Friday, May 17, 2013

အ မနာပ [ခ်က္ေကာ့ (၁၈၆၀-၁၉၀၄)]


မိတ္ဆက္စကား။ ။ ခ်က္ေကာ့၏ စာတို႕ကို တင္ျပသည္မွာ ဒိ႒ဓမၼ အဖြဲ႕အႏြဲ႕ အေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပလို၍ တင္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤေလာကႀကီးသည္ ဣ႒ာ႐ံု၊ အနိ႒ာ႐ံုတို႕ျဖင့္ ေရာျပႊမ္းေနပါသည္။ ဒိ႒ဓမၼသမားတို႕သည္ ထိုႏွစ္မ်ိဳးစလံုးကို သံုးသပ္ရစၿမဲပင္။ သို႕ရာတြင္ ဤေလာက၌ အနိ႒ာ႐ံုဆိုသည္မွာ ဣ႒ာ႐ံုထက္ ပိုမ်ားသည္ဟု ထင္စရာ ရွိပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ဒိ႒ဓမၼ စာေရးဆရာတို႕က ျဖစ္ေၾကာင္း အမွန္မ်ားကို သ႐ုပ္ေဖာ္လိုက္သည့္အခါ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႕၏ စာမ်ားမွာ မျမင္၀ံ့စရာ၊ မၾကား၀ံ့စရာ အျဖစ္အပ်က္မ်ားသာ ျဖစ္ရမည္ဟု ေယဘုယ် ယူဆတတ္ၾကပါသည္။ စာအေရးအသား ေကာင္းသူတို႕၏ ဒိ႒ဓမၼ အေၾကာင္းအရာတို႕ကို ဖတ္ရေသာအခါ အသုဘ ကမၼ႒ာန္းကို စီးျဖန္း၍ ၀ိပႆနာ ဥာဏ္ပြင့္ၿပီးလွ်င္ တရားသံေ၀ဂ ရေနဘိသကဲ့သို႕ ရွိပါသည္။ အဖြဲ႕အႏြဲ႕အရာ၌ အႏုပညာ မဆန္လွ်င္မူကား ဒိ႒ဓမၼကို သ႐ုပ္ေဖာ္ျခင္းပင္ ျဖစ္ေစကာမူ ယင္းသို႕ သ႐ုပ္ေဖာ္သည္မွာ ေၾကာက္စရာ ေကာင္း႐ံု၊ လန္႕စရာ ေကာင္း႐ံုမွ်သာ ရွိတတ္ပါသည္။ အပုပ္ေကာင္ႀကီးကို ျမင္ရေသာအခါ ေအာဂလီဆန္သည့္ အရသာ သာလွ်င္ ေပၚလာတတ္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ဒိ႒ဓမၼဟု ဆိုတိုင္းလည္း အသုဘကို ပံုတူကူး၍ တင္ျပျခင္းသည္ အႏွစ္သာရ ရွိခ်င္မွ ရွိေပလိမ့္မည္။ အႏုပညာ ေျမာက္ခ်င္မွ ေျမာက္ေပလိမ့္မည္။ သို႕ေသာ္ ခ်က္ေကာ့၏ စာမ်ားသည္ အပုပ္ေကာင္ကို ႐ုပ္ေဆာင္၍ ျပ႐ံုမွ် ျပေနေသာ စာမ်ိဳး မဟုတ္သည္ကို စာ႐ႈသူတို႕ ေကာင္းစြာ ရိပ္စားမိလိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ပါသည္။

ခ်က္ေကာ့သည္ ျဖစ္ရပ္မွန္တို႕ကို တင္ျပရာ၌ ေဒါမနႆကင္းသည္ဟု ဆိုရပါမည္။ စိတ္ႏုေသာသူတို႕ အဖို႕ဆိုလွ်င္ ျဖစ္ရပ္အမွန္တို႕၌ ေတြ႕ရတတ္ေသာ မတရားမႈ မညီမွ်မႈတို႕ျဖင့္ အၿမီးအေမာက္ မတည့္သည္ကို ၾကည့္ရင္း ေဒါသတဆတ္ဆတ္ႏွင့္ တုန္မိၾကေပလိမ့္မည္။ သို႕ေသာ္ သေဘာထားႀကီးေသာ၊ အ ေဒါသ ေစတနာႏွင့္ ျပည့္၀ေသာ ခ်က္ေကာ့အဖို႕မွာမူ ျဖစ္ရပ္မွန္တို႕ကို အာဃာတတရားႏွင့္ ယွဥ္၍ ဆံုးျဖတ္ေနသည္ မဟုတ္ေခ်။ ထို႕ေၾကာင့္ သာမန္လူမ်ားအေနျဖင့္ ခံျပင္းစရာေကာင္းေသာ အျဖစ္အပ်က္တို႕သည္ ခ်က္ေကာ့အဖို႕ သြားမၿဖဲဘဲ က်ိတ္၍ရယ္စရာ ေကာင္းေသာ အျဖစ္အပ်က္ ျဖစ္လာသည္။ ၀မ္းနည္းေၾကကြဲစရာျဖစ္သည့္ အတၳဳပၸတၱိသည္ပင္လွ်င္ ခ်က္ေကာ့၏ ဣေျႏၵရွိေသာ ဟာသစိတ္ဓာတ္ေၾကာင့္ စိတ္ေျပစရာ အတၳဳပၸတၱိမ်ား ျဖစ္လာေလသည္။ ေဒါသထြက္စရာေကာင္းေသာ ကိစၥတို႕သည္လည္း ခ်က္ေကာ့အဖို႕ ခြင့္လႊတ္စရာေကာင္းေသာ ကိစၥမ်ား ျဖစ္လာေလသည္။ ထို႕ျပင္ လူသာမန္တို႕က ဂ႐ုမျပဳဘဲ သာမည ယူဆမိေသာ အရာတို႕ကို ခ်က္ေကာ့က ၀ိေသသဟု ျမင္တတ္သည္။ ထိုအခါ ေလာကကို ခြင့္လႊတ္တတ္ေသာ ဟာသဥာဏ္ျဖင့္ ခ်က္ေကာ့သည္ ၀ိပႆနာ တင္ေလသည္။ ထိုအခါ သာမညတို႕သည္ က်ိတ္၍ ရယ္စရာ ဧရာမကိစၥ ျဖစ္လာျပန္သည္။ ဤသည္တို႕ကား ခ်က္ေကာ့၏ အႏုပညာပင္ ျဖစ္သည္။ ဤ “အ မနာပ” ၀တၳဳတို၌ အမ်ားက ဘာမွ်မဟုတ္ေသာ အျဖစ္အပ်က္ဟု ေပယ်ာလကန္ျပဳထားေသာ ကိစၥတစ္ရပ္သည္ ခ်က္ေကာ့၏ စာေပအႏုပညာ တန္ခိုးေၾကာင့္ အမ်ားက ဂ႐ုမျပဳဘဲ မရႏိုင္ေလာက္ေသာ ကိစၥတစ္ရပ္ ျဖစ္လာေလသည္။ ဤသို႕ သာမညမွ ၀ိေသသသို႕ ကူးေျပာင္းလာေသာအခါ ထံုးစံအားျဖင့္ဆိုလွ်င္ ကၽြႏ္ုပ္တို႕၏ ေဒါမနႆတရားတို႕သည္ ႀကီးမားလြန္ကဲလာစရာ အေၾကာင္း ရွိေပလိမ့္မည္။ သို႕ေသာ္ ခ်က္ေကာ့၏ အာသီသမွာ ေဒသႏွင့္ကင္းေသာ အာသီသ ျဖစ္ေလရာ၊ သာမညမွ ၀ိေသသျဖစ္လာေသာ အခါက်ခါမွ ကၽြႏ္ုပ္တို႕မွာ ေလာကတစ္ခုလံုးကို က်ိတ္ရယ္စရာဟု သေဘာထားကာ ခြင့္လႊတ္ျခင္း ျပဳႏိုင္လာေလသည္။

လက္ေရးသင္ ဆရာႀကီးဆာေဂသည္ သူ႕ သမီး နာတာလ်ာကို သမိုင္းႏွင့္ ပထ၀ီသင္ဆရာ အိုင္ဗန္ႏွင့္ လက္ထပ္ ထိမ္းျမားေပးသည္။ ထို လက္ထပ္ပြဲမွာ အားလံုး ေခ်ာေခ်ာေမာေမာ ရွိသည္။ ပြဲထိုင္လာသူတို႕သည္ အခန္းထဲ၌ ဆိုၾက ကၾကႏွင့္ အလြန္ေပ်ာ္ျမဴးၾကသည္။ ကလပ္တစ္ခုမွ ေခၚယူငွားရမ္းထားေသာ စားပြဲထိုးတို႕သည္ ေခ်းအလိမ္းလိမ္း ကပ္ေနေသာ လည္စည္းအျဖဴကို လည္မွာစည္း၍ ကုတ္အက်ႌရွည္ကို ၀တ္ဆင္ကာ ပန္းပ်ားခပ္မွ် ျဖစ္ေနၾကသည္။ လက္ထပ္ပြဲမွာ ေသာေသာညံ၍ ေန၏။ ဂုဏ္ရည္မတူသျဖင့္ ဖိတ္ၾကားျခင္း မခံရသူတို႕သည္ အိမ္ျပင္ဘက္ ျပတင္းေပါက္မွ ေခ်ာင္းၾကည့္ၾက၏။

ညသန္းေခါင္ယံ၌ ဆာေဂသည္ ညစာအတြက္ အရန္သင့္ ရွိ မရွိ သိရေလေအာင္ မီးဖိုေခ်ာင္ထဲ ၀င္ၾကည့္သည္။ မီးဖိုေခ်ာင္တစ္ခန္းလံုးမွာ ၾကမ္းျပင္မွ ေခါင္မိုးအထိ မီးခိုးအျပည့္ တက္ေနသည္။ ဘဲနံ႕၊ ၾကက္နံ႕တို႕မွာ တစ္ခန္းလံုး လိႈင္ေနသည္။ ခံုမ်ားေပၚ၌ စားစရာ ေသာက္စရာမ်ား ျပန္႕က်ဲလ်က္ ရွိသည္။ မာရဖာဟု အမည္ရွိေသာ မ်က္ႏွာနီနီႏွင့္ ကိုယ္လံုးကိုယ္ေပါက္ ေတာင့္တင္းသည့္ ထမင္းခ်က္ မိန္းမႀကီးမွာ ပစၥည္းအျပည့္ တင္ထားေသာ စားပြဲခံုတြင္ အလုပ္မ်ားေနသည္။

ဆာေဂသည္ လက္ႏွစ္ဖက္ကို ပြတ္ကာ သြားရည္က်သည္ကို ႏႈတ္ခမ္းျဖင့္ ပ်တ္ပ်တ္ျမည္ေအာင္ သိမ္း၍ မာရဖာအား “ငါးသေလာက္ကို ၾကည့္စမ္းပါရေစဦး”ဟု ေျပာ၏။ “ေအာင္မယ္ေလး၊ အနံ႕ကေလးကလည္း သင္းလို႕၊ တစ္ေကာင္လံုး ၀ါးစားလိုက္စမ္းခ်င္ပါဘိကြယ္။ ငါးသေလာက္ကို ၾကည့္စမ္းပါရေစ”ဟု ထပ္၍ေျပာ၏။

မာရဖာသည္ ခံုတစ္ခံုဆီသို႕ သြား၍ အဆီအလိမ္းလိမ္း ကပ္ေနေသာ သတင္းစာ စကၠဴကို ဖြင့္ျပလိုက္ေသာအခါ စကၠဴေအာက္ လင္ပန္းထဲတြင္ ဆူၿဖိဳးေသာ ငါးသေလာက္ႀကီး တစ္ေကာင္သည္ နံနံပင္၊ သံလြင္သီး၊ မုန္လာဥမ်ားႏွင့္ အတူရွိေနသည္ကို ေတြ႕ၾကရသည္။ ဆာေဂသည္ ငါးကို ၾကည့္ၿပီး သေဘာက်၍ သက္ျပင္း႐ွဴဴလိုက္သည္။ သူ႕မ်က္ႏွာသည္ ၀င္း၀င္းေတာက္ေနသည္။ မ်က္လံုးႀကီးမ်ားကိုလည္း အထက္သို႕လွန္၍ ၾကည့္သည္။ ထို႕ေနာက္ သြားရည္ယိုသည္ကို ထိန္းရန္ ႏႈတ္ခမ္းစုတ္လိုက္ရာ ဆီမပါေသာ လွည္းပံုေတာင္း တကၽြီကၽြီျမည္သကဲ့သို႕ အသံတစ္ခု ေပၚလာသည္။ ထို႕ျပင္လည္း ဆာေဂသည္ ေက်နပ္လြန္းလွသျဖင့္ လက္ေဖ်ာက္ တစ္ခ်က္တီးကာ ႏႈတ္ခမ္းကို ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ထပ္၍ လွ်ာျဖင့္ သပ္လိုက္သည္။

ထိုအခါ ကပ္လ်က္ရွိေသာ အခန္းတစ္ခုမွ “ဟား၊ ဟား။ ဒါဟာ နမ္းတဲ့အသံပဲ။ မာရဖာ၊ ခင္ဗ်ား ဘယ္သူ႕ကို နမ္းေနတာလဲဗ်ာ” ဟူေသာ အသံတစ္ခု ထြက္ေပၚလာေလသည္။ ထိုအသံ ၾကားၿပီးေနာက္ တံခါး၀၌ လက္ေထာက္ဆရာ ဗန္ကင္၏ ေခါင္းတံုးဆံေတာက္သည္ ဘြားခနဲ ေပၚလာသည္။ “ခင္ဗ်ား ဘယ္သူနဲ႕ နမ္းေနတာတံုးဗ်။ ေၾသာ္၊ ဒီလိုကိုး၊ ေနရာက်လိုက္ေလဗ်ာ။ ဆရာႀကီး ဆာေဂပါလား၊ တယ္ဟုတ္တဲ့ ဆရာႀကီးပဲ။ မိန္းမတစ္ေယာက္နဲ႕ ႏွစ္ကိုယ္ခ်င္း တီးတိုး တီးတိုးနဲ႕ကိုး” ဟူ၍ ဗန္ကင္က ဆက္ေျပာေလသည္။

ဆာေဂသည္ စိတ္႐ႈပ္သြားသည္။ “ဟဲ့ အ႐ူး၊ မင္းကို ဘယ္သူက ေျပာသလဲ၊ ငါ ဘယ္သူ႕ကိုမွ နမ္းေနတာ မဟုတ္ဘူးဟဲ့။ ငါးသေလာက္ႀကီးကို ျမင္ရေတာ့ ႀကိဳက္လြန္းလို႕ သြားရည္ယိုတာဟ။ ဒါေၾကာင့္ ႏႈတ္ခမ္းျပင္တာ”

“ေတာ္စမ္းပါ ဆရာႀကီးရယ္၊ ဒါမ်ိဳးကို သူမ်ား သြားေျပာဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ့္ကိုေတာ့ လာမေျပာပါနဲ႕” ဟူ၍ ဗန္ကင္က ေအာ္ေျပာ၏။ ဗန္ကင္မွာ ရယ္ခ်င္လြန္းလွ၍ ပါးစပ္ၿပဲလာသည္။ ထိုေနာက္ အခန္းထဲမွ ထြက္သြားသည္။ ဆရာႀကီးကား မ်က္စိမ်က္ႏွာ ပ်က္၍ က်န္ရစ္၏။

ထို႕ေနာက္ ဆရာႀကီးသည္ ဤသို႕ ေတြးမိ၏။ “သင္းလုပ္ပံုက ေနာက္ဘာေတြ ႐ႈပ္လာဦးမလဲ မသိဘူး။ ဒီအေကာင္ဟာ ေတာင္ေျပာ ေျမာက္ေျပာ ေလွ်ာက္ေျပာဦးမွာပဲ။ တစ္ၿမိဳ႕လံုး မ်က္ႏွာမျပ၀ံ့ေအာင္ သင္း ငါ့အရွက္ ခြဲေတာ့မွာပဲ”

ဆာေဂသည္ ခန္းမႀကီးထဲသို႕ မ၀င္၀ံ့၀ံ့ျဖင့္ ၀င္လာသည္။ ၿပီးလွ်င္ ဗန္ကင္ ဘာလုပ္ေနသည္ကို မရဲတရဲႏွင့္ လွမ္း၍ၾကည့္၏။ ဗန္ကင္သည္ ျပာႏိုနားတြင္ မတ္တတ္ရပ္ေနရာမွ ႐ုတ္တရက္ ငံု႕၍ တစ္စံုတစ္ခုကို ေျပာလိုက္ရာ ပညာအုပ္ကေတာ္က ရယ္ေလသည္။

“အဲ၊ အဲဒါ ငါ့ကို ေစာင္းေျပာေနတာပဲ”ဟု ဆာေဂက ေတြးလိုက္၏။ “ဟုတ္ၿပီ၊ ငါ့အေၾကာင္း ေျပာေနတာပဲ။ ဒီလိုအေကာင္မ်ိဳး ျမန္ျမန္ေသ ျမန္ျမန္ေအးမွာပဲ။ ဘုရား ဘုရား။ ပညာအုပ္ကေတာ္ဆိုတာကလည္း သူေျပာသမွ် ယံုလိုက္တာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ရယ္ေနတာေပါ့။ မျဖစ္ဘူး၊ မျဖစ္ဘူး။ သူေျပာတာ မယံုေအာင္ ငါက တစ္ခုခုေတာ့ လုပ္ဦးမွပဲ။ ဒီလိုမွ မလုပ္ရင္ ဒီငနဲဟာ ငါ့ကို ရြာ႐ိုးေလွ်ာက္ၿပီး ေသာက္တင္းခ်ည္း ေျပာေနေတာ့မွာပဲ”

ဆာေဂသည္ စိတ္႐ႈပ္႐ႈပ္ျဖင့္ ဦးေခါင္းကိုကုတ္၍ ျပင္သစ္လူမ်ိဳး ဧည့္သည္တစ္ဦးျဖစ္သူ ဖာေဒကြိဳင္ထံသို႕ ခ်ဥ္းကပ္လိုက္သည္။

“ဒီလိုဗ်ာ၊ ခုနကပဲ က်ဳပ္က ညစာအတြက္ ျပင္ၿပီးၿပီလားဆိုၿပီး မီးဖိုေခ်ာင္ထဲ သြားၾကည့္တယ္” ဟူ၍ ဆာေဂက စကားကို စသည္။ “ခင္ဗ်ား ငါးႀကိဳက္တယ္ မဟုတ္လား။ က်ဳပ္သိပါတယ္ဗ်ာ။ က်ဳပ္မွာ ငါးသေလာက္ႀကီး ေဟာသေလာက္ႀကီး ရထားတယ္ဗ်။ တစ္လံေလာက္ ရွိလိမ့္မယ္ ထင္ပါရဲ႕။ ဟား၊ ဟား၊ ဟား။ ႏို႕ေပမယ့္ က်ဳပ္ေျပာမလို႕ ေမ့သြားသဗ်ာ။ အဲဒီ မီးဖိုေခ်ာင္နဲ႕ ငါးသေလာက္ကိစၥ လူေျပာ သူေျပာမ်ားေနတာ ရွိေနသဗ်။ က်ဳပ္က ဘာစားစရာ ရွိသလဲဆိုၿပီး မီးဖိုေခ်ာင္ထဲ ခုနကပဲ ၀င္ၾကည့္မိတယ္။ က်ဳပ္က ငါးသေလာက္ ႀကိဳက္တတ္လို႕၀င္ၾကည့္တာ။ ျမင္ရေတာ့ သြားရည္ယိုသဗ်ိဳ႕။ ဒါနဲ႕ က်ဳပ္က ႏႈတ္ခမ္း သပ္လိုက္တယ္။ အဲသလို ႏႈတ္ခမ္းသပ္လိုက္တယ္ဆိုရင္ပဲ ဗန္ကင္ဆိုတဲ့ အေကာင္က ၀င္လာပါေလေရာ။ ဟဲ… ဟဲ… ဟဲ… ဟဲ နဲ႕ လုပ္ၿပီး “ဆရာႀကီး၊ ဒီလာၿပီး နမ္းေနသကိုးလို႕ ေျပာသဗ်ာ့။ က်ဳပ္က မာရဖာကို ဖက္နမ္းတယ္လို႕ ဆိုတာေပါ့ဗ်ာ။ ၾကည့္စမ္းပါဗ်ာ။ ထမင္းခ်က္ကို ဖက္နမ္းရမွာလား။ ဒီလို လုပ္ႀကံေျပာတယ္ဆိုတာ အ႐ူးအႏွမ္းမွ လုပ္ႀကံေျပာတတ္တာ။ မိန္းမရဲ႕ ႐ုပ္ကိုက ေမ်ာက္အိုႀကီး က်ေနတာပဲ၊ အက်ည္းတန္လိုက္တာ လြန္လို႕။ အဲဒါကိုမ်ား ဖက္နမ္းရတယ္လို႕ဗ်ာ။ အေတာ္အူတဲ့ အေကာင္ပဲ”

ယင္းသို႕ ဆာေဂ ေျပာျပေနစဥ္ အျခားဧည့္သည္တစ္ဦးျဖစ္ေသာ တာရန္တူေလာ့သည္ ၀င္လာၿပီးလွ်င္ “ဘယ္သူလဲဗ် အူတယ္ဆိုတဲ့ ငနဲဟာ”ဟု စကားျဖတ္ေျပာသည္။
ဆာေဂက ျပန္ေျပာ၏။ “ဗန္ကင္ကို က်ဳပ္ေျပာေနတာပါဗ်ာ။ က်ဳပ္ မီးဖိုေခ်ာင္ထဲ ၀င္တုန္းမွာ…”

ဤသို႕လွ်င္ မာရဖာႏွင့္ ငါးသေလာက္အေၾကာင္းကို ဆာေဂက ထပ္၍ ေျပာျပန္သည္။

“ရယ္စရာပဲဗ်ာ၊ ဒီအေကာင္ဟာ ေတာ္ေတာ္အူတယ္။ မာရဖာကို ဖက္နမ္းမယ့္အစား ေခြးဖက္နမ္းရတာကမွ ဇိမ္ရွိဦးမယ္”

ဆာေဂက ဤသို႕ေျပာၿပီးလွ်င္ တစ္ဖက္သို႕ လွည့္ၾကည့္လိုက္ရာ မက္ဇဒါႏွင့္ ဆံုမိေလသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ မက္ဇဒါအား ကပ္၍ ေျပာျပန္သည္။

“က်ဳပ္တို႕ အခု ဗန္ကင့္အေၾကာင္း ေျပာေနတာပါ။ ဒီအေကာင္ဟာ ေတာ္ေတာ္အူတဲ့ အေကာင္ပဲ။ သူ မီးဖိုေခ်ာင္ထဲ ၀င္လာတယ္။ ၿပီးေတာ့ က်ဳပ္ မာရဖာနားမွာ ရပ္ေနတာကို ေတြ႕သြားတယ္။ ဒီလိုေတြ႕ေတြ႕ခ်င္းပဲ အမ်ိဳးမ်ိဳး အမနာပ သတင္းလႊင့္ေတာ့တာပဲ။ သူက “ခင္ဗ်ားတို႕ ႏွစ္ေယာက္ ဖက္နမ္းေနၾကသလား”လို႕ ေမးတယ္။ သူက မူးေနေတာ့ ကေယာင္ေခ်ာက္ခ်ားေတြ ေျပာေနတာေပါ့။ ဒီေတာ့ က်ဳပ္က မာရဖာကို နမ္းမယ့္အစား ၀မ္းဘဲကို ဖက္နမ္းတာကမွ ေကာင္းလိမ့္ဦးမယ္”လို႕ ေျပာလိုက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ “ဟဲ့၊ အ႐ူးရဲ႕။ ငါ့မွာ သားႀကီး မယားႀကီးနဲ႕” လို႕ေတာင္မွ ဆိုလိုက္မိေသး။ သူ လုပ္ပံုႏွယ္ဗ်ာ က်ဳပ္မွာ လူတကာ ရယ္စရာ ျဖစ္ေနတာေပါ့”

ဤအတြင္း သာသနာ တရားေဟာ ဆရာတစ္ဦးက ဆာေဂအား “ခင္ဗ်ားကို ရယ္စရာျဖစ္ေအာင္ လုပ္တာ ဘယ္သူလဲ”ဟု ေမးျပန္၏။

“ဗန္ကင္ဆိုတဲ့ အေကာင္ေပါ့။ က်ဳပ္က မီးဖိုေခ်ာင္ထဲမွာ ရပ္ေနတာပါ။ ငါးသေလာက္ႀကီးကို ၾကည့္ရင္း ရပ္ေနတာပါပဲ” ဆာေဂသည္ ဤသို႕ အစခ်ီ၍ ဇာတ္ေၾကာင္းျပန္လွန္သည္။ နာရီ၀က္ေလာက္ ၾကာေသာအခါ ၾကြေရာက္လာသမွ်ေသာ ဧည့္သည္အေပါင္းတို႕ ဗန္ကင့္အေၾကာင္း၊ ငါးသေလာက္အေၾကာင္း စသည္တို႕ကို အားလံုး သိၾကရေလသည္။

ဆာေဂသည္ လက္ႏွစ္ဖက္ကို ပြတ္ကာ ေတြးေတာမိျပန္သည္။ “သင္း ေျပာခ်င္တာ ေျပာေပ့ေစ။ လုပ္ခ်င္ရာ လုပ္လိုက္ႏွင့္ဦးေပါ့ကြယ္။ သင္း ငါ့အေၾကာင္း စၿပီးေျပာတယ္ဆိုရင္ပဲ လူေတြကေတာ့ “ေဟ့ အ႐ူး၊ မင္း မဟုတ္တာေတြ ေျပာမေနပါနဲ႕ကြာ။ တို႕သိၿပီးသားပါပဲ”လို႕ ဆိုၿပီးသူ စကားေျပာတာ နားေထာင္ၾကေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး”

ဤကဲ့သို႕ ေတြးေတာရင္းႏွင့္ ဆာေဂသည္ အလြန္တရာမွ ေက်နပ္ႏွစ္သိမ့္လာၿပီးလွ်င္ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာႏွင့္ ဘရန္ဒီေလးခြက္ကို ခြက္ဆင့္ ေသာက္လိုက္ေလသည္။ ထို႕ေနာက္ သူ႕သမီးအား အခန္းအပ္ၿပီးလွ်င္ မိမိအခန္းရွိရာသို႕ ျပန္လာေလသည္။ ၿပီးလွ်င္အျပစ္ကင္းမဲ့ေသာ ကေလးငယ္ပမာ အိပ္ေမာက်သြားသည္။ နံနက္လင္းေသာအခါ သူသည္ ငါးသေလာက္ႀကီးကို သတိမရေတာ့ေခ်။ သို႕ေသာ္လူဆိုသည္မွာ ျဖစ္ခ်င္တာလည္း မျဖစ္ရပါ။ အမနာပ လုပ္ငန္းသည္ တြင္က်ယ္လာၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ဆာေဂက မည္မွ်ပင္ အလိမၼာႏွင့္ စီမံထားေသာ္လည္း သူစီမံသလို မျဖစ္ပါ။ ရက္သတၱ တစ္ပတ္ၾကာေသာအခါ ဆာေဂသည္ ဆရာမ်ား၏အခန္းထဲတြင္ တပည့္တစ္ေယာက္ မဟားတရား ျပဳမူသည့္ အေၾကာင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ စကားေျပာေနဆဲ ေက်ာင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးက သူ႕အနီးသို႕ လာ၍ လက္တို႕ ေခၚသြားေလသည္။

ထိုေနာက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးက “ဒီမွာ ဆရာဆာေဂရယ္၊ က်ဳပ္ တစ္ခု ေတာင္းပန္ပါရေစ။ က်ဳပ္နဲ႕ေတာ့ ဘာမွ မဆိုင္ပါဘူး။ ႏို႕ေပမယ့္ ဆရာ့ကို တစ္ဆိတ္ေတာ့ ေျပာပါရေစဗ်ာ။ ၀တၱရားကလည္း ရွိေနလို႕ပါ။ အရပ္ထဲမွာ ဟိုးေလးတေက်ာ္ ျဖစ္ေနတယ္။ ဆရာဟာ မိန္းမတစ္ေယာက္နဲ႕၊ ထမင္းခ်က္ မိန္းမနဲ႕ ျဖစ္ေနတယ္လို႕။ အဲဒါ က်ဳပ္နဲ႕ေတာ့ မဆိုင္ပါဘူးေနာ္။ ဆရာဟာ့ ဆရာ ျဖစ္ခ်င္သလို ျဖစ္ပါ။ ကိစၥ မရွိပါဘူး။ ထမင္းခ်က္ကို ဖက္နမ္းခ်င္သပဆိုလည္း ဖက္နမ္းခ်င္ နမ္းေပါ့ဗ်ာ၊ လုပ္ခ်င္တာ လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။ ႏို႕ေပမယ့္ ေတာင္းပန္ပါရေစ။ အခုလို ေျဗာင္လုပ္တာေတာ့ မေတာ္ဘူး ထင္တယ္။ ဆရာဟာ ေက်ာင္းဆရာႀကီးဗ်။ ဒါကို ေမ့လို႕ေတာ့ မသင့္ပါဘူးဗ်ာ”ဟု ေျပာေလ၏။

ဆာေဂသည္ လူစင္စစ္က ေက်ာက္ျဖစ္သြားဘိသကဲ့သို႕ မတုန္မလႈပ္ႏွင့္ ရပ္၍ နားေထာင္သည္။ ထိုေနာက္ ပ်ားတုပ္ခံရသျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ေရေႏြးေလာင္း ခံရသျဖင့္လည္းေကာင္း တစ္ကိုယ္လံုး တြန္႕သြားဘိသကဲ့သို႕ တြန္႕သြားၿပီးလွ်င္ အိမ္သို႕ ျပန္ေလသည္။ တစ္လမ္းလံုး၌ သူ႕အား တစ္ၿမိဳ႕လံုးက ၀ိုင္းၾကည့္ေနသည္ဟု ထင္မွတ္မိ၏။ တစ္ၿမိဳ႕လံုးက သူ႕အား ၀ိုင္း၍ အိုးမည္းသုတ္ေနသည္ဟု ယူဆမိ၏။ အိမ္ရာျပန္ေသာ္ မိန္းမက ဆီး၍ ဒုကၡေပးျပန္၏။

“ရွင္ ဘာမွလဲ မစားပါကလား။ ဘာမ်ား ငိုင္ေနတာလဲေတာ့။ ဖူးစာေရးနတ္မ်ား ေမွ်ာ္ေနတာလားဟင္။ က်ဳပ္ အားလံုးသိပါတယ္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ရယ္။ ရွင္ မာရဖာကို လြမ္းေနတာ မဟုတ္လား။ က်ဳပ္အေပၚမွာ က႐ုဏာရွိတဲ့ လူေတြကေတာ့ ရွင့္အေၾကာင္း သိေအာင္ မ်က္စိဖြင့္ေပးၾကသေတာ့္။ ရွင္ဟာ ေတာ္ေတာ္ယုတ္မာတယ္” စသျဖင့္ ဆရာကေတာ္ ျဖစ္သူသည္ သူ႕အား ထမင္းစားပြဲ၌ ျမည္တြန္ရင္း ပါးကို တစ္ခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ ႐ိုက္လိုက္ေသးသည္။

ဆာေဂသည္ စားပြဲမွထ၍ ႐ုတ္တရက္ ဦးထုပ္ကိုမွ်ပင္ မေဆာင္းႏိုင္၊ ကုတ္အက်ႌကိုမွ်ပင္ မ၀တ္ႏိုင္ပဲ ဗန္ကင္ရွိရာသို႕ သုတ္ေျခတင္ေလသည္။ ဗန္ကင္ကား ထိုအခ်ိန္၌ သူ႕အိမ္မွာ ရွိေနသည္။

ဆာေဂသည္ ဗန္ကင္ကို ေတြ႕ေသာ္ “မင္း အေတာ္ဆိုးတဲ့ ငနဲပဲ။ မင္း ငါ့ကို တစ္ေလာကလံုးရဲ႕ တံေတြးခြက္ထဲ ပက္လက္ေမ်ာေအာင္ လုပ္လိုက္တာပဲ။ ဘာ့ေၾကာင့္ အခုလို အမနာပ ေျပာရတာလဲကြာ” ဟု အျပစ္တင္သည္။

“ဘယ္လိုလဲဗ်၊ ဘယ္သူက ဆရာႀကီးကို အမနာပ ေျပာတာလဲ။ ဒီလိုေတာ့ လုပ္ႀကံမေျပာပါနဲ႕ဗ်ာ”

“ဒါျဖင့္ ငါက မာရဖာကို ဖက္နမ္းတယ္လို႕ ဘယ္ေခြးမသားက ေျပာတာတံုး။ ကိုင္း၊ မင္းမဟုတ္ဘူးလား … မင္းမဟုတ္ဘူးလား”

ဗန္ကင္သည္ မ်က္ေတာင္ပင့္၍ မ်က္စိ ေပကလတ္ ေပကလတ္ ျဖစ္လာသ္ည။ သူ႕ခမ်ာမွာ မ်က္ႏွာမေကာင္းေတာ့ေခ်။ ကတုန္ကယင္ ျဖစ္ေနသည္။ ထိုေနာက္ ဘုရားသခင္ ၀တ္ျပဳ၀င္ရွိရာသို႕ မ်က္ႏွာမူၿပီးလွ်င္ “ကၽြန္ေတာ့္ကို ထာ၀ရဘုရားသခင္ ေပးခ်င္တဲ့အျပစ္ ေပးေတာ္မူပါ။ ေသခ်င္းဆိုးနဲ႕ ေသရေစရဲ႕။ ဆရာႀကီးအေၾကာင္း ဘယ္သူ႕ကိုမွ မေျပာမိ႐ိုး အမွန္ပါဗ်ာ။ တကယ္လို႕ ေျပာမိတယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ့္ အိုးေရာ၊ အိမ္ေရာ ပ်က္စီးပါေစလို႕ က်ိန္၀ံ့ပါတယ္”ဟု ငိုသံပါႀကီးႏွင့္ ေျပာေလ၏။

ဗန္ကင္ အမွန္အတိုင္း ေျပာေနသည္မွာ ယံုမွားဖြယ္ မရွိေခ်။ ဗန္ကင္သည္ သူ႕အေၾကာင္းကို အတင္းအဖ်င္းေျပာျခင္း မဟုတ္႐ိုးအမွန္ ျဖစ္သည္။

“ဒါျဖင့္ ဘယ္သူလဲ” ဟု ဆာေဂသည္ စိတ္တြင္ က်ိတ္၍ ေမးမိ၏။ သူ႕ အသိအကၽြမ္းထဲက မည္သူက ေျပာေလမည္နည္းဟု သူ သိကၽြမ္းသူမွန္သမွ် အားလံုးကို စဥ္းစားၾကည့္၏။ ထိုေနာက္ ရင္ကိုထု၍ “ငါ့အတင္း ေျပာတာ ဘယ္သူလဲကြ”ဟု ညည္းတြားလိုက္ေလသတည္း။

(Slander by Anton Chekhov)
[ေငြတာရီ၊ အမွတ္ (၄၇)၊ ေမ ၁၉၆၄]

Credit to: http://www.crystalrays.org/

Related Articles:

Post a Comment