Sunday, May 19, 2013

ယဥ္ေက်းမႈဉာဏ္ရည္

(ဘုုန္းေဝညြန္႔လူ)
Photo: ယဥ္ေက်းမႈဉာဏ္ရည္
.......................
(ဘုုန္းေဝညြန္႔လူ)

ျပည္ပခရီးသြားလွ်င္ ေရျခားေျမျခားမွ ပုဂၢိဳလ္ျခားတို႔ႏွင့္ ေတြ႔ရႀကဳံရ ဆက္ဆံရေသာေၾကာင့္ သူတို႔ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့တို႔ကို သိျမင္မွတ္သားရသည္။ တစ္ကိုယ္ေတာ္ သြားသည္ထက္ အဖြဲ႕လိုက္ႀကီး သြားၾကလွ်င္ အနီးကပ္ အတူေန အတူစား အတူသြားရသည့္ အတြက္ ယဥ္ေက်းမႈျခားတို႔ႏွင့္ အဆင္ေျပေျပ ေနတတ္ ထိုင္တတ္သည့္ အေလ့အက်င့္ရၿပီး ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ျမင့္မားေစသည္။ 

ကြၽန္ေတာ္ ေျပာခ်င္ေဇာႏွင့္ ေလာသြားပါသည္။ ယေန႔ ႏုိင္ငံတကာတြင္ ေခတ္စားလာသည့္ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္အေၾကာင္း အရင္ေဖာက္သည္ခ်ဦးမွ ျဖစ္မည္။ ကမၻာႀကီး က်ဥ္းသထက္ က်ဥ္းလာခ်ိန္၊ လူမ်ိဳးတစ္ရာ့တစ္ပါးႏွင့္ ဆက္ဆံရာတြင္ သူတို႔ ယဥ္ေက်းမႈကို သိရွိသေဘာေပါက္ၿပီး အလိုက္သင့္ အလ်ားသင့္ ဆက္ဆံႏုိင္ပါမွ မိမိလုပ္သမွ် အလုပ္ ေအာင္ျမင္မည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ Cultural Intelligence ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ သေဘာတရားကို အေလးေပး စဥ္းစားလာၾကသည္။ 

ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ျမင့္လွ်င္ လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ိဳးစုံႏွင့္ ဆက္ဆံလုပ္ကိုင္ရာတြင္ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႔မည္။ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္နိမ့္လွ်င္ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္၊ ဉာဏ္ရည္ေကာင္း၊ လုံ႔လထုတ္ေသာ္ လည္း လိုသေလာက္ ခရီးမေပါက္ႏုိင္။ 

သံတမန္မ်ား၊ ႏုိင္ငံတကာ လွည့္လည္သြားလာ ေနသည့္ ကုလဝန္ထမ္း၊ NGO ဝန္ထမ္းမ်ား၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ႏုိင္ငံတကာ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားတြင္ အမႈထမ္းေနေသာ ကုမၸဏီဝန္ထမ္းမ်ား အတြက္ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ျမင့္ရန္ လိုသည္။ မျမင့္လွ်င္လည္း ျမင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားတည္ေဆာက္ၾကဖို႔ လိုသည္။ 

ကြၽန္ေတာ့္ အေမရိကခရီးစဥ္သည္ ေရမတူ ေျမျခား စ႐ိုက္အမ်ိဳးမ်ိဳး လူဆယ္ေယာက္ သုံးပတ္ၾကာ ခရီးရွည္ႏွင္သည့္ ခရီးျဖစ္သည့္အတြက္ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ကို မ်ားစြာ အေထာက္အကူျပဳခဲ့သည္။ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္အေၾကာင္း ျမင္သာထင္သာ ရွိေစသည့္ အျဖစ္အပ်က္ေလးမ်ားကို မွတ္မိသေလာက္ ေရးျပပါဦးမည္။ 

မေလးရွားမွ သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္ ရွိသည့္အနက္ တစ္ေယာက္က မေလးတ႐ုတ္၊ တ႐ုတ္ႏြယ္ဖြား မေလးရွား ႏုိင္ငံသူ။ သူက ခပ္ေခ်ာေခ်ာ၊ ငယ္သည္၊ ေခတ္ဆန္သည္၊ သြက္သည္။ ေနာက္တစ္ေယာက္က မေလးမ ေလး။ မေလးႏြယ္ဝင္ မေလးရွားႏုိင္ငံသူ။ သူက ေခါင္းစြပ္လည္း စြပ္ထားသည္။ အဆင္ေတြကလည္း ခပ္မႈိင္းမိႈင္း အဝတ္မ်ားသည္။ အစဥ္အလာကို အဓိက ထားပုံရသူ။ ထိုသို႔ အစဥ္အလာအတိုင္း ေနထိုင္ရသည္ ကိုလည္း အလြန္ဂုဏ္ယူသည္။ မေလးသူႏွစ္ေယာက္ ၾကည့္ရတာ အသက္အရြယ္ခ်င္း မတိမ္းမယိမ္း၊ တစ္ႏုိင္ငံတည္းသူမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ္လည္း သူတို႔ၾကား ထဲတြင္ တစ္စုံတစ္ရာက ျခားထားသလိုလို တစ္ေယာက္ ႏွင့္ တစ္ေယာက္ ဟက္ဟက္ပက္ပက္ မရွိလွ။ ကြၽန္ေတာ္ ကေတာ့ ႏွစ္ေယာက္စလုံးႏွင့္ ေလေပးေျဖာင့္သည္။

ပထမဦးဆုံး စေတြ႔ၿပီး အုပ္စုလိုက္ ညစာသြားစား ခ်ိန္က မွတ္မိေသးသည္။ မေလးမ ေလး သူငယ္ခ်င္းကို ႏႈတ္ဆက္ခ်ိန္တြင္ သူ႔ပုံပန္းက လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္လွ်င္ လက္ခံမည့္ပုံမရွိဟု ထင္ၿပီး ျပဳံးၿပီးသာ ကြၽန္ေတာ္ ႏႈတ္ဆက္လိုက္သည္။ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီး မ်ားသည္လည္း အမ်ိဳးသားတစ္ဦးက လက္ကမ္းေပးလွ်င္ လက္ဆြဲ ႏႈတ္ဆက္ေလ့ မရွိသည္ကို သတိရမိျခင္းေၾကာင့္လည္း ပါသည္။ တ႐ုတ္မွ ပါေမာကၡ အမ်ိဳးသားက သူ႔နာမည္ ေျပာရင္း လက္အကမ္း၊ ဟိုက ၿပဳံးၿပီးသာ ႏႈတ္အဆက္၊ တ႐ုတ္ပါေမာကၡလက္ ေလထဲတြင္ တန္းလန္း။ ရွက္အမ္းအမ္းႏွင့္ သူလက္ျပန္႐ုပ္႐ုံရွိေသး၊ ကြၽန္ေတာ္တို႔၏ Tour Guide၊ အဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္ အေမရိကန္အမ်ိဳးသား ကလည္း ဝင္လက္ဆြဲ ႏႈတ္ဆက္ျပန္သည္။ သူ႔လက္လည္း ေလထဲတြင္ တန္းလန္း။ ဟုိသူငယ္ခ်င္းက ၿပဳံးၿပီးသာ ေနသည္။ တစ္ဖက္သား၏ ယဥ္ေက်းမႈကို နားလည္ၿပီး အလုိက္သင့္ ဆက္ဆံရမည့္ သေဘာတရားကို ထိုေနရာတြင္ အထင္းသား ျမင္လိုက္ရသည္။ 

တစ္စုံတစ္ခုကို ညႊန္ျပလွ်င္ပင္ ဘာနဲ႔ ညႊန္ျပမလဲ။ အခ်ိဳ႕လူမ်ိဳးတို႔က ေျခေထာက္ႏွင့္ နီးလွ်င္ ေျခေထာက္ႏွင့္ ညႊန္မည္၊ လက္ႏွင့္နီးလွ်င္ လက္ႏွင့္ညႊန္ျပမည္။ နီးရာႏွင့္ ညႊန္ျပလွ်င္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေျခေထာက္ႏွင့္ လာညႊန္ျပပါက အဆင္မသင့္လွ်င္ ဓားထိုးပြဲပင္ ျဖစ္သြားႏုိင္သည္။ မေလးမစားလုပ္သည့္ သေဘာေရာက္သြား ေသာေၾကာင့္ အညႊန္ခံရသူက ေဒါသထြက္လိမ့္မည္။ အနည္းဆုံးေတာ့ ဘုၾကည့္ၾကည့္ခံရမည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေျခေထာက္ျဖင့္ ညႊန္ျပပါက ထိုႏုိင္ငံျခားသားသည္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈကို ေလ့လာမထား၊ သို႔မဟုတ္ ဂ႐ုမထား၊ ယဥ္ေက်းမႈဉာဏ္ရည္ နိမ့္ေသးသည္ဟု ဆိုႏုိင္သည္။ 

ယဥ္ေက်းမႈတြင္ ဘာသာစကားလည္း ပါဝင္ေနသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ျမင့္သူ ျမန္မာႏုိင္ငံ ေရာက္ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားသည္ ျမန္မာတို႔ကို ညႊန္းဆို စကားေျပာဆိုရာတြင္ နာမည္ေရွ႕တြင္ ဦးတပ္သင့္လွ်င္ ဦး၊ ေဒၚတပ္သင့္လွ်င္ ေဒၚ၊ ဆရာတပ္သင့္လွ်င္ ဆရာ၊ ဆရာႀကီးတပ္သင့္လွ်င္ ဆရာႀကီး တပ္ၾကသည္။ 

အေမရိကတြင္ သြားရင္းလာရင္း လည္ရင္း ပတ္ရင္း အေမရိကန္ႏုိင္ငံသား ေတြႏွင့္ အေတြ႔အထိ မ်ားလာခ်ိန္တြင္ အေမရိကန္ အဂၤလိပ္စာ အသံထြက္ အေၾကာင္း ျမင္မိတာေလး ရွိသည္။ တကယ္ေတာ့ American Accent အေမရိကန္ အသံထြက္ဆိုသည္မွာ ရွိပုံမရ။ ကြၽန္ေတာ္ႏွင့္ ေတြ႔သည့္ ျဖဴျဖဴ၊ ဝါဝါ၊ ညိဳညိဳ၊ မည္းမည္းတို႔သည္ အေမရိကန္စစ္စစ္ႀကီးေတြ ျဖစ္ေသာ္လည္း အသံထြက္ေတြကမူ မ်ိဳးစုံ။ တ႐ုတ္၊ ကုလား၊ အာရပ္၊ ဥေရာပတိုက္သား၊ လူမ်ိဳးတစ္ရာ့ တစ္ပါး ေပါင္းစပ္ေနထိုင္ၾကသည့္အတြက္ သူတို႔ေတြ အသံဝဲနည္းက ေပါင္းစုံ။ သို႔ေသာ္ အကုန္လုံးက အေမရိကန္။ 

ယဥ္ေက်းမႈ ကြာတာကို သတိထားမိတာေလး တစ္ခု ယခုထက္တိုင္ အမွတ္ရရ ရွိေနေသးသည္။ အစီ အစဥ္ ေနာက္ဆုံးေန႔၊ San Francisco ၿမိဳ႕တြင္ နံနက္ပိုင္း တြင္ပင္ အစီအစဥ္ ၿပီးသြားသည္။ မိမိအစီအစဥ္ႏွင့္ မိမိ လည္ၾကပတ္ၾက ေဈးဝယ္ၾက ႏွစ္သက္ရာ လုပ္ၾကေတာ့။ တည္းခိုရာ Oakland (San Francisco ႏွင့္ ကပ္လ်က္ၿမိဳ႕) သို႔ ညေနပိုင္းတြင္ မိမိအစီအစဥ္ႏွင့္ မိမိ ကူးတို႔သေဘၤာ စီးၿပီးျပန္ရမည္။ ထိုသို႔ ျပန္ဖူးသူက ယခင္ရက္မ်ားတြင္ စပ္စပ္စုစုျပန္ထားသည့္ သူငယ္ခ်င္း တ႐ုတ္ပါေမာကၡႏွင့္ ကြၽန္ေတာ္သာ ရွိတာေၾကာင့္ က်န္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားက ဟိုတယ္ျပန္ရန္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို အားကိုးၾကသည္။ အဲဒီေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က ယခုစလမ္းခြဲသည့္ ကုန္တိုက္ႀကီးေရွ႕တြင္ပင္ စုရပ္ သတ္မွတ္လိုက္သည္။  ျပန္ေတြ႔ရန္ အခ်ိန္လည္း ကြၽန္ေတာ္ကပင္ သတ္မွတ္လိုက္သည္။ ညေနေလးနာရီ။ ေနာက္က်လွ်င္ ငါးမိနစ္ေစာင့္မည္၊ ထို႔ထက္ပိုလွ်င္ မေစာင့္။ ငါးမိနစ္ထက္ ကြၽန္ေတာ္ ေနာက္က်လွ်င္လည္း ကြၽန္ေတာ့္ကိုမေစာင့္ႏွင့္၊ က်န္သူမ်ား ေနာက္က် လွ်င္လည္း ကြၽန္ေတာ္က ေစာင့္မည္မဟုတ္။ က်န္သည့္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားက သေဘာတူသည္၊ အိုေက။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို ခရီးစဥ္တစ္ေလွ်ာက္ လိုက္ပို႔သည့္ Tour Guide အျဖဴတစ္ေယာက္သာ ကြၽန္ေတာ္ ေျပာတာကို စိတ္ရႈပ္သြားသည့္ပုံ။ "ဘာလို႔ ေလးနာရီ အတိအက်မလုပ္ဘဲ ငါးမိနစ္အေလွ်ာ့အတင္း လုပ္ရတာလဲ" ဟု မေနႏုိင္ မထိုင္ႏုိင္ဟန္ျဖင့္ သူက ေမးသည္။ အမွန္က အာရွသားမ်ား အတြက္ဆိုလွ်င္ ထိုငါးမိနစ္ အေလွ်ာ့အတင္းက အေတာ္ေလးတင္း က်ပ္သည္။ သို႔ေသာ္ "ဘာလို႔ဒီလို ငါးမိနစ္စြန္းလို႔ ရတာလဲ" သည္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံသား အျဖဴအတြက္က် ႀကီးမားေသာျပႆနာ။ ယဥ္ေက်းမႈအံ့အားသင့္ ထိတ္လန္႔ျခင္း Culture Shock။

အခ်ိန္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သေဘာထားတြင္ အေနာက္တိုင္းသားမ်ားႏွင့္ အာရွ၊ လက္တင္အေမရိက တို႔အၾကား အလြန္ကြဲျပားသည္။ အာရွသားမ်ား (ဂ်ပန္ တို႔မပါ)က အမ်ားစု စုံသည့္အခ်ိန္ အလုပ္စသည္။ ျမန္မာစံေတာ္ခ်ိန္္ ဆိုၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေနာက္ေျပာင္ ေခၚေဝၚၾကေသာ အခ်ိန္သည္ ထိုသေဘာပင္ ျဖစ္သည္။ ေန႔လယ္ ၂ နာရီတြင္ အလုပ္စမည္ ခ်ိန္းဆိုထားသည္ ဆိုလွ်င္ ၂ နာရီတြင္ လူမစုံေသး။ လူစုံသည့္ ၂ နာရီ ၁၅ ေလာက္မွ စရသည္။ ၂ နာရီတြင္ ေရာက္ေနသူက လူေပါလိုလို။ အေမရိကန္တို႔က အလုပ္စရန္ သတ္မွတ္သည့္အခ်ိန္ အားလုံးေရာက္ရမည္။ ၆နာရီ သတ္မွတ္လွ်င္ ၆နာရီ ေရာက္ရမည္။ ေနာက္က်မွေရာက္ လာသူကို အားလုံးကမ်က္ေစာင္းခဲၿပီး ၾကည့္ၾကသည္။ ေနာက္တစ္ေခါက္ေလာက္ ေနာက္က်လွ်င္ ထိုသူကို မေလးစားၾကေတာ့။ အခ်ိန္ ယဥ္ေက်းမႈသည္ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္၏ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ ေနထိုင္သည့္ ႏုိင္ငံ၊ ေရေျမ၏အခ်ိန္ ယဥ္ေက်းမႈကို သိထားပါမွ မိမိလုပ္ငန္းကိုင္ငန္း မ်ားတြင္ အဆင္ေျပေအာင္ ျမင္ႏုိင္မည္။ 

ခရီးသြားျခင္းသည္ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ကို ျမင့္တက္ေစသည္။ စာေရးသူလည္း ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ကို အေမရိကခရီးသြားရင္း တစ္နည္းတစ္ဖုံ ျဖည့္တင္းခဲ့သည္ဟု ထင္ပါသည္။ ျပည္တြင္းခရီး သြားလွ်င္ ျပည္တြင္းယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္တက္မည္၊ ျပည္ပခရီးသြားလွ်င္ ျပည္ပယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ တက္မည္။ ထိုသို႔ အၾကမ္းဖ်င္း ဆိုႏုိင္ပါသည္။

ျပည္ပခရီးသြားလွ်င္ ေရျခားေျမျခားမွ ပုဂၢိဳလ္ျခားတို႔ႏွင့္ ေတြ႔ရႀကဳံရ ဆက္ဆံရေသာေၾကာင့္ သူတို႔ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့တို႔ကို သိျမင္မွတ္သားရသည္။ တစ္ကိုယ္ေတာ္ သြားသည္ထက္ အဖြဲ႕လိုက္ႀကီး သြားၾကလွ်င္ အနီးကပ္ အတူေန အတူစား အတူသြားရသည့္ အတြက္ ယဥ္ေက်းမႈျခားတို႔ႏွင့္ အဆင္ေျပေျပ ေနတတ္ ထိုင္တတ္သည့္ အေလ့အက်င့္ရၿပီး ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ျမင့္မားေစသည္။

ကြၽန္ေတာ္ ေျပာခ်င္ေဇာႏွင့္ ေလာသြားပါသည္။ ယေန႔ ႏုိင္ငံတကာတြင္ ေခတ္စားလာသည့္ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္အေၾကာင္း အရင္ေဖာက္သည္ခ်ဦးမွ ျဖစ္မည္။ ကမၻာႀကီး က်ဥ္းသထက္ က်ဥ္းလာခ်ိန္၊ လူမ်ိဳးတစ္ရာ့တစ္ပါးႏွင့္ ဆက္ဆံရာတြင္ သူတို႔ ယဥ္ေက်းမႈကို သိရွိသေဘာေပါက္ၿပီး အလိုက္သင့္ အလ်ားသင့္ ဆက္ဆံႏုိင္ပါမွ မိမိလုပ္သမွ် အလုပ္ ေအာင္ျမင္မည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ Cultural Intelligence ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ သေဘာတရားကို အေလးေပး စဥ္းစားလာၾကသည္။

ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ျမင့္လွ်င္ လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ိဳးစုံႏွင့္ ဆက္ဆံလုပ္ကိုင္ရာတြင္ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႔မည္။ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္နိမ့္လွ်င္ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္၊ ဉာဏ္ရည္ေကာင္း၊ လုံ႔လထုတ္ေသာ္ လည္း လိုသေလာက္ ခရီးမေပါက္ႏုိင္။

သံတမန္မ်ား၊ ႏုိင္ငံတကာ လွည့္လည္သြားလာ ေနသည့္ ကုလဝန္ထမ္း၊ NGO ဝန္ထမ္းမ်ား၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ႏုိင္ငံတကာ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားတြင္ အမႈထမ္းေနေသာ ကုမၸဏီဝန္ထမ္းမ်ား အတြက္ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ျမင့္ရန္ လိုသည္။ မျမင့္လွ်င္လည္း ျမင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားတည္ေဆာက္ၾကဖို႔ လိုသည္။

ကြၽန္ေတာ့္ အေမရိကခရီးစဥ္သည္ ေရမတူ ေျမျခား စ႐ိုက္အမ်ိဳးမ်ိဳး လူဆယ္ေယာက္ သုံးပတ္ၾကာ ခရီးရွည္ႏွင္သည့္ ခရီးျဖစ္သည့္အတြက္ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ကို မ်ားစြာ အေထာက္အကူျပဳခဲ့သည္။ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္အေၾကာင္း ျမင္သာထင္သာ ရွိေစသည့္ အျဖစ္အပ်က္ေလးမ်ားကို မွတ္မိသေလာက္ ေရးျပပါဦးမည္။

မေလးရွားမွ သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္ ရွိသည့္အနက္ တစ္ေယာက္က မေလးတ႐ုတ္၊ တ႐ုတ္ႏြယ္ဖြား မေလးရွား ႏုိင္ငံသူ။ သူက ခပ္ေခ်ာေခ်ာ၊ ငယ္သည္၊ ေခတ္ဆန္သည္၊ သြက္သည္။ ေနာက္တစ္ေယာက္က မေလးမ ေလး။ မေလးႏြယ္ဝင္ မေလးရွားႏုိင္ငံသူ။ သူက ေခါင္းစြပ္လည္း စြပ္ထားသည္။ အဆင္ေတြကလည္း ခပ္မႈိင္းမိႈင္း အဝတ္မ်ားသည္။ အစဥ္အလာကို အဓိက ထားပုံရသူ။ ထိုသို႔ အစဥ္အလာအတိုင္း ေနထိုင္ရသည္ ကိုလည္း အလြန္ဂုဏ္ယူသည္။ မေလးသူႏွစ္ေယာက္ ၾကည့္ရတာ အသက္အရြယ္ခ်င္း မတိမ္းမယိမ္း၊ တစ္ႏုိင္ငံတည္းသူမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ္လည္း သူတို႔ၾကား ထဲတြင္ တစ္စုံတစ္ရာက ျခားထားသလိုလို တစ္ေယာက္ ႏွင့္ တစ္ေယာက္ ဟက္ဟက္ပက္ပက္ မရွိလွ။ ကြၽန္ေတာ္ ကေတာ့ ႏွစ္ေယာက္စလုံးႏွင့္ ေလေပးေျဖာင့္သည္။

ပထမဦးဆုံး စေတြ႔ၿပီး အုပ္စုလိုက္ ညစာသြားစား ခ်ိန္က မွတ္မိေသးသည္။ မေလးမ ေလး သူငယ္ခ်င္းကို ႏႈတ္ဆက္ခ်ိန္တြင္ သူ႔ပုံပန္းက လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္လွ်င္ လက္ခံမည့္ပုံမရွိဟု ထင္ၿပီး ျပဳံးၿပီးသာ ကြၽန္ေတာ္ ႏႈတ္ဆက္လိုက္သည္။ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီး မ်ားသည္လည္း အမ်ိဳးသားတစ္ဦးက လက္ကမ္းေပးလွ်င္ လက္ဆြဲ ႏႈတ္ဆက္ေလ့ မရွိသည္ကို သတိရမိျခင္းေၾကာင့္လည္း ပါသည္။ တ႐ုတ္မွ ပါေမာကၡ အမ်ိဳးသားက သူ႔နာမည္ ေျပာရင္း လက္အကမ္း၊ ဟိုက ၿပဳံးၿပီးသာ ႏႈတ္အဆက္၊ တ႐ုတ္ပါေမာကၡလက္ ေလထဲတြင္ တန္းလန္း။ ရွက္အမ္းအမ္းႏွင့္ သူလက္ျပန္႐ုပ္႐ုံရွိေသး၊ ကြၽန္ေတာ္တို႔၏ Tour Guide၊ အဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္ အေမရိကန္အမ်ိဳးသား ကလည္း ဝင္လက္ဆြဲ ႏႈတ္ဆက္ျပန္သည္။ သူ႔လက္လည္း ေလထဲတြင္ တန္းလန္း။ ဟုိသူငယ္ခ်င္းက ၿပဳံးၿပီးသာ ေနသည္။ တစ္ဖက္သား၏ ယဥ္ေက်းမႈကို နားလည္ၿပီး အလုိက္သင့္ ဆက္ဆံရမည့္ သေဘာတရားကို ထိုေနရာတြင္ အထင္းသား ျမင္လိုက္ရသည္။

တစ္စုံတစ္ခုကို ညႊန္ျပလွ်င္ပင္ ဘာနဲ႔ ညႊန္ျပမလဲ။ အခ်ိဳ႕လူမ်ိဳးတို႔က ေျခေထာက္ႏွင့္ နီးလွ်င္ ေျခေထာက္ႏွင့္ ညႊန္မည္၊ လက္ႏွင့္နီးလွ်င္ လက္ႏွင့္ညႊန္ျပမည္။ နီးရာႏွင့္ ညႊန္ျပလွ်င္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေျခေထာက္ႏွင့္ လာညႊန္ျပပါက အဆင္မသင့္လွ်င္ ဓားထိုးပြဲပင္ ျဖစ္သြားႏုိင္သည္။ မေလးမစားလုပ္သည့္ သေဘာေရာက္သြား ေသာေၾကာင့္ အညႊန္ခံရသူက ေဒါသထြက္လိမ့္မည္။ အနည္းဆုံးေတာ့ ဘုၾကည့္ၾကည့္ခံရမည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေျခေထာက္ျဖင့္ ညႊန္ျပပါက ထိုႏုိင္ငံျခားသားသည္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈကို ေလ့လာမထား၊ သို႔မဟုတ္ ဂ႐ုမထား၊ ယဥ္ေက်းမႈဉာဏ္ရည္ နိမ့္ေသးသည္ဟု ဆိုႏုိင္သည္။

ယဥ္ေက်းမႈတြင္ ဘာသာစကားလည္း ပါဝင္ေနသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ျမင့္သူ ျမန္မာႏုိင္ငံ ေရာက္ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားသည္ ျမန္မာတို႔ကို ညႊန္းဆို စကားေျပာဆိုရာတြင္ နာမည္ေရွ႕တြင္ ဦးတပ္သင့္လွ်င္ ဦး၊ ေဒၚတပ္သင့္လွ်င္ ေဒၚ၊ ဆရာတပ္သင့္လွ်င္ ဆရာ၊ ဆရာႀကီးတပ္သင့္လွ်င္ ဆရာႀကီး တပ္ၾကသည္။

အေမရိကတြင္ သြားရင္းလာရင္း လည္ရင္း ပတ္ရင္း အေမရိကန္ႏုိင္ငံသား ေတြႏွင့္ အေတြ႔အထိ မ်ားလာခ်ိန္တြင္ အေမရိကန္ အဂၤလိပ္စာ အသံထြက္ အေၾကာင္း ျမင္မိတာေလး ရွိသည္။ တကယ္ေတာ့ American Accent အေမရိကန္ အသံထြက္ဆိုသည္မွာ ရွိပုံမရ။ ကြၽန္ေတာ္ႏွင့္ ေတြ႔သည့္ ျဖဴျဖဴ၊ ဝါဝါ၊ ညိဳညိဳ၊ မည္းမည္းတို႔သည္ အေမရိကန္စစ္စစ္ႀကီးေတြ ျဖစ္ေသာ္လည္း အသံထြက္ေတြကမူ မ်ိဳးစုံ။ တ႐ုတ္၊ ကုလား၊ အာရပ္၊ ဥေရာပတိုက္သား၊ လူမ်ိဳးတစ္ရာ့ တစ္ပါး ေပါင္းစပ္ေနထိုင္ၾကသည့္အတြက္ သူတို႔ေတြ အသံဝဲနည္းက ေပါင္းစုံ။ သို႔ေသာ္ အကုန္လုံးက အေမရိကန္။

ယဥ္ေက်းမႈ ကြာတာကို သတိထားမိတာေလး တစ္ခု ယခုထက္တိုင္ အမွတ္ရရ ရွိေနေသးသည္။ အစီ အစဥ္ ေနာက္ဆုံးေန႔၊ San Francisco ၿမိဳ႕တြင္ နံနက္ပိုင္း တြင္ပင္ အစီအစဥ္ ၿပီးသြားသည္။ မိမိအစီအစဥ္ႏွင့္ မိမိ လည္ၾကပတ္ၾက ေဈးဝယ္ၾက ႏွစ္သက္ရာ လုပ္ၾကေတာ့။ တည္းခိုရာ Oakland (San Francisco ႏွင့္ ကပ္လ်က္ၿမိဳ႕) သို႔ ညေနပိုင္းတြင္ မိမိအစီအစဥ္ႏွင့္ မိမိ ကူးတို႔သေဘၤာ စီးၿပီးျပန္ရမည္။ ထိုသို႔ ျပန္ဖူးသူက ယခင္ရက္မ်ားတြင္ စပ္စပ္စုစုျပန္ထားသည့္ သူငယ္ခ်င္း တ႐ုတ္ပါေမာကၡႏွင့္ ကြၽန္ေတာ္သာ ရွိတာေၾကာင့္ က်န္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားက ဟိုတယ္ျပန္ရန္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို အားကိုးၾကသည္။ အဲဒီေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က ယခုစလမ္းခြဲသည့္ ကုန္တိုက္ႀကီးေရွ႕တြင္ပင္ စုရပ္ သတ္မွတ္လိုက္သည္။ ျပန္ေတြ႔ရန္ အခ်ိန္လည္း ကြၽန္ေတာ္ကပင္ သတ္မွတ္လိုက္သည္။ ညေနေလးနာရီ။ ေနာက္က်လွ်င္ ငါးမိနစ္ေစာင့္မည္၊ ထို႔ထက္ပိုလွ်င္ မေစာင့္။ ငါးမိနစ္ထက္ ကြၽန္ေတာ္ ေနာက္က်လွ်င္လည္း ကြၽန္ေတာ့္ကိုမေစာင့္ႏွင့္၊ က်န္သူမ်ား ေနာက္က် လွ်င္လည္း ကြၽန္ေတာ္က ေစာင့္မည္မဟုတ္။ က်န္သည့္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားက သေဘာတူသည္၊ အိုေက။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို ခရီးစဥ္တစ္ေလွ်ာက္ လိုက္ပို႔သည့္ Tour Guide အျဖဴတစ္ေယာက္သာ ကြၽန္ေတာ္ ေျပာတာကို စိတ္ရႈပ္သြားသည့္ပုံ။ "ဘာလို႔ ေလးနာရီ အတိအက်မလုပ္ဘဲ ငါးမိနစ္အေလွ်ာ့အတင္း လုပ္ရတာလဲ" ဟု မေနႏုိင္ မထိုင္ႏုိင္ဟန္ျဖင့္ သူက ေမးသည္။ အမွန္က အာရွသားမ်ား အတြက္ဆိုလွ်င္ ထိုငါးမိနစ္ အေလွ်ာ့အတင္းက အေတာ္ေလးတင္း က်ပ္သည္။ သို႔ေသာ္ "ဘာလို႔ဒီလို ငါးမိနစ္စြန္းလို႔ ရတာလဲ" သည္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံသား အျဖဴအတြက္က် ႀကီးမားေသာျပႆနာ။ ယဥ္ေက်းမႈအံ့အားသင့္ ထိတ္လန္႔ျခင္း Culture Shock။

အခ်ိန္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သေဘာထားတြင္ အေနာက္တိုင္းသားမ်ားႏွင့္ အာရွ၊ လက္တင္အေမရိက တို႔အၾကား အလြန္ကြဲျပားသည္။ အာရွသားမ်ား (ဂ်ပန္ တို႔မပါ)က အမ်ားစု စုံသည့္အခ်ိန္ အလုပ္စသည္။ ျမန္မာစံေတာ္ခ်ိန္္ ဆိုၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေနာက္ေျပာင္ ေခၚေဝၚၾကေသာ အခ်ိန္သည္ ထိုသေဘာပင္ ျဖစ္သည္။ ေန႔လယ္ ၂ နာရီတြင္ အလုပ္စမည္ ခ်ိန္းဆိုထားသည္ ဆိုလွ်င္ ၂ နာရီတြင္ လူမစုံေသး။ လူစုံသည့္ ၂ နာရီ ၁၅ ေလာက္မွ စရသည္။ ၂ နာရီတြင္ ေရာက္ေနသူက လူေပါလိုလို။ အေမရိကန္တို႔က အလုပ္စရန္ သတ္မွတ္သည့္အခ်ိန္ အားလုံးေရာက္ရမည္။ ၆နာရီ သတ္မွတ္လွ်င္ ၆နာရီ ေရာက္ရမည္။ ေနာက္က်မွေရာက္ လာသူကို အားလုံးကမ်က္ေစာင္းခဲၿပီး ၾကည့္ၾကသည္။ ေနာက္တစ္ေခါက္ေလာက္ ေနာက္က်လွ်င္ ထိုသူကို မေလးစားၾကေတာ့။ အခ်ိန္ ယဥ္ေက်းမႈသည္ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္၏ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ ေနထိုင္သည့္ ႏုိင္ငံ၊ ေရေျမ၏အခ်ိန္ ယဥ္ေက်းမႈကို သိထားပါမွ မိမိလုပ္ငန္းကိုင္ငန္း မ်ားတြင္ အဆင္ေျပေအာင္ ျမင္ႏုိင္မည္။

ခရီးသြားျခင္းသည္ ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ကို ျမင့္တက္ေစသည္။ စာေရးသူလည္း ယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ကို အေမရိကခရီးသြားရင္း တစ္နည္းတစ္ဖုံ ျဖည့္တင္းခဲ့သည္ဟု ထင္ပါသည္။ ျပည္တြင္းခရီး သြားလွ်င္ ျပည္တြင္းယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္တက္မည္၊ ျပည္ပခရီးသြားလွ်င္ ျပည္ပယဥ္ေက်းမႈ ဉာဏ္ရည္ တက္မည္။ ထိုသို႔ အၾကမ္းဖ်င္း ဆိုႏုိင္ပါသည္။
Credit To The Voice Weekly

Related Articles:

Post a Comment