Sunday, July 14, 2013

၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ ထာဝရ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး


လြန္ခဲ့ေသာ လအနည္းငယ္က ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ (၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း သို႔မဟုတ္ ျပင္ဆင္ေရး၏ အေရးႀကီး အဆင့္၊ The Voice Weekly,Vol 9/No.16) ကို ေရးသားခဲ့ပါ သည္။ အဆိုပါ အေၾကာင္းအရာႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး တုံ႔ျပန္မႈမ်ားကိုလည္း ၾကားသိရပါသည္။ ကြၽန္ေတာ့္ အေနႏွင့္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို အလ်င္အျမန္ ဖယ္ထုတ္ေပးရန္ တစ္ဖက္သတ္ ေတာင္းဆုိလုိျခင္း မဟုတ္ဘဲ ဖယ္ထုတ္ရန္ အေၾကာင္းတရားမ်ားကို သက္ဆုိင္သူမ်ား ထည့္သြင္း စဥ္းစားႏုိင္ရန္ တစ္ေထာင့္ တစ္ေနရာမွ တင္ျပလိုျခင္းသာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာဆုိလိုပါသည္။ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းအေပၚ ႐ႈေထာင့္ ေပါင္းစုံမွ တုံ႔ျပန္မႈမ်ားကို ႏႈိးဆြလိုျခင္း၊ နားေထာင္လိုျခင္းလည္း ျဖစ္ပါသည္။ ယခုလည္း ကြၽန္ေတာ္ တင္ျပခဲ့ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား အနက္မွ ပထမဆုံး အခ်က္ကို ထပ္မံေဆြးေႏြးလိုသည့္ အတြက္ ဤေဆာင္းပါးကို ေရးသားလုိက္ရပါသည္။
သမၼတဦးသိန္းစိန္ ဦးေဆာင္ေသာ အစိုးရအေနႏွင့္ ထာဝရ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရးအတြက္ အဆင့္မ်ား ခ်မွတ္ထားရာ အထက္ပါ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ဦးေအာင္မင္း ေခါင္းေဆာင္ေသာ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းေကာ္မတီႏွင့္အတူ ျမန္မာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစင္တာမွ ပညာရွင္မ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနၾကရာ အဆိုပါ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို သေဘာတူေၾကာင္း၊ ႀကိဳးစားမႈမ်ားကို အသိအမွတ္ျပဳေၾကာင္း ဦးစြာ ေဖာ္ျပလိုပါသည္။ သမၼတႀကီးႏွင့္ ဦးေအာင္မင္းတုိ႔ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မွာ ယခု အစိုးရသက္တမ္း မကုန္ဆုံးမီ (၂၀၁၅ မတိုင္ခင္) တစ္ႏုိင္ငံလုံး အတိုင္းအတာ ျဖင့္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲၿပီး လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕ေပါင္းစုံ ပါဝင္ေသာ ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲႀကီး တစ္ရပ္ က်င္းပႏုိင္ေရးျဖစ္ရာ အဆုိပါ ရည္မွန္းခ်က္ အေကာင္အထည္ ေပၚလာေရးအတြက္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း သည္ အေရးတႀကီး လုိအပ္ေသာ ကိစၥတစ္ရပ္ဟု ယူဆသျဖင့္ ယခင္ ေဆာင္းပါး ျဖစ္ေသာ ‘ျပင္ဆင္ေရး၏ အေရးႀကီး အဆင့္’ ကို တင္ျပ ေရးသားရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
လက္ရွိတြင္ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ တုိင္းရင္းသား အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးေနေသာ ကိစၥရပ္မ်ားသည္ ေနျပည္ေတာ္အထိ ဆြဲေဆာင္ ေခၚယူႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ယုံၾကည္မႈ မရရွိေသးရာ အဆိုပါ ယုံၾကည္မႈကို တည္ေဆာက္ရာတြင္ တပ္မေတာ္သည္ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အစိုးရထက္ ပိုမို အေရးႀကီးေသာ အခန္းက႑တြင္ ပါဝင္ေနသည္ဟု ယူဆပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒအရ တပ္မေတာ္ႏွင့္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္တို႔၏ အေရးပါမႈသည္ အစိုးရ၏ ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ မ်ားတြင္ ယုံၾကည္မႈကို အဟန္႔အတား ျဖစ္ေစေသာ ကိစၥတစ္ခု ျဖစ္ေနမည္လား ဆုိသည္ကို စဥ္းစားရန္ ျဖစ္ပါသည္။ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အေနႏွင့္လည္း မိမိတို႔ႏွင့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တုိက္ပြဲဝင္လာခဲ့ေသာ ျမန္မာ့ တပ္မေတာ္အေပၚ ယုံၾကည္မႈ အားနည္းေနျခင္းမွာ သဘာဝက်ပါသည္။
မည္သို႔ပင္ဆုိေစ လက္ဆြဲ ႏႈတ္ဆက္ရာတြင္ လက္မ်ားကို မျဖန္႔ဘဲ ႏႈတ္ဆက္ႏုိင္မည္ မဟုတ္ရာ ႏွစ္ဦး ႏွစ္ဖက္လုံးမွ မိမိတို႔၏ လက္မ်ားကို ျဖန္႔လိုက္ဖို႔ လိုပါသည္။ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအေနျဖင့္ တပ္မေတာ္က စိုးရိမ္ေသာ ဒို႔တာဝန္ အေရးသုံးပါးကို ထိခိုက္ ပ်က္စီးေစမည့္ အျပဳအမူမ်ားကို ေရွာင္ၾကဥ္ဖို႔ လိုသလို တပ္မေတာ္ဘက္မွလည္း လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ တန္းတူရည္တူ ေဆြးေႏြးႏုိင္ေအာင္ တံခါးဖြင့္ထားဖို႔ လိုပါသည္။ ယခုအခါ ဒုတိယ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး အဆင့္ရွိ တပ္မေတာ္မွ တာဝန္ရွိသူမ်ားကို ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ေျပာဆုိပိုင္ခြင့္၊ ပါဝင္ခြင့္ ေပးထားရာ တပ္မေတာ္ ဘက္က လက္ျဖန္႔ျခင္းဟု ယူဆႏုိင္ပါသည္။ အင္အားႀကီးေသာ သူဘက္က ပိုမို အေလွ်ာ့ေပးရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း တပ္မေတာ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ နားလည္ သေဘာေပါက္ဖို႔ လိုပါသည္။
သို႔ရာတြင္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ ေရးထုိးႏုိင္႐ုံ ယုံၾကည္မႈသည္ ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ဆီသို႔ တက္လွမ္းရာတြင္ အလုပ္ ျဖစ္ပါ့မည္လား ဆုိသည္ကို ဆန္းစစ္ရန္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤေနရာတြင္ အေရးပါလာသည္မွာ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္း ကိစၥ ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကုိ လႊတ္ေတာ္အထိ ေရာက္ေအာင္ မေဆြးေႏြး လိုဘဲ လႊတ္ေတာ္ ျပင္ပတြင္သာ ေဆြးေႏြးလုိသည့္ သေဘာရွိရာ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရမည့္ ကိစၥမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္ ျပင္ပတြင္ ေဆြးေႏြး ဆုံးျဖတ္ရန္ မသင့္ေၾကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ တြင္သာ ေဆြးေႏြး ဆုံးျဖတ္ရမည့္ ကိစၥမ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းျပ ဆြဲေခၚရန္ လြယ္ကူမည္ မထင္ေပ။ သို႔ျဖစ္ရာ လႊတ္ေတာ္အတြင္းသို႔ အဆုိပါ ေဆြးေႏြး ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ား ယူေဆာင္ဖို႔ဆိုလွ်င္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိေနသမွ် ကာလပတ္လုံး ထိုအေနအထားသည္ ျဖစ္ႏုိင္ေျခ အနည္းငယ္သာ ရွိႏုိင္ပါသည္။ (ကံေကာင္းလွ်င္လည္း ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္သြားႏုိင္ပါသည္) မိမိတို႔ႏွင့္ တုိက္ပြဲဝင္လာခဲ့ေသာ တပ္မေတာ္၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္ မိမိတို႔ ေတာင္းဆုိေသာ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး အပါအဝင္ ႏုိင္ငံေရး ေတာင္းဆုိခ်က္မ်ားကို လက္ခံလိမ့္မည္ဟု တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ား ယုံၾကည္ ေအာင္ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က လုပ္ေဆာင္ႏုိင္မွသာ ျဖစ္ႏုိင္ပါလိမ့္မည္။ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္အေနႏွင့္ လက္ရွိ ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားႏွင့္ တိုက္ပြဲမ်ားကို ယုံၾကည္မႈ ရယူရာတြင္ အသုံးခ်ႏုိင္ဖို႔ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔မဟုတ္ပါက ထာဝရ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆီသို႔ သြားရာလမ္းသည္ လမ္းတစ္ဝက္တြင္ တဝဲလည္လည္ ျဖစ္ေနမည္ကို စုိးရိမ္ပါသည္။
လက္ရွိ ျဖစ္ေပၚေနေသာ ႏုိင္ငံေရး ျပႆနာမ်ား၊ လက္နက္ကိုင္ ျပႆနာမ်ားသည္ ဒို႔တာဝန္ အေရး သုံးပါးကို ၿခိမ္းေျခာက္ေနေသာ အႏၲရာယ္မ်ားဟု တပ္မေတာ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ တာဝန္ရွိသူ အသီးသီးက ယူဆေနသမွ် ကာလပတ္လုံး တပ္မေတာ္သား ကုိယ္စားလွယ္မ်ား ဆက္လက္ ထားရွိေနမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ျပန္လည္စဥ္းစားေစခ်င္သည္ မွာ ယခုကဲ့သုိ႔ ေသနတ္ႏွင့္ ခ်ိန္ထားျခင္းသည္ တပ္မေတာ္ႏွင့္ အရပ္ဘက္ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးကို အဟန္႔အတား ျဖစ္ေစပါသည္။ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္း ကို ဖယ္ထုတ္လိုက္လွ်င္ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အင္အားစုမ်ားသည္ ဒို႔တာဝန္ အေရးသုံးပါးကို ထိခုိက္ေစလိမ့္မည္ဟု ယခုအခ်ိန္တြင္ တထစ္ခ် ေျပာႏုိင္သည္ မဟုတ္ပါ။ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွာ တပ္မေတာ္သားမ်ားေလာက္ ဒို႔တာဝန္ အေရးသုံးပါးကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ျခင္း မရွိဟု ထင္ျမင္ ယူဆရာလည္း ေရာက္ပါသည္။ သမိုင္းကို မေမ့သင့္သည္ မွန္ေသာ္လည္း ျမန္မာျပည္၏ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈ သမိုင္း၊ ေသာင္းက်န္းသူ ႏွိမ္နင္းမႈ သမိုင္းထဲမွ တပ္မေတာ္၏ အခန္းက႑ကို ယခုအခ်ိန္ထိ စားၿမဳံ႕ျပန္ ေျပာေနရမည့္အခ်ိန္ မဟုတ္ပါ။ ေခတ္ေရာ စနစ္ပါ လုံးဝ ကြဲျပား ျခားေနသည့္ အခ်ိန္အခါ ျဖစ္ပါသည္။ တပ္မေတာ္ ႀကဳံေတြ႕ခဲ့ရေသာ ႏုိင္ငံေရး သမိုင္းေၾကာင္းႏွင့္ ယွဥ္ထိုးၾကည့္လွ်င္ လက္ရွိ အေနအထားသည္ ဒို႔တာဝန္ အေရး သုံးပါးအတြက္ တပ္မေတာ္ စုိးရိမ္သကဲ့သို႔ မ်ားစြာ စိုးရိမ္စရာမလိုေသာ အေျခအေနဟု ယူဆပါသည္။ ထာဝရ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရဖို႔ဆိုလွ်င္ ယခင္ကကဲ့သို႔ လက္နက္ကိုင္ ေျဖရွင္းသည့္ လမ္းစဥ္သည္ အသုံးမဝင္ေတာ့ ဘဲ လက္နက္ကိုင္ အင္အားစုမ်ား ေျပာေနၾကေသာ ႏုိင္ငံေရးကို ႏုိင္ငံေရးနည္းျဖင့္သာ ေျဖရွင္းရမည္ ဟူေသာ လမ္းစဥ္ကို မျဖစ္မေန လိုက္ရေတာ့မည္ ျဖစ္ပါသည္။
ယခုလည္း ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို ၾကားသိရသည္မွာ ေက်နပ္ဖြယ္ အေနအထားဟု ယူဆပါသည္။ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ အားလုံးလိုလိုတြင္ သမၼတ သို႔မဟုတ္ သမၼတ တာဝန္ခံေသာ အဖြဲ႕ႏွင့္ ေျပာဆို ဆက္ဆံခြင့္ ရေနသည္မွာ ထင္ထားသည္ ထက္ လက္ျဖန္႔ထားေသာ တပ္မေတာ္ ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းမ်ား၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအေပၚ စိတ္ျပင္းျပမႈ ကို ေတြ႕ရွိႏုိင္ပါသည္။ ဤအခ်က္ကို လက္ရွိ တပ္မေတာ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းက သေဘာေပါက္ နားလည္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။
ဤေနရာတြင္ အလ်ဥ္းသင့္၍ ေဖာ္ျပလိုသည္မွာ Suzonne Dimaggio ႏွင့္ Priscilla Clapp တို႔ ေရးသားၿပီး ဆရာ ခင္ေမာင္ညိဳ ဘာသာျပန္ထားသည့္ ‘ျမန္မာေလွ်ာက္ရမည့္ ေျခလွမ္း ဆယ္လွမ္း’ (10 Steps Myanmar Must Take) ထဲမွ ပထမဆုံး ေျခလွမ္း ျဖစ္ပါသည္။ ဘာသာျပန္ထားသည္မွာ ‘ႏုိင္ငံ၏ စီးပြားေရးတြင္ တပ္မေတာ္က လႊမ္းမိုးမႈကို ဖယ္ရွားျခင္း မျပဳႏုိင္ေသးလွ်င္ တုိင္းရင္းသား မ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးအရ ျပန္လည္သင့္ျမတ္မႈ၊ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈတို႔ ရရွိရန္ အလွမ္းေဝး ေနပါဦး မည္။ ႏုိင္ငံ၏ ဆင္းရဲ ႏြမ္းပါးမႈကို သက္သာရာ ရေစမည့္ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးေစရန္ ႏုိင္ငံ၏ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈက ေဆာင္ရြက္ မေပးႏုိင္လွ်င္ မတည္မၿငိမ္ျဖစ္မႈ၏ ၿခိမ္းေျခာက္သည့္ ဒဏ္ကို အၿမဲတမ္း ခံေနရမည္’ ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးတြင္ အေလးထား စဥ္းစားသင့္ေသာ အခ်က္ တစ္ခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ ဆိုလုိသည္မွာ ႏုိင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မွသာ တပ္မေတာ္၏ အခန္းက႑ကို ေလွ်ာ့ခ်မည္ ဆုိျခင္းသည္ အလုပ္ျဖစ္မည္ မဟုတ္၊ တပ္မေတာ္၏ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးတြင္ ပါဝင္မႈကို ေျပာင္းလဲႏုိင္မွသာ ႏုိင္ငံေရးအရ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ား ေလ်ာ့နည္းသြားႏုိင္စရာ ရွိသည္ဟု ဆိုလိုခ်င္ဖြယ္ ရွိပါသည္။
လက္ရွိတြင္ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖို႔ဆိုလွ်င္ မူအရ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အေပၚတြင္ မူတည္ေနေသာ္လည္း လက္ေတြ႕တြင္ ထိပ္ပိုင္း ေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္ေသာ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ၊ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒မ်ားႏွင့္ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္တို႔အေပၚတြင္ မူတည္သည္ဟု ယူဆသျဖင့္ အထက္ပါ ေခါင္းေဆာင္မ်ားအား တုိက္တြန္းရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ဖယ္ထုတ္ဖို႔ စဥ္းစားျခင္းသည္ ျဖစ္ႏုိင္ေျခ နည္းသည္။ လက္ေတြ႕မက်ဟူေသာ တုံ႔ျပန္မႈမ်ားကို ေျပာခ်င္သည္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ ယခုအေနအထားသို႔ ေရာက္ရွိလာျခင္းသည္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္အနည္းငယ္ ကာလအတြင္းတြင္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ဖယ္ထုတ္ျခင္းထက္ ပိုမို နည္းပါးေသာ ျဖစ္ႏုိင္ေျခသာ ရွိပါသည္။ ယခင္ အစိုးရက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္း ျဖစ္ခဲ့သူ ယခုသမၼတဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္တြင္မွ အံ့ဖြယ္သရဲ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ား တစ္ခုၿပီး တစ္ခုေပၚေပါက္လာရာ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ကိစၥသည္လည္း အ့ံဖြယ္သရဲ လုပ္ေဆာင္မႈ တစ္ခုအျဖစ္ ျဖစ္ႏုိင္ေျခ ရွိသည္ဟု ယူဆသျဖင့္ တိုက္တြန္းလိုက္ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
 Written by  ေမာင္ေသာင္းေဖ 
Credit To The Voice Weekly

Related Articles:

Post a Comment