Wednesday, August 14, 2013

မ႑ဳိင္ႀကီးသုံးရပ္ အေရြ႕ႏွင့္ မီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္



ေနျပည္ေတာ္၌ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီ ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ၀င္မ်ား ၾသဂုတ္လ ၁၃ ရက္ကေတြ႔ဆံုစဥ္
၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအရ အစုိးရအဖြဲ႕ရဲ႕ သက္တမ္းဟာ ငါးႏွစ္ရွိတဲ့အနက္ လက္ရွိအစုိးရ သက္တမ္းဟာ ထက္၀က္ကာလကုိ ေက်ာ္လာခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ သက္တမ္းတစ္၀က္မွာ အစုိးရ အေနနဲ႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ အဓိကမ႑ဳိင္ႀကီး သုံးရပ္မွာ ဒီမုိကေရစီ က်င့္စဥ္ေတြနဲ႔အညီ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ဖုိ႔ ေဆာင္ရြက္မႈေတြ ရွိခဲ့ေပမယ့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဒီမုိကေရစီ အေလ့အက်င့္နဲ႔ ေ၀းကြာခဲ့ရမႈရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ေၾကာင့္ အခက္အခဲေတြ ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္။
စစ္ဘက္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ တာ၀န္ယူခဲ့သူ အစုိးရအဖြဲ႔၀င္ အမ်ားစု ျပန္လည္ပါ၀င္ခဲ့တဲ့ လက္ရွိအစုိးရ အဖြဲ႕ဟာ တာ၀န္စယူခါစမွာ မထင္မွတ္တဲ့ အေျပာင္းအလဲ လုပ္ေဆာင္ဖုိ႔ ေဆာင္ရြက္လာခဲ့တာေၾကာင့္ ႏုိင္ငံရဲ႕ အေျခအေနဟာ အေကာင္းဘက္သုိ႔ ေျပာင္းလဲလာမယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ ရွိခဲ့ေပမယ့္လည္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရးဆုိတဲ့ ႏုိင္ငံရဲ႕ အဓိကမ႑ဳိင္ႀကီး သုံးရပ္မွာ ခြၽတ္ေခ်ာ္အားနည္းမႈေတြနဲ႔ ဒီမုိကေရစီ အသားမက်မႈ ျဖစ္စဥ္ေတြကုိ ျမင္ေတြ႔လာရတဲ့ ေနာက္ပုိင္းမွာ အေျပာင္းအလဲအေပၚ ေမးခြန္းထုတ္မႈမ်ား ရွိလာခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အမ်ားျပည္သူ လူထုအတြက္ အေျပာင္းအလဲေတြကုိ ဘယ္ေလာက္ထိ ေဆာင္ၾကဥ္းေပးႏုိင္ ခ့ဲသလဲဆုိတာ ေလ့လာၾကည့္ၾကဖုိ႔ ေကာင္းပါတယ္။

အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ႑ဳိင္အေပၚ သမၼတ သတိေပးခ်က္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ႑ဳိင္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေလ့လာမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ အထိေရာက္ဆုံး ရည္ညႊန္းႏုိင္တာကေတာ့ ၿပီးခဲ့တဲ့ ရက္ပုိင္းက ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုိင္းမွာ တာ၀န္အရွိဆုံးျဖစ္တဲ့ ျပည္ေထာင္စု ၀န္ႀကီးမ်ား၊ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ ဒုတိယ၀န္ႀကီးမ်ားကုိ ေနျပည္ေတာ္မွာ သီးသန္႔ေခၚယူ ေတြ႕ဆုံစဥ္ ေျပာၾကားခဲ့တဲ့ သတိေပး အမွာစကားေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သမၼတရဲ႕ ေျပာစကားေတြမွာ ၿပီးခဲ့တဲ့ အစုိးရသက္တမ္းအတြင္း အစိုးရဌာန အခ်ဳိ႕နဲ႔ ေဒသအုပ္ခ်ဳပ္ေရး အဖြဲ႕အစည္း၀င္ အခ်ဳိ႕ရဲ႕ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ စြမ္းေဆာင္ရည္ အားနည္းျခင္း၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ မရိွျခင္း၊ ျပည္သူ႕အသံ၊ ျပည္သူ႔ဆႏၵ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို တာ၀န္သိမႈ တာ၀န္ယူမႈျဖင့္ လုပ္ေဆာင္ေပးမႈ အားနည္းျခင္း၊ ဥပေဒ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း စည္းမ်ဥ္းႏွင့္အညီ လုပ္ေဆာင္ရန္ အားနည္းျခင္း၊ အဂတိ လိုက္စားျခင္းေတြ ရွိေနခဲ့တာေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး၊ ဒုတိယ၀န္ႀကီးႏွင့္ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္မ်ား အပါအ၀င္ ဌာနဆိုင္ရာ အရာရိွအခ်ိဳ႕ကို တာ၀န္မွ အနားေပးျခင္း၊ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း၊ အေရးယူျခင္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရတယ္လုိ႔ ပါရွိခဲ့တာေၾကာင့္ လက္ရွိအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုိင္းရဲ႕ အားနည္းမႈေတြဟာ လယ္ျပင္မွာ ဆင္သြားသလုိ ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႕ျမင္ၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
မ႑ဳိင္ႀကီး သုံးရပ္အေပၚ ေ၀ဖန္အၾကံျပဳေဖာ္ျပဖုိ႔ တာ၀န္ယူရတဲ့ မီဒီယာအေပၚ ထိန္းခ်ဳပ္လုိတာဟာ အထက္က ေဖာ္ျပခဲ့သလုိ ႏုိင္ငံရဲ႕ အဓိကမ႑ဳိင္ေတြရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ေတြ ေထာက္ျပဖုိ႔ လုိအပ္ေနခ်ိန္မွာ အခက္အခဲေတြ ေတြ႔ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္ . . . . .
ဒါ့အျပင္ ၀န္ႀကီးဌာနေတြဟာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ဆုပ္ကိုင္ထားၿပီး အျခား၀န္ႀကီးဌာနမ်ားနဲ႔ ေပါင္းစပ္ညိႇႏိႈင္းမႈ အားနည္းျခင္း၊ တိုင္းေဒသႀကီး ျပည္နယ္မ်ားသို႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ခဲြေ၀ေပးမႈ မရိွဘဲ ဗဟိုမွ တိုက္႐ိုက္အမိန္႔ေပး ကြပ္ကဲတဲ့စနစ္ က်င့္သံုးေနၿပီး လက္ေအာက္သို႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာ ျဖန္႔ခဲြမႈမရိွျခင္း စတဲ့အားနည္းခ်က္ေတြ ရိွေနဆဲ ျဖစ္တာေၾကာင့္ စိတ္ဓာတ္ (Mindset) ျပင္ၾကဖုိ႔ လုိတယ္လုိ႔ သမၼတက ထပ္မံသတိေပးခဲ့ ရတာေၾကာင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ဳိင္မွာ ရွိေနတဲ့ အေျပာင္းအလဲေတြ မလုပ္ခ်င္ၾကတဲ့ အခုအခံေတြကုိ သတိျပဳမိပါတယ္။

၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မႈမ်ားႏွင့္ တရားစီရင္ေရး မ႑ဳိင္
တရားစီရင္ေရး မ႑ဳိင္မွာေတာ့ ဂ႐ုျပဳမိတာက ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရး ေကာ္မတီရဲ႕ ပထမဆုံးအႀကိမ္ ထြက္ရွိလာတဲ့ စာမ်က္ႏွာ ခုနစ္မ်က္ႏွာပါ အစီရင္ခံစာမွာ ေဖာ္ျပထားခ်က္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေကာ္မတီကုိ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္ ၇ ရက္တြင္ စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီး တစ္ႏွစ္နီးပါး အၾကာမွာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သို႔ အစီရင္ခံစာ  တင္သြင္းခဲ့တာပါ။ အစီရင္ခံစာမွာေတာ့ လက္ရွိတရားေရး မ႑ိဳင္မွာ ယိမ္းယိုင္ေနတဲ့ အေျခအေနမ်ား ရွိေနၿပီး တရား႐ံုး အခ်ဳိ႕ဟာ အမႈစစ္ေဆးျခင္း၊ စြဲခ်က္တင္ျခင္း၊ စီရင္ခ်က္ခ်ျခင္းေတြ ျပဳလုပ္ရာမွာ ဥပေဒႏွင့္မညီတဲ့ အခ်က္မ်ား ေတြ႕ရွိေၾကာင္း၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးအေပၚမွာ အာဏာပိုင္မ်ားရဲ႕ ဖိအားေပးမႈမ်ား၊ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မႈမ်ား၊ လႊမ္းမိုးမႈမ်ား ရွိေနေၾကာင္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒါအျပင္ တရား႐ံုးေတြမွာ အမႈလုိက္ပါ ေဆာင္ရြက္ၾကတဲ့ ဥပေဒ အရာရွိမ်ား၊ ေရွ႕ေနမ်ားဟာ က်င့္၀တ္သိကၡာ ေစာင့္ထိန္းရန္ လိုအပ္ျခင္း၊ တရားသူႀကီးမ်ား အေနျဖင့္ ယိမ္းယိုင္ေနတဲ့ တရားေရး မ႑ိဳင္ကို ျပန္လည္တည့္မတ္ရန္ အဂတိတရားေလးပါး ကင္းစြာျဖင့္လုပ္ရန္ လိုအပ္ျခင္း၊ ဥပေဒ က်င့္ထံုးမ်ား၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားရဲ႕ ေပ်ာ့ကြက္၊ ဟာကြက္ကို အခြင့္ေကာင္းယူၿပီး လိုရာဆြဲ ဆံုးျဖတ္ျခင္း မျပဳဖုိ႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါႏွင့္ မညီညြတ္တဲ့ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးအတြက္ အဟန္႔အတား အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ေစတဲ့ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း၊ အမိန္႔ညႊန္ၾကားခ်က္၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြကို အျမန္ဆံုးျပဳျပင္ ပယ္ဖ်က္သင့္ၿပီး အသစ္ျပ႒ာန္းသင့္က ျပ႒ာန္းဖုိ႔ လုိတယ္လုိ႔ ေထာက္ျပအၾကံျပဳ ထားပါတယ္။ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးလုပ္ငန္း ေအာင္ျမင္ေစဖုိ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ တရားစီရင္ေရးပိုင္းက ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ လုိတယ္လုိ႔လည္း ေကာ္မတီက အၾကံျပဳထားခၿဲ့ပီးေကာ္ မတီရဲ႕ အစီရင္ခံစာပါ အခ်က္အလက္ေတြဟာ တရား႐ုံးေတြကုိ ကြင္းဆင္းသြားေရာက္ ေကာက္ယူထားတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြလုိ႔ ဆုိထားတာေၾကာင့္ လက္ရွိတရားစီရင္ေရး မ႑ဳိင္ရဲ႕ အေနအထားဟာလည္း အျမန္ဆုံး ျပဳျပင္မႈေတြ ျပဳလုပ္ဖုိ႔ လိုတယ္ဆုိတာ ျငင္းလုိ႔မရတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။

အစိုးရအဖြဲ႕ တင္သြင္းေသာ ဥပေဒမ်ား လႊမ္းမုိးထားသည့္ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ဳိင္
ဥပေဒျပဳေရးဘက္ကုိ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ မၾကာမီက ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ထုတ္ျပန္လုိက္တဲ့ ျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီးတဲ့ ဥပေဒေတြ စာရင္းကုိ ေလ့လာၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ သက္တမ္းတစ္၀က္အတြင္း ျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီးတဲ့ ဥပေဒေတြ စာရင္းမွာ အစိုးရက တင္သြင္းခဲ့တဲ့့ ဥပေဒမွာ ၈၂ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိၿပီး လႊတ္ေတာ္မွ ေရးဆြဲတင္သြင္းတဲ့ ဥပေဒဟာ ၁၈ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ရိွတယ္လုိ႔ ပါရွိပါတယ္။ အဲဒီစာရင္းေတြအရ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ စတင္ေခၚယူတဲ့ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီ ၃၁ ရက္မွ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္ ၃၁ ရက္အထိ ၾကာခ်ိန္လေပါင္း ၃၀ အတြင္း ျပ႒ာန္းႏိုင္ခဲ့တဲ့ ဥပေဒ ၅၈ ခုမွာ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအဖြဲ႕က တင္သြင္းတဲ့ ဥပေဒမွာ ၄၉ ခုရွိၿပီး လႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီမ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက တင္သြင္းတဲ့ ဥပေဒမွာ ကိုးခုသာ ရွိခဲ့တာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါကုိ ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီမ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အေနနဲ႔ ကုိယ္တုိင္ဥပေဒျပဳေရး အပုိင္းထက္ ျပည္ေထာင္စု အစုိးရက တင္လာတဲ့ ဥပေဒေတြကုိ စိစစ္အတည္ျပဳ ေပးေနတဲ့ အပုိင္းက ပုိမ်ားေနတာ ေတြ႔ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီမ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားဟာ ကုိယ္တုိင္ဥပေဒျပဳေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေလ့လာေဆာင္ရြက္မႈေတြ ပုိလုပ္ေဆာင္ၾကဖုိ႔ လုိအပ္မွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါမွသာ ပါ၀င္ပတ္သက္သူေတြအားလုံး လက္ခံၿပီးသားဆုိၿပီး မလိမ့္တပတ္နဲ႔ ဥပေဒၾကမ္းတင္တဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနအခ်ဳိ႕ရဲ႕ လုပ္ရပ္ကုိ သိႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

မီဒီယာအေပၚ ထိန္းခ်ဳပ္လုိတာ ဘာေၾကာင့္လဲ
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ဳိင္ေတြအေပၚ ေ၀ဖန္ေစာင့္ၾကည့္ဖုိ႔ တာ၀န္ရွိတဲ့ ႏုိင္ငံရဲ႕ စတုတၳမ႑ဳိင္လုိ႔ ဆုိၾကတဲ့ စာနယ္ဇင္း မီဒီယာေတြကုိ ၾကည့္လုိက္ျပန္ေတာ့ လြတ္လပ္စြာ တင္ျပႏုိင္ဖုိ႔အေရး ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနရဲ႕ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ ကတိက၀တ္ေတြ ခ်ဳိးေဖာက္မႈေတြ ၾကားထဲက မီဒီယာေတြ လက္တံေျခတံေတြကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ဖုိ႔ ဥပေဒအမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ျပ႒ာန္းရန္ ႀကိဳးစားမႈေတြကို အထင္အရွား ေတြ႕ရပါတယ္။ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနက ေရးဆြဲၿပီး လႊတ္ေတာ္ကုိ တင္ျပခဲ့တဲ့ ပံုႏွိပ္ျခင္းႏွင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္းလုပ္ငန္း ဥပေဒၾကမ္းမွာ စတုတၳ မ႑ဳိင္အေပၚမွာလုိ ေႏွာင္ႀကိဳးထားလုိတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကုိ ထည့္သြင္းထားတယ္လုိ႔ မီဒီယာ ေလာကသားေတြက အတိအလင္း ေ၀ဖန္ေနၾကေပမယ့္ လက္ရွိအခ်ိန္ထိေတာ့ အဲဒီဥပေဒကုိ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳေပးခဲ့ၿပီး အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးသြားဖုိ႔ ရွိေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ မ႑ဳိင္ႀကီး သုံးရပ္အေပၚ ေ၀ဖန္အၾကံျပဳေဖာ္ျပဖုိ႔ တာ၀န္ယူရတဲ့ မီဒီယာအေပၚ ထိန္းခ်ဳပ္လုိတာဟာ အထက္က ေဖာ္ျပခဲ့သလုိ ႏုိင္ငံရဲ႕ အဓိကမ႑ဳိင္ေတြရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ေတြ ေထာက္ျပဖုိ႔ လုိအပ္ေနခ်ိန္မွာ အခက္အခဲေတြ ေတြ႔ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒရဲ႕ အႏွစ္သာရ တစ္ခုျဖစ္တယ္လုိ႔ ဆုိထားတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ဳိင္ေတြ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္ဖုိ႔ဆုိရင္ အဓိက မ႑ဳိင္ေတြရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ တစ္ဖက္နဲ႔တစ္ဖက္ ျမင္ေအာင္ၾကည့္ၾကၿပီး ထိန္းေက်ာင္းၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဓိက မ႑ဳိင္ေတြရဲ႕ ယိမ္းယုိင္မႈ၊ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲမႈ၊ ဒီမုိကေရစီ က်င့္သားမရမႈ၊ စြက္ဖက္လုိမႈ စတာေတြကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျပတ္ျပတ္သားသား ေဖာ္ထုတ္ေရးသားၾကမယ့္ ႏုိင္ငံရဲ႕ စတုတၳမ႑ဳိင္ကုိ လြတ္လပ္စြာ တင္ျပႏုိင္ဖုိ႔ အခြင့္အေရး ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံရဲ႕ အဓိကမ႑ဳိင္သုံးရပ္မွာ ပါ၀င္သူေတြ အေနနဲ႔လည္း မီဒီယာေတြရဲ႕ ေထာက္ျပမႈေတြကုိ ႏုိင္ငံအက်ဳိးကုိသာၾကည့္ၿပီး မွန္ကန္စြာ စဥ္းစားဆုံးျဖတ္ၾကဖုိ႔ လိုအပ္ေနပါတယ္။
 Written by သစ္ထြဋ္
Credit To First-11

Related Articles: