပါက္ေစ်းထက္ မနိမ့္တဲ့ႏႈန္းနဲ႔ အစုိးရက ဝယ္ယူဖုိ႔ သတ္မွတ္မယ္ဆုိရင္ ျမန္မာ့လယ္သမားေတြဘက္က သေဘာက်ၾကမွာ ျဖစ္ေပမယ့္ ဒီနည္းဟာ ႏုိင္ငံအတြက္ ေရရွည္မွာ ဆုံး႐ႈံးမႈေတြ ရွိႏုိင္တဲ့ စဥ္းစားမႈမ်ဳိး ျဖစ္တယ္လုိ႔ ပညာရွင္တခ်ဳိ႕က ေထာက္ျပပါတယ္။ အျခားတစ္ဖက္မွာလည္း အဲဒီစနစ္ကုိ က်င့္သုံးမယ္ဆုိရင္ အလုပ္မျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဆုိရွယ္လစ္ေခတ္က ဆန္စပါးဝယ္ယူမႈပုံစံကုိ ျပန္အသက္သြင္းသလုိ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္ဖုိ႔ထက္ အလုပ္မျဖစ္ဖုိ႔က ပုိမ်ားမယ္ထင္ပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ ဒီေန႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ အခင္းအက်င္းမွာ အဲဒီစနစ္ဟာ ေအာင္ျမင္ႏုိင္မယ္လုိ႔ယူဆရင္ လူထုကုိ ေသေသခ်ာခ်ာ ရွင္းျပဖုိ႔ လုိ ပါလိမ့္မယ္။

လယ္သမားမ်ားအတြက္ ေခ်းေငြထုတ္ေခ်းဖုိ႔ လုိအပ္တဲ့အေၾကာင္း ဒီဥပေဒမူၾကမ္းမွာ ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရတဲ့အတြက္ လယ္သမားေတြရဲ႕ အရင္းအႏွီး လုိအပ္ခ်က္ရွိမႈကုိ အသိအမွတ္ျပဳရာေရာက္တဲ့ အခ်က္ျဖစ္တယ္လုိ႔ ယူဆပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ရွိက်င့္သုံးေနတဲ့ အမေတာ္ေၾကး ထုတ္ေခ်းတဲ့စနစ္ ထဲမွာကုိက မလုိအပ္တဲ့ ႀကိဳးနီစနစ္ႏွင့္ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြေၾကာင့္ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား အတြက္ ေခ်းေငြေတြဟာ ရသင့္ရထုိက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ရသင့္ရထုိက္သေလာက္ ထုတ္ေခ်းႏုိင္မယ့္ အေျခအေနမ်ဳိး မေတြ႕ရဘဲ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါကုိေသခ်ာကုိင္တြယ္ ျပင္ဆင္သင့္တယ္လုိ႔ ဥပေဒပညာရွင္တခ်ဳိ႕က သုံးသပ္ၾကပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ခုထြက္ထားတဲ့ ဒီဥပေဒမူၾကမ္း ေရးဆြဲတဲ့ ျဖစ္စဥ္ၾကီးတစ္ခုလုံးႏွင့္ ဒီဥပေဒ ေပၚေပါက္ျခင္းမွာ ေတာင္သူလယ္သမားေတြ အပါအဝင္ နယ္ပယ္စုံက ပါသင့္ပါထုိက္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ ေတြရဲ႕ ကုိယ္စားျပဳမႈ ကိစၥပါ။ စတင္ေဆြးေႏြး ေရးဆြဲစဥ္ကေန ထြက္လာၿပီးတဲ့အခ်ိန္ထိ နယ္ပယ္စုံက ပါသင့္ပါထုိက္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ကုိယ္စားလွယ္ေတြ မပါဝင္ခဲ့ဘဲ နီးစပ္ရာလူေတြနဲ႔ ေရးဆြဲျပ႒ာန္းခဲ့တာ ျဖစ္လုိ႔ ဒီဥပေဒဟာ လူထုကုိက်ယ္ျပန္႔စြာ ကုိယ္စားျပဳၿပီး ေပၚေပါက္ခဲ့တာ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အားနည္းခဲ့လုိ႔ ခုခ်ိန္မွာ ဒီဥပေဒၾကမ္းအေပၚ လူထုရဲ႕ သုံးသပ္အၾကံျပဳခ်က္ေတြရဖုိ႔ Back Gear ထုိးၿပီး လူထုသေဘာထား ခံယူပြဲေတြ၊ အၾကံျပဳ သုံးသပ္ခ်က္ေတြကုိ သက္ဆုိင္ရာက အေရးတႀကီး ရွာေဖြေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိလုပ္တာေကာင္းတယ္လုိ႔ ဆုိရမွာျဖစ္ေပမယ့္ အေရးႀကီးတာက အဲ့ဒီလုိရလာတဲ့အႀကံျပဳခ်က္ေတြ လူထုအသံေတြကို ဘယ္ေလာက္ အတုိင္းအတာထိ ထည့္သြင္းစဥ္းစားမလဲဆုိတဲ့ အခ်က္ပါ။ ဒါကေတာ့ လႊတ္ေတာ္ကေန အတည္ျပဳၿပီး ေနာက္ထပ္ ထြက္လာႏုိင္ေျခရွိတဲ့ ေနာက္ဆုံး ဥေပေဒျပ႒ာန္းခ်က္တစ္ရပ္ ထြက္ေပၚလာတဲ့အခါ သိရမွာမုိ႔ ေစာင့္ၾကည့္႐ံုသာ ရွိပါတယ္။

ၿခံဳငံုေျပာရရင္ လက္ရွိထြက္ေပၚထားတဲ့ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြား ျမႇင့္တင္ေရး ဥပေဒၾကမ္းအေပၚ အင္အားစုအသီးသီးက အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ေဆြးေႏြးအႀကံျပဳလ်က္ ရွိေနသလို ဆက္ၿပီးလည္း Debate လုပ္ေနၾကပါတယ္။ ၾသဂုတ္လထဲမွာ လႊတ္ေတာ္ထဲ ေရာက္သြားႏုိင္တာ ေၾကာင့္ ဒီကိစၥဟာ ေတာင္သူလယ္သမားေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားအေပၚ တုိက္႐ုိက္ပတ္သက္ၿပီး လတ္တေလာမွာ အင္မတန္ အေရးႀကီးတဲ့ ကိစၥျဖစ္ေနပါတယ္။ လယ္ယာလုပ္ကုိင္ျခင္းနဲ႔ အသက္ေမြးၾကတဲ့ ေတာင္သူလယ္သမားေတြမွာ လယ္ယာေျမ မရွိေတာ့တဲ့အခါ (သုိ႔မဟုတ္) ေတာင္သူလယ္သမား အက်ဳိးစီးပြားကုိ အကာအကြယ္ ျပဳေပးထားတဲ့ ယႏၲရား (Mechanism) ႀကီးတစ္ခုလုံး မရွိတဲ့အခါ ေတာင္သူလယ္သမားဆုိတဲ့ လူတန္းစားတစ္ရပ္လည္း ေပ်ာက္ကြယ္သြား ႏုိင္ပါတယ္။ အဲ့ဒီလူတန္းစား ေပ်ာက္ကြယ္သြားရင္ ထမင္းကို အဓိကစားသုံးတဲ့ သန္း ၆၀ ေသာ ေရႊျမန္မာတုိ႔ရဲ႕ ထမင္းဝုိင္း ယဥ္ေက်းမႈပုံစံေတြ ေျပာင္းလဲသြားႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ ေက်းလက္ေနျပည္သူတုိ႔ရဲ႕လူမႈဘဝမွာ ႀကီးမားတဲ့ စိန္ေခၚမႈႏွင့္ ရင္ဆုိင္ရပါလိမ့္မယ္။ တုိင္းျပည္မွာ ႀကိဳးစားတည္ေဆာက္ေနတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆုိတာလည္း အဲဒီလုိအေျခအေနမ်ဳိး ေရာက္ခဲ့ရင္ အခင္းအက်င္းတစ္မ်ဳိး ျဖစ္သြားႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ေျပာလုိတာက တုိင္းျပည္ရဲ႕ ထမင္းအုိးကုိ ေသာ့မခတ္ထားပါနဲ႔ စားသင့္စားထုိက္တဲ့သူေတြ ထုိက္သင့္သလုိ စားေသာက္ႏုိင္ေအာင္ (သုိ႔မဟုတ္) သူတုိ႔ထမင္းဝုိင္းေတြ အေႏွာင့္အယွက္ မခံရေအာင္ တိတိက်က်နဲ႔ မူေဘာင္ေလးေတြကုိ ေသေသခ်ာခ်ာေလး ျပင္ဆင္ေပးေစလုိပါတယ္။ လယ္ထြန္ျခင္း၊ စပါး စုိက္ပ်ဳိးျခင္းႏွင့္ စပါးေရာင္းဝယ္ျခင္း ေလာက္ကုိသာ နားလည္ထားၾကတဲ့ ေတာင္သူဦးႀကီးေတြႏွင့္ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ ေက်းလက္ေန ျပည္သူေတြရဲ႕အက်ဳိးစီးပြားကုိ အမွန္တကယ္ ျမႇင့္တင္ေပးလုိ တယ္ဆုိလွ်င္ အဲဒီ ေတာင္သူလယ္သမားေတြရဲ႕ အေျခခံရပုိင္ခြင့္ႏွင့္ အက်ဳိးစီးပြားေတြကုိ အကာအကြယ္ ျပဳႏုိင္တဲ့ ဥပေဒမ်ဳိးသာ ျဖစ္ေစလုိပါတယ္။ ဥပေဒျပဳ အင္အားစုေတြအေနနဲ႔ ဘယ္အရာေတြကို ထည့္သြင္း စဥ္းစားသင့္တယ္ဆုိတာ ခုခ်ိန္ေလာက္ဆုိ လုံေလာက္တဲ့ မူဝါဒ သြင္းအားစုရရွိၿပီး ျဖစ္တယ္လုိ႔လည္း ယုံၾကည္မိပါတယ္။

ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လယ္ယာေျမႏွင့္ ေတာင္သူလယ္သမားအေရး ကိစၥဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေျဖရွင္းလုိ႔ မၿပီးႏုိင္ေသးတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥလုိ အေရးႀကီးတဲ့ ကိစၥတစ္ရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကုိဘယ္သူေတြက ဘယ္လုိ အေျဖရွာၿပီး စစ္မွန္တဲ့ အေျခခံလယ္သမား လူတန္းစားေတြအတြက္ အာမခံခ်က္အျဖစ္ တည္ေဆာက္ေပးႏုိင္မလဲဆုိတာ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ အပါအဝင္ အနာဂတ္ ေရြးေကာက္ပြဲတုိင္းကုိ အတုိင္းအတာတစ္ခုအထိ လႊမ္းမုိးထားႏုိင္မယ့္ ႏုိင္ငံေရးဖက္တာ တစ္ခုလည္း ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။

Credit To The Voice Weekly

Related Articles:

Post a Comment