ေႂကြလြင့္အိပ္မက္မ်ားအေၾကာင္း
၁၉၉၆ ၏ ႏိုဝင္ဘာလ ရန္ကုန္ဘူတာႀကီး၏ တစ္ခုေသာ ညေနပိုင္းသည္ အထုပ္အပိုး ကိုယ္စီျဖင့္ တစ္သုတ္ၿပီးတစ္သုတ္ ေရာက္လာၾကေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ တအုံးအုံး ျဖစ္ေန၏။ ေမာ္လၿမဳိင္မွ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ပင္မ၊ စီးပြားေရး တကၠသိုလ္၊ ထိုစဥ္က ရန္ကုန္နည္းပညာ တကၠသိုလ္ဟု မေခၚေသးေသာ စက္မႈတကၠသိုလ္ အစရွိသည့္ တကၠသိုလ္မ်ားသို႔ လာေရာက္ ပညာသင္ယူၾကေသာ ေက်ာင္းသားမ်ား အားလုံးသည္ ရန္ကုန္-ေမာ္လၿမဳိင္ ညရထားျဖင့္ စေန၊ တနဂၤေႏြ ေက်ာင္းပိတ္ရက္အတြက္ မိမိရပ္႐ြာသို႔ ျပန္ရန္အတြက္ စုေဝးေနၾကသည္။
ေက်ာင္းသားႀကီးမ်ား အထူးသျဖင့္ စက္မႈတကၠသိုလ္မွ ေက်ာင္းသားႀကီးမ်ားသည္ ခရီးစဥ္တစ္ေလွ်ာက္ ေခ်ာေခ်ာေမြ႕ေမြ႕ ျဖစ္ေရးအတြက္ တာဝန္ရွိသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ လူစုံတက္စုံ လက္မွက္ရရွိေရးကလည္း သူတို႔တာဝန္ပဲ ျဖစ္သည္။ အားလုံး ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ စည္းစည္းလုံးလုံး ျဖစ္ၾက သည္။ ထိုသို႔ တစုတေဝးျပန္ေသာ ခရီးစဥ္မ်ားအတြက္ ျမန္မာ့မီးရထားထံတြင္ ေက်ာင္းသားသီးသန္႔တြဲ အျဖစ္ တစ္တြဲလုံး ေတာင္းေလ့ ရွိၾကသည္။
ခရီးမစတင္မီကတည္းက ညံေနေသာ ဂစ္တာသံသည္ ရထားဥၾသသံကို မၿဖံဳေပ။ ရထားထြက္လာသည္အထိ ဆူလို႔ ညံလို႔ ေကာင္းတုန္း၊ စလို႔ေနာက္လို႔ ေကာင္းတုန္း၊ ရန္ကုန္တြင္ ရည္းစား က်န္ရစ္သူမ်ားကလည္း ငိုင္ေတြေတြျဖင့္ အလြမ္းသယ္လို႔ ေကာင္းတုန္း။ ဂ်ဳံးဂ်ဳံးဂ်က္ဂ်က္ ရထားပုခက္ေပၚတြင္ မ်က္စိပိတ္ကာ အိပ္ဖို႔ျဖင့္ မစဥ္းစားပါေလႏွင့္။
ႏိုးေသာအခါ ႏႈတ္ခမ္းနီ၊ မ်က္ခုံးေမြးဆြဲခဲတံတို႔ျဖင့္ ေဆးေရးခံထားရေသာ မိမိမ်က္ႏွာကို မွန္ထဲတြင္ ျပန္မွတ္မိရန္ ခက္လွသည္။
ထိုတြဲလုံးျပည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားျဖင့္ အိမ္အျပန္ရထားသည္ သူတို႔အတြက္ ေနာက္ဆုံးရထားဟု မသိေသးေသာ အခ်ိန္ဟုဆိုၾကပါစို႔။ ထိုေန႔သည္ သူတို႔ ျပန္လည္ ေငးေမာကာ ဆို႔နင့္ၾကရမည့္ေန႔ တစ္ေန႔ဟု ဆိုၾကပါစို႔။ ရွိရင္းစြဲ ခင္မင္မႈမ်ားစြာကို ျပတ္ေတာင္းေစခဲ့သည့္ ေန႔တစ္ေန႔ဟု သူတို႔မသိခဲ့ဟု ဆိုၾကပါစို႔။ ထိုေန႔တြင္ သူတို႔သည္ အနာဂတ္အတြက္ ရင္မေလး တတ္ခဲ့ၾကေသး။ သူတို႔ပညာေရး ေရွ႕ခရီးသည္ ပိန္းပိတ္ေအာင္ ေမွာင္ေနမည္ဟု မသိခဲ့ၾကေသး။ ဂစ္တာသံသည္ ပ်ဳိမ်စ္ႏုနယ္၏။ အေတြးတို႔သည္ လန္းဆန္း၏။ အနာဂတ္သည္ အေတြးထဲတြင္ ေတာက္ပခဲ့၏။
သို႔ေသာ္ ထိုရထားသည္ သူတို႔၏ေနာက္ဆုံးရထား ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထိုရထားတြင္ အတန္းအငယ္ဆုံး အျဖစ္ လိုက္ပါစီးနင္းခဲ့ေသာ ကြၽန္မအတြက္သည္ ရထားမ်ဳိး ေနာက္ထပ္စီးခြင့္ တစ္ခါမွမႀကံဳေတာ့ပါ။ ေက်ာင္းပိတ္ရက္ စေန၊ တနဂၤေႏြသာ ျပန္သည္မို႔ အျပန္ရထားလက္မွတ္ ဝယ္ၿပီးသားျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ထိုအျပန္လက္မွတ္မွာ အသုံးမဝင္ေတာ့ပါ။ အတန္းတူ သူငယ္ခ်င္း ႏွစ္ဦးအတူ ျပန္လာခဲ့ရာ ထိုသူငယ္ခ်င္းမ၏ အေမက သမီးကို စိတ္ခ်လက္ခ် ျပန္မလႊတ္ ႏိုင္ေတာ့သလို သူ႔သမီး၏အေဖာ္ ကြၽန္မကိုလည္း ျပန္မလႊတ္သင့္ေၾကာင္း အေမ့ကို ေျပာပါေတာ့သည္။ သမီးတို႔ေက်ာင္းကို ျပန္သြားရင္လည္း မထူးေတာ့ဘူးေလ။ အိမ္မွာပဲ တစ္ရက္၊ ႏွစ္ရက္ ေနလိုက္ဦး။ ဆူေနၿပီေလ။ အခုအေဆာင္က ေက်ာင္းသူေတြကို ဆရာ ဆရာမေတြက ျပန္လႊတ္ေနတယ္ဟု ေျပာသည္။
ေနာက္တစ္ေန႔ ေနာက္တစ္ေန႔၊ တစ္ရက္ၿပီးတစ္ရက္ ထပ္ေစာင့္သည္။ အေျခအေနသည္ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ ပို၍က်ပ္တည္းလာခဲ့ၿပီ။ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ ေက်ာင္းခန္းမမ်ား၊ ေက်ာင္းေဆာင္မ်ားတြင္ ေနစရာမရွိေတာ့။ ၁၉၉၆ ဒီဇင္ဘာတြင္ ေက်ာင္းတံခါးမ်ားသည္ လုံးလုံး လ်ားလ်ား ပိတ္ပစ္ခဲ့ၿပီ။
ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္သည္ သတ္ပစ္ရန္ ခက္လွသည္။ ကြၽန္မတြင္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား အျပည့္ရွိခဲ့သည္။ အင္းလ်ားကို ျပန္ေရာက္လိမ့္ဦးမည္။ တကၠသိုလ္ အႏုပညာအသင္းထဲမွာ ဂီတသံမ်ားကို ျပန္ၾကား ရဦးမည္။ အဓိပတိ လမ္းမရွည္ႀကီး၌ ေလွ်ာက္ရေသာ အရသာသည္ မူလတန္းအ႐ြယ္က ေအာ္ႀကီးဟစ္က်ယ္ လိုက္ဆိုခဲ့ေသာ ကိုင္ဇာ၏ သီခ်င္းထဲကလို ခ်ဳိၿမိန္လိမ့္ဦးမည္။ ခုံတန္းျပာသည္ ကြၽန္မတို႔ျပန္အလာကို ေစာင့္ေနခဲ့ဦးမည္။ ဂ်ပ္ဆင္သည္ ျဖတ္သြားေသာ စာကေလးေတြလိုစကား မ်ားသည့္ ကြၽန္မတို႔ တစ္သိုက္ကို ငံု႔ၾကည့္ေနဦးမည္။ RIT မွ ေမတၱာႀကဳိး သြယ္လိုေၾကာင္း ခ်ိတ္တိတ္တိတ္ သေဘာျဖင့္ ေျပာလိုေသာ အစ္ကိုႀကီးမ်ား ဦးခ်စ္ဆိုင္မွ ဝယ္တိုက္ေသာ အေအးကို ေမတၱာရွိလို႔ မဟုတ္ပါဘဲ အီစီကလီ ေသာက္ပစ္လိုက္ဦးမည္။ တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္တြင္ စာဖတ္ရျခင္းသည္ စလုံးေရးစပဲ ရွိေသးသည္။ ကတ္တေလာက္ေတြ ျပည့္ေအာင္ ေမႊဖို႔ေနေနသာသာ ျမည္းရတယ္ဆို႐ုံပဲ ရွိေသးသည္။ ကြၽန္မသည္ ဤေက်ာင္းေတာ္ႀကီးတြင္ ပညာသင္ယူကာ ကထိက ဆရာမႀကီးလည္း ျပန္ျဖစ္လာဦးမည္။ ၁၇ ႏွစ္အ႐ြယ္ ကေလးမတစ္ေယာက္ရဲ႕အိပ္မက္သည္ မျဖစ္ႏိုင္သည္ကိုမေတြး။ ျဖစ္လာမည္ကိုသာ ေတြးသည္။
သို႔ေသာ္ ေန႔ရက္တို႔သာ တစ္စစ ေႂကြၾကခဲ့ရသည္။ ျပကၡဒိန္ စာ႐ြက္ကေလးေတြသာ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ေျပာင္းသြားသည္။ နည္းနည္း ပိုၾကာလာေသာ္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္သည္ ေပ်ာက္စျပဳၿပီ။ သည္လိုႏွင့္ အေဝး ေရာက္စာေမးပြဲေတြ ေျဖရမည္ဟူေသာ သတင္းကို ၁၉၉၈ ခုႏွစ္ ႏွစ္လယ္တြင္ ရလာေသာအခါ ေက်ာင္းေတြ ျပန္ဖြင့္ေတာ့မွာေပါ့ဟု တိတ္တိတ္ကေလး ေပ်ာ္ခဲ့ရသည္။ ေျဗာင္ကား မေပ်ာ္ဝံ့ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဖူးစငုံစ အပြင့္စုံစတြင္ အဖူးအညြန္႔မ်ား ခ်ဳိးသလို ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္တို႔ကို ကိုယ္တိုင္ ႐္ိုက္ခ်ဳိးခဲ့ရေသာ ဒဏ္ရာတို႔သည္ မယုံတတ္သည့္စိတ္ကို ေမြးဖြားေပးခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ သည္လိုႏွင့္ ေက်ာင္းသားတိုင္းကို စာေမးပြဲစည္းကမ္း ခ်ဳိးေဖာက္ခြင့္ (ခိုးခ်ခြင့္) လိႈင္လိႈင္ႀကီး ေပးခဲ့ေသာ ၁၉၉၈ စာေမးပြဲႀကီးကို ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ တကၠသိုလ္မ်ားတြင္ မက်င္းပဘဲ ဇာတိၿမဳိ႕မ်ားမွ အထက္တန္း ေက်ာင္းမ်ားတြင္ က်င္းပခဲ့ၾကသည္။
ေမာ္လၿမဳိင္မွ ေက်ာင္းသားမ်ားအားလုံး ေမာ္လၿမဳိင္တြင္သာ ေျဖဆိုၾကရမည္ဟူေသာ စည္းကမ္းမ်ားျဖင့္ ျဖစ္သည္။ ထိုစာေမးပြဲမ်ားသည္ ျမန္မာပညာေရး သမိုင္းတြင္ အ႐ုပ္အဆိုးဆုံးေသာ စာေမးပြဲမ်ား ျဖစ္သည္။ ၁၉၉၆ တြင္ သင္ထားေသာစာကို ေနာက္ထပ္ ၂ ႏွစ္ အၾကာတြင္ စစ္ေဆးသည္ဆိုေသာ စာေမးပြဲမွာ အဘယ္ကဲ့သို႔ေသာ စာေမးပြဲမ်ား ျဖစ္သနည္း။
မည္သည့္ ႏိုင္ငံျခားသားကိုမွ တို႔ဆီမွာ ဒီလိုျဖစ္ခဲ့တယ္လို႔ ရွင္းျပ၍ နားလည္ႏိုင္သည့္ စာေမးပြဲမ်ဳိး မဟုတ္ေပ။ ဘယ္ေလာက္ ႀကဳိးစားေျဖေျဖ သည္အမွတ္ပဲ ျဖစ္သည္။ ျပန္စဥ္းစားလွ်င္ ရင္နာနာႏွင့္ ေတာ္ေတာ္ ရယ္ရပါသည္။ သို႔ေသာ္ ၂ ႏွစ္ေက်ာ္ေက်ာ္ ေက်ာင္းစာႏွင့္ မထိမေတြ႕သည္ထက္စာလွ်င္ စာေမးပြဲ စစ္ေဆးျခင္းက ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကို ျဖစ္ေစသည္။ စာေမးပြဲသည္ အတန္းတင္ေပးရန္ မဟုတ္ပါလား။ ဘယ္လိုပဲစစ္စစ္ ေနာက္ဆုံးတြင္ ေက်ာင္းျပန္တက္ရေတာ့မည္။ ေပ်ာ္သည္။ ေပ်ာ္သည္။
တကယ္ေတာ့ ထိုအေပ်ာ္သည္ ခဏကေလးသာ ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသည္ တစ္ေန႔ေစာင့္ေသာ္လည္း ဘာသတင္းရယ္လို႔ မၾကား။ ေန႔မွလသို႔ ကူးသည္။ လမွသည္ ႏွစ္သို႔ ထပ္ကူးသည္။ အသက္တို႔သည္ တျဖည္းျဖည္း ႀကီးလာၿပီ။ ေနာက္ဆုံး ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ဇူလ္ိုင္လသို႔ ေရာက္ခ်ိန္
(ေျဖာင့္ေျဖာင့္တန္းတန္းသာ ပညာသင္ယူခြင့္ ရခဲ့လွ်င္ ဘြဲ႕ယူရေတာ့မည့္အခ်ိန္) တြင္ ဒုတိယႏွစ္သို႔ ဆက္လက္ ပညာသင္ၾကားခြင့္ရသည္။ ေက်ာင္းမဖြင့္မီ မိမိသားသမီးက ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ မပတ္သက္ပါဟု ႀကဳိတင္တာဝန္ခံရေသာ စာ႐ြက္မ်ားကို မိဘမ်ားက လက္မွတ္ထိုးၾကရသည္။
ဂ်ပ္ဆင္ မရွိေသာ၊ အဓိပတိလမ္းႏွင့္ ခုံတန္းျပာမ်ား မရွိေသာ၊ သစ္ပုတ္ပင္ မပါေသာ အရပ္မ်ားသို႔ အႏွင္ခံၾကရသည္။
ေလးႏွစ္နီးပါးမွ် အၾကာတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ားထဲတြင္ ထက္ဝက္ခန္႔သာ ေက်ာင္းသို႔ ျပန္ေရာက္လာႏိုင္ေတာ့သည္။ သူတို႔သည္ ေခါင္းမာသူမ်ားလား၊ အျခားေ႐ြးခ်ယ္စရာ မရွိခဲ့သူ ေတြလား။ အခ်ဳိ႕က ဘဝကို ႐ုန္းကန္ဖို႔အတြက္ အလုပ္ၾကမ္းျဖင့္ ေက်ာင္းသား ျပင္ပေလာကတြင္ ရွင္ေနၾကၿပီ။ သို႔ေသာ္ ရွင္သန္သည္ဟု မဆိုသာ။ ရွင္႐ံု ရွင္ရျခင္းမ်ဳိးပင္။အခ်ဳိ႕ အိမ္ေထာင္က်ကုန္ၿပီ။ အခ်ဳိ႕ ဘဝလမ္းေၾကာင္းေတြ ေျပာင္းလ်က္ ပညာဆက္သင္ရန္ စိတ္ကူး မရွိေတာ့။ အခ်ဳိ႕မွာမူ အေဝးသို႔ လြင့္ထြက္သြားၾကသည္။
လြန္ခဲ့ေသာေလးႏွစ္က ေထာက္ပံ့ႏိုင္ခဲ့ေသာ မိဘအခ်ဳိ႕အတြက္ ယခုအခါ သားသမီးမ်ားကို ေက်ာင္းျပန္ပို႔ရန္ မလြယ္ေတာ့။ ေက်ာင္းပရိ၀ုဏ္သို႔ ျပန္ေရာက္လာသူမ်ားထဲတြင္ ကြၽန္မပါဝင္ခဲ့သည္။ အေျခအေန ေကာင္းလြန္းလို႔ ျပန္ေရာက္လာခဲ့တာေတာ့ မဟုတ္ေပ။ ယေန႔ ယခုေရာက္ရွိေနေသာ ေနရာတြင္ ရပ္တည္ေနႏိုင္ဖို႔ ကံပါခဲ့သျဖင့္ ျပန္ေရာက္လာသည္ဟုသာ ဆိုရ မည္။ သည္းထန္ေသာ မိုးပြင့္မိုးေပါက္မ်ားေအာက္ ပြင့္ဖတ္တို႔ တစ္စစီ လြင့္ထြက္သြားေသာ ပန္းပြင့္ေသးေသးကေလး တစ္ခုလို ဘဝက ထိလြယ္ခိုက္လြယ္ ပ်က္စီးလြယ္ေသာ ကာလမ်ားပင္။
သိန္းႏွင့္ သန္းႏွင့္ခ်ီေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားစြာ၏ နစ္နာမႈအတြက္ အခ်ဳိ႕ေသာ ႏိုင္ငံျခားပညာရွင္မ်ားက ကြၽန္မတို႔ မ်ဳိးဆက္မ်ားကို Loss Generation ဟု ေခၚပါသည္။ တကယ္လည္း အဆုံးအ႐ႈံး မ်ားပါသည္။ ယခုအခ်ိန္ထိ၊ ေနာက္လာမည့္ မ်ဳိးဆက္မ်ားအထိ၊ ထိုပညာေရး ျဖတ္ေတာက္ခံရမႈ ဂယက္သည္ မၿပီးဆုံးတတ္ေသးပါ။ ခ်ည့္နဲ႔သြားေသာ ဘဝအဖုံဖုံအတြက္ တာဝန္ရွိသူ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကမွ်လည္း လူသိရွင္ၾကားေရာ တိုးတိုးတိတ္တိတ္ေရာ မေတာင္းပန္ခဲ့ၾကပါ။ စစ္ေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲ ဤမွ် ရွည္ရွည္ၾကာၾကာ ပညာေရးကို ျဖတ္ေတာက္ျခင္းသည္ မည္သည့္ႏိုင္ငံတြင္မွ် ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္ဟု မထင္ေပ။ ယခုအခါ ထိုျဖစ္ရပ္ေၾကာင့္ နစ္နာခဲ့ေသာ လူသန္းေပါင္းမ်ားစြာက ၎တို႔၏ ကိုယ္ေရး ရာဇဝင္တစ္ခုစီတြင္ ထိုႏွစ္မ်ားအေၾကာင္း သိသိသာသာပင္ ရွင္းျပၾကရသည္။ ထိုအရာကပင္ လူမသိသူမသိ မွတ္တမ္းမ်ားဟု ဆိုရေပမည္။
ကြၽန္မ၏ ပထမဘြဲ႕အတြက္ ရွစ္ႏွစ္ၾကာ ပညာသင္ၾကားခဲ့ရသည္။ ကြၽန္မတို႔ အစိုးရရဲ႕ အဲဒီအခ်ိန္က မူဝါဒေတြေၾကာင့္ပါဟု ေျပာတိုင္း တစိမ္းေတြကေတာ့ မ်က္လုံးကေလး ဝိုင္းသြားေလ့ရွိသည္။ ကြၽန္မတို႔ အတြက္ေတာ့ ခါးသီးေသာ မိနစ္ စကၠန္႔မ်ားပင္။ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မရွိေတာ့ေသာ ေန႔ရက္မ်ား တစ္ရက္စီသည္ ျဖတ္သန္းဖို႔ ဘယ္ေလာက္ ခက္ခဲေၾကာင္း ျဖတ္သန္းခဲ့သူေတြ သိၾကပါသည္။ မဂၤလာတရား ကင္းမဲ့ေသာ ေန႔ရက္မ်ားေပ။ အိပ္မက္တို႔ တကယ္ျဖစ္လာဖို႔ ၾကန္႔ၾကာခဲ့ၾကေလသည္။ မ်ားစြာေသာ သူတို႔အတြက္ အိပ္မက္တို႔ ေႂကြလြင့္ ပ်က္စီးခဲ့ၾကေလသည္။
(တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသူတစ္ဦး)
Credit To The Voice Weekly