Thursday, January 2, 2014

၂၀၁၄ စီးပြားေရးအလားအလာ ----------- ေရးသားသူ- ေအာင္သူရ၊ ျပည္သိမ္း



Photo: ၂၀၁၄ စီးပြားေရးအလားအလာ
-----------
ေရးသားသူ- ေအာင္သူရ၊ ျပည္သိမ္း

၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏စီးပြားေရးကို ႐ုိက္ခတ္ေစမည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေျခာက္ခုရွိသည္။ ႏုိင္ငံျခားဘဏ္မ်ားကို ၂၀၁၄ ႏွစ္ဆန္းပုိင္းတြင္ လုပ္ပုိင္ခြင့္ျပဳရန္ စီစဥ္ထားျခင္း၊ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒႏွစ္ခုကို တစ္ခုတည္းျဖစ္ေအာင္ ျပန္လည္ျပ႒ာန္းရန္ရွိျခင္း၊ အီးယူ-ျမန္မာအလုပ္အဖြဲ႕၏ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား၊ ပုိ႔ကုန္ျမႇင့္တင္ေရးမဟာဗ်ဴဟာစတင္ျခင္း၊ အာဆီယံဥကၠ႒တာ၀န္ယူျခင္းႏွင့္ ထုိင္းႏွင့္မေလးရွားႏုိင္ငံတုိ႔ရွိ ျမန္မာေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ား၏ အေျခအေနမ်ားတုိ႔ျဖစ္သည္။ 

အဆုိပါအခ်က္မ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံစီးပြားေရးလုပ္ငန္းအတြက္ အေကာင္းျဖစ္လာႏုိင္သလုိ ဆုိးက်ဳိးသက္ေရာက္မႈလည္း ရွိလာႏုိင္သည္။

ျမန္မာအစုိးရအေနျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ႐ုံးခြဲဖြင့္လွစ္ထားေသာ ႏုိင္ငံျခားဘဏ္မ်ားကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ပထမ ၄ လအတြင္း ၀န္ေဆာင္မႈအခ်ဳိ႕ကို ခြင့္ျပဳေပးႏုိင္ရန္ စီစဥ္လ်က္ရွိသည္။ ပထမအဆင့္အေနျဖင့္ အစုိးရက ႏုိင္ငံျခားဘဏ္မ်ားအား ျပည္တြင္းဘဏ္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းဖြင့္လွစ္ခြင့္ျပဳရန္ ဘဏ္ခြဲဖြင့္လွစ္ေပးရန္ႏွင့္ ၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္းရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံခြင့္ေပးရန္တုိ႔ျဖစ္သည္။ အဆုိပါအခ်က္သုံးခ်က္မွ ႏွစ္ခ်က္ခြင့္ျပဳေပးရန္ရွိသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ႏုိင္ငံျခားဘဏ္ကုိယ္စားလွယ္႐ုံး ငါးဆယ္ေက်ာ္ရွိသည္။

အဆုိပါအခ်က္သုံးခ်က္မွ ႏုိင္ငံျခားဘဏ္မ်ားအေနျဖင့္ ျပည္တြင္းဘဏ္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းလုပ္ကုိင္လုိေသာ ဆႏၵမရွိေၾကာင္း ျမန္မာ့ေရွ႕ေဆာင္ဘဏ္မွ ဒုတိယအုပ္ခ်ဳပ္မႈဒါ႐ုိက္တာ ဦးေက်ာ္စုိးမင္းကဆုိသည္။

သုိ႔ေသာ္ ဘဏ္ခြဲဖြင့္ခြင့္ႏွင့္ ေငြေခ်း၀န္ေဆာင္မႈမ်ား ေပးလုိက္ပါက ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား လိုက္လာႏုိင္သည္ဟု ဦးေက်ာ္စုိးမင္းကဆုိသည္။

သုိ႔ေသာ္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈအေျခအေနႏွင့္ ပတ္သက္၍ “ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈက ကုိကာကုိလာစီးပြားေရးပဲ ေသာက္ရင္ေတာ့ အဆာေျပသြားတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဗုိက္မ၀ဘူး အာဟာရမျဖစ္ဘူး”ဟု ျမန္မာႏုိင္ငံ ဆန္စပါးအသင္းခ်ဳပ္ဥကၠ႒ ဦးခ်စ္ခုိင္ကသုံးသပ္သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံရင္းႏီွးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္က ေရးဆြဲျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒႏွင့္ ႏုိင္ငံသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒကို တစ္ခုတည္းေပါင္းစပ္ရန္အတြက္ ျပင္ဆင္ေရးဆြဲလ်က္
ရွိသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ေပါင္းစပ္လုိက္သည့္ဥပေဒကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလတြင္က်င္းပမည့္ လႊတ္ေတာ္၌ တင္ျပႏုိင္ရန္ ေရးဆြဲလ်က္ရွိသည္ဟုလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္မွ တာ၀န္ရွိသူကဆုိသည္။

“ရွိၿပီးသား ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒထဲကို ျမန္မာႏုိင္ငံသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒ ထည့္ေပးလုိက္ၿပီး win-win ျဖစ္ေအာင္လုပ္ရင္ေတာ့ ဘာျပႆနာမွမရွိႏုိင္ဘူး”ဟု ျမန္မာႏုိင္ငံ ငါးလုပ္ငန္းအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ဒုဥကၠ႒ဦးႏွင္းဦးကသုံးသပ္သည္။

လက္ရွိ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒတြင္ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားကို အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ေပးထားၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒတြင္ ႏုိင္ငံသားမ်ားအား အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္မေပးထားေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အဆုိပါဥပေဒႏွစ္ရပ္ေပါင္းကာ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားကို တန္းတူအခြင့္အေရးေပးလုိက္ပါက ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားႏွင့္မယွဥ္ႏုိင္ေသာ လူငယ္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအတြက္ အေျခအေနပုိေကာင္းလာႏုိင္သည္ဟု စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားက သုံးသပ္ၾကသည္။

ေနာက္ အေရးပါေသာသက္ေရာက္မႈတစ္ခုမွာ ၂၀၁၃ ႏုိ၀င္ဘာလအတြင္း အီးယူ-ျမန္မာအလုပ္အဖြဲ႕ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမွ သေဘာတူညီမႈမ်ားျဖစ္သည္။ အဆုိပါေဆြးေႏြးပြဲမ်ားအရ အေသးစားႏွင့္ အလတ္စားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ ခရီးသြားလုပ္ငန္းႏွင့္ သတၱဳတူးေဖာ္ေရးလုပ္ငန္းတုိ႔တြင္ နက္နက္႐ႈိင္း႐ႈိင္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ လက္မွတ္ေရးထုိးခဲ့ၾကသည္။ အီးယူရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဘဏ္ႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံဗဟုိဘဏ္တုိ႔သည္ နားလည္မႈစာခၽြန္လႊာလက္မွတ္ေရးထုိးခဲ့ၾကၿပီး အီးယူရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဘဏ္မွ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွစတင္ကာ ေခ်းေငြထုတ္ေခ်းရန္ သေဘာတူညီခဲ့ၾကသည္။

အဆုိပါသေဘာတူညီခ်က္ကို အီးယူလႊတ္ေတာ္မွ အတည္ျပဳၿပီး အေသးစားႏွင့္အလတ္စားလုပ္ငန္းရွင္မ်ားသုိ႔ ျပည္တြင္းဘဏ္မ်ားမွတစ္ဆင့္ ေငြထုတ္ေခ်းမည္ျဖစ္ၿပီး ႏွစ္စဥ္ယူ႐ုိသန္း ၃၀ မွ ၁၀၀ ၾကား ထုတ္ေခ်းႏုိင္လိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။

သုိ႔ေသာ္ အီးယူ-ျမန္မာအလုပ္အဖြဲ႕ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားအေနျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ က်င္းပမည့္ ေရြးေကာက္ပြဲကို လ်စ္လ်ဴမ႐ႈရန္ႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားအေနျဖင့္ စီးပြားေရးအရ တာ၀န္ယူမႈတစ္ခုတည္းႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔မလာရန္ ႏုိင္ငံေရးအရတာ၀န္ယူမႈပါ ေဆာင္ရြက္ရန္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။ ထုိေျပာၾကားခ်က္ေၾကာင့္ ဥေရာပမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမည့္သူမ်ားအေနျဖင့္ လက္တြန္႔သြားခဲ့ေၾကာင္း အဆုိပါအစည္းအေ၀းသုိ႔
တက္ေရာက္ခဲ့သူ ျပည္တြင္းစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦးကေျပာသည္။

ထုိ႔အျပင္ ဥေရာပသမဂၢေအာက္ရွိ ကုန္အမွတ္တံဆိပ္ ေလးေသာင္းခန္႔သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရန္ရွိေသာ္လည္း ၎တုိ႔ကုိ ကာကြယ္ေပးႏုိင္မည့္ တိက်သည့္ မူပုိင္ခြင့္မရွိသျဖင့္ ေစာင့္ၾကည့္ေနဆဲျဖစ္သည္ဟု အီးယူ-ျမန္မာ႐ုံးခြဲ၏ ျမန္မာႏုိင္ငံေရးရာကၽြမ္းက်င္မႈတာ၀န္ခံ ဥပေဒပညာရွင္ ဦးမင္းေတဇာၫြန္႔တင္ကေျပာၾကားသည္။

“Market ေတြ ဖြင့္ေပမယ့္ တုိးတက္ေအာင္လုပ္ဖုိ႔ မလြယ္ေသးဘူး။ အီးယူတုိ႔ အေမရိကန္တုိ႔ ေစ်းကြက္ေတြပြင့္လာေပမယ့္ စံခ်ိန္စံၫႊန္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ေစ်းကြက္ရဖုိ႔မလြယ္ေသးဘူး”ဟု အီးယူ-ျမန္မာအလုပ္အဖြဲ႕တြင္ ပါ၀င္သူ ဦးႏွင္းဦးကသုံးသပ္သည္။

ကမၻာ့ဘဏ္ႏွင့္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ေငြေၾကးရန္ပံုေငြအဖဲြ႕တုိ႔က ေလ့လာထားေသာ (Doing Business 2014) အစီရင္ခံစာတြင္ တစ္ကမၻာလံုးရိွ ႏို္င္ငံေပါင္း ၁၈၉ ႏုိင္ငံ၌ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ကုိင္ရန္ ခက္ခဲေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရၿပီး အဆင့္ ၁၈၂ တြင္ တည္ရိွေနျခင္းမွာလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံစီးပြားေရးအတြက္ စိန္ေခၚမႈတစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။

ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား တုိးတက္လာရန္အတြက္ အစိုးရအေနျဖင့္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္သံုးခု တည္ေဆာက္လ်က္ရိွသည္။ ထုိအထူးစီးပြားဇုန္သံုးခုကို၂၀၁၃ ႏုိ၀င္ဘာ ၃၀ ရက္တြင္ ဖြင့္လွစ္ႏုိင္ခဲ့သည္။ ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းမွာမူ အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏုိင္ေသးေပ။ အထူးသျဖင့္ ထား၀ယ္ေရနက္စီမံကိန္းမွာ ထုိင္းႏုိင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ၾကန္႔ၾကာေနဦးမည္ျဖစ္သည္။

သုိ႔ေသာ္ သီလ၀ါအထူးစီးပြားေရးဇုန္ ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ျခင္းမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ အလံုးအရင္းျဖင့္ ၀င္ေရာက္ရန္ျပင္ဆင္ေနေသာ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ၏ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ၀င္ေရာက္လာရန္ တြန္းအားတစ္ခု
ျဖစ္ခဲ့သည္။

ထို႔အျပင္ စြမ္းအင္က႑ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးက႑တုိင္းတြင္ တင္ဒါေအာင္ထားေသာ လုပ္ငန္းမ်ားမွာ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ၀င္ေရာက္လုပ္ကုိင္လာမည္ျဖစ္သည္။ စြမ္းအင္က႑တြင္ လုပ္ကြက္ ၃၀ ေလလံတင္ထားၿပီး ေလလံေအာင္သည့္စာရင္းကို ဇန္န၀ါရီတြင္ ေၾကညာမည္ျဖစ္သည္။ ဆက္သြယ္ေရးက႑တြင္ ေလလံေအာင္ထားေသာ ေအာ္ပေရတာႏွစ္ခုလည္း ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အတြင္း တရား၀င္လုပ္ကုိင္ႏုိင္ေတာ့မည္ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အျခားအေရးႀကီးေသာ လုပ္ငန္းမွာ ပုိ႔ကုန္လုပ္ငန္းျဖစ္သည္။ အစိုးရအေနျဖင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ပို႔ကုန္လုပ္ငန္းျမႇင့္တင္ႏုိင္ရန္အတြက္ ပုိ႔ကုန္မဟာဗ်ဴဟာအား ကမၻာ့ကုန္သြယ္ေရးအဖဲြ႕(WTO) ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လ်က္ရိွသည္။

အဆိုပါစီမံကိန္းမွ ဆန္၊ ပဲ၊ ေရထြက္ပစၥည္း သစ္ေတာထြက္ပစၥည္း အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းႏွင့္ ေရာ္ဘာကုန္ပစၥည္းမ်ား ပုိမိုတင္ပုိ႔ႏုိင္ရန္ ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ဆန္ႏွင့္ အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းမ်ား ေကာင္းမြန္လာႏုိင္ၿပီး အထူးသျဖင့္ ဥေရာပေစ်းကြက္ႏွင့္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတုိ႔ကုိတင္ပုိ႔ႏုိင္ေသာ အရည္အခ်င္းျမင့္ဆန္မ်ားမွ အေရာင္းအ၀ယ္ေကာင္းလာႏုိင္သည္ဟု စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန ကုန္သြယ္မႈျမႇင့္တင္ေရးဦးစီးဌာန ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးတိုးေအာင္ျမင့္ကေျပာသည္။

“ဆန္အပါအ၀င္ လယ္ယာထြက္ကုန္ေတြက အရင္လုိ ပိတ္လိုက္၊ ဖြင့္လိုက္ မလုပ္ေတာ့တဲ့အခါက်ေတာ့ ေစ်းကြက္ရေနၿပီး ဒီႏွစ္မွာ ေငြလဲႏႈန္းကလည္းမဆုိးတဲ့အတြက္ လာမယ့္ႏွစ္လည္း လယ္ယာထြက္ကုန္ကေတာ့ အေျခအေနေကာင္းဦးမွာပဲ။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကလည္း စီးပြားေရးေကာင္းေနတဲ့အတြက္ ပံုမွန္ထက္ေတာ့ မက်သြားႏုိင္ဘူး”ဟု မူဆယ္၊ နန္႔ခမ္း ကုန္သည္စက္မႈအသင္းမွ တစ္ဦးကေျပာသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ အာဆီယံဥကၠ႒တာ၀န္ယူခ်ိန္တြင္ အစည္းအေ၀းႀကီးေလးခုႏွင့္ ဆက္စပ္အစည္းအေ၀းေပါင္းမ်ားစြာကို ပုဂံႏွင့္ ေနျပည္ေတာ္တုိ႔တြင္ က်င္းပမည္ျဖစ္သည္။

ထိုအစည္းအေ၀းမ်ားမွာ ဇန္န၀ါရီလတြင္ ၃၆ ႀကိမ္၊ ေဖေဖ၀ါရီလတြင္ ၁၁ ႀကိမ္၊ မတ္လတြင္ အႀကိမ္ ၈၀၊ ဧၿပီလတြင္ အႀကိမ္ ၂၀၊ ေမလတြင္ ၁၃ ႀကိမ္၊ ဇြန္လတြင္ ၁၂ ႀကိမ္၊ ဇူလုိင္လတြင္ ၂၆ ႀကိမ္၊ ၾသဂုတ္လတြင္ ၂၇ ႀကိမ္၊ စက္တင္ဘာလတြင္ ၁၁ ႀကိမ္၊ ေအာက္တုိဘာလတြင္ ၁၇ ႀကိမ္ႏွင့္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ၂၅ ႀကိမ္တုိ႔တြင္ က်င္းပမည္ျဖစ္သည္။

သုိ႔ေသာ္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ အဓိကေငြလႊဲပုိ႔ေပးေနေသာ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ား၏ အေျခအေနမွာမူ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ အလားအလာသိပ္မေကာင္းေပ။ ျမန္မာႏုိင္ငံသား သုံးသန္းေက်ာ္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ေနသာ ထုိင္းႏုိင္ငံေရးမၿငိမ္မသက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ထုိင္းစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမွာ က်ဆင္းလ်က္ရွိၿပီး အလုပ္သမားမ်ားမွာလည္း အခ်ိန္ပုိမဆင္းရျခင္းအပါအ၀င္ လုပ္ခလစာမ်ားလည္း ေလ်ာ့နည္းလာေနၿပီ။

“တကယ္လုိ႔ ယင္လပ္အစုိးရသာျပဳတ္ၿပီး အျခားအဖြဲ႕တက္လာမယ္ဆုိရင္ ျမန္မာလုပ္သားေတြအတြက္ အေျခအေနပိုဆုိးသြားႏုိင္တယ္”ဟု အလုပ္သမားအေရး ေဆာင္ရြက္ေနေသာ အင္န္ဂ်ီအုိမွတာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးက သုံးသပ္သည္။

မေလးရွားႏုိင္ငံတြင္လည္း ျမန္မာေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ား မၾကာခဏတုိက္ခုိက္ခံေနရသျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ားမွာ ျပည္ေတာ္ျပန္သူမ်ား တစ္ေန႔တျခား မ်ားျပားလ်က္ရွိသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ စီးပြားေရးအေျခအေနမွာ ထင္သေလာက္မတုိးတက္လာႏုိင္ဟု ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားက ခန္႔မွန္းထားၾကသည္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္အေနျဖင့္ လက္က်န္ လ ၃၀ တြင္ စီးပြားေရးတုိးတက္ေအာင္ အဓိကေဆာင္ရြက္မည္ဟု ၂၀၁၃ ႏွစ္လယ္ပုိင္းမိန္႔ခြန္းတြင္ ထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့သည္။

ကမၻာ့ဘဏ္ႏွင့္ အာရွဖြံ႕ၿဖဳိးေရးဘဏ္ (ADB)တုိ႔မွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအတြက္ လုိအပ္လ်က္ရွိေသာ လွ်ပ္စစ္မီးအပါအ၀င္ အေျခခံအေဆာက္အအုံ တည္ေဆာက္ေရးတုိ႔၌ ကူညီမႈမ်ားေပးလ်က္ရွိသည္။

ေနထုိင္စားေသာက္စရိတ္ ျမင့္တက္လာမႈေၾကာင့္ လက္ရွိတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ၇ ရာခုိင္ႏႈန္းထိ တက္လာသျဖင့္ ထုိအေျခအေနကိုသတိထားရန္ ကမၻာ့ဘဏ္က မၾကာေသးမီက ထုတ္ျပန္သည့္ အစီရင္ခံစာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

ထုိ႔အျပင္ လုပ္ရမည့္လုပ္ငန္းမ်ား မ်ားျပားသေလာက္ စြမ္းေဆာင္မႈ၊ စြမ္းေရးပုိင္းက လုိက္မမီေသးပါ။ ထုိ႔အတြက္ ျပင္းထန္ေသာသက္ေရာက္မႈမ်ား ရွိႏုိင္ပါသည္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈမ်ား ျပန္လည္ျမင့္တက္လာျခင္း ႏုိင္ငံျခားေငြလဲႏႈန္း မတည္ၿငိမ္ျခင္းအျပင္ အျခားေငြေရးေၾကးေရးဆုိင္ရာ မတည္ၿငိမ္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္သည္ဟု ကမၻာ့ဘဏ္၏ ၂၀၁၃-၁၄ ဘ႑ာေရးႏွစ္အတြက္ ၾကားျဖတ္မဟာဗ်ဴဟာမွတ္စုစာတမ္းတြင္ သတိေပးထားသည္။

ဓာတ္ပုံ- ေဂ်ေမာင္ေမာင္ (အမရပူရ)
၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏စီးပြားေရးကို ႐ုိက္ခတ္ေစမည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေျခာက္ခုရွိသည္။ ႏုိင္ငံျခားဘဏ္မ်ားကို ၂၀၁၄ ႏွစ္ဆန္းပုိင္းတြင္ လုပ္ပုိင္ခြင့္ျပဳရန္ စီစဥ္ထားျခင္း၊ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒႏွစ္ခုကို တစ္ခုတည္းျဖစ္ေအာင္ ျပန္လည္ျပ႒ာန္းရန္ရွိျခင္း၊ အီးယူ-ျမန္မာအလုပ္အဖြဲ႕၏ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား၊ ပုိ႔ကုန္ျမႇင့္တင္ေရးမဟာဗ်ဴဟာစတင္ျခင္း၊ အာဆီယံဥကၠ႒တာ၀န္ယူျခင္းႏွင့္ ထုိင္းႏွင့္မေလးရွားႏုိင္ငံတုိ႔ရွိ ျမန္မာေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ား၏ အေျခအေနမ်ားတုိ႔ျဖစ္သည္။

အဆုိပါအခ်က္မ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံစီးပြားေရးလုပ္ငန္းအတြက္ အေကာင္းျဖစ္လာႏုိင္သလုိ ဆုိးက်ဳိးသက္ေရာက္မႈလည္း ရွိလာႏုိင္သည္။

ျမန္မာအစုိးရအေနျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ႐ုံးခြဲဖြင့္လွစ္ထားေသာ ႏုိင္ငံျခားဘဏ္မ်ားကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ပထမ ၄ လအတြင္း ၀န္ေဆာင္မႈအခ်ဳိ႕ကို ခြင့္ျပဳေပးႏုိင္ရန္ စီစဥ္လ်က္ရွိသည္။ ပထမအဆင့္အေနျဖင့္ အစုိးရက ႏုိင္ငံျခားဘဏ္မ်ားအား ျပည္တြင္းဘဏ္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းဖြင့္လွစ္ခြင့္ျပဳရန္ ဘဏ္ခြဲဖြင့္လွစ္ေပးရန္ႏွင့္ ၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္းရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံခြင့္ေပးရန္တုိ႔ျဖစ္သည္။ အဆုိပါအခ်က္သုံးခ်က္မွ ႏွစ္ခ်က္ခြင့္ျပဳေပးရန္ရွိသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ႏုိင္ငံျခားဘဏ္ကုိယ္စားလွယ္႐ုံး ငါးဆယ္ေက်ာ္ရွိသည္။

အဆုိပါအခ်က္သုံးခ်က္မွ ႏုိင္ငံျခားဘဏ္မ်ားအေနျဖင့္ ျပည္တြင္းဘဏ္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းလုပ္ကုိင္လုိေသာ ဆႏၵမရွိေၾကာင္း ျမန္မာ့ေရွ႕ေဆာင္ဘဏ္မွ ဒုတိယအုပ္ခ်ဳပ္မႈဒါ႐ုိက္တာ ဦးေက်ာ္စုိးမင္းကဆုိသည္။

သုိ႔ေသာ္ ဘဏ္ခြဲဖြင့္ခြင့္ႏွင့္ ေငြေခ်း၀န္ေဆာင္မႈမ်ား ေပးလုိက္ပါက ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား လိုက္လာႏုိင္သည္ဟု ဦးေက်ာ္စုိးမင္းကဆုိသည္။

သုိ႔ေသာ္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈအေျခအေနႏွင့္ ပတ္သက္၍ “ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈက ကုိကာကုိလာစီးပြားေရးပဲ ေသာက္ရင္ေတာ့ အဆာေျပသြားတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဗုိက္မ၀ဘူး အာဟာရမျဖစ္ဘူး”ဟု ျမန္မာႏုိင္ငံ ဆန္စပါးအသင္းခ်ဳပ္ဥကၠ႒ ဦးခ်စ္ခုိင္ကသုံးသပ္သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံရင္းႏီွးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္က ေရးဆြဲျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒႏွင့္ ႏုိင္ငံသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒကို တစ္ခုတည္းေပါင္းစပ္ရန္အတြက္ ျပင္ဆင္ေရးဆြဲလ်က္
ရွိသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ေပါင္းစပ္လုိက္သည့္ဥပေဒကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလတြင္က်င္းပမည့္ လႊတ္ေတာ္၌ တင္ျပႏုိင္ရန္ ေရးဆြဲလ်က္ရွိသည္ဟုလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္မွ တာ၀န္ရွိသူကဆုိသည္။

“ရွိၿပီးသား ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒထဲကို ျမန္မာႏုိင္ငံသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒ ထည့္ေပးလုိက္ၿပီး win-win ျဖစ္ေအာင္လုပ္ရင္ေတာ့ ဘာျပႆနာမွမရွိႏုိင္ဘူး”ဟု ျမန္မာႏုိင္ငံ ငါးလုပ္ငန္းအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ဒုဥကၠ႒ဦးႏွင္းဦးကသုံးသပ္သည္။

လက္ရွိ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒတြင္ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားကို အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ေပးထားၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒတြင္ ႏုိင္ငံသားမ်ားအား အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္မေပးထားေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အဆုိပါဥပေဒႏွစ္ရပ္ေပါင္းကာ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားကို တန္းတူအခြင့္အေရးေပးလုိက္ပါက ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားႏွင့္မယွဥ္ႏုိင္ေသာ လူငယ္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအတြက္ အေျခအေနပုိေကာင္းလာႏုိင္သည္ဟု စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားက သုံးသပ္ၾကသည္။

ေနာက္ အေရးပါေသာသက္ေရာက္မႈတစ္ခုမွာ ၂၀၁၃ ႏုိ၀င္ဘာလအတြင္း အီးယူ-ျမန္မာအလုပ္အဖြဲ႕ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမွ သေဘာတူညီမႈမ်ားျဖစ္သည္။ အဆုိပါေဆြးေႏြးပြဲမ်ားအရ အေသးစားႏွင့္ အလတ္စားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ ခရီးသြားလုပ္ငန္းႏွင့္ သတၱဳတူးေဖာ္ေရးလုပ္ငန္းတုိ႔တြင္ နက္နက္႐ႈိင္း႐ႈိင္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ လက္မွတ္ေရးထုိးခဲ့ၾကသည္။ အီးယူရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဘဏ္ႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံဗဟုိဘဏ္တုိ႔သည္ နားလည္မႈစာခၽြန္လႊာလက္မွတ္ေရးထုိးခဲ့ၾကၿပီး အီးယူရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဘဏ္မွ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွစတင္ကာ ေခ်းေငြထုတ္ေခ်းရန္ သေဘာတူညီခဲ့ၾကသည္။

အဆုိပါသေဘာတူညီခ်က္ကို အီးယူလႊတ္ေတာ္မွ အတည္ျပဳၿပီး အေသးစားႏွင့္အလတ္စားလုပ္ငန္းရွင္မ်ားသုိ႔ ျပည္တြင္းဘဏ္မ်ားမွတစ္ဆင့္ ေငြထုတ္ေခ်းမည္ျဖစ္ၿပီး ႏွစ္စဥ္ယူ႐ုိသန္း ၃၀ မွ ၁၀၀ ၾကား ထုတ္ေခ်းႏုိင္လိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။

သုိ႔ေသာ္ အီးယူ-ျမန္မာအလုပ္အဖြဲ႕ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားအေနျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ က်င္းပမည့္ ေရြးေကာက္ပြဲကို လ်စ္လ်ဴမ႐ႈရန္ႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားအေနျဖင့္ စီးပြားေရးအရ တာ၀န္ယူမႈတစ္ခုတည္းႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔မလာရန္ ႏုိင္ငံေရးအရတာ၀န္ယူမႈပါ ေဆာင္ရြက္ရန္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။ ထုိေျပာၾကားခ်က္ေၾကာင့္ ဥေရာပမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမည့္သူမ်ားအေနျဖင့္ လက္တြန္႔သြားခဲ့ေၾကာင္း အဆုိပါအစည္းအေ၀းသုိ႔
တက္ေရာက္ခဲ့သူ ျပည္တြင္းစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦးကေျပာသည္။

ထုိ႔အျပင္ ဥေရာပသမဂၢေအာက္ရွိ ကုန္အမွတ္တံဆိပ္ ေလးေသာင္းခန္႔သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရန္ရွိေသာ္လည္း ၎တုိ႔ကုိ ကာကြယ္ေပးႏုိင္မည့္ တိက်သည့္ မူပုိင္ခြင့္မရွိသျဖင့္ ေစာင့္ၾကည့္ေနဆဲျဖစ္သည္ဟု အီးယူ-ျမန္မာ႐ုံးခြဲ၏ ျမန္မာႏုိင္ငံေရးရာကၽြမ္းက်င္မႈတာ၀န္ခံ ဥပေဒပညာရွင္ ဦးမင္းေတဇာၫြန္႔တင္ကေျပာၾကားသည္။

“Market ေတြ ဖြင့္ေပမယ့္ တုိးတက္ေအာင္လုပ္ဖုိ႔ မလြယ္ေသးဘူး။ အီးယူတုိ႔ အေမရိကန္တုိ႔ ေစ်းကြက္ေတြပြင့္လာေပမယ့္ စံခ်ိန္စံၫႊန္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ေစ်းကြက္ရဖုိ႔မလြယ္ေသးဘူး”ဟု အီးယူ-ျမန္မာအလုပ္အဖြဲ႕တြင္ ပါ၀င္သူ ဦးႏွင္းဦးကသုံးသပ္သည္။

ကမၻာ့ဘဏ္ႏွင့္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ေငြေၾကးရန္ပံုေငြအဖဲြ႕တုိ႔က ေလ့လာထားေသာ (Doing Business 2014) အစီရင္ခံစာတြင္ တစ္ကမၻာလံုးရိွ ႏို္င္ငံေပါင္း ၁၈၉ ႏုိင္ငံ၌ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ကုိင္ရန္ ခက္ခဲေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရၿပီး အဆင့္ ၁၈၂ တြင္ တည္ရိွေနျခင္းမွာလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံစီးပြားေရးအတြက္ စိန္ေခၚမႈတစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။

ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား တုိးတက္လာရန္အတြက္ အစိုးရအေနျဖင့္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္သံုးခု တည္ေဆာက္လ်က္ရိွသည္။ ထုိအထူးစီးပြားဇုန္သံုးခုကို၂၀၁၃ ႏုိ၀င္ဘာ ၃၀ ရက္တြင္ ဖြင့္လွစ္ႏုိင္ခဲ့သည္။ ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းမွာမူ အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏုိင္ေသးေပ။ အထူးသျဖင့္ ထား၀ယ္ေရနက္စီမံကိန္းမွာ ထုိင္းႏုိင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ၾကန္႔ၾကာေနဦးမည္ျဖစ္သည္။

သုိ႔ေသာ္ သီလ၀ါအထူးစီးပြားေရးဇုန္ ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ျခင္းမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ အလံုးအရင္းျဖင့္ ၀င္ေရာက္ရန္ျပင္ဆင္ေနေသာ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ၏ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ၀င္ေရာက္လာရန္ တြန္းအားတစ္ခု
ျဖစ္ခဲ့သည္။

ထို႔အျပင္ စြမ္းအင္က႑ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးက႑တုိင္းတြင္ တင္ဒါေအာင္ထားေသာ လုပ္ငန္းမ်ားမွာ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ၀င္ေရာက္လုပ္ကုိင္လာမည္ျဖစ္သည္။ စြမ္းအင္က႑တြင္ လုပ္ကြက္ ၃၀ ေလလံတင္ထားၿပီး ေလလံေအာင္သည့္စာရင္းကို ဇန္န၀ါရီတြင္ ေၾကညာမည္ျဖစ္သည္။ ဆက္သြယ္ေရးက႑တြင္ ေလလံေအာင္ထားေသာ ေအာ္ပေရတာႏွစ္ခုလည္း ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အတြင္း တရား၀င္လုပ္ကုိင္ႏုိင္ေတာ့မည္ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အျခားအေရးႀကီးေသာ လုပ္ငန္းမွာ ပုိ႔ကုန္လုပ္ငန္းျဖစ္သည္။ အစိုးရအေနျဖင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ပို႔ကုန္လုပ္ငန္းျမႇင့္တင္ႏုိင္ရန္အတြက္ ပုိ႔ကုန္မဟာဗ်ဴဟာအား ကမၻာ့ကုန္သြယ္ေရးအဖဲြ႕(WTO) ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လ်က္ရိွသည္။

အဆိုပါစီမံကိန္းမွ ဆန္၊ ပဲ၊ ေရထြက္ပစၥည္း သစ္ေတာထြက္ပစၥည္း အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းႏွင့္ ေရာ္ဘာကုန္ပစၥည္းမ်ား ပုိမိုတင္ပုိ႔ႏုိင္ရန္ ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ဆန္ႏွင့္ အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းမ်ား ေကာင္းမြန္လာႏုိင္ၿပီး အထူးသျဖင့္ ဥေရာပေစ်းကြက္ႏွင့္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတုိ႔ကုိတင္ပုိ႔ႏုိင္ေသာ အရည္အခ်င္းျမင့္ဆန္မ်ားမွ အေရာင္းအ၀ယ္ေကာင္းလာႏုိင္သည္ဟု စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန ကုန္သြယ္မႈျမႇင့္တင္ေရးဦးစီးဌာန ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးတိုးေအာင္ျမင့္ကေျပာသည္။

“ဆန္အပါအ၀င္ လယ္ယာထြက္ကုန္ေတြက အရင္လုိ ပိတ္လိုက္၊ ဖြင့္လိုက္ မလုပ္ေတာ့တဲ့အခါက်ေတာ့ ေစ်းကြက္ရေနၿပီး ဒီႏွစ္မွာ ေငြလဲႏႈန္းကလည္းမဆုိးတဲ့အတြက္ လာမယ့္ႏွစ္လည္း လယ္ယာထြက္ကုန္ကေတာ့ အေျခအေနေကာင္းဦးမွာပဲ။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကလည္း စီးပြားေရးေကာင္းေနတဲ့အတြက္ ပံုမွန္ထက္ေတာ့ မက်သြားႏုိင္ဘူး”ဟု မူဆယ္၊ နန္႔ခမ္း ကုန္သည္စက္မႈအသင္းမွ တစ္ဦးကေျပာသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ အာဆီယံဥကၠ႒တာ၀န္ယူခ်ိန္တြင္ အစည္းအေ၀းႀကီးေလးခုႏွင့္ ဆက္စပ္အစည္းအေ၀းေပါင္းမ်ားစြာကို ပုဂံႏွင့္ ေနျပည္ေတာ္တုိ႔တြင္ က်င္းပမည္ျဖစ္သည္။

ထိုအစည္းအေ၀းမ်ားမွာ ဇန္န၀ါရီလတြင္ ၃၆ ႀကိမ္၊ ေဖေဖ၀ါရီလတြင္ ၁၁ ႀကိမ္၊ မတ္လတြင္ အႀကိမ္ ၈၀၊ ဧၿပီလတြင္ အႀကိမ္ ၂၀၊ ေမလတြင္ ၁၃ ႀကိမ္၊ ဇြန္လတြင္ ၁၂ ႀကိမ္၊ ဇူလုိင္လတြင္ ၂၆ ႀကိမ္၊ ၾသဂုတ္လတြင္ ၂၇ ႀကိမ္၊ စက္တင္ဘာလတြင္ ၁၁ ႀကိမ္၊ ေအာက္တုိဘာလတြင္ ၁၇ ႀကိမ္ႏွင့္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ၂၅ ႀကိမ္တုိ႔တြင္ က်င္းပမည္ျဖစ္သည္။

သုိ႔ေသာ္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ အဓိကေငြလႊဲပုိ႔ေပးေနေသာ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ား၏ အေျခအေနမွာမူ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ အလားအလာသိပ္မေကာင္းေပ။ ျမန္မာႏုိင္ငံသား သုံးသန္းေက်ာ္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ေနသာ ထုိင္းႏုိင္ငံေရးမၿငိမ္မသက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ထုိင္းစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမွာ က်ဆင္းလ်က္ရွိၿပီး အလုပ္သမားမ်ားမွာလည္း အခ်ိန္ပုိမဆင္းရျခင္းအပါအ၀င္ လုပ္ခလစာမ်ားလည္း ေလ်ာ့နည္းလာေနၿပီ။

“တကယ္လုိ႔ ယင္လပ္အစုိးရသာျပဳတ္ၿပီး အျခားအဖြဲ႕တက္လာမယ္ဆုိရင္ ျမန္မာလုပ္သားေတြအတြက္ အေျခအေနပိုဆုိးသြားႏုိင္တယ္”ဟု အလုပ္သမားအေရး ေဆာင္ရြက္ေနေသာ အင္န္ဂ်ီအုိမွတာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးက သုံးသပ္သည္။

မေလးရွားႏုိင္ငံတြင္လည္း ျမန္မာေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ား မၾကာခဏတုိက္ခုိက္ခံေနရသျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ားမွာ ျပည္ေတာ္ျပန္သူမ်ား တစ္ေန႔တျခား မ်ားျပားလ်က္ရွိသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ စီးပြားေရးအေျခအေနမွာ ထင္သေလာက္မတုိးတက္လာႏုိင္ဟု ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားက ခန္႔မွန္းထားၾကသည္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္အေနျဖင့္ လက္က်န္ လ ၃၀ တြင္ စီးပြားေရးတုိးတက္ေအာင္ အဓိကေဆာင္ရြက္မည္ဟု ၂၀၁၃ ႏွစ္လယ္ပုိင္းမိန္႔ခြန္းတြင္ ထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့သည္။

ကမၻာ့ဘဏ္ႏွင့္ အာရွဖြံ႕ၿဖဳိးေရးဘဏ္ (ADB)တုိ႔မွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအတြက္ လုိအပ္လ်က္ရွိေသာ လွ်ပ္စစ္မီးအပါအ၀င္ အေျခခံအေဆာက္အအုံ တည္ေဆာက္ေရးတုိ႔၌ ကူညီမႈမ်ားေပးလ်က္ရွိသည္။

ေနထုိင္စားေသာက္စရိတ္ ျမင့္တက္လာမႈေၾကာင့္ လက္ရွိတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ၇ ရာခုိင္ႏႈန္းထိ တက္လာသျဖင့္ ထုိအေျခအေနကိုသတိထားရန္ ကမၻာ့ဘဏ္က မၾကာေသးမီက ထုတ္ျပန္သည့္ အစီရင္ခံစာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

ထုိ႔အျပင္ လုပ္ရမည့္လုပ္ငန္းမ်ား မ်ားျပားသေလာက္ စြမ္းေဆာင္မႈ၊ စြမ္းေရးပုိင္းက လုိက္မမီေသးပါ။ ထုိ႔အတြက္ ျပင္းထန္ေသာသက္ေရာက္မႈမ်ား ရွိႏုိင္ပါသည္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈမ်ား ျပန္လည္ျမင့္တက္လာျခင္း ႏုိင္ငံျခားေငြလဲႏႈန္း မတည္ၿငိမ္ျခင္းအျပင္ အျခားေငြေရးေၾကးေရးဆုိင္ရာ မတည္ၿငိမ္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္သည္ဟု ကမၻာ့ဘဏ္၏ ၂၀၁၃-၁၄ ဘ႑ာေရးႏွစ္အတြက္ ၾကားျဖတ္မဟာဗ်ဴဟာမွတ္စုစာတမ္းတြင္ သတိေပးထားသည္။
Credit To 7Day News Journal

Related Articles:

Post a Comment