Wednesday, July 31, 2013

အင္တာနက္ သုံးပိုင္ခြင့္ႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရး



(တင္ညြန္႔)

New York Times သတင္းစာ၏ အယ္ဒီတာ့ အာေဘာ္ က႑တြင္ ဗင္တန္ဂ်ီကရဖ္က “အင္တာနက္ သုံးပိုင္ခြင့္သည္ လူ႔အခြင့္အေရး မဟုတ္” ဟု ေဝဖန္ ေထာက္ျပသြားခ်က္ကို ဖတ္လိုက္ရသည္။ သူက တီထြင္ထားေသာ နည္းပညာသည္ လူတို႔ သုံးရန္ျဖစ္လွ်င္ လူတိုင္း သုံးစြဲခြင့္ ရရွိေစရမည္ ဆိုသည့္ အခ်က္ကို ေထာက္ခံသည္။ သို႔ေသာ္ နည္းပညာ ဆိုသည္မွာ လူ႔အခြင့္အေရး မဟုတ္ဟု သူက အခိုင္အမာ ျငင္းဆိုျခင္းသာ ျဖစ္သည္။

နည္းပညာ ဆိုသည္မွာ တီထြင္လိုက္တိုင္း လူသားေကာင္းက်ဳိး မျဖစ္ေစပါ။ ဥပမာ- အဏုျမဴဗုံး တီထြင္မႈမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ နည္းပညာတိုင္း ေကာင္း၊ မေကာင္း၊ အက်ဳိး ရွိ၊ မရွိ ဆိုသည္မွာ သုံးစြဲသူႏွင့္ သုံးစြဲသည့္ ေနရာအလိုက္ ပိုင္းျဖတ္ရမည္သာ ျဖစ္သည္။ အျပဳ သုံးမည္ေလာ၊ အဖ်က္ သုံးမည္ေလာ။ ရလဒ္ကသာ အဆုံးအျဖတ္ ေပးႏိုင္ေပလိမ့္မည္။

ကရဖ္က ဤဥပမာကို ျမင္းႏွင့္ ခိုင္းႏိႈင္း ေဖာ္ေဆာင္ ျပထားသည္။ ျမင္းဆိုသည့္ သတၱဝါသည္ သူ႔ဘာသာသူ ျဖစ္တည္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမင္းကို လူတို႔ အသုံးျပဳျခင္းျဖင့္ သြားလာေရးႏွင့္ လုပ္ငန္းမ်ား တြင္ အဆင္ေျပလာသည္။ သို႔ေသာ္ ျမင္းကို သုံးပိုင္ခြင့္သည္ လူ႔အခြင့္အေရး မဟုတ္ေပ။

လူ႔အခြင့္အေရး ဆိုသည္မွာ အေကာင္အထည္ျဖင့္ ေဖာ္ျပႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရးမ်ဳိး ရွိသကဲ့သို႔ အေကာင္အထည္ျဖင့္ ေဖာ္ျပ၍ မရႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရးမ်ဳိးမ်ားလည္း ရွိႏိုင္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ သတင္း ပုံႏွိပ္ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံႀကီးတိုင္းတြင္ အေလးအျမတ္ ထားၾကသည္။ သို႔ေသာ္ သတင္း ပုံႏွိပ္ လြတ္လပ္ခြင့္ကို လူ႔အခြင့္အေရးဟု ေျပာရန္မွာ မပီျပင္ဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္သည္။ သတင္း လြတ္လပ္ခြင့္ ရွိေၾကာင္း အစိုးရက ေျပာၿပီး သတင္း ရယူပိုင္ခြင့္ကို နည္းပညာအရ ကန္႔သတ္မႈမ်ား ရွိေနျခင္းကို လြတ္လပ္ခြင့္ အျပည့္ ေပးၿပီးၿပီေလာဟု ေမးခြန္းထုတ္ရမည္ ျဖစ္သည္။

လူ႔အခြင့္အေရး ဆိုသည္ကို ပုံေသ သတ္မွတ္၍ မရႏိုင္ျခင္းမ်ားလည္း ရွိသည္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုတြင္ သမၼတ ဘင္ဂ်မင္ဖရင္ကလင္ လက္ထက္က နည္းပညာႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး ရပိုင္ခြင့္အေပၚ ေတာင္းဆိုျခင္းႏွင့္ ယေန႔ေခတ္ ဘေလာ့ဂ္ဂါ (Blogger) တို႔၏ နည္းပညာ ရပိုင္ခြင့္ ေတာင္းဆိုမႈမ်ား တူညီႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ သတင္း လြတ္လပ္ခြင့္ရေရးကို ယခင္ႏွင့္ ယခု ေတာင္းဆိုခ်က္ျခင္း တူႏိုင္ေသာ္လည္း မည္သည့္ မီဒီယာကို သုံးၿပီး သတင္းရယူမည္ ဆိုသည့္ အခ်က္မွာမူ ကြဲျပား ျခားနားသြားၿပီ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ေမးစရာကေတာ့ ေပၚလာသည္။ အင္တာနက္ သုံးစြဲပိုင္ခြင့္သည္ လူ႔အခြင့္အေရးလား ျဖစ္သည္။

ယေန႔ေခတ္တြင္ ေအာ္ေနၾကသည့္ အင္တာနက္ သုံးစြဲပိုင္ခြင့္ဆိုသည္မွာ "right to Internet access" သေဘာမ်ဳိး သက္သက္ မဟုတ္ေၾကာင္းကို သိေစခ်င္ပါသည္။ ယေန႔ ေတာင္းဆိုေနၾကသည္မွာ သုံးစြဲႏိုင္႐ုံ သက္သက္မွ်သာ မဟုတ္။ "Right to broadband" ကို ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။ သာမန္ အင္တာနက္ သုံးပိုင္ခြင့္မဟုတ္။ Broadband ျဖင့္ ျမန္ႏႈန္းျမင့္ အင္တာနက္ ရယူ သုံးစြဲပိုင္ခြင့္ရွိေရးကို လည္း ရပိုင္ခြင့္ဟု ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။

လူတိုင္း လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ခြင့္ ရွိရမည္။ ယင္းသည္ အေျခခံ လူ႔အခြင့္အေရးသာ ျဖစ္သည္။ ထုတ္ေဖာ္ခြင့္ေတာ့ ရွိသည္ သို႔ေသာ္ ဟိုလို မထုတ္ေဖာ္ရ၊ သည္လို မထုတ္ေဖာ္ရဟု တားျမစ္ေနျခင္း မွာ ဒီမိုကေရစီဟု မေခၚဆိုႏိုင္ေပ။ အင္တာနက္ကို လူတိုင္း သုံးစြဲပိုင္ခြင့္ ရွိရမည္ဆိုၿပီး ဟိုဟာ မသုံးရ၊ သည္ဟာ မသုံးရဟု ပိတ္ပင္ထားျခင္းမွာလည္း အေျခခံ လူ႔အခြင့္အေရးကို အျပည့္အဝ ေပးသည္ဟု မဆိုႏိုင္ေပ။ ထို႔ျပင္ သုံးခြင့္ေတာ့ ေပးထားသည့္ ရယူ သုံးစြဲႏိုင္မႈကလည္း Broadband မဟုတ္ (ေခတ္မမီ) ဆိုလွ်င္ ေစတနာ မပါသည့္ ခြင့္ျပဳျခင္းမ်ဳိးသာ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။

၂၀၀၃ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလက World Summit on the Infor-mation Society (WSIS) ညီလာခံကို ကုလသမဂၢ၏ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ က်င္းပ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံတကာ အစိုးရမ်ား၊ လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ား၊ လူမႈေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အျပန္ျပန္ အလွန္လွန္ ညႇိႏိႈင္းၿပီးေနာက္ WSIS ေၾကညာခ်က္ကို ထုတ္ျပန္ ႏိုင္ခဲ့သည္။ ယင္းသည္ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကို လူ႔အခြင့္အေရး တစ္ရပ္အေနျဖင့္ ရယူ သုံးစြဲ ပိုင္ခြင့္ ေၾကညာ စာတမ္းႀကီး တစ္ခု ျဖစ္သည္ဟုလည္း ဆိုႏိုင္သည္။

ထိုေၾကညာစာတမ္း အလိုအရ သတင္း အခ်က္အလက္ႏွင့္ လူ႔ေဘာင္ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခု ထူေထာင္ရန္ အသိအမွတ္ ျပဳသည္။ ျပည္သူ အေျချပဳ ဆႏၵမ်ား ေဖာ္ထုတ္မႈကို ခြင့္ျပဳရမည္။ လူတိုင္း အသိပညာ ဗဟုသုတမ်ားႏွင့္ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကို ေရးသားခြင့္၊ ရယူပိုင္ခြင့္၊ စုေဆာင္းခြင့္၊ သုံးစြဲခြင့္၊ မွ်ေဝခြင့္တို႔ကို တစ္ဦးခ်င္းျဖစ္ေစ၊ အဖြဲ႕အစည္းလိုက္ျဖစ္ေစ ရွိရမည္ ဟူသည့္ အခ်က္ ပါရွိသည္။

အင္တာနက္ ရယူ သုံးစြဲပိုင္ခြင့္သည္ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆို ထုတ္ေဖာ္ခြင့္မ်ားႏွင့္လည္း ဆက္စပ္ေန သည္။ ေခတ္က လြတ္လပ္စြာ ေျပာခြင့္နဲ႔ ေဖာ္ထုတ္ခြင့္ကို အင္တာနက္ အားကိုးျဖင့္ လုပ္ေဆာင္ေန ၾကသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ အင္တာနက္ကို သုံးမရေအာင္၊ သုံးရေသာ္လည္း မျမန္ေအာင္ ျပဳလုပ္ေနသူမ်ား သည္ တရားခံမ်ား ျဖစ္ၾကရေတာ့သည္။

အင္တာနက္ စြမ္းပကားမွာ ႀကီးမားလွသည္။ အင္တာနက္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားသူ မ်ားက အစိုးရ ျဖစ္ေနသည္။ အြန္လိုင္းကို လူေတြက လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္သည့္ ေနရာ တစ္ေနရာအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ အစိုးရက ထိန္းခ်ဳပ္မည္။ ျပည္သူေတြက ေရွာင္တိမ္း မည္။ အစိုးက ဆင္ဆာျဖင့္ ျဖတ္ေတာက္မည္။ ျပည္သူက လြတ္ေအာင္ ေဖာက္ထြက္ရင္း စိန္ေျပးတမ္း ကစားေနၾကသည့္ ဇာတ္လမ္းေတြ ေပၚလာသည္။ အစိုးရက မႏိုင္လွ်င္ ျဖတ္ေတာက္ျခင္းျဖင့္ ကုစားသည္။ အင္တာနက္ ျပတ္ေတာက္ျခင္း၊ သုံးမရျခင္းသည္ ေခတ္သစ္ လူ႔ေဘာင္ကို အႀကီးစား ဒုကၡေပးျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ အစိုးရသည္ တရားခံ ျဖစ္လာရေတာ့သည္။

လက္ရွိ ကမၻာတြင္ တ႐ုတ္ႏွင့္ အီရန္သည္ အင္တာနက္ သုံးစြဲသူမ်ားအေပၚ ဆင္ဆာ အျဖတ္ဆုံး ႏိုင္ငံ မ်ား ျဖစ္ေနသျဖင့္ ျပည္သူေတြ မ်က္မုန္း အက်ဳိးဆုံး ႏိုင္ငံမ်ားလည္း ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံစလုံး အင္တာနက္ ပိတ္ဆို႔ေရးအတြက္ Firewall စနစ္မ်ားကို ေငြကုန္ေၾကးက် မ်ားစြာခံၿပီး အသုံးျပဳေနၾက သည္။ ျပည္သူကို သတင္း အခ်က္အလက္ လြတ္လပ္ခြင့္မ်ားကို ပိတ္ဆို႔ေနသည့္ အစိုးရမ်ားသည္ ျပည္သူမ်ားက ျပန္ၿပီး ၿခိမ္းေျခာက္မႈကို ထိတ္လန္႔တၾကား ခံစားေနရသည္။ ျပည္သူက အင္တာနက္ ကို လူ႔အခြင့္အေရး တစ္ရပ္အေနျဖင့္ လက္ခံထားသျဖင့္ အစိုးရက ပိတ္လွ်င္ လူ႔အခြင့္အေရးကို ပိတ္ပင္ျခင္းဟုသာ ႐ႈျမင္ သုံးသပ္ၾကလိမ့္မည္။

အေမရိကန္ကဲ့သို႔ ဒီမိုကေရစီ ဘိုးေအ ႏိုင္ငံႀကီးတြင္ပင္ အင္တာနက္ကို ပိတ္ဆို႔ခြင့္မ်ား စဥ္းစားလာ သည္။ သူတို႔က ပိတ္ဆို႔ေရးကို ၾကားေကာင္းေအာင္ မူပိုင္ခြင့္ ကာကြယ္ေရးဟု အေၾကာင္းျပၾကသည္။ မူပိုင္ခြင့္ကို ကာကြယ္ရန္ ပုဂၢလိက လြတ္လပ္ခြင့္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိသည္ဆိုလွ်င္ ပြင့္လင္းၿပီး ထင္သာ ျမင္သာရွိသည္ ဆိုေသာ အစိုးရသည္ အဖြင့္၊ အပိတ္ကို လိုသလို အသုံးျပဳေနေသာ အစိုးရ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု သတင္း မီဒီယာမ်ားက ေဝဖန္ေနၾကသည္။

အီဂ်စ္တြင္ ျပည္သူေတြ၏ အင္တာနက္ လြတ္လပ္ခြင့္ အသုံးခ်မႈကို လုံးဝ လက္မခံႏိုင္သည့္အဆုံး အစိုးရက အင္တာနက္ကို ပိတ္ခ်လိုက္ေတာ့သည္။ အာရပ္ေႏြဦး ၁၈ ရက္တာ ကာလတြင္း အစိုးရ အက်ပ္႐ိုက္ခဲ့ရသည္။ အင္တာနက္ျဖင့္ လူေတြ စုေဝးခဲ့ၾကသည္။ အင္တာနက္ ျပတ္ေတာက္သျဖင့္ ပိုၿပီး ေဒါသကို ဆြေပးသလို ျဖစ္သည္။ ဆႏၵျပပြဲေတြက အရွိန္ ျမင့္လာသည္။ လူေတြ ေသၾက ဒဏ္ရာ ရၾကသည္။ Google ကလည္း အီဂ်စ္ ႏိုင္ငံသားေတြအတြက္ အသံျဖင့္ ဆက္သြယ္ႏိုင္ေရး၊ စာျဖင့္ ဆက္သြယ္ႏိုင္ေရးတို႔ကို ပိုၿပီး ဝန္ေဆာင္အားေတြ တိုးခ်ဲ႕ေပးသည္။ အာရပ္ ေႏြဦးသည္ ေခတ္သစ္ သမိုင္းတြင္ အင္တာနက္ႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးကို ထင္သာျမင္သာ ရွိေစရန္ မီးေမာင္းထိုးျပလိုက္သည့္ ပြဲ ျဖစ္သည္။ တစ္နည္း ေျပာရလွ်င္ လူ႔အခြင့္အေရးကို ပိတ္၍ ရေကာင္း ရႏိုင္သည္၊ အင္တာနက္ကို ပိတ္၍ မရႏိုင္ဟု ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။

အင္တာနက္ သုံးပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည့္ အျခား အေၾကာင္း တစ္ရပ္မွာ ‘ဖြံ႕ၿဖဳိး တိုးတက္ပိုင္ခြင့္’ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံတိုင္း၊ လူမ်ဳိးတိုင္း တိုးတက္ပိုင္ခြင့္ ရွိသည္။ အထူးသျဖင့္ အင္တာနက္ျဖင့္ တိုးတက္ ပိုင္ခြင့္ကို အျပည့္အဝ ႀကံေဆာင္ပိုင္ခြင့္ ရွိသည္။ ယင္းအခြင့္အေရးသည္ ႏိုင္ငံတို႔၏ တတိယ လူ႔အခြင့္အေရးဟုလည္း ဆိုႏိုင္သည္။ ပထမ လူအခြင့္အေရး ရပိုင္ခြင့္၊ ဒုတိယ အင္တာနက္ သုံးစြဲပိုင္ခြင့္ ေနာက္တြင္ တတိယ အင္တာနက္ျဖင့္ ဖြံ႕ၿဖဳိး တိုးတက္ေရး လုပ္ပိုင္ခြင့္သည္ ေရွ႕တန္း ေရာက္လာသည္ဟု ဆိုရမည္။

နည္းပညာ ဖြံ႕ၿဖဳိး တိုးတက္လာသည္ႏွင့္အမွ် ဖြံ႕ၿဖဳိးဆဲ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ အင္တာနက္ သုံးပိုင္ခြင့္ အေရး ႀကီး လာသကဲ့သို႔ ဖုန္းမ်ားမွ တစ္ဆင့္ အင္တာနက္ သုံးပိုင္ခြင့္ ရရွိေရးကလည္း ပိုၿပီးအေရးပါ လာသည္။ လူတိုင္း ဖုန္း သုံးစြဲပိုင္ခြင့္၊ ဖုန္းျဖင့္ အင္တာနက္ သုံးစြဲပိုင္ခြင့္ မ်ားမ်ားရလွ်င္ တိုင္းျပည္ ဖြံ႕ၿဖဳိး တိုးတက္မႈလည္း ျမန္ျမန္ရမည္ ဆိုသည့္ သေဘာတရားမ်ားကို ႏိုင္ငံမ်ားက အေလးထားလာၾက သည္။ အြန္လိုင္းျဖင့္ ကုန္သြယ္ႏိုင္မည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို ရယူမည္။ အြန္လိုင္းက တစ္ဆင့္ ေငြပို႔ ေငြလႊဲမ်ား လုပ္မည္။ အြန္လိုင္းက တစ္ဆင့္ ေငြစုမည္။ ယင္းသေဘာတရားကို ဖြံ႕ၿဖဳိးဆဲ ႏိုင္ငံမ်ားက ေတာင္းဆိုလာသည္။ အထိေရာက္ဆုံး ၾကားခံ အသုံးျပဳႏိုင္သည့္ မီဒီယာမွာ စမတ္ဖုန္းမ်ား ျဖစ္သည္။

ေနာက္ဆုံး ျပည္သူမ်ား ေတာင္းဆိုလာသည့္ အခြင့္အေရးမွာ ‘လြတ္လပ္စြာ စုေဝးခြင့္’ ျဖစ္သည္။ ယင္းသည္လည္း ဒီမိုကေရစီဆိုင္ရာ အေျခခံ သေဘာတရား တစ္ခု ျဖစ္သည္။ အစိုးရတိုင္းသည္ လူစုလူေဝး လုပ္မည္ကို ေၾကာက္ၾကသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ဥပေဒမ်ားျဖင့္ တားျမစ္ေလ့ ရွိသည္။ လူစုလူေဝး ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ ယခင္က အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားကို ျဖစ္ေစသည္။ ေတာ္လွန္ေရးကို အားေပးရာ ေရာက္သည္။ ေခတ္သစ္တြင္ လူစုလူေဝး လုပ္ျခင္းကို ျပည္သူေတြက အြန္လိုင္းက တစ္ဆင့္၊ Facebook ႏွင့္ Twitter တို႔က တစ္ဆင့္ လုပ္ေဆာင္လာၾကသည္။ အၾကမ္းမဖက္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပၾကမည္ဟု စုေဝးၾကေသာ္လည္း ေနာက္ဆုံးတြင္ အၾကမ္းဖက္ရမႈမ်ားျဖင့္ နိဂုံးခ်ဳပ္ သြားရသည္က မ်ားသည္။ မည္သို႔ဆိုေစ ေခတ္သစ္တြင္ အြန္လိုင္းႏွင့္ ဆိုရွယ္ မီဒီယာမ်ားသည္ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုခုကို လႈံ႕ေဆာ္ရန္ အေကာင္းဆုံး၊ စည္း႐ုံးရန္ အေကာင္းဆုံး၊ လႈပ္ရွားရန္ အေကာင္းဆုံးေနရာ တစ္ေနရာ ျဖစ္လာသည္မွာ မျငင္းႏိုင္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ အေမရိကန္ ႏိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးေဟာင္း ဟီလာရီ ကလင္တန္က ၂၁ ရာစုတြင္ ဆိုက္ဘာဆိုသည့္ ေနရာသည္ ျပည္သူ႔ရင္ျပင္ ျဖစ္လာသည္ဟု ဖြင့္ဆိုခဲ့သည္။

ကုလသမဂၢ ကိုယ္တိုင္က “ျပည္သူမ်ားကို အင္တာနက္ ျဖတ္ေတာက္ျခင္းသည္ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္ျခင္း” ဟု တရားဝင္ ထုတ္ျပန္ထားသည္။ အင္တာနက္ သုံးပိုင္ခြင့္သည္ လူ႔အခြင့္အေရး ဆိုလွ်င္ လူတိုင္း အင္တာနက္ သုံးႏိုင္ေစရန္၊ သုံးသည့္ အင္တာနက္လိုင္းေကာင္းရန္ အခြင့္အေရးမ်ား ေပးရန္ လိုပါသည္။ အင္တာနက္ သုံးပိုင္ခြင့္ လူတိုင္း ရရွိလွ်င္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ ကြာဟခ်က္ နည္းပါးမည္။ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ ကြာဟခ်က္ နည္းပါးျခင္းသည္ လူတိုင္း ခ်မ္းသာ ၾကြယ္ဝေစလိမ့္မည္။ ခ်မ္းသာလွ်င္ ပညာသင္ခ်င္သူ ပိုမ်ားလာမည္။ ပညာတတ္မွ ဆင္ျခင္ သုံးသပ္ႏိုင္မည္။ သုံးသပ္ ဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းမ်ား မွ ဆူပူ အုံၾကြမႈ နည္းမည္။ ဆူပူ အုံၾကြလွ်င္လည္း ဆင္ျခင္တုံ တရားျဖင့္ ဆူပူအုံၾကြမႈ ျဖစ္သျဖင့္ အမွားနည္းမည္။ မုန္႔လုံး စကၠဴကပ္ေနသည့္ သေဘာ ျဖစ္သည္။

အင္တာနက္ ရယူ သုံးစြဲပိုင္ခြင့္အတြက္ ရယူ သုံးစြဲႏိုင္မည့္ အေျခအေနမ်ား ထူေထာင္ တည္ေဆာက္ ေပးေရး၊ ကမၻာသုံး စံအတိုင္း ထူေထာင္ေပးေရး၊ အမ်ား ရပိုင္ခြင့္ရွိသည့္ အင္တာနက္ ႏႈန္းကို ခံစား ရယူပိုင္ခြင့္ ရွိေရးတို႔သည္လည္း အျခား အခြင့္အေရးမ်ားအျဖစ္ ထည့္စဥ္းစားရမည့္ အခ်က္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။

အစိုးရသည္ အင္တာနက္ သုံးစြဲခြင့္ႏွင့္ သုံစြဲခြင့္ရေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္ စီးပြားေရး တစ္ခု အေနျဖင့္ မျပဳလုပ္ရန္ ကန္႔ကြက္ တားဆီးၾကသည္။ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ခြင့္ ရျခင္းျဖင့္ လြတ္လပ္ျခင္းကို အႏၲရာယ္ ရွိေစႏိုင္သည့္အျပင္ ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ အခြင့္အေရးမ်ားသည္ လူတစ္စု လက္အတြင္းသို႔ က်ေရာက္သြားတတ္သည္။

စပိန္စကားေျပာသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ခန္႔ကတည္းက ‘အင္တာနက္ေန႔’ ဟူ၍ သတ္မွတ္ က်င္းပခဲ့သည္။ ထိုက်င္းပသည့္ ပြဲတိုင္းတြင္ အစိုးရထံ အင္တာနက္ ဆက္သြယ္ေရး အျမန္ႏႈန္း ေကာင္းေကာင္းရရန္ ေတာင္းဆိုၾကသည္။ ပနားမားတြင္ "Infoplazas" ဟု ေခၚသည့္ အင္တာနက္ အခမဲ့ သုံးပိုင္ခြင့္ရေသာ ေနရာေပါင္း ၂၁၄ ေနရာ ထူေထာင္ေပးထားသည္။

အင္တာနက္သည္ လူ႔အခြင့္အေရး ျဖစ္ေၾကာင္းကို ပထမဦးဆုံး ထုတ္ေဖာ္သူမွာ Vint Cerf ျဖစ္သည္။ သူ႔ကို ‘အင္တာနက္ ဖခင္’ ဟု သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ကာ့ဖ္က အင္တာနက္ ရယူ သုံးစြဲပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး “နည္းပညာသည္ လူတိုင္း ရယူ သုံးစြဲပိုင္ခြင့္ ရွိသည္” ဟု အခိုင္အမာ ဆိုခဲ့သည္။ ထိုအဆိုကို ႏိုင္ငံတကာ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ အဖြဲ႕က က်ဥ္းေျမာင္းေသာ လူ႔ အခြင့္အေရး ေတာင္းဆိုခ်က္ တစ္ခုအေနႏွင့္ သတ္မွတ္ခဲ့သည္။

အေမရိကန္ႏိုင္ငံ အပါအဝင္ ဖြံ႕ၿဖဳိး တိုးတက္သည့္ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားႏွင့္ အာရွတြင္ ေတာင္ကိုရီးယား၊ စင္ကာပူႏိုင္ငံမ်ားက အင္တာနက္ အျမန္ႏႈန္း ျမင့္မားစြာျဖင့္ ျပည္သူေတြ သုံးစြဲႏိုင္ေစရန္ ႀကံေဆာင္ ေပးျခင္းအား ဂုဏ္ယူေနၾကသည္။ သမၼတ အိုဘားမားက ပညာေရးႏွင့္ စာၾကည့္တိုက္တို႔တြင္ အင္တာနက္ ျမန္ႏႈန္းျမင့္ ရယူ သုံးစြဲပိုင္ခြင့္အတြက္ ဘတ္ဂ်က္မ်ား ခ်ေပးၿပီး ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္ႏႈန္းျမင့္ အင္တာနက္ သုံးစြဲႏိုင္ေရးကို အၿပီးလုပ္ေဆာင္ရန္ ညႊန္ၾကားခဲ့သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အင္တာနက္ကို ယခုအထိ တစ္ဦးတည္း လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရေနေသးေသာ ျမန္မာ့ ဆက္သြယ္ေရး လုပ္ငန္းက အင္တာနက္ တစ္လ ေႏွးမည္ဟု ဇြန္လ ၂၃ ရက္ေန႔က ထုတ္ျပန္ ေၾကညာသည္။ အေၾကာင္းျပခ်က္မွာ အင္တာနက္ ဆက္ေၾကာင္း SE-ME-WE 3 သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အပါအဝင္ ႏိုင္ငံေပါင္း ၃၄ ႏိုင္ငံက အသုံးျပဳေနေၾကာင္း၊ လက္ရွိ ထို Cable ကို အသုံးျပဳေနသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ရွိေနၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ မၾကာခဏ ျပတ္ေတာက္မႈမ်ား ျဖစ္ပြားေလ့ ရွိေၾကာင္း ထုတ္ျပန္ ေၾကညာခဲ့သည္။

ျမန္မာ့ အင္တာနက္မွာ ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္း၏ အေၾကာင္းျပခ်က္အတိုင္း မၾကာခဏ မေကာင္း တတ္ပါ။ ထိုမၾကာခဏ ဆိုသည္မွာ ျမန္မာျပည္သားမ်ား အင္တာနက္ စတင္သုံးခဲ့ရသည့္ ကာလ တစ္ေလွ်ာက္လုံးေလာက္နီးပါး ျဖစ္ေနသျဖင့္ အင္တာနက္ ရယူ သုံးစြဲပိုင္ခြင့္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား မၾကာခဏ ဆုံး႐ႈံးရေလ့ရွိေၾကာင္း မွတ္ယူရမည္ ျဖစ္သည္။

အင္တာနက္ ဆိုသည္မွာ ေခတ္သစ္တြင္ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရးစသည့္ အေရးေပါင္းမ်ားစြာႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္။ ေရျမင့္လွ်င္ ၾကာျမင့္သည္ဆိုသည့္ သေဘာကို နားလည္ေသာ အစိုးရမ်ားက အင္တာနက္ မျပတ္ေရး၊ ျမန္ဆန္ေသာ ႏႈန္းမ်ား ရရွိေရး၊ လူတိုင္း ေစ်းသက္သာစြာ သို႔မဟုတ္ အခမဲ့ သုံးပိုင္ခြင့္ ရေရးတို႔ကို ႀကံေဆာင္ေပးၾကသည္။ ရပိုင္ခြင့္ႏွင့္ အခြင့္အေရးဆိုသည္မွာ ေတာင္းမွ ေပးျခင္းထက္ မေတာင္းဘဲ ေပးတတ္သည့္ အစိုးရမ်ဳိးကို ျပည္သူက ပိုၿပီး ေလးစားကာ စိတ္ဝင္စားတတ္ပါသည္။

Credit To The Voice Weekly

Related Articles:

Post a Comment