Sunday, July 14, 2013

အဂတိလိုက္စားမႈ၊ အက်င္႕ပ်က္ျခစားမႈ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈႏွင့္ ေကာင္းမြန္ေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ သန္႔ရွင္းေသာအစိုးရ


(သိန္းထက္ေအာင္)

ဤေဆာင္းပါး ေခါင္းစဥ္ပါ အဂတိ လိုက္စားမႈ၊ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈႏွင့္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈတို႔သည္ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ အဓိပၸာယ္တူသေယာင္ ရိွေသာ္လည္း အတိအက် ဆိုရပါမူ တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု အဓိပၸာယ္ အနည္းငယ္စီ ကြဲျပားေၾကာင္း သတိထားမိပါသည္။ အဂတိ လိုက္စားမႈ ဟူသည္မွာ ‘အဂတိ’ ဆိုေသာ ပါဠိစကားမွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္ၿပီး ‘မ်က္ႏွာလိုက္ျခင္း’ ဟူ၍ အဓိပၸာယ္ရိွေၾကာင္း ဆရာဦးထြန္းျမင့္၏ ပါဠိသက္ ေဝါဟာရ အဘိဓာန္က ဆိုပါသည္။ အဂတိတရား ေလးပါးရိွေၾကာင္း ၎တို႔မွာ-
(၁) ဆႏၵာဂတိ= ခ်စ္သျဖင့္ တစ္ဖက္သတ္ စီရင္ျခင္း၊
(၂) ေဒါသာဂတိ= အမ်က္ေဒါသ ေၾကာင့့္ တစ္ဖက္သတ္ စီရင္ျခင္း၊
(၃) ဘယာဂတိ= ေၾကာက္ရြံ႕သျဖင့္ တစ္ဖက္သတ္ စီရင္ျခင္း၊
(၄) ေမာဟာဂတိ=ေတြေဝ၍ တစ္ဖက္သတ္ စီရင္ျခင္း စသည္တို႔ျဖစ္ေၾကာင္း ‘သုခမွတ္စု’ စာအုပ္တြင္ ဖတ္႐ႈ မွတ္သားရပါသည္။
‘မင္းတို႔ မည္သည္ကား အဂတိ ေလးပါးသို႔ မလိုက္အပ္၊ ခ်စ္ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ အမ်က္ထြက္ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ မိုက္ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ေၾကာက္ရြံ႕ေသာအားျဖင့္ လည္းေကာင္း အဂတိသို႔ လိုက္၍ မညီမညြတ္ ျပဳမူကား ထိုမင္းတို႔၏ အစီးအပြားသည္ ယုတ္သည္ ျဖစ္ရာ၏’ ဟု ေတာင္ဖီလာ ဆရာေတာ္၏ ယသဝဎုနဝတၳဳကို ဥပမာျပဳ ထားပါသည္။ ထို႔အျပင္ ‘အဂတိ ေလးပါးျဖင့္ ဖံုးလႊမ္း၍ မွားေသာမင္း ... တို႔သည္ကား ... ငရဲလား ရေလ၏’ ဟူ၍လည္း ဆိုထားျပန္ပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ အဂတိ တရားဟူသည္ ေရွာင္ရွားအပ္ေသာ တရား တစ္နည္း မက်င့္သံုးအပ္ေသာ တရား ဟူ၍ နားလည္ရပါသည္။ အဂတိတရားဟူသည္ က်င္႔သံုးသူအတြက္ အက်ဳိး ဆုတ္ယုတ္သကဲ႔သို႔ အဂတိ လိုက္စား၍ စီရင္ခံရသူအတြက္လည္း မ်ားစြာ ထိခိုက္ဆံုး႐ႈံး နစ္နာရပါသည္။ အဂတိတရား ေလးပါးတြင္ ဆႏၵာဂတိ၊ ေဒါသာဂတိ၊ ေမာဟာဂတိ စေသာ ဂတိ သံုးပါးတို႔မွာ မိမိ၏ စိတ္ဆႏၵတြင္ ျဖစ္ေပၚ၊ ခံစားမႈအရ ေဆာင္ရြက္ စီရင္ေသာ ကိစၥမ်ားျဖစ္၍ မိမိ၏စိတ္ကို ေကာင္းစြာ ပဲ့ျပင္ ဆံုးမ ႏိုင္လွ်င္ ေရွာင္လႊဲႏိုင္ေသာ အေၾကာင္းတရားမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ဘယာဂတိဟူသည္ကား မိမိက မေဆာင္ရြက္လိုေသာ္လည္း ႀကံဳေတြ႕လာရမည့္ ‘ဘယာ’ကို ေၾကာက္ရြံ႕၍ ေဆာင္ရြက္လိုက္ရျခင္း ရိွသကဲ့သို႔ မိမိက အမွန္အတိုင္း ေဆာင္ရြက္လိုေသာ္လည္း ‘ဘယာ’ ကို ေၾကာက္၍ မေဆာင္ရြက္ လိုက္ရေသာ အျဖစ္မ်ဳိးလည္း ရိွၾကပါသည္။ ဝန္ထမ္း ေလာကအတြက္ ‘ဘယာ’ ဆိုသည္ကား အၿငိဳးအေတးထား၍ အေဝးသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ခံရျခင္းမ်ဳိး၊ မိမိ၏ ရာထူး တက္လမ္းအတြက္ ပိတ္ဆို႔ တားဆီးခံရျခင္းမ်ဳိး စသည္တို႔အျပင္ ပို၍ ရာထူး ႀကီးမားေသာ အထက္လူႀကီးျဖစ္ပါက ပို၍ ျပင္းထန္ ေသာ ျပစ္ဒဏ္ ေပးခံရျခင္း စသည္တို႔ကို ႀကံဳေတြ႕ရႏိုင္သျဖင့္ ဘယာဂတိ ဟူသည္ကား ဝန္ထမ္း မ်ားအတြက္ ေရွာင္လႊဲရခက္ေသာ အဂတိတရား တစ္ပါး ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပလိုပါသည္။

ဤေနရာတြင္ ကိုယ္ေတြ႕ မဟုတ္ေသာ္လည္း ဥပမာ တစ္ခုေတာ့ တင္ျပလိုပါသည္။ ကြၽန္ေတာ့္ သူငယ္ခ်င္း တစ္ေယာက္ အညာေဒသ ခ႐ိုုင္အဆင့္ ၿမိဳ႕ တစ္ၿမိဳ႕တြင္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္စဥ္ ႀကံဳေတြ႕ ရသည့္ ျဖစ္ရပ္ ျဖစ္ပါသည္။ သူက ယစ္မ်ဳိး အရာရိွ တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ရပါသည္။ ယစ္မ်ဳိး ဥပေဒ အရ တစ္ႏွစ္လွ်င္ တစ္ႀကိမ္ ေၾကာ္ျငာ ေခၚယူ၍ လိုင္စင္ အမ်ဳိးအစား တစ္ခုခ်င္းအလိုက္ ခ်က္လုပ္/ေရာင္းခ် လိုသူတ႔ိုက ေလလံဆြဲ ဝယ္ယူရပါသည္။ ေလလံစည္းကမ္းႏွင့္ ညီညြတ္ၿပီး ေစ်းအျမင့္ဆံုး ေပးသူကို လိုင္စင္ခ် ေပးရပါသည္။ ဤတြင္ ထိုေဒသအတြက္ လံုၿခံဳေရး တာဝန္ယူရသူ ဗ်ဴဟာမွဴး အဆင့္ရိွ အရာရိွ တစ္ဦးက ၎ႏွင့္ ပတ္သက္ရာ ပတ္သက္ေၾကာင္း ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးကို ယစ္မ်ဳိး လိုင္စင္ ခ်ထားေပးလိုသျဖင့္ ကြၽန္ေတာ္၏ သူငယ္ခ်င္း ျဖစ္သူကို ေခၚယူ ညႊန္ၾကားပါသည္။ သူငယ္ခ်င္း ျဖစ္သူက ယစ္မ်ဳိး ဥပေဒႏွင့္ ေလလံ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားအရ မျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း အက်ဳိးသင့္ အေၾကာင္းသင့္ ျပန္လည္ ရွင္းျပခဲ့ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ထိုပုဂၢိဳလ္၏ မေက်မနပ္ျဖစ္မႈ အက်ဳိးဆက္ေၾကာင့္ တစ္လ အတြင္းမွာပင္ ကြၽန္ေတာ့္ သူငယ္ခ်င္းမွာ လက္ရိွ ေဝးလံေသာေနရာမွ ပို၍ ေဝးေသာ ေနရာသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း ခံလိုက္ရပါေတာ့သည္။

ေနာက္ဥပမာ တစ္ခုမွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးတြင္ ျဖစ္ပါသည္။ တရား႐ံုးက ဆံုးျဖတ္ၿပီးေသာ အိမ္ရွင္ အိမ္ငွား အမႈတစ္ခုႏွင့္ ပတ္သက္၍ တရား႐ံႈးသူက သက္ဆိုင္ရာ အဆင့္ျမင့္ တရား႐ံုးသို႔ အယူခံ မတက္ဘဲ ခ႐ိုင္အဆင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕ ဥကၠ႒ထံ ခ်ဥ္းကပ္ပါသည္။ တရား႐ံုး၏ တင္ျပခ်က္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ ခ႐ိုင္ ဥကၠ႒က ၿမိဳ႕နယ္ဥကၠ႒ကို ေခၚယူတာဝန္ေပးပါသည္။ ၿမိဳ႕နယ္ဥကၠ႒က ဥပေဒႏွင့္ မညီသည့္အတြက္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း မျပဳပါ။ ထိုအခါ ခ႐ိုင္ ဥကၠ႒က ၿမိဳ႕နယ္ ဥကၠ႒သည္ ေပးအပ္ေသာ လုပ္ငန္း တာဝန္မ်ားကို ေက်ပြန္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း မျပဳႏိုင္ဟူေသာ စြဲခ်က္ျဖင့္ အထက္ကို တင္ျပပါသည္။ ရလဒ္ကား ‘သြားေလေရာ့ လဟယ္ ျဖစ္ပါသတည္း’။

သည္ေတာ့ အဂတိတရား ေလးပါးအနက္ ဘယာဂတိဟူသည္ ဝန္ထမ္းမ်ားအတြက္ ေရွာင္လႊဲရခက္ ေသာ အဂတိတရား တစ္ပါးျဖစ္ၿပီး ေရွာင္လႊဲရန္အတြက္မူ စိတ္ဓာတ္ ႀကံ့ခိုင္ရန္ႏွင့္ အမွန္တရားကို ယံုၾကည္ၿပီး ျပည္သူ႕အက်ဳိးကိုသာ ေရွး႐ႈမည္ဟူသည့္ သႏၷိ႒ာန္သာ ခိုင္ခိုင္မာမာ ခ်မွတ္ထားရန္ လိုအပ္မည္ ျဖစ္ပါသည္။

‘အက်င့္ပ်က္ ျခစားျခင္း’ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဆက္လက္ ေဆြးေႏြးရပါမူ ‘အက်င့္’ဆိုသည္မွာ ‘စြဲၿမဲေနေသာ အေလ့’ ဟူ၍ ျမန္မာ အဘိဓာန္က ဖြင့္ဆိုပါသည္။ အက်င့္ကို စ႐ိုက္ႏွင့္ တြဲ၍ သံုးစြဲၾကပါသည္။ ေကာင္းေသာ အေလ့အက်င့္စ႐ိုက္ ရိွသကဲ႔သို႔ မေကာင္းေသာ အေလ့အက်င့္ စ႐ိုက္လည္း ရိွပါသည္။ ‘အက်င့္ပ်က္’သည္ဟု ဆိုရာတြင္ ေကာင္းေသာ အက်င့္စ႐ိုက္မ်ား ပ်က္စီးၿပီး မေကာင္းေသာ အက်င့္စ႐ိုက္မ်ား လႊမ္းမိုးေနျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။ ေကာင္းေသာ အက်င့္စ႐ိုက္ ဆိုသည္က ဘာေတြ ျဖစ္ၿပီး မေကာင္းေသာ အက်င့္စ႐ိုက္က ဘာေတြလဲ ဆိုသည္ကေတာ့ မိမိတို႔ လူမ်ဳိး၏ ႐ိုးရာအစဥ္ အလာ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားက လက္ခံ က်င့္သံုးခဲ့ၾကေသာ အျပဳအမူ၊ အေျပာအဆိုမ်ားအေပၚ မူတည္၍ ဆံုးျဖတ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့စ႐ိုက္ ထံုးစံမ်ားသည္ ဗုဒၶ၏ အဆံုးအမမ်ားအေပၚ အေျခခံသည္ျဖစ္၍ ေကာင္းေသာ အက်င့္၊ မေကာင္းေသာ အက်င့္ဟူ၍ ခြဲျခား ဆံုးျဖတ္ရာတြင္ ဗုဒၶ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ တရားမ်ားႏွင့္ မည္မွ် ညီညြတ္သည္၊ မညီညြတ္သည္ စသည္ျဖင့္ တိုင္းတာ ဆံုးျဖတ္ၾကပါသည္။

ေသရည္ ေသရက္ ေသာက္စားျခင္းကို ဗုဒၶက တားျမစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အရက္ေသာက္ျခင္းသည္ အက်င့္ပ်က္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ တစ္ႀကိမ္ ႏွစ္ႀကိမ္ ေသာက္ရာမွသည္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေသာက္သည္။ သည္မွ အေလ့အထ ျဖစ္လာသည္၊ စ႐ိုက္ ျဖစ္လာသည္။ အရက္သည္ အျခားေသာ မေကာင္းမႈမ်ား ကို ဆက္လက္ က်ဴးလြန္ရန္အတြက္ ရဲေဆး ျဖစ္သည္။ ပထမေတာ့ သူမ်ားတိုက္သည္ကို ေသာက္သည္။ အေပါင္းအသင္းဆံုလွ်င္ ေသာက္သည္။ ေနာက္ေတာ႔ ကုိယ္တိုင္ ဝယ္ေသာက္သည္။ အေပါင္းအသင္းမရိွလွ်င္ ေတြ႕ေအာင္ရွာသည္။ မိမိဝင္ေငြ၊ လစာႏွင့္ မေလာက္ငေတာ့ အပိုဝင္ေငြ ရွာသည္။ သည္ေတာ့ လာဘ္ေပး လာဘ္ယူ ကိစၥက ပါလာသည္။ သီတင္းကြၽတ္ ကန္ေတာ့ျခင္းကို အေၾကာင္းျပ၍ တံစိုးလက္ေဆာင္ ေပးရာတြင္ပင္ အရက္ပုလင္းက အဓိက အခန္းက႑က ပါဝင္လာ သည္။

အက်င့္ပ်က္ျခင္းသည္ အရက္ တစ္ခုသာမကပါ။ ကာမဂုဏ္တို႔၌ မေလ်ာ္ေသာအမႈ ျပဳျခင္းသည္လည္း ကိုယ္က်င့္တရား ပ်က္ျပားျခင္းျဖစ္သည္။ အိမ္ေထာင္ရိွသူ အထက္ အရာရိွသည္ မိမိ လက္ေအာက္ ဝန္ထမ္းႏွင့္ ေဖာက္ျပားျခင္း၊ အိမ္ေထာင္ရိွသူ အခ်င္းခ်င္း ေဖာက္ျပန္ျခင္းတို႔သည္ အက်င့္ပ်က္ျခင္း၌ အက်ဳံးဝင္ပါသည္။ ထိုအခါ ေငြေၾကးလိုအပ္ခ်က္ ရိွလာသျဖင့္ မေလ်ာ္ေသာ နည္းလမ္းျဖင့္ ေငြရွာ သည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ထိေတြ႕ ဆက္ဆံရသူမ်ားအဖို႔ လာဘ္လာဘကို ေမွ်ာ္ကိုးသလို ႏိုင္ငံေတာ္ ဘ႑ာ၊ အမ်ားပိုင္ေငြကို စီမံခန္႔ခြဲပိုင္ခြင့္ ရိွသူမ်ားအေနႏွင့္ မိမိကိုယ္က်ဳိးအတြက္ နည္းလမ္းမ်ဳိးစံု သံုး၍ ႀကံရဖန္ရ ျပန္ပါသည္။ အက်င့္ပ်က္ျခင္းကို ျခစားျခင္းႏွင့္ တြဲဖက္ အသံုးျပဳေလ႔ ရိွၾကပါသည္။ ‘ျခ’ သတၱဝါသည္ မိမိစားသည့္ (သစ္ စသည္) အရာဝတၳဳကို တျဖည္းျဖည္း လံုးပါး ပါးေစ၍ ေနာက္ဆံုး တြင္ အမႈန္႔ ျဖစ္သြားေစပါသည္။ မိမိ ကိုယ္က်င့္တရားကို ‘ျခ’ စားခံရေသာ သူအဖို႔ စာရိတၱ လံုးပါးပါးၿပီး ေနာက္ဆံုးတြင္ ဘဝပ်က္ရသည့္ အေၾကာင္းမ်ားကို ျမင္ဖူး ေတြ႕ဖူးၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ‘အက်င့္ပ်က္’ ျခင္း မျဖစ္ရေအာင္ ဘာသာတရား၏ အဆံုးအမကို ခံယူ၊ လိုက္နာ၊ က်င့္သံုး ၿပီး မိမိ ဘဝကို မိမိကိုယ္တိုင္ ေကာင္းစြာ ေဆာက္တည္ျခင္း ျပဳမွသာလွ်င္ ‘ျခ’ စား ခံရျခင္း အႏၱရာယ္မွ ကင္းေဝးၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။

‘လာဘ္’ ဆိုသည္ကို ျမန္မာ အဘိဓာန္က ‘ရရိွေသာ ဥစၥာပစၥည္း၊ အက်ဳိးကိုေမွ်ာ္၍ ေပးေသာပစၥည္း၊ တံစိုးလက္ေဆာင္’ ဟူ၍ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္အထက္မွာ ေရးခဲ႔သလို အေၾကာင္း အမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ေငြေၾကး ပစၥည္း လိုအပ္ခ်က္ ရိွလာလွ်င္ လာဘ္လာဘကို ေမွ်ာ္ကိုးလာသည္။ လာဘ္ေပး လာဘ္ယူ ဆိုသည့္အတိုင္း ေပးသူႏွင့္ ယူသူ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ ရိွသည္၊ ေပးသူရိွ၍ ယူသူ ရိွသည္၊ ယူသူ ရိွ၍လည္း ေပးသူက ေပးသည္၊ ေပးသူႏွင့္ ယူသူ မည္သူက စသနည္းဆိုေသာ္ ‘ၾကက္ဥနဲ႔ ၾကက္မ ဘယ္ကစ’ ဆိုသကဲ႔ပင္ ျဖစ္ပါမည္။ သို႔ေသာ္ ယူေနက် ျဖစ္လာလွ်င္ ေပးမည့္သူကို ေမွ်ာ္လာသည္။ ေပးမည့္သူက မေပးလွ်င္ ေပးခ်င္ေအာင္ စကား ေခၚလာသည္၊ မိမိ လုပ္ေပးရမည့္ အလုပ္သည္ မည္မွ် ခက္ခဲေၾကာင္း၊ မိမိအေနႏွင့္ မည္မွ် စြန္႔စားရေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ စကားေခၚမည္။ ေနာက္ဆံုး အဆင့္ကား မေပးလွ်င္ မိမိဘက္က တာဝန္အရ၊ဝတၱရားအရ ေဆာင္ရြက္ေပးရမည့္ အလုပ္ကို အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိး ျပ၍ အခ်ိန္ဆြဲဲမည္၊ ပညာျပမည္။ သည္ေတာ့ အမ်ားသူငါ ေျပာေနၾက သလို ‘အပိုင္းေလး’ ဆိုေသာ ‘အေပးလိုင္း’ တစ္လိုင္း သီးသန္႔ ေပၚလာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

အစ ပထမေတာ့ မရိွ၍ ေတာင္းသည္။ ေနာက္ေတာ့ ရမွန္းသိေတာ့ ေလာဘ တက္လာသည္။ မိမိပံုမွန္ တရားသျဖင့္ ရသည့္ ဝင္ေငြထက္ ပိုရလာေသာအခါ ပို၍ သံုးခ်င္လာသည္၊ ျဖဳန္းခ်င္လာသည္၊ မိမိအဆင့္အတန္းႏွင့္ မေလ်ာ္ညီေသာ ဝတ္မႈ၊ စားမႈ၊ ေနမႈကို တပ္မက္လာသည္။ သာယာလာသည္။ မိမိပတ္ဝန္းက်င္တြင္လည္း အလားတူ ျမင္ရေတြ႕ရသည့္အခါ အားက်လာသည္။ အထက္အရာရိွ ကလည္း ကိုယ္တိုင္ မကင္းႏိုင္သည့္အတြက္ အဆင့္ဆင့္ ဆိုဆံုးမမႈ၊ အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈဟူသည္ မရိွေတာ့ေသာအခါ လာဘ္ေပး လာဘ္ယူမႈဆိုသည္မွာ တရားဝင္လုပ္ငန္း တစ္ခုလို ျဖစ္လာသည္။ ဌာနအတြင္း မိမိက လာဘ္ေပး လာဘ္ယူ မလုပ္၍ အမ်ားနည္းတူ မသံုးႏိုင္ မစြဲႏိုင္ေသာအခါ မ်က္ႏွာ ငယ္ရသည္။ ငတုံးငအဟု အထင္ခံရသည္။

သို႔ေသာ္ ေနရာတိုင္းတြင္ အပိုဝင္ေငြ ရေပါက္ရလမ္းက မရိွ၊ ေဒသတိုင္းတြင္လည္း မရိွ၊ ေနရာ ေကာင္းမွ ရသည္၊ ေဒသေကာင္းမွ ရသည္။ သည္ေတာ့ ေနရာေကာင္း ရဖို႔အေရး၊ ေဒသေကာင္း ရဖို႔အေရး ႀကိဳးစားရျပန္သည္။ ေနရာ၊ ေဒသေကာင္းရမွ အထက္လူႀကီးကို ကန္ေတာ့ႏိုင္မည္။ သို႔ေသာ္ ေနရာေကာင္း ရဖ႔ိုအတြက္ ႀကိဳ၍ ေပးရေပဦးမည္။ သည္ေတာ့ ဝန္ထမ္းေလာကအတြင္းမွာ ပင္ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးက ေအာင္ျမင္စြာ ျဖစ္ထြန္း ေပၚေပါက္ေနသည္။ လုပ္ပိုင္ခြင့္ မ်ားမ်ားရိွသည့္ ေနရာဆိုလွ်င္ ေစ်းပို၍ ႀကီးသည္။ စီးပြားရွာ၍ ေကာင္းသည့္ ေဒသဆိုလွ်င္ ေစ်းက ေျမာက္သည္။ အခ်ဳိ႕ ဌာနမ်ားဆိုလွ်င္ ေနရာေဒသအလိုက္ ေပါက္ေစ်းက သတ္မွတ္ၿပီးသား ျဖစ္သည္ဟူ၍ ၾကားသိ ရသည္။ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ရသည္မွာ အာဏာရွင္ေခတ္ကို ေက်ာ္လြန္၍ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈရိွေသာ သန္႔ရွင္းေသာ အစိုးရနွင့္ ေကာင္းမြန္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ေနသည့္ ယေန႔လိုအခ်ိန္ အခါမ်ဳိးမွာပင္ ဤသတင္းမ်ဳိး ၾကားသိေနရျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈ ပေပ်ာက္ေရး၊ အဂတိ လိုက္စားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး၊ လာဘ္ေပး လာဘ္ယူမႈ ေဖာ္ထုတ္ အေရးယူေရးကို ေဆာင္ရြက္မည္ဆိုလွ်င္ အတြင္းစည္းျဖစ္ေသာ အစိုးရဌာန မ်ားအတြင္း ရာထူး တိုးျမွင့္ေရး၊ ဝန္ထမ္းမ်ား ေျပာင္းေရႊ႕ ေနရာခ်ထားေရး ကိစၥမ်ားကုိ ဌာနအလိုက္ တိက် ျပတ္သားေသာ လုပ္ထံုး လုပ္နည္းမ်ား စနစ္တက် သတ္မွတ္ ျပ႒ာန္းၿပီး မိမိဌာနအတြင္း ပြင့္လင္း ျမင္သာစြာ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုအပ္မွာ ျဖစ္သလို မိုးက် ရႊကုိယ္မ်ားအား တာဝန္ေပးအပ္သည့္ စနစ္ကိုလည္း ျပန္လည္ သံုးသပ္ဖို႔ လိုအပ္မည္ ျဖစ္ပါသည္။

ဤေနရာတြင္ စီးပြားေရးသမား လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အပါအဝင္ ျပည္သူကိုလည္း တင္ျပခ်င္ပါသည္။ ျပည္သူ႔ဝန္ထမ္းဟူသည္ ဥပေဒ၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းႏွင့္ ညီညြတ္လွ်င္ မည္သူ႕ကို မဆို လုပ္ကို လုပ္ေပးရမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္သူမ်ားက အျမန္ လိုခ်င္သည္၊ အဆင့္ ေက်ာ္ခ်င္ သည္ ဆိုလွ်င္ေတာ့ ဝန္ထမ္းက ပညာျပေတာ့မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ေတာ္႐ံုတန္႐ံု မည္သည့္ ဝန္ထမ္းကမွ် ဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းကိုေတာ့ ေက်ာ္၍ မလုပ္ရဲပါ။ ေပၚေပါက္လွ်င္ တိုင္တန္းလွ်င္ ဤကိစၥက အျပစ္ႀကီး ပါသည္။ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒ၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းကို ေက်ာ္လြန္၍ေတာ့ မိမိကိုယ္က်ဳိး အတၱတစ္ခုတည္း ကိုၾကည့္၍ ဝန္ထမ္းကို မခ်ဥ္းကပ္သင့္။ မဖ်က္ဆီးသင့္ဟု ထင္ပါသည္။

ကိုယ္ေတြ႕ေလး တစ္ခု၊ ႏွစ္ခုကိုေတာ့ တင္ျပခ်င္ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္ ကုမၸဏီ တစ္ခုတြင္ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္စဥ္ ကုမၸဏီပိုင္ကား သက္တမ္းတိုးရန္အတြက္ က.ည.န ႐ံုးသို႔ သြားေရာက္ပါသည္ (ယခင္ အစိုးရလက္ထက္က ျဖစ္ပါသည္)။ ဌာနစိတ္ တစ္ခု၏ ေကာင္တာ အေပါက္ဝတြင္ ေလွ်ာက္လႊာတင္ထားသူတို႔၏ အမည္စာရင္းကို ေခၚယူေနသျဖင့္ ေစာင့္ဆိုင္းေနရာ မိမိတို႔ အလွည့္ မေရာက္ႏိုင္သျဖင့္ ေမးျမန္းရာ ၎ထံသို႔ ေလွ်ာက္လႊာ ပံုစံ မေရာက္ရိွေသးေၾကာင္း ေျပာပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္ႏွင့္အတူ ပါလာသူ မန္ေနဂ်ာမေလးက ေလွ်ာက္လႊာပံုေအာက္သို႔ လက္လွမ္းႏႈိက္၍ ေလွ်ာက္လႊာ တစ္ေစာင္ကို ဆြဲထုတ္လိုက္ၿပီး “ဒါ တို႔ေလွ်ာက္လႊာ မဟုတ္လား၊ ေရာ့ လုပ္ေပး” ဟူ၍ ေျပာေျပာဆိုဆို ထိုးေပးလိုက္ရာ မေက်မနပ္ အမူအရာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေပးပါေတာ့သည္။

တစ္ခါတုန္းကလည္း ေဆာက္လုပ္ေရး ကုမၸဏီ တစ္ခုတြင္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္စဥ္ မိမိတို႔ ေဆာက္လုပ္မည့္ အေဆာက္အအံု တစ္ခု၏ မ်က္ႏွာစာရိွ မလြတ္ကင္းေသာ သစ္ပင္ငယ္မ်ားကို ခုတ္ခြင့္ျပဳရန္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ ပန္းဥယ်ာဥ္ဌာနသို႔ ခြင့္ျပဳခ်က္ ေတာင္းခံ ပါသည္။ အဆိုပါ ခြင့္ျပဳခ်က္ ရရိွေရးအတြက္ ဒုတိယ ဌာနမွဴးကို ေပးရန္ဟုဆိုကာ ကုမၸဏီပိုင္ရွင္ သူေဌးက ေငြပါေသာ အထုပ္ တစ္ထုပ္ကို ၎၏ လူယံုႏွင့္အတူ ထည့္ေပးလိုက္ပါသည္။ ႐ံုးေရာက္ေတာ႔ ဌာနမွဴးအခန္းကို ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ ဝင္၍မရပါ။ ဒု ဌာနမွဴး အခန္းတြင္ ထိုင္၍ ေစာင့္ ေနရပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္လည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔၏ ေလွ်ာက္လႊာသည္ အခ်က္အလက္ အေထာက္အထား ျပည့္စံုသျဖင့္ ခြင့္မျပဳစရာ အေၾကာင္းမရိွဟု ယူဆလ်က္ ဌာနမွဴး အခန္းကို ဝင္ေရာက္၍ အက်ဳိးအေၾကာင္း ရွင္းျပရာ ဌာနမွဴးက ခြင့္ျပဳခ်က္လက္မွတ္ ေရးထိုးေပးလိုက္ပါသည္။ မည္သူ႕ကိုမွ်လည္း ေငြေၾကး တစ္စံုတစ္ရာ မေပးခဲ႔ပါ။ ကုမၸဏီ ျပန္ေရာက္ေတာ့ ၎တို႔၏ အစဥ္အလာကို ဖ်က္သည္ဟုဆိုကာ သူေဌးက ကြၽန္ေတာ့္ကို စိတ္ဆိုးၿပီး ဆူပါသည္။

လာဘ္ေပး လာဘ္ယူ ကိစၥႏွင့္ တစ္ဆက္တစ္စပ္တည္း တင္ျပလိုသည္မွာ ေထာက္ခံစာ ကိစၥပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ယခုအခါ ေနရာဌာနတိုင္းတြင္ မလိုအပ္ေသာ ေထာက္ခံစာမ်ား ေဖာင္းပြေနသည္ဟု ယူဆပါသည္။ အလုပ္ေခၚစာမ်ားတြင္ အက်င့္စာရိတၱေကာင္းမြန္ေၾကာင္းအတြက္ ရပ္ကြက္၊ ရဲစခန္ ေထာက္ခံစာမ်ား တင္ျပရမည္ဟူ၍ အၿမဲ ပါရိွပါသည္။ သက္ဆိုင္ရာရပ္ကြက္ (အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး) က ေထာက္ခံေပးသည္မွာ ‘ဤရပ္ကြက္တြင္ ေနထိုင္ေၾကာင္း’ သာ ျဖစ္ပါသည္။ လ.ဝ.က ဌာနက ထုတ္ေပးေသာ ခိုင္လံုသည့္ သန္းေခါင္စာရင္း ရွိသည္ျဖစ္ေစ၊ မရိွသည္ျဖစ္ေစ ေထာက္ခံေပးပါသည္။ အမွန္တကယ္ မည္သူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုမွ် ရပ္ကြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးက အက်င့္စာရိတၱ ေကာင္းမြန္ေၾကာင္း ေထာက္ခံခ်က္ မေပးပါ။ ေပးခြင့္လည္း မရိွပါ။ ယခင္ န.ဝ.တ ေခတ္တြင္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးအတြင္း ၫႊန္ၾကားထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အျခား ေဒသမ်ားကိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ အေသအခ်ာ မသိပါ။ ရဲစခန္းကလည္း မည္သူ႔ကိုမွ် အက်င့္စာရိတၱ ေကာင္းမြန္ေၾကာင္း တာဝန္ မယူပါ။ မိမိ ‘ရဲစခန္းအပိုင္ နယ္ေျမအတြင္းတြင္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ျခင္း မရိွေၾကာင္း’ ကုိသာ ေထာက္ခံေပးျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ဤသည္မွာလည္း မည္သည့္ မွတ္တမ္းမွတ္ရာကိုမွ် ျပန္လည္ ၾကည့္ရႈ၍ ေပးျခင္း မဟုတ္ပါ။ တံဆိပ္႐ိုက္ၿပီးသား ပံုစံတြင္ ၿဖည့္စြက္ေပးလိုက္ျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။

ႏိုင္ငံသား စိစစ္ေရးလက္မွတ္ ေပ်ာက္လွ်င္လည္း လ.ဝ.က. က ရဲစခန္း ေထာက္ခံခ်က္ ေတာင္းပါ သည္။ ရဲစခန္းကလည္း (ဘယ္မွာ ေပ်ာက္မွန္း မသိသည္ကို) ေမး၍ ေပ်ာက္ဆံုးသည္မွာ မွန္ကန္ ေၾကာင္း ေထာက္ခံေပးပါသည္။ ကြၽန္ေတာ့္သား ဆယ္တန္းေအာင္လက္မွတ္ ေပ်ာက္စဥ္က ရဲစခန္း တစ္ခုတည္းႏွင့္ မၿပီးပါ။ တရား႐ံုးတြင္ က်မ္းက်ိန္ရပါေသးသည္။ က်မ္းက်ိန္ စာ႐ိုက္ခက ၄၀၀၀ က်ပ္၊ တရား႐ံုး စာေရးကို မွတ္ပံုတင္ခ (ဝင္စာေရး သြင္းခ) က ၄၀၀၀ က်ပ္ ေပးရၿပီး တရားသူႀကီးအတြက္ ဆိုကာ ၅၀၀၀ က်ပ္ ထပ္ေတာင္းရာ မေပးခဲ႔ဘဲ သည္အတိုင္း လက္မွတ္ ဝင္ထိုးခ႔ဲပါသည္။

ေနရာဌာနေပါင္း မ်ားစြာသည္ ေထာက္ခံစာ ေပါင္းမ်ားစြာကို မလိုအပ္ဘဲႏွင့္ ေတာင္းေနၾကသည္မွာ အစဥ္အလာပင္ ျဖစ္ေနပါသည္။ အမွန္တကယ္ လိုအပ္ မလိုအပ္ ျပန္လည္ စိစစ္ရန္ လိုအပ္ပါမည္။ မိမိကိုယ္တိုင္ စိစစ္ရမည့္ ကိစၥ၊ မိမိကိုယ္တိုင္ တာဝန္ခံရမည့္ ကိစၥကို အျခား သူတစ္ပါးကို တာဝန္ခံ ခိုင္းေနျခင္းမွာ ျဖစ္သင့္၊ မျဖစ္သင့္ စဥ္းစားသင့္ပါသည္။ စိစစ္ေပးရမည့္သူက ကိုယ္႔ကိစၥ မဟုတ္၍ ဝတၱရားေက်သာ ေဆာင္ရြက္ေပးၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။ သည္ေတာ့ ကာယကံရွင္တို႔မွာ လမ္းစရိတ္ အပါအဝင္ စာရြက္စာတမ္းေၾကးဟုဆိုေသာ စားေၾကး၊ ဝါးေၾကး ေပးရျပန္ပါသည္။ ရန္ကုန္တိုင္း ေဒသႀကီး ဥကၠ႒အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ႔သူ ဒုတိယ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး မ်ဳိးညြန္႔က ‘လာဘ္ေပး လာဘ္ယူအစ ေထာက္ခံခ်က္က’ ဟူ၍ ေျပာခဲ႔ဖူးပါသည္။

အဂတိလိုက္စားမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၁၀.၆.၂၀၁၃ ရက္ေန႔က ေနျပည္ေတာ္ MICC တြင္ က်င္းပသည့္ ပြင့္လင္း ျမင္သာေရးႏွင့္ ေျဖာင့္မတ္ေရး အလုပ္႐ံု ေဆြးေႏြးပြဲ၌ ဒုတိယသမၼတ ေဒါက္တာ စိုင္းေမာက္ခမ္း ေျပာၾကားခဲ႔သည္ကို မီးေမာင္းထိုးျပ လိုပါသည္။

ယခုႀကံဳေတြ႕ေနရသည့္ အဂတိ လိုက္စားမႈသည္ လူ႕ပတ္ဝန္းက်င္ အသိုင္းအဝိုင္း၊ ဝန္ထမ္းေလာက အသိုင္းအဝိုင္းအတြင္း ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ၊ အဆင့္ေပါင္းမ်ားစြာ၊ ေနရာေပါင္းမ်ားစြာ၌ ျဖစ္ေပၚေနျခင္းမွာ အဂတိလိုက္စားမႈသည္ တရားဥပေဒကို ေက်ာခိုင္းသည့္ လုပ္ရပ္၊ မိမိ၏ ဂုဏ္သိကၡာ၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဂုဏ္သိကၡာ၊ ဝန္ထမ္းဆိုသည့္ ဂုဏ္ယူစရာေကာင္းသည့္ ဂုဏ္သိကၡာစေသာ ဂုဏ္သိကၡာေပါင္း မ်ားစြာ ကို မ်က္ကြယ္ျပဳလာၾကၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ လူ႕အသိုင္းအဝိုင္းအတြင္း ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ခုသဖြယ္ ျဖစ္လာျခင္းသည္လည္း ႏိုင္ငံအတြက္ ဝမ္းနည္းစရာ၊ ရင္ေလးစရာပင္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အဂတိလိုက္စားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး ေဆြးေႏြး သံုးသပ္ၾကရာမွာ ဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ လစာကိစၥကို ခ်န္ထားလို႔မရပါ၊ အစိုးရက ဝန္ထမ္းလစာ ႏွစ္ႀကိမ္ တိုးျမႇင့္ေပးခဲ႔ေပမယ့္ ေက်နပ္အားရေလာက္တဲ႔အဆင့္ မေရာက္ေသးပါ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဘ႑ာေငြ အကန္႔အသတ္ေတြၾကားက ေဆာင္ရြက္ေပးေနရတာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အဂတိ လိုက္စားမႈ နည္းပါးခဲ့တဲ့ ယခင္ေခတ္ ကာလက အစိုးရ ဝန္ထမ္းမ်ားရဲ႕ လစာ၊ ကုန္ေစ်းႏႈန္း၊ မိသားစု လူေနမႈ ကုန္က်စရိတ္၊ အၿငိမ္းစားသြားတဲ႔အခါ ရရိွခံစားရတဲ႔ ဆုေငြ၊ ပင္စင္စားဘဝ ဆက္လက္ ရပ္တည္ ‘ေနထိုင္ႏိုင္ေရး’ အာမခံခ်က္မ်ားနဲ႔ လ်င္ျမန္စြာ ေျပာင္းလဲလာတဲ႔ ယခုေခတ္ကာလ အေျခအေနကို ျပန္လည္ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဝန္ထမ္းဆိုတဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာကို ေစာင့္ထိန္းလိုၾက ေပမယ့္ ေစာင့္ထိန္းႏိုင္စြမ္းအား မရိွေလာက္ေအာင္ အေျခအေနမ်ားစြာက ဟန္႔တားေနတာကိုလည္း ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အဂတိလိုက္စားမႈဟာ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ အျမစ္တြယ္ခဲ႔တဲ႔ ျပႆနာျဖစ္တဲ႔အတြက္ တစ္ဦး၊ တစ္ဖြဲ႕၊ တစ္စု၊ လက္ညိႇဳးထိုး စြပ္စြဲေနၾကရံုနဲ႔ ပေပ်ာက္သြားမယ့္ ျပႆနာ မဟုတ္ဘဲ အဂတိ လိုက္စားမႈ အေျခအေန မျဖစ္ေပၚေအာင္ ဖန္တီးဖို႔၊ တစ္မ်ဳိးသားလံုးရဲ႕ အနာဂတ္ကို ဖ်က္ဆီးသည့္အရာျဖစ္သည့္ အတြက္ ေရွာင္ရွားႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖို႔နဲ႔ တစ္ဦး တစ္ေယာက္ တစ္ဖြဲ႕က ေျဖရွင္းႏိုင္တဲ႔ ျပႆနာမ်ဳိး မဟုတ္တဲ႔အတြက္ ဘက္ေပါင္းစံုျဖစ္တဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားေရးအျပင္ ျပည္သူလူထု တစ္ရပ္လံုးက ပါဝင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

ထို႔ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္သည္ ဒုတိယ သမၼတ ေျပာၾကားသကဲ႔သို႔ တာဝန္သိ ျပည္သူ တစ္ဦးအေနႏွင့္ မိမိ၏ လြတ္လပ္စြာ ေျပာေရးဆိုခြင့္ကို အသံုးခ်ၿပီး (တစ္စံုတစ္ေယာက္၊ တစ္ဖြဲ႕၊ တစ္ဌာနကို နစ္နာေစ လိုေသာ၊ ဂုဏ္သိကၡာ ထိခိုက္ေစလိုေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ အလွ်င္းမရိွဘဲ) သန္႔ရွင္းေသာ အစိုးရ (Clean Government)) နဲ႔ ေကာင္းမြန္ေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရး (Good Governanc) ျဖစ္လာေစေရး အတြက္ တစ္တပ္ တစ္အား ပါဝင္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္းပါ။

Credit To The Voice Weekly

Related Articles:

Post a Comment