ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံု ေက်ာ္ခဲ့သည္မွာ ၂၅ ႏွစ္တိုင္တုိင္ပင္ ရွိခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ေခတ္ေတြ၊ စနစ္ေတြလည္း ေျပာင္းခဲ့ၿပီ။ ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုမွ ေမြးဖြားေပးလုိက္ေသာ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္မ်ားကုိ ယေန႔ စတင္ခံစားေနရၿပီ လည္းျဖစ္သည္။ ယင္း၏ အစပ်ဳိးတြန္းအား မ်ားေၾကာင့္ ယေန႔ေနရာတစ္ခုကို ေရာက္ေနၿပီဟုလည္း ဆိုႏိုင္သည္ ျဖစ္သည္။ေက်းဇူးတရားကုိ သိတတ္ပါက ယင္းအေရးေတာ္ပံုတြင္ ေပးဆပ္ခဲ့ရသူ အသီးသီးကို ေနာင္မ်ဳိးဆက္တို႔ တန္ဖိုးထားရေပလိမ့္မည္။ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္းမွာပင္ တေလးတစား သင္ခန္းစာ ယူၾကရမည္လည္း ျဖစ္သည္။
ဒီမိုကေရစီပန္းတုိင္ေရာက္သည္၊ မေရာက္သည္၊ ေႏွးသည္၊ ျမန္သည္ကေတာ့ ျငင္းခုံစရာ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဘာပဲေျပာေျပာ ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုေၾကာင့္ အလုပ္မျဖစ္သည့္ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားရသည္ေတာ့ ေသခ်ာသည္။ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ စနစ္သို႔ မျဖစ္မေန ျမားဦးလွည့္လိုက္ရ သည္မွာေတာ့ ေသခ်ာသည္။ ဝါဒတစ္ခု ခ်ဳပ္ၿငိမ္းဖို႔၊ စနစ္တစ္ခု နိဂံုးခ်ဳပ္ဖို႔ လုပ္ရသည္ကား လြယ္တာမွ မဟုတ္။ေပးဆပ္မႈေတြ၊ ရင္းႏွီးမႈေတြ အမ်ားႀကီးလိုသည္။ သူတို႔ မေပးဆပ္ခဲ့လွ်င္၊ သူတို႔ မရင္းႏွီးခဲ့လွ်င္၊ ဒီေန႔ဒီလိုအေျခအေန ဟုတ္ႏိုင္ပါ့မလား။ ထို႔ေၾကာင့္ ေက်းဇူးတင္သည္။
တစ္ခ်ိန္က ရွစ္ေလးလံုးဆိုသည္ကို စကားျဖင့္ပင္ရဲရဲ မေျပာရဲသည့္ အေနအထား ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ယေန႔ ခမ္းခမ္းနားနားပင္ က်င္းပခြင့္ရခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ စိတ္ထဲတြင္ ၾကည္ႏူးသည္။ ျဖစ္သင့္ျဖစ္ ထိုက္သည္ဟုလည္း ႐ႈျမင္သည္။ အထူးသျဖင့္ အတိတ္က အာဃာတေတြကုိ ျပန္လည္ တူးဆြျခင္း သေဘာမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ အနာဂတ္ႏိုင္ငံ တည္ေဆာက္ေရးကို ဦးတည္သည့္ အျပဳသေဘာ ခ်ဥ္းကပ္ထားသည္ကို ေတြ႔ရ၍ ပို၍ပင္ ဝမ္းသာမိသည္။ ယင္းအေျခခံဦးတည္ခ်က္ကို ခ်ႏိုင္သည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ပို၍ပင္ အမွတ္ေပးလိုက္မိသည္။
ယင္းသို႔ဆိုရျခင္းမွာ အေၾကာင္းရွိပါသည္။ အမွန္အတိုင္း ေျပာရလွ်င္ စာေရးသူအေနႏွင့္ အခ်ဳိ႕အခ်ဳိ႕ေသာ အထိမ္းအမွတ္ဆိုင္ရာ အခမ္းအနား မ်ား၊ ေဟာေျပာပြဲမ်ား၊ မီဒီယာမ်ားကို လက္လွမ္းမီသမွ် သတိျပဳ ၾကည့္ဖူးသည္။ ဤတြင္ ေတြ႔ရေလ့ရွိသည္မွာ အခ်ဳိ႕ေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ အနာဂတ္ မ်ဳိးဆက္မ်ားကို အာဃာတအေမြမ်ား ေပးေနသလားေအာက္ေမ့ရသည္။ အမုန္းတရားမ်ား လက္ဆင့္ကမ္းေနသလား ထင္မွတ္ရသည္။ ထိုထက္ ရွင္းရွင္းေျပာရလွ်င္ ရန္တုိက္ေပးသကဲ႔သုိ႔ ျဖစ္ေနသည္။ သုိ႔ေသာ္ အဆိုပါ ပုဂၢိဳလ္တို႔အေနႏွင့္လည္း ယင္းအဓိပၸာယ္သို႔႔ ရည္ရြယ္ျခင္းမ်ဳိး ဟုတ္ခ်င္မွ ဟုတ္ပါလိမ့္မည္။ သုိ႔ေသာ္ ေစတနာ မမွားသည့္တိုင္ ခ်ဥ္းကပ္ပံု မွားလွ်င္လည္း အႏၲရာယ္ရွိႏိုင္သည္ျဖစ္သည္။
လူသည္ အသိအမွတ္ျပဳ ခံခ်င္ေသာ သတၲဝါျဖစ္၍ အတိတ္မွ ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ရပ္မ်ားတြင္ မိမိ၏အခန္းက႑ကို အေရာင္တင္ျခင္းအား လက္ခံပါသည္။ သို႔ေသာ္ အေရာင္တင္ပံုတင္နည္း လြဲလွ်င္ သုိ႔မဟုတ္ လိုသည္ထက္ ပိုလာလွ်င္ အနာဂတ္မ်ဳိးဆက္မ်ားအတြက္ အာဃာတ အေမြမ်ား ျဖစ္သြား ႏိုင္ပါသည္။ ယင္း ဒုိုင္ယာေလာ့မ်ားႏွင့္ နားယဥ္လာျခင္းသည္ အနာဂတ္ မ်ဳိးဆက္မ်ား အတြက္ ျပႆနာအရပ္ရပ္ကို ခ်ဥ္းကပ္ရာတြင္ ႐ႈေထာင့္ မွားသြားႏိုင္ပါသည္။ အီမိုးရွင္းေတြက ေဝေဝဝါးဝါးႏွင့္ ခေလာက္ဆန္ လာႏိုင္ပါသည္။
သုိ႔ေသာ္ ယင္းပြဲျဖစ္ေျမာက္ေရး အေျခခံမူခ်သူတို႔က သမုိင္းကို အာဃာတတို႔ ေမြးဖြားရာ အျဖစ္ မသက္ေရာက္ေအာင္ ခ်ဥ္းကပ္ႏိုင္သည္။ သမိုင္းကို သင္ခန္းစာယူရန္သာ သေဘာ႐ႈျမင္သည္။ ယင္း သင္ခန္းစာတို႔ကို အသံုးခ်၍ အနာဂတ္ ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရးအတြက္ လက္ေတြ႔က်က် အသံုး တည့္ေအာင္ ပံုေဖာ္ထားသည္။ ၁၉၈၈ အေရးေတာ္ပံုသည္ အားလံုးႏွင့္ သက္ဆိုင္သည္ျဖစ္၍ အား လံုး ပူးေပါင္းက်င္းပသည့္ သေဘာေရာက္ေအာင္ ပံုေဖာ္သည္။ တစ္ဦး၊ တစ္ဖြဲ႕တည္းမွ လုပ္ေဆာင္သည့္အျမင္ မဝင္ေအာင္ သတိျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ထားသည္။ ႏိုင္ငံသားတိုင္းႏွင့္ သက္ဆိုင္သည္ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစု အားလံုး ပါဝင္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းထားသည္။ အားလံုး ကလည္း ယင္းစီစဥ္မႈအေပၚ ဝမ္းပန္းတသာရွိၾကသည္။ အျပဳသေဘာ ေဆြးေႏြးၾကသည္။ အျပဳသေဘာ အႀကံျပဳၾကသည္။ အျပဳသေဘာ ေဝဖန္ၾက သည္ကိုလည္း အားတက္ဖြယ္ ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။ အာဃာတအေျခခံ စကားတို႔ မေျပာၾက။ သို႔အတြက္ ေက်းဇူးလည္းတင္သည္။ အမွန္အတိုင္း ဝန္ခံရလွ်င္ စာေရးသူ ပင္လွ်င္ ရွစ္ေလးလံုးေငြရတု အခမ္းအနားမွ တစ္စံုတစ္ရာ အားရွိသလို ခံစားလုိက္ရသည္။ တစ္စံုတစ္ခုကို စိတ္ခ်သလို ခံစားလိုက္ရသည္။
အခ်ဳိ႕ဆိုလွ်င္ ယင္းအခမ္းအနားကို ညီလာခံသေဘာဟုပင္ ေျပာၾကသည္။ မွန္ပါသည္။ အဆိုပါ အခမ္းအနားသည္ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပုံ ေနာက္ပိုင္း အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ကြဲကြာခဲ႔ရေသာ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစု အားလံုး ျပန္လည္ေတြ႔ဆံုရသည့္ ပြဲလည္းျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အင္အားစုမ်ားလည္း ပါသည္။ျပည္ပ ေရာက္ႏိုင္ငံေရး အင္အားစု အသီးသီး လည္းပါသည္။ လူထု လူတန္းစားအသီးသီးမွ ပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္းပါသည္။ ယေန႔အစိုးရ ကိုယ္စားျပဳ ပုဂိၢဳလ္မ်ား လည္းပါသည္။ လြတ္ေတာ္ အင္အားစု မ်ားလည္း ပါသည္။ ပညာရွင္မ်ားလည္း ပါသည္။ ႏိုင္ငံေရး ျဖစ္စဥ္၏ အင္အားစု ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ပါဝင္သည့္ ရွားရွားပါးပါး ေတြ႔ဆံုမႈဟုပင္ ေျပာႏိုင္သည္။
တကယ္တမ္းဆိုရလွ်င္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးအေျခအေန အရပ္ရပ္အရ ယခုကဲ႔သို႔ ေတြ႔ဆံုမႈမ်ဳိး အမွန္လိုသည္။ အားလံုးပါဝင္သည့္ (all inclusive) ေတြ႔ဆံုမႈမ်ဳိး တကယ္လိုသည္။ အလြတ္သေဘာပင္ျဖစ္ေစ ရွိသင့္ရွိထုိက္သည္။ ယင္းသို႔ ေတြ႔ဆံုမႈမ်ား မွတစ္ဆင့္ နားလည္မႈမ်ား တည္ေဆာက္ႏိုင္သည္။ နားလည္မႈမ်ား မွတစ္ဆင့္ ယံုၾကည္မႈမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ လက္ရွိ ႏိုင္ငံျပႆနာ အားလံုး၏ ရာခိုင္ႏႈန္းအေတာ္မ်ားမ်ားသည္ ယံုၾကည္မႈတြင္ အေျခခံေနသည္လည္း ျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးတြင္ လႊတ္ေတာ္တြင္းႏုိုင္ငံေရးႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပ ႏိုင္ငံေရးတုိ႔ကို ခပ္စိပ္စိပ္ ေဝဖန္ခဲ့သည့္ ကာလရွိခဲ့သည္။ ဤတြင္ အၾကမ္းအားျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ ျပင္ပႏိုင္ငံေရးကို ခပ္ဖိဖိ ေဝဖန္ခ်က္ေတြက မ်ားခဲ့သလိုရွိသည္။ ပါတီမဖြဲ႕ဘဲ လႊတ္ေတာ္ထဲကိုေရာက္ေအာင္ ဘယ္လို သြားမလဲေပါ့။ လႊတ္ေတာ္အမတ္မျဖစ္ဘဲ ေပၚလစီေရးရာကို ဘယ္လုိ လုပ္ႏိုင္မလဲေပါ့။ စသျဖင့္ စသျဖင့္။ အသံ စံုခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ ယေန႔ကဲ႔သို႔ ရွစ္ေလးလံုးေငြရတု အခမ္းအနားပဲဆိုဆို၊ အားလံုးပါဝင္သည့္ အလြတ္ ေတြ႔ဆံုမႈပဲ ေျပာေျပာ၊ ညီလာခံသေဘာဟုပင္ မွတ္မွတ္ ယခုကဲ႔သို႔ အေျခအေနမ်ဳိးကို လႊတ္ေတာ္ျပင္ပ အင္အားစုမ်ားကပင္ ဦးစီးဦးေဆာင္ ေဆာင္ရြက္သြားသည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ အထူးသျဖင႔္ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပႏိုင္ငံေရးကို ဦးေဆာင္သူတို႔ တြင္ လက္ေတြ႔ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ သဟဇာတျဖစ္မည့္ စိတ္ရင္းအခံတုိ႔ ရွိသည္ ျဖစ္၍လည္း ပို၍အားရွိမိသည္။
လူ႕စိတ္ကား ခက္သည္။ ပါတီတစ္ခုခုမွ တာဝန္ယူကာ (ယင္းသို႔ အားလံုးပါဝင္ႏိုင္သည့္ အတိုင္းအတာေရာက္ေအာင္) ေဆာင္ရြက္မည္ ဆိုပါက အဓိပၸာယ္ တစ္မ်ဳိးတစ္မည္ သက္ေရာက္သြားေလမလား ထင္မိသည္။ ထို႔အျပင္ အားလံုးပါဝင္ႏိုင္ေရး (all inclusive) အား အကန္႔အသတ္မ်ား ျဖစ္သြားေလမလားဟု ေအာက္ေမ့မိသည္။ ဒီေလာက္ စုစည္းႏိုင္ပါ့မလားဟု ေတြးမိသည္။ စာေရးသူအေတြးမ်ား နည္းနည္း အစြန္းေရာက္သြားေလ သလားမသိ။ အားလံုးပါဝင္ႏိုင္ေရး (all inclusive) မျဖစ္လွ်င္ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳ အႏွစ္သာရကား တစ္မ်ဳိးျဖစ္သြားေပမည္။ ခ်ဳိ႕တဲ့သြားမည္ ထင္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ အမ်ားစု လက္ခံယံုၾကည္ေသာ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုပင္လွ်င္ (လက္ရွိအေျခအေနအရ) လုိအပ္ခ်က္ ျဖစ္ေလမလား အေတြးဝင္မိသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ပါတီအခ်င္းခ်င္းဆိုပါက အက်ဳိးစီးပြား ယွဥ္ၿပိဳင္ဘက္ သေဘာ ျဖစ္သြားသည့္အတြက္ အမ်ဳိးသားအက်ိဳးစီးပြား ဆိုသည့္တုိင္ ေဘးအျမင္အရ ႐ႈျမင္ပံုက တစ္မ်ဳိးတစ္မည္ အဓိပၸာယ္ ျဖစ္သြားႏိုင္သည္။ ယွဥ္ၿပိဳင္ဘက္ကို ၿပိဳင္ဘက္႐ႈေထာင့္မွ စဥ္းစားၾကသည္မွာ သဘာဝေတာ့ က်ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားႏွင့္ အက်ိဳးစီးပြား
ယွဥ္ၿပိဳင္ဘက္ အဓိပၸာယ္မသက္ေရာက္ႏိုင္သည့္ အမ်ားစု လက္ခံယံုၾကည္ေသာ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာရွိ လႊတ္ေတာ္ ျပင္ပအင္အားစု၏ အခန္းက႑သည္ ႀကီးႀကီးမားမား လိုအပ္ခ်က္မ်ား ျဖစ္ေလမလား အေတြးဝင္မိျခင္းျဖစ္သည္။ မည္သည့္ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုႏွင့္မွ် ယွဥ္ၿပိဳင္ဘက္သေဘာ မေဆာင္သည့္ အမ်ဳိးသား ႏိုင္ငံေရး ဦးေဆာင္သူအျဖစ္ အမ်ားယံုၾကည္ေသာ အင္အားစု တစ္ခု ရွိေစခ်င္သလို ျဖစ္မိသည္။
သို႔ျဖစ္ရာ (၁) အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရးကို ဦးေဆာင္ႏိုင္ေသာ၊ (၂) မည္သည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီႏွင့္မွ် အက်ဳိးစီးပြား ယွဥ္ၿပိဳင္ဘက္သေဘာ မသက္ေရာက္ေသာ၊ (၃) အမ်ား၏ လက္ခံယံုၾကည္မႈ ရရွိထားေသာ အင္အားတစ္ရပ္ကို (ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား အားေကာင္းေမာင္းသန္ လိုအပ္သည့္နည္းတူ) တုိင္းျပဳျပည္ျပဳမ႑ိဳင္ အျဖစ္ အားေကာင္းေမာင္းသန္ ရွိေစခ်င္ပါသည္။ လတ္တေလာ အေနအထား အရပ္ရပ္အရ လိုအပ္သည္ဟုလည္း ယူဆမိပါသည္။ တစ္နည္း အားျဖင့္ ယင္းမွာ Civil Society ျဖစ္သည့္တုိင္ ႏုိင္ငံေရးၾသဇာရိွေသာ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟု ဆိုႏိုင္မည္ထင္သည္။ ႏိုင္ငံတကာတြင္ ယင္းပံုစံကို ေဇာင္းေပးေျပာေလ့ မရွိေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြက္မူ ကိုယ့္ လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ကိုယ္ ဟူ၍သာ ေျပာရမည္ထင္သည္။
ထာဝရ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ တည္ေဆာက္ေရး အတြက္ မဟာဗ်ဴဟာမွာ အားလံုးပါဝင္ႏိုင္သည့္ (all inclusive) သေဘာတရားျဖစ္ရာ ယင္းသုိ႔ စုစည္းႏိုင္ရန္အတြက္ ဆံုခ်က္ေနရာမ်ားလည္း လိုမည္ျဖစ္သည္။ ယင္း အတြက္ လက္ေတြ႔က်က် ဆံုခ်က္ေနရာ ျဖစ္ႏိုင္သည္ကား “အစိုးရ” ဟူသည္ ႏွင့္ အဆိုပါ “တုိင္းျပဳျပည္ျပဳ မ႑ိဳင္” ဟူသည္တို႔သာ ျဖစ္သည္။ “အစိုးရ” ကား လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို အေျခခံ၍ အားလံုး ပါဝင္ေရး (all inclusive) ၏ဆံုခ်က္ ျဖစ္ႏိုင္သလို “တုိင္းျပဳ ျပည္ျပဳမ႑ိဳင္” ဆိုသည္ကားလည္း ယံုၾကည္မႈကို အေျခခံ၍ အားလံုးပါဝင္ေရး (all inclusive) ၏ဆံုခ်က္ ျဖစ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ယခု ေငြရတု တြင္လည္း ယံုၾကည္မႈကို အေျခခံ၍ အားလံုးပါဝင္ေရး (all inclusive) ၏ ဆံုခ်က္အျဖစ္ ရပ္တည္ျပခဲ့သည္ဟု ေျပာႏိုင္မည္ ထင္ပါသည္။
သုိ႔ျဖစ္ရာ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳမ႑ိဳင္ကို ဗဟုိျပဳ၍ ယံုၾကည္မႈေတြ စုစည္းႏိုင္ေလမလား၊ စည္းလံုးမႈေတြ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေလမလား (သို႔မဟုတ္) ၄င္းအျခင္းအရာမွာ အရွိအေျခအေန မ်ားအရ ႏိုင္ငံံ၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ား ျဖစ္ေလမလားဟူ၍ ရွစ္ေလးလံုး ေငြရတုအလြန္တြင္ ေတြးေတာစရာတစ္ခု ရလာပါေတာ့သည္။
(ေပၚလင္းဦး)
Credit To The Voice Weekly