Thursday, June 27, 2013

စည္းကမ္း၊ ယံုၾကည္မႈႏွင့္ လူ႕ယဥ္ေက်းမႈ


(ႏွင္းသခင္)

ဤေဆာင္းပါးတြင္ ရည္ညႊန္းခ်င္ေသာ စည္းကမ္းသည္ စာႏွင့္ ေပႏွင့္ အမိန္႔စာႏွင္႔ ျပ႒ာန္း ေရးသားထားသည္ျဖစ္ေစ၊ မေရးထားသည္ ျဖစ္ေစ လူ႔အသိုင္းအဝုိင္းတြင္ ေနထုိင္ေသာ လူတစ္ဦးအျဖစ္၊ ႏိုင္ငံသား တစ္ဦး အျဖစ္ ေစာင့္ထိန္းအပ္ေသာ အရာတို႔ကို ကိုယ္ပိုင္ အသိစိတ္ျဖင္႔ လိုလို လားလား ေစာင္႔ထိန္းႏိုင္စြမ္းေသာ ကိုယ္စည္းကမ္း၊ ႏႈတ္စည္းကမ္း၊ စိတ္ စည္းကမ္းတို႔ကို ဆိုလုိသည္။

စည္းကမ္းဆိုေသာ အရာသည္ အမ်ားျပည္သူပိုင္ ပစၥည္း (Public Goods) ျဖစ္သည္။ စည္းကမ္းရွိျခင္း၏ အက်ဳိးေက်းဇူးသည္ လူတိုင္းအေပၚ သက္ေရာက္မႈရွိၿပီး လူတိုင္း ရယူခံစားႏိုင္သည္။ ထုိ႔အတူ စည္းကမ္း မရွိျခင္း သည္လည္း ေျဖရွင္းရခက္ေသာ ‘အမ်ားပိုင္ပစၥည္းျပႆနာ’ (Tragedy of Commons) တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ ဥပမာအားျဖင္႔ ငါမယူလည္း သူမ်ားယူမွာပဲ ဟု လူတိုင္းက တက္ညီလက္ညီ ေတြးၾကေသာအခါ လမ္းေဘး ေသာက္ေရ အိုးစင္မွ အလွဴရွင္၏ ေစတနာ ေသာက္ေရခြက္မ်ား သံႀကိဳးတန္းလန္းႏွင့္ ျဖစ္ ကုန္ရသည္။ အိမ္တံခါးေသာ႔ အထပ္ထပ္ ပိတ္ၿပီးခါမွ အျပင္သြားရဲသည္။ ဒါေတာင္ သိပ္စိတ္မခ်၊ ခရီးရက္ရွည္မ်ား ထြက္ရမည္ဆိုလွ်င္ ကိုယ္႔အိမ္ ၾကည္႔႐ႈ ေစာင္႔ေရွာက္ေပးရန္ လူေခၚရ၊ အိမ္နီးခ်င္းကို အပ္ရ ျဖစ္ကုန္သည္။ မခိုးရ မလုရ မသတ္ရ မက်ဴးလြန္ရ အစရွိသည္႔ ဥပေဒႏွင့္ ခ်မွတ္ ထားေသာ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ စည္းကမ္းမ်ားကို အေၾကာင္းမ်ဳိးစံုႏွင့္ ခ်ဳိးေဖာက္ေသာအခါတြင္မေတာ့ ရပ္ရြာ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈ ပ်က္ျပားျခင္း၊ အသက္အိုးအိမ္ စည္းစိမ္ ပ်က္သုဥ္းျခင္းတို႔ ႀကံဳေတြ႕ရေတာ့သည္။

အမ်ားပိုင္ အဖိုးတန္ပစၥည္းျဖစ္ေသာ ‘စည္းကမ္း’ (Discipline) ကို ကိုယ္ပိုင္ ဆိုင္ေသာ တန္ဖိုးရွိအရာ (Property) တစ္ခုအျဖစ္ နားလည္ သေဘာထား ကာ မထိန္းသိမ္းႏိုင္ေသာအခါ လူအမ်ားၾကား တစ္ဦးအေပၚ တစ္ဦး ‘ယံုၾကည္မႈ’ (Trust) ဆံုး႐ႈံးသြားသည္ကို ျမင္ႏိုင္သည္။ မယံုၾကည္ လွ်င္ ေမတၱာမထား ေစတနာမမ်ားႏိုင္။ သို႔ျဖင့္ လည္သူ စားစတမ္း၊ အားႀကီး သူ ႏိုင္စတမ္း ျဖစ္လာေသာအခါ၊ လူအခ်င္းခ်င္းအၾကား ကိုယ္၊ ႏႈတ္ႏွင့္ စိတ္ ‘ယဥ္ေက်းမႈ’ (Civilization) နိမ့္ပါးသြားသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ နိမ့္က်ေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္သြားသည္။ သည္ထက္နိမ္႔လွ်င္ လူ႐ိုင္းေခတ္ ျပန္ေရာက္ သြားႏိုင္သည္။

မ်ားမၾကာမီက သံ႐ုံး တစ္ခုတြင္ ဗီဇာ ေလွ်ာက္ထားခဲ႔စဥ္က ဝင္ေပါက္ တြင္ ျဖစ္ရပ္တစ္ခု ႀကဳံခဲ့ရဖူးသည္။ ကိုယ္ အပါအဝင္ ေရာက္လာသူမ်ား က ႏိုင္ငံကူးလက္မွတ္ စာအုပ္မ်ားကို သံ႐ုံး အဝင္ ေကာင္တာေပၚတြင္ ထပ္ကာ ကိုယ့္အလွည့္ကိုယ္ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ တန္းစီ ေစာင့္ေနၾကသည္။ ထုိအခိုက္ အသံေကာ ဟန္ပါ သြက္သည္ထက္ ပိုကာ လည္လြန္းပတ္လြန္း ပံုေပါက္ေနသည့္ မိန္းမငယ္ တစ္ေယာက္ (အဘြား ေျပာေလ့ရွိသည့္ မိန္းမ လည္ သိန္းၾကြယ္ဟူေသာ စကားကို သတိရလိုက္မိေသးသည္) ခပ္ရဲရဲ ေလွ်ာက္ဝင္လာၿပီး တန္းစီသူမ်ားကို ေက်ာ္ကာ ေရွ႕ဆံုးသို႔ တိုးဝင္လာ သည္။ ထုိ႔ေနာက္ ေကာင္တာေပၚရွိ စာအုပ္ပံုကို တြန္းဖယ္လ်က္ လက္ထဲမွ စာအုပ္ သံုး ေလးအုပ္ကို လွမ္းယူေနေသာ အရာရွိ၏ ေရွ႕မွန္ေပါက္ငယ္ အဝ တြင္ ခ်ေပးသည္။ စားပြဲတြင္ငံု႔ကာ စာရင္းသြင္းေနေသာ အရာရွိက ေနာက္ စာအုပ္ တစ္ထပ္ လွမ္းယူေသာအခါ သူမ၏ စာအုပ္မ်ားသာ ပါသြားေတာ့ သည္။

ကိုယ့္အလွည့္ေရာက္ရန္ နာရီဝက္ခန္႔ ေစာင့္ထားခဲ့ရသူမို႔ သည္ တစ္ေခါက္ေတာ့ ကိုယ့္စာအုပ္ပါၿပီ တြက္ထားမိသူ ကြၽန္မ အေတာ္ပင္ စိတ္ကသိကေအာက္ ျဖစ္သြားရသည္။ ေဘးဘီ ၾကည့္မိေတာ့ ကြၽန္မလို ခံစားရေသာ က်န္လူမ်ားႏွင့္လည္း မ်က္လံုးခ်င္း ဆံုမိၾကသည္။ စိတ္ ပ်က္ျခင္း၊ မႏွစ္ၿမိဳ႕ ျခင္း။ သုိ႔ေသာ္ စည္းေဖာက္သူ ထုိမိန္းကေလး၏ မ်က္ႏွာေပးက သည္လို အေျခအေနကို ႀကိဳတင္ တြက္ဆထားၿပီးပံုရကာ ‘အ’ သူ ခံစတမ္းေပါ့ ဆိုသည့္ပံုစံျဖင့္ မိမိလုပ္ရပ္ကို ေက်နပ္ေနပံုရေတာ့ ကြၽန္မ ပို၍ပင္ စိတ္ပ်က္သြားမိခဲ့ရသည္။ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ဟန္ အားနာ ဟန္ ေနာင္တရဟန္ မရွိ။ အနားမွ ေဒၚေဒၚ တစ္ေယာက္ စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ ညည္းညဴသည့္ စကားကို ၾကားမိလိုက္ရ ေသးသည္။ ယဥ္ေက်းမႈကို မရွိဘူး တဲ့။

သံ႐ုံးနံရံတြင္ တန္းစီပါဆိုေသာ စာတန္းမ်ဳိး ေရးမထားပါ။ ရွိေနသူမ်ားကသာ အရင္ ေရာက္သူမ်ားကို အဆင့္ဆင့္ ဦးစားေပးကာ အလွည့္ေစာင့္ေန ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ေျခဆန္႔ခဲ့ဖူးသူတိုင္း တန္းစီျခင္းသည္ စည္းကမ္းရွိေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ ျပယုဂ္ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း ကိုယ္ေတြ႕ ႀကံဳဖူးၾကသည္။ မိမိကဲ့သို႔ လူတိုင္း နားလည္ လက္ခံကာ တန္းစီၾကမည္ဟု ယံုၾကည္ထားၾကသည္။ ထုိမနက္က ထုိစည္းကမ္းႏွင့္ ထုိယံုၾကည္မႈတို႔ အခ်ဳိးေဖာက္ခံလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ခ်ဳိးေဖာက္သူတြင္ ယဥ္ေက်းေသာ အမူအရာမရွိ။ ခံလိုက္ရသူ ကြၽန္မတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈကေကာ။

တကယ္ေတာ့ ထုိသို႔ စိတ္ပ်က္စရာ မယဥ္ေက်းေသာ အျပဳအမူမ်ဳိးကို ကြၽန္မတို႔ မၾကာခဏ ႀကံဳေတြ႕ေနၾကရပါသည္။ ဆူပါမားကက္မ်ား၏ တန္းမစီ စီေအာင္ ေနရာက်ဥ္းက်ဥ္းသာ ေပးထားေသာ ေငြရွင္းေကာင္တာမ်ားတြင္ပင္ရလွ်င္ရသလို အတင္း တိုးေဝွ႕ဝင္ကာ ေငြရွင္းျခင္းမ်ဳိး။ အမ်ားသံုးအိမ္သာ မ်ားတြင္ အလ်င္ေရာက္ကာ ေစာင္႔ေနသူမ်ားကို ဦးစားမေပးဘဲ တန္းစီသူ မ်ားကိုေက်ာ္ကာ အိမ္သာထဲက လူကို ယခုပဲ ဆြဲထုတ္ေတာ႔မတတ္ တံခါးဝမွ သြားေစာင့္ လုဝင္ျခင္းမ်ဳိး။ လူကူးမ်ဥ္းက်ားေပၚတြင္ပင္ အလ်င္လိုေန ၾကေသာ လမ္းကူးသူႏွင္႔ ကားေမာင္းသမားမ်ား ဘယ္သူ႔ကို ဘယ္သူမွ ဦးစား မေပးႏိုင္ဘဲ လုယက္ ျဖတ္သန္းရင္း အေခ်အတင္ အျပန္အလွန္ နင္ပဲငဆ မၾကားဝံ့ မနာသာ ေျပာဆို ရန္ျဖစ္ၾကျခင္းမ်ဳိး။

လူ႔ယဥ္ေက်းမႈကို ဦးတည္ေသာ လူ႔စည္းကမ္းမ်ားကို ကြၽန္မတို႔ ငယ္စဥ္ ကတည္းကပင္ သင္ယူ ၾကားသိခ႔ဲၾကတာ ေသခ်ာပါသည္။ ေတာင္းမွာ အကြပ္၊ လူမွာ အဝတ္ဟူေသာ စကားသည္ လူတို႔ ဖြဲ႕စည္းေနထုိင္ရာတြင္ မရွိမျဖစ္ အရာတစ္ခုျဖစ္ေသာ စည္းကမ္းကို ရည္ညႊန္းေသာ စကားပံုျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္မိေနေသးသည္။ ကိုယ္ခ်င္းစာတရား ထားတတ္ ဖို႔ႏွင့္ ႀကီးသူ ႐ိုေသ၊ ရြယ္တူ ေလးစား၊ ငယ္သူ သနားဖို႔ဟူေသာ ဆံုးမစကား မ်ားကိုသာ ေသခ်ာနားလည္ လိုက္နာၾကမည္ဆိုလွ်င္ နံရံကပ္ထားေသာ ညႊန္ၾကားခ်က္ အမိန္႔မ်ားမလိုပါ။

ခုျဖစ္ေနပုံက နံရပ္ကပ္ထားေသာ တရားဝင္ ျပ႒ာန္းထားေသာ စည္းကမ္း မ်ားလည္း မထိေရာက္။ ျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ တန္ဖိုးအျဖစ္ ငယ္စဥ္ ကပင္ သင္ယူခဲ႔ရေသာ ယဥ္ေက်းသမႈ လူ႔စည္းကမ္းမ်ားလည္းေပ်ာက္။ ကြၽန္မတို႔ ဘာမ်ားမွားေနပါလိမ္႔ ေတြးၾကည့္မိသည္။

ငယ္စဥ္ကေတာ႔ စည္းကမ္းဆိုသည့္ စကားလံုးကို မုန္းသည္။ လုပ္ခ်င္တာ မလုပ္ရ၊ စားခ်င္တာမစားရ၊ ေနခ်င္သလို မေနရ။ သို႔ေသာ္ ရင့္က်က္ သိတတ္လာသည္ႏွင့္အမွ် စည္းကမ္းဆိုသည္႔ စာႏွစ္လံုး မည္မွ် တန္ဖိုးႀကီး သည္ကို လက္ခံ သေဘာေပါက္လာရသည္။ ‘ဆရာစာသင္ေနစဥ္ စကား မေျပာရ’ ဟူေသာ စည္းကမ္းကို ခ်ဳိးေဖာက္ေသာ အတန္းေဖာ္ တစ္ဦး ႏွစ္ဦးေၾကာင့္ အာ႐ုံ ပ်က္ရသည့္အျဖစ္မ်ဳိး။ သူမ်ားတကာ ပင္ပင္ ပန္းပန္း ႀကိဳးစားခ်ိန္တြင္ စာခိုးခ်ေသာ စည္းကမ္းေဖာက္သူမ်ား ေအာင္ စာရင္းတြင္ အမွတ္ေတြ မ်ားၾကသည္႔ အျဖစ္မ်ဳိး။ ဆရာမအား တံစိုး လက္ေဆာင္ေပးကာ အတန္းတက္ျခင္း၊ လူေရြးခ်ယ္ေရး တာဝန္ခံအား လာဘ္ထိုးကာ အလုပ္ရယူျခင္း၊ ရာထူးတက္ျခင္း အစရွိသည္ျဖင့္ ဥပမာမ်ား စြာ ကိုယ္ေတြ႕ႀကံဳမွ စာနာ နားလည္တတ္လာသည္။

ကိုးတန္းေအာင္ဟု မျဖည္႔လွ်င္ ႏိုင္ငံကူး လက္မွတ္ရရန္ မလြယ္ခဲ႔ျခင္း မ်ဳိး ျဖစ္ခဲ့ၾကဖူးသည္။ အခြန္ မေရွာင္ခ်င္ေသာ္လည္း အခြန္ေဆာင္ မရျခင္း မ်ဳိးကိုလည္း ၾကားဖူးေနသည္။ စည္းကမ္းရွိသည့္ ေနရာတိုင္းတြင္ ခ်ဳိးေဖာက္ မႈ၊ ခ်ိဳးေဖာက္ရန္ ႀကံစည္ ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ား ရွိႏိုင္ပါသည္။ ရွိေနသည္လည္း ျဖစ္ သည္။ အထူးသျဖင္႔ အသက္ရွင္က်န္ရန္ အခြင္႔အလမ္း နည္းပါးခ်ိန္၊ အရင္း အျမစ္ ရွားပါးခ်ိန္တြင္ ‘လ်င္သူစား စတမ္း’ စည္းေဖာက္မႈမ်ား ပိုမို မ်ားျပား ျပင္းထန္လာသည္မွာလည္း သဘာဝျဖစ္သည္။

ရွင္သန္က်န္ရစ္ႏိုင္မႈ (Survival) ႏွင္႔ ရွင္သန္ေနထုိင္ႏိုင္မႈ (Living) ႏွစ္ခု စလံုးသည္ ဘဝ၏ လကၡဏာရပ္မ်ားခ်ည္းျဖစ္ေသာ္လည္း တူသလိုႏွင့္ အလြန္ကြဲပါသည္။ ေျဖာင္႔မွန္စြာ ရွင္သန္ေနထုိင္ခြင္႔ထက္ ျဖစ္သည့္နည္းျဖင့္ ရွင္က်န္ရန္ အေရးႀကီးေသာ နာတာရွည္ အေျခအေနမ်ဳိးတြင္ စည္းကမ္း ခ်ဳိးေဖာက္မႈမ်ားကသာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း ျဖစ္လာသည္။ ဘယ္သူ႔မွလည္း မယံုရ။ အမွန္တရား၊ နည္းမွန္လမ္းမွန္ဆိုသည္မွာ ေတာ္႐ုံလူ မမွတ္မိေတာ႔။ ကြၽန္မတို႔ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္တြင္ ထုိအေျခအေနတြင္ ရွင္က်န္ႏိုင္ သူ၊ ေအာင္ႏိုင္သူမ်ားအတြက္ နာမည္ တစ္လံုး မၾကာခဏ ၾကားဖူးသည္။ ‘လုပ္တတ္ ကိုင္တတ္သူ’ တဲ႔။

မွားယြင္းမႈကို မတားဆီးႏိုင္လွ်င္၊ ခ်ဳိးေဖာက္မႈကို အေရးမယူႏိုင္လွ်င္ အားေပး အားေျမႇာက္ျပဳရာ အလိုလိုေရာက္သည္။ စည္းကမ္း ခ်ဳိးေဖာက္ျခင္းကို လုပ္ေကာင္းသည့္အရာ၊ မျဖစ္မေန လုပ္ရမည့္အရာအျဖစ္ လူတို႔၏ ကိုယ၊္ ႏႈတ္၊ စိတ္ႏွင့္ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားတြင္ အျမစ္တြယ္သြားခဲ႔လွ်င္ တရား ဥပေဒ မစိုးမုိးဘဲ စည္းကမ္း ခ်ဳိးေဖာက္ႏိုင္စြမ္းရွိျခင္းကို ဝ့ံၾကြားၾကေသာ ‘လုပ္တတ္ ကိုင္တတ္သူ’ တို႔သာ ႀကီးစိုး တည္ေဆာက္ၾကမည့္ လူ႔ေဘာင္ေလာကသည္ ေတြးၾကည့္႐ံုျဖင့္ပင္ ေက်ာခ်မ္းစရာ ေကာင္းလွပါ သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ ေျပာင္းလဲလာၿပီ ဆိုၾကသည္။ ေျပာင္းလဲမည္လည္း ဆိုၾကသည္။ စနစ္ေျပာင္း ေခတ္ေျပာင္းရန္ ႀကိဳးစားေနၾကသည့္ ယခုလိုအခ်ိန္တြင္ ပိုမုိ ေကာင္းမြန္ေသာ အဆင့္ျမင့္ဘဝမ်ားျဖင့္ ရွင္္သန္ေနထုိင္ရန္ အလိုအပ္ ဆံုးမွာ စည္းကမ္း ခ်ဳိးေဖာက္မႈမ်ား ရပ္တန္းက ရပ္ျခင္းဟု တိတိက်က် ဆိုပါမည္။ဘယ္ႏိုင္ငံမွာမွ မၾကားဖူးခဲ့သည့္ စည္းကမ္း ျပည့္ဝေသာ ဒီမိုကေရစီဟူသည့္ စကားရပ္၏ တာသြားပံုကို ခုမွ ပိုမို နားလည္လာမိသည္။

ေပ်ာက္ဆံုးမတတ္ျဖစ္ေနေသာ တစ္ဦးအေပၚ တစ္ဦး ယံုၾကည္မႈ (Trust) ကို ကိုယ္စည္းကမ္း၊ ႏႈတ္ စည္းကမ္း၊ စိတ္စည္းကမ္းတို႔၏ အကူအညီျဖင့္ သာ ျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြင္ ျပန္္လည္ ေမြးျမဴႏိုင္ေပလိမ္႔မည္။ ရွိသင့္ ရွိအပ္ေသာ လူ႕ယဥ္ေက်းမႈကိုလည္း ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ က်င့္သံုးႏိုင္ လိမ့္မည္။

သံ႐ုံးေရွ႕ မနက္ခင္းျဖစ္ရပ္တြင္ စည္းကမ္းရွိသူမ်ားက စည္းကမ္းေဖာက္သူ တစ္စုကို မႀကိဳက္ေသာ္ လည္း ရန္စကား မေျပာခဲ့ၾကပါ။ ေျပာခြင္႔မရွိ၍ေတာ့ ဟုတ္မည္မထင္ပါ။ ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ စိတ္ ယဥ္ေက်းမႈ အပ်က္မခံဘဲ သေဘာထားႀကီးႏိုင္ သည္းခံႏိုင္ၾကတာသာ ျဖစ္လိမ္႔မည္။ စည္းကမ္းေဖာက္ သူႏွင့္ အေပါင္းအပါမ်ား ထြက္သြားၿပီးေသာအခါ က်န္လူမ်ား ဆက္လက္ တန္းစီခဲ႔ၾကပါသည္။ ကိုယ္ပိုင္ခ်ထားေသာ ကိုယ္ပိုင္စည္းကမ္းကို မည္သူေဖာက္ေဖာက္ ကိုယ္မေဖာက္၊ အခ်င္းခ်င္း မယံုသကၤာမရွိ၊ တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ မတိုး၊ မလု၊ အလွည့္မေက်ာ္။ လူႀကီး လူေကာင္း ပီသစြာ ယဥ္ေက်းစြာျဖင့္။

ထုိမနက္ကို ျပန္ေတြးမိတိုင္း စည္းကမ္း ေစာင့္ထိန္းၾကေသာ ယဥ္ေက်းသူ မ်ားႏွင့္အတူ တန္းစီခဲ့ရသည့္ အခ်ိန္ကေလးအတြက္ အၿမဲ ဂုဏ္ယူေနမိပါ သည္။

Credit To The Voice Weekly

Related Articles:

Post a Comment