Saturday, July 27, 2013

မူဝါဒ သံုးပြင့္ဆိုင္



(ေဇယ်သူ)

ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ ဘယ္လုိလုပ္ၾကမလဲေမးလွ်င္ က်မ္းဂန္ အေစာင္ေစာင္ ေရးကာ ေျဖၾကားႏုိင္မွ တန္ကာ က်မည္။ တိုတိုတုတ္တုတ္သာ ေျဖပါဟု ဆိုလွ်င္ေတာ့ မူဝါဒ သုံးရပ္ကို ႏုိင္ေအာင္ ကိုင္လွ်င္ ရပါၿပီဟု ေျဖရလိမ့္မည္။

မူဝါဒ သုံးရပ္သည္ ယေန႔ကာလ ႏုိင္ငံတြင္ ရင္ဆိုင္ေနရေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းရာ၊ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ႐ိုးရွင္းသေလာက္ အသုံးက်သည္။ တစ္ေက်ာင္း တစ္ဂါထာ၊ တစ္ရြာ တစ္ပုဒ္ဆန္း ဆိုသည့္အတုိင္း မိမိ အရပ္၊ မိမိဇာတ္ႏွင့္ လိုက္ေအာင္ ထိုးထြင္း ျပဳျပင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္သည္။

မူဝါဒ သုံးရပ္ ဆိုသည္မွာ အျခားမဟုတ္။ ေရရွည္ခံ ဖြြံ႕ၿဖိဳးေရး၏ အေျခခံ မူဝါဒတို႔ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳး ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ ယခင္ကကဲ့သုိ႔ ျမန္ျမန္ ႀကီးပြားလွ်င္ ၿပီးေရာ က်န္တာၿပီးမွ ၾကည့္ရွင္းမည္ ဟူေသာ တစ္နပ္စား အႀကံအစည္မ်ဳိးသည္ ယခင္ေလာက္ လူႀကိဳက္ မမ်ားၾကေတာ့။ ဝုန္းခနဲ ဒိုင္းခနဲ ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ခပ္ျမန္ျမန္ က်ဆင္းသည့္ ေကာက္႐ိုးမီး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈမ်ဳိးကို ေရွာင္ရွားရေကာင္းမွန္း ပညာရွင္မ်ားေရာ မူဝါဒ ခ်မွတ္သူမ်ားပါ သေဘာေပါက္လာၾကသည္။ သို႔ႏွင့္ပင္ စဥ္ဆက္မျပတ္ ႏုိင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရမည္ဟူေသာ ေရရွည္ခံ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး (Sustainable Development) အႀကံအစည္ ေရွ႕တန္း ေရာက္လာသည္။

“development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs”

ေနာင္မ်ိဳးဆက္မ်ားအတြက္ ၎တို႔၏ ကိုယ္ပိုင္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းႏုိင္သည့္ အရည္အေသြးကို မထိခိုက္ေစဘဲ ယေန႔ကာလ၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းႏုိင္သည့္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈသည္ ေရရွည္ခံ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပင္ ျဖစ္သည္။ မိမိ အသက္ရွင္ေနစဥ္ ကာလတြင္း ေနထိုင္ စားေသာက္ ခံစားသကဲ့သို႔ မိမိ၏ သား ေျမး ျမစ္ တီတြတ္ ေနာင္လာ ေနာက္သားမ်ားပါ ေနႏုိင္ေအာင္ စီစဥ္ တြက္ဆ ဖြ႔ံၿဖိဳးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ ေရရွည္ခံ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး သေဘာတရား ျဖစ္သည္။

ေရရွည္ခံ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ လူမႈေရး မူဝါဒ Social policy၊ စီးပြားေရး မူဝါဒ Economic policy ႏွင့္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ မူဝါဒ Environmental policy တို႔ကုိ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး ေဆာင္ရြက္သည္။

စီးပြားေရး

ႏုိင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကို ေဆာင္ရြက္သူတိုင္း စီးပြားေရး တက္ေအာင္ အားထုတ္ ႀကိဳးပမ္းရသည္။ ႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံ၊ ေဒသတစ္ခု ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အေျခအေနကို တုိင္းရာတြင္ မပါမျဖစ္ ေပတံသည္ ဝင္ေငြ ေပတံပင္ ျဖစ္သည္။ ‘ေငြသည္ အရာအားလုံးကို လုပ္ေဆာင္သည္’ Money makes Everything ဆိုသည့္ စကားမွာ မမွန္ေသာ္လည္း ေငြသည္ အရာအားလုံး နီးနီးႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္။ ‘က်န္းမာျခင္းသည္ ခ်မ္းသာျခင္းထက္ ေကာင္းသည္’ ‘Health is better than wealth’ ျဖစ္ေသာ္လည္း ေနမေကာင္း လွ်င္ ေဆးခန္းသြားရန္၊ ေဆးဝယ္ေသာက္ရန္ ေငြလိုသည္။ စီးပြားေရး ေကာင္းျခင္းသည္ ႏုိင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳး ျခင္း၏ ေပတံ တစ္ေခ်ာင္း ျဖစ္သကဲ့သို႔ စီးပြားေရး ေကာင္းလွ်င္ ႏုိင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးသည္ထက္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္သည္။ ႏုိင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး မူဝါဒဟု ေျပာလိုက္လွ်င္ စီးပြားေရး တက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ မည့္ နည္းဗ်ဴဟာမ်ား၊ မဟာ ဗ်ဴဟာမ်ားကို ေျပးျမင္ၾကျခင္းမွာ ထိုသေဘာပင္ ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံျခား တိုက္႐ိုက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ၊ လြတ္လပ္စြာ ကုန္သြယ္ေရး၊ အလုပ္အကိုင္ ေပါမ်ားေရး၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ ျမင့္မားေရး၊ ေငြေၾကး တည္ၿငိမ္ေရး စသည္တို႔သည္ စီးပြားေရး မူဝါဒမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။

လူမႈေရး

ႏုိင္ငံ စီးပြားတက္ျခင္းသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးျခင္း၏ အစိတ္အပိုင္း တစ္ခုသာ ျဖစ္ၿပီး လူမႈေရး က႑တြင္ တိုးတက္မႈ မရွိလွ်င္ ဖြံ႕ၿဖိဳးျခင္း၏ အသီးအပြင့္ကို မွ်မွ်တတ ခံစားၾကရမည္ မဟုတ္ေပ။ လူလူခ်င္း အၾကား တရားမွ်တမႈ ရွိေရးသည္ လူမႈေရး မူဝါဒ၏ မ႑ိဳင္ပင္ ျဖစ္သည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဆင္းရဲ မြဲေတမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ ဆင္းရဲႏွင့္ ခ်မ္းသာအၾကား ကြာဟမႈ နည္းေစေရး၊ ပညာေရး၊ အခြင့္အလမ္းမ်ား တိုးတက္ မ်ားျပားေရး စသည္တို႔သည္ လူမႈေရး က႑ႏွင့္ သက္ဆိုင္သည္။ စစ္မက္ ျဖစ္ပြားျခင္း၊ ရာဇဝတ္မႈ ထူေျပာျခင္း၊ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူ ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားျခင္းတုိ႔သည္ လူလူခ်င္းအၾကား တရား မွ်တမႈကို ပ်က္စီးေစသည့္ အရာမ်ား ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံအတြင္း မွ်တမႈ နိမ့္လွ်င္ သာယာ ေအးခ်မ္းေသာ လူ႔အသိုင္းအဝိုင္း မျဖစ္ႏုိင္။

သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္

ယခင့္ယခင္က စီးပြား တိုးတက္ေရးကိုသာ အဓိကထားၿပီး က်န္သည့္ အရာမ်ားကို ေဘးခ်ိတ္ခဲ့ ၾကသည္။ ဝင္ေငြတိုးေရး၊ စီးပြား အေျခခံေကာင္းေရးကိုသာ မဲေနၾကသျဖင့္ အထိနာခဲ့သည္မွာ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ျဖစ္သည္။ ေျမ၊ ေရ၊ ေလတို႔ ညစ္ညမ္းသြားလွ်င္ လူတို႔ က်န္းက်န္းမာမာ အသက္ရွင္ ေနထိုင္ရန္ပင္ ခက္သြားၿပီ ျဖစ္သည့္အတြက္ မည္မွ် ေငြေၾကးရွိရွိ မထူးျခားေတာ့ေပ။ လူသည္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္၏ အစိတ္အပိုင္းပင္ျဖစ္ၿပီး လူႏွင့္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္တို႔ အညမည ဆက္စပ္ေနၾကသည့္အတြက္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္စီးလွ်င္ လူတို႔လည္း အနည္းႏွင့္အမ်ား ထိခိုက္ၾကရသည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံတို႔တြင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးရန္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ကို စေတးခဲ့ၾကၿပီး ယခုမွ ေနာင္တရကာ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ကို နဂုိအတိုင္း ျပန္ျဖစ္ရန္ ႀကိဳးစားၾကေသာ္လည္း မျဖစ္ႏုိင္ ေတာ့ေပ။

သုံးဦးစပ္

ခ်မွတ္ေသာ၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေသာ မူဝါဒမ်ားသည္ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ႐ႈေထာင့္ သုံးေထာင့္စလုံးကို ထည့္စဥ္းစားႏုိင္မွသာ ျပည့္စုံ ကုံလုံေသာ မူဝါဒ ျဖစ္လာသည္။ ဥပမာ-ဆည္တစ္ခု တည္ေဆာက္ရန္ စဥ္းစားသည္ ဆိုပါစို႔။ ကုန္က်စရိတ္ႏွင့္ ျပန္ရမည့္ေငြကို ၾကည့္ၿပီး စီးပြားေရးအရ တြက္ေျခ ကိုက္ မကိုက္ စဥ္းစားရမည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ အနီးအနား ေနထိုင္သူမ်ား အေပၚ ဆည္က မည္သုိ႔ သက္ေရာက္ႏုိင္သည္ကိုလည္း တြက္ခ်က္ရမည္။ ဆည္သည္ ထိုသူတို႔ကို တိုက္႐ိုက္ အက်ိဳး ျပဳ မျပဳ၊ သူတို႔၏ ဘဝမ်ားအေပၚ ထိခုိက္မႈ ရွိ မရွိ တို႔ကို ေလ့လာရမည္။ တစ္ဖန္ ဆည္ေဆာက္လိုက္သည့္အတြက္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ကို မည္သုိ႔ သက္ေရာက္ႏုိင္သလဲကိုလည္း အေျဖထုတ္ရမည္။ ျမစ္ေၾကာင္း၊ ေတာေတာင္၊ သားငွက္ တိရစာၦန္တို႔ ထိခိုက္ႏုိင္သည္မ်ားကို ေသခ်ာစြာ ေလ့လာ ဆန္းစစ္ရမည္။

စီးပြားေရးအရ မကိုက္လွ်င္ ေဆာက္စရာမလို ရွင္းသည္။ စီးပြားေရးအရ ကိုက္လွ်င္ လူမႈေရးအရ အထိနာႏုိင္ မနာႏုိင္ စဥ္းစားရျပန္သည္။ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ အရေရာ။ ထိုသုံးခုလုံး တစ္ပတ္ လည္ ေအာင္ စဥ္းစားၿပီးလွ်င္ ဆည္ကို နဂိုမူလ စီစဥ္သည့္အတိုင္း ေဆာက္လုပ္ျခင္း၊ ေနရာေရႊ႔ျခင္း၊ ဆည္အရြယ္ ႀကီးႀကီးအစား အေသး ေျပာင္းေဆာက္ျခင္း၊ လုံးဝ မေဆာက္ေတာ့ျခင္း စသည့္ မူဝါဒ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေပၚလာလိမ့္မည္။ ဆည္ေရျဖင့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ထုတ္ၿပီး ၿမိဳ႕သို႔ ပုိ႔မည္ သို႔မဟုတ္ ႏုိင္ငံျခားသို႔ ေရာင္းစားမည္ဆိုလွ်င္ ဆည္ေဆာက္သည့္အတြက္ ေရႊ႕ရ ေျပာင္းရသူမ်ား အရင္ဆုံး လွ်ပ္စစ္မီး ရသင့္သည္။ သူတို႔ ဘဝ အေျခမပ်က္ေအာင္ ေလ်ာ္ေၾကးေပးျခင္း၊ လုပ္လက္စ အလုပ္ကို ဆက္လုပ္ႏုိင္ေအာင္ ဖန္တီးေပးျခင္း၊ ေက်ာင္း၊ ေဆး႐ုံ စသည္တို႔ ေဆာက္လုပ္ေပးျခင္း၊ တတ္ကြၽမ္းရာ အလုပ္ျဖင့္ အသက္ေမြးခြင့္ မရေတာ့လွ်င္ အသက္ေမြးပညာအသစ္ သင္ေပးျခင္းတို႔ကို ေဆာင္ရြက္ရမည္။ စက္႐ုံ ေဆာက္လွ်င္လည္း ထိုအတိုင္း၊ တံတား ေဆာက္လွ်င္လည္း ထုိအတိုင္း ေဆာင္ရြက္လွ်င္ ေရရွည္ခံ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ျဖစ္ေစမည့္ မူဝါဒမ်ားကို ျပည္သူတို႔ အက်ိဳး ခံစားရလိမ့္မည္။

စီးပြားေရးတည္းဟူေသာ ႐ႈေထာင့္ တစ္ခုတည္းမွသာ စဥ္းစားလွ်င္ အေကာင္းဆုံး အေျဖ ထြက္ႏုိင္ေျခ နည္းသြားသည္။ ႐ႈေထာင့္ သုံးေထာင့္စလုံး စုံေအာင္ စဥ္းစားႏုိင္မွသာ ႏုိင္ငံအတြက္ အသင့္ေလ်ာ္ဆုံး မူဝါဒ ေပၚထြက္လာလိမ့္မည္။

Credit To The Voice Weekly

Related Articles:

Post a Comment