ေရးသားသူ- ေက်ာ္၀င္း
ဗစ္ရွင္နဲ႔ မစ္ရွင္
ယေန႔ ျမန္္မာ့ႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္းမွာ လြန္ခဲ့ေသာ ၂၅ ႏွစ္
ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံု ကာလႏွင့္မတူေတာ့ပါ။ ထုိစဥ္ကေတာ့ အာဏာရ
ျမန္မာ့ဆိုရွယ္ လစ္လမ္းစဥ္ပါတီမွလြဲ၍၊ မည္ သည့္ ႏုိင္ငံေရးပါတီမွမရွိ။
ဆုိရွယ္လစ္လႊတ္ေတာ္မွလြဲ၍၊ ဒီမုိကရက္တစ္ပါလီမန္လည္းမရွိ။
ဤမွ် က်ဥ္းၾကပ္ေသာ အေနအထားတြင္ “တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ား ”(activists)၏
အသက္စြန္႔ ႀကိဳးပမ္းမႈေၾကာင့္သာ အေမွာင္ ကန္႔လန္႔ကာႀကီးကို
ဆြဲကိုင္လႈပ္ယမ္းႏုိင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဆုိရလွ်င္ “လႈံ႕ေဆာ္ႏုိင္ငံေရး”(agitate politics )ျဖင့္ ဇတ္ပႏ႖က္တည္ခဲ့ရ ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ယေန႔ ျဖစ္ထြန္းတုိးတက္မႈမ်ားမွာ အဆုိပါတက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ား၏
ေက်းဇူး၊ တစ္နည္းဆိုခဲ့ပါ လႈံ႕ေဆာ္ႏုိင္ငံေရး၏ အက်ဳိး
ဆက္ဟုဆုိႏုိင္ပါလိမ့္မည္။ သို႔ႏွင့္တုိင္ လႈ႔ံေဆာ္ႏုိင္ငံေရးသက္သက္ ျဖင့္
ရွစ္ေလးလံုး၏ အႏၲိမရည္မွန္းခ်က္(ေခတ္မီဖြံ႕ၿဖိဳးေသာ ဒီမိုက ေရစီႏုိင္ငံထူေထာင္ေရး)ကို ဦး တည္သြားႏိုင္မည္ကားမဟုတ္ပါ။ “မိမိဘာလိုခ်င္သည္၊ မိမိလိုလားေသာ ရည္မွန္းခ်က္အတြက္ ဘယ္
လိုေပၚလစီအဆင့္ဆင့္ခင္းရမည္” စသည္၊ စသည္တို႔ကို ဘက္စံုေထာင့္စံုတြက္ဆပံုေဖာ္ၾကရမည့္
“ရည္မွန္းခ်က္ရွိရွိ ႏုိင္ငံေရး” - deliberate politics ျဖင့္သြားမွ
ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ႏုိင္ငံေရးဆုိသည္ မွာ ႏုရာမွ ရင့္ရာသုိ႔ ဦးတည္ၾကရမည္
မဟုတ္ပါေလာ..။
ဆုိခဲ့ၿပီးေသာ “ရည္မွန္းခ်က္ ရွိရွိ
ႏိုင္ငံေရး”တြင္ မဟာဗ်ဴဟာ က်က်စဥ္းစားတတ္ဖို႔က “အခရာ”က်သည္။ မဟာဗ်ဴဟာသေဘာ
တြင္ Vision ရွိသည္။ “အနာဂတ္စိတ္ကူးရည္မွန္းခ်က္”ဟု ဆုိႏုိင္ပါလိမ့္မည္။ သုိ႔တေစ Vision ျဖင့္ အစျပဳလုိ႔မျဖစ္။ အရပ္ရပ္အေျခအေနကို နက္နက္႐ႈိင္း႐ႈိင္းၿခံဳငံုသံုးသပ္ၿပီး သကာလ၊ လက္ေတြ႕အလုပ္ျဖစ္ႏိုင္မည့္ Mission ျဖင့္ ေပၚလစီခင္းတတ္ဖို႔ အေရးႀကီးသည္။ Mission (တစ္နည္း-အလုပ္ရည္မွန္းခ်က္) အဆင့္ဆင့္ျဖင့္ Vision သို႔ ဦးတည္ၾကရမည္ျဖစ္ပါသည္။
အကဲဆတ္ပြိဳင့္
လက္ရွိ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္မွာ
အေရးႀကီးသည္ႏွင့္အမွ် ခက္ခဲသိမ္ေမြ႕လွေသာ လုပ္ငန္းစဥ္ႀကီးသံုးရပ္ကို
တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနၾကရေသာ “သံုးပြင့္ဆုိင္အေျပာင္း
အလဲ”ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံေရးျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ၊ စီးပြားေရးျပဳျပင္
ေျပာင္းလဲမႈႏွင့္ ျပည္တြင္းစစ္ရပ္စဲေရး ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးတုိ႔ ျဖစ္စဥ္။ ၿပီးခဲ့သည့္ ၂ ႏွစ္ခြဲတာ ကာလအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပကတိအရွိကို စာေရးသူဉာဏ္မီသမွ် တုိ႔ထိၾကည့္ပါမည္။
၁။ ဆုိခဲ့ပါ သံုးပြင့္ဆုိင္အေျပာင္း အလဲအနက္၊ ႏုိင္ငံေရးျပဳျပင္
ေျပာင္းလဲမႈမွာ သိသိသာသာ ခၽြန္ထြက္လ်က္ရွိသည္။ အထူးသျဖင့္ အစိုးရသစ္၏
“ေျဖေလွ်ာ့ေရး” (liberalization) လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားမွာ ျပည္တြင္းျပည္ပေစာင့္
ၾကည့္အကဲခတ္သူမ်ားပင္ “မင္ တက္”မိေလာက္ေအာင္ ျမန္ဆန္လွသည္။
၂။ သို႔တေစ။ “ေျဖေလွ်ာ့ေရး”ႏွင့္ ဟန္ခ်က္ညီညီ ဖြံ႕ၿဖိဳးအားေကာင္းဖို႔လိုသည့္ “က်င့္ထံုးမူေဘာင္မ်ား”(institutions) မွာ အားနည္း ခ်ည့္နဲ႔ဆဲရွိသည္။
၃။ ဤအေျခအေနတြင္ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမွာ လူအမ်ားစုႀကီးအတြက္
ထင္သာျမင္သာရွိေသာ အက်ဳိးရလဒ္မ်ား ေဆာင္ ၾကဥ္းမေပးႏုိင္ျဖစ္ေနသည္။
၄။ တရားဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ တရားစီရင္ေရး၊ ေျပာရလွ်င္
မ႑ိဳင္သံုးရပ္လံုးမွာ စနစ္သစ္ႏွင့္ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ရန္
မနည္းႀကိဳးစား႐ုန္းကန္ေနၾကရသည့္အေနအထားတြင္ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။
၅။ စတုတၳမ႑ိဳင္ျဖစ္ေသာ မီဒီယာမ်ားမွာလည္း စနစ္သစ္ကို
ကူညီ၀ိုင္း၀န္းၾကသည္ထက္ (ရည္ရြယ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မရည္ရြယ္သည္ျဖစ္ေစ အားယူခါစ၊
ေရွ႕မ႑ိဳင္သံုးရပ္ကိုကိုင္ႏွဲ႔သလို ျဖစ္ေနသည္မ်ား ရွိသေလာက္ရွိသည္။
၆။ ပၪၥမ မ႑ိဳင္-ျပည္သူလူထုအေနႏွင့္ အႏွစ္ႏွစ္အလလ က်ိတ္မိွတ္ၿမိဳသိပ္ထားခဲ့ရေသာ
ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား လွ်ံက်၊ အံက်လာ သည္မွာ သဘာ၀က်ေသာ အ ခ်င္းအရာျဖစ္ပါသည္။
သို႔တုိင္ေအာင္ အဆုိပါ “ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မ်ားကို စီမံခန္႔ခြဲႏုိင္မႈ”
(management of expectation) မွာ မရွိသေလာက္ပင္ လစ္ဟာေနသည္။ ဤအတြက္
လူထုတြင္ တာ၀န္ရွိသည္ေတာ့မဟုတ္။ လူထုပညာေရးမွဴးဟု ဆိုအပ္ေသာ စာေရးဆရာမ်ား၊
လူထုကိုယ္စားျပဳႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား အေလးထား စဥ္းစားၾကဖို႔လိုပါလိမ့္မည္။
၇။ လက္ရွိ စတင္ေနၿပီျဖစ္ေသာ လစ္ဘရယ္ႏုိင္ငံေရးလမ္းေၾကာင္းကို ဘယ္လိုမွ ခံတြင္းမေတြ႕ႏုိင္ဘဲ မိမိတို႔ အားသန္ရာ၊ ရယ္ဒီကယ္ လမ္းေၾကာင္းကို ျပန္ေပၚဖို႔ ႀကိဳး စားေနသူမ်ားရွိသေလာက္ရွိေနေသးသည္ကို
မေမ့မေလ်ာ့ သတိ ျပဳၾကဖို႔လိုပါလိမ့္မည္။ အစဥ္အလာ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးဓေလ့မွာ
ရယ္ဒီကယ္ အစြဲသန္သည္ ကိုသတိခ်ပ္ရာသည္။ အခ်ဳပ္ဆိုရလွ်င္ယခုေလာေလာဆယ္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးမွာ အလြန္အကဲဆတ္ေသာ “ပြိဳင့္”တစ္ခုသို႔ ေရာက္ရွိေနၿပီဟု ဆုိခ်င္ပါသည္။
လမ္းေၾကာင္းႏွစ္ခု
ဤပြိဳင့္အေရာက္မွာပင္ ဆုိခဲ့ၿပီးေသာ သံုးပြင့္ဆုိင္အေျပာင္းအလဲထဲမွ
တတိယလုပ္ငန္းစဥ္ ျပည္တြင္းစစ္ရပ္စဲေရး၊ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမွာ
အေရးႀကီးေသာ အဆင့္တစ္ခုသို႔ ေရာက္ရွိလာသည္။ မၾကာမတင္ အခ်ိန္အတြင္းမွာ
တစ္ျပည္လံုးအတုိင္းအတာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ထိုးကာ
ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ား စတင္ေတာ့မည္ဟု သိရသည္။ ခ်ိန္ခါသင့္ဆုိသလိုပင္
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကလည္းအေျခခံဥပေဒေလ့လာသံုးသပ္ေရးေကာ္မတီဖြဲ႕စည္းကာ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒကို ျပန္လည္ ဆန္း
စစ္ၾကဖို႔ ျပင္ဆင္ေနၾကၿပီျဖစ္ပါသည္။
ဤေနာက္ခံအခင္းအက်င္းမွာပင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုပါတီ
မ်ားမွလည္း မိမိတို႔၏ အႏွစ္ႏွစ္ အလလက ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ားကို ေျပာဆိုၾက၊
ေဆြးေႏြးၾက၊ ညႇိႏႈိင္းၾကသည္မ်ား ခပ္စိပ္စိပ္လုပ္လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ဇူလုိင္ ၂၉ ရက္မွစတင္ကာ ထုိင္းႏုိင္ငံတြင္ သံုးရက္ၾကာ
က်င္းပခဲ့ေသာ “ညီၫြတ္ေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား ဖက္ဒရယ္ေကာင္ စီ”
(UNFC)ညီလာခံကမူ အေျခခံ ဥပေဒသစ္ ျပန္လည္ေရးဆြဲမည္ဟု ေၾကညာထားသည္။ မေန႔က
(၈-ၾသဂုတ္၊ ၂၀၁၃) ၿပီးဆံုးသြားေသာ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံု
ေငြရတုအခမ္းအနားတြင္လည္း “ဒီမိုကရက္တစ္ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုတည္ေထာင္ေရး”ဆိုေသာ အဆုိကို အတည္ျပဳလိုက္သည္ဟု ၾကားရသည္။ သက္ဆုိင္ ရာအင္အားစုအသီးသီး၏ Vision မ်ားဟု နားလည္ရပါသည္။
ဤတြင္ မတူျခားနားေသာ လမ္းေၾကာင္းႏွစ္ရပ္ကို သတိျပဳလုိက္မိပါသည္။
အလုပ္ရည္မွန္း ခ်က္သေဘာ၊ မစ္ရွင္သေဘာျဖစ္ ပါလိမ့္မည္။ ပထမလမ္းေၾကာင္း မွာ
၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို “ေပးထားခ်က္”(given) အျဖစ္ယူၿပီး
မိမိတို႔လိုလားခ်က္မ်ား
ကို အေက်အလည္ညႇိႏႈိင္းေဆြးေႏြးအေျဖရွာၾကမည့္ လမ္းစဥ္ျဖစ္သည္။ ဆုိခဲ့ပါ ရွစ္ေလးလံုး ေငြရတုအခမ္းအနားတြင္ ေဒၚေအာင္
ဆန္းစုၾကည္ တိုက္တြန္းေျပာၾကားခဲ့ေသာ အၾကမ္းမဖက္နည္းလမ္း၊ျပန္လည္ကုစားရမည့္ စိတ္ဒဏ္ရာနည္းပါးမည့္ လမ္းေၾကာင္း
ဟု သေဘာရပါသည္။ ဒုတိယလမ္းေၾကာင္းကား ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒကို ဖ်က္သိမ္း၍ အေျခခံဥပေဒသစ္ေရး ဆြဲအတည္ျပဳလုိ
သည့္ လမ္းစဥ္ျဖစ္သည္။
လက္ရွိအရပ္ရပ္အေျခအေနအရ ေဘးထြက္ဆုိးက်ဳိးမ်ား ႏိုင္သလို အဆင္မသင့္လွ်င္
ရယ္ ဒီကယ္ေထာင္ ေခ်ာက္ထဲသို႔ လိမ့္ က်သြားႏုိင္သည့္ အႏၲရာယ္ရွိသည္ဟု
ျမင္သည္။
သမုိင္းသင္ခန္းစာ
သမိုင္းသည္ တစ္ေက်ာ့လည္ တတ္သည္လား၊
စာေရးသူမသိပါ။ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးတြင္ ေတြ႕ရေလ့ရွိသည့္ အမွားေတာ္
ေတာ္မ်ားမ်ားကား မွားၿပီးသား အမွားေတြ ထပ္ေက်ာ့သံသရာလည္ေနသလား
သံသယျဖစ္မိသည္။ ယခုလည္း စာေရးသူတုိ႔ သက္
တမ္းအတြင္း ႀကံဳခဲ့ရေသာ သမုိင္းျဖစ္ရပ္တစ္ခုကို ျပန္လည္ ဆင္ျခင္ၾကဖို႔ ေဖာ္ျပလိုသည္။
၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၂၂ ရက္က က်င္းပခဲ့ေသာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ပါလီမန္ အ
စည္းအေ၀းတြင္ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္ က အာဏာရပါတီ(ပထစ)မွ တရားေရး၀န္ႀကီး ေဒါက္တာ
ေအးေမာင္က အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးအဆိုကို တင္သြင္းခဲ့ရာ ပါလီ
မန္က လက္ခံအတည္ျပဳခဲ့သည္။ ဤတြင္ ႏုိင္ငံေရး အင္အားစုတစ္ခုမွ
ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးက “၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒဟာ အိမ္ အိုႀကီးႏွင့္တူေၾကာင္း၊
တစ္ခ်င္းကြက္၍ ျပင္လို႔မလြယ္ေၾကာင္း၊ ဥပေဒတစ္ခုလံုး အသစ္ျပန္လည္
ေရးဆြဲသင့္ေၾကာင္း”အဆိုျပဳခဲ့သည္။
ဤသည္ပင္ ေနာင္တြင္ ေက်ာ္ၾကားလာမည့္ ဖက္ဒရယ္မူ၏ မူလအစဟုဆိုႏုိင္စရာ
ရွိပါသည္။ ဤေနရာတြင္ စာေရးသူ အေနႏွင့္ ဖက္ဒရယ္မူေခၚ ရွမ္းမူ ကို
အမွားအမွန္ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ဖို႔
သေဘာထားမရွိပါ။ ထိုစဥ္က ေရြးခ်ယ္ခဲ့ေသာ လမ္းေၾကာင္း၏ လက္ေတြ႕အက်ဳိးဆက္ကို
ျပန္လည္အမွတ္ရေစလိုသည့္ ဆႏၵသာရွိပါသည္။ ဆိုခဲ့ပါအဆိုျပဳခ်က္
ေနာက္ပိုင္းတစ္ႏွစ္သာသာ အၾကာတြင္ ႏုနယ္ေသာ ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီ
ပုဒ္မခ်သြားခဲ့ရသည္ကို သတိျပဳဆင္ျခင္ၾကဖို႔ ျဖစ္ပါသည္။
စာေရးသူတုိ႔ သက္တမ္းအတြင္း တစ္ခါဖူးမွ အိပ္မက္ပင္ မမက္ခဲ့ဖူးေသာ လက္ရွိျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီအေျပာင္းအလဲျဖစ္စဥ္
ႀကီးကို ကတိမ္းကပါးမျဖစ္ရေအာင္ႀကီးစြာေသာအေမွ်ာ္အ ျမင္၊မျပတ္ေသာသတိျဖင့္ ၀ိုင္း၀န္းထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ၾကပါေစသတည္း။ ။
Credit To 7Day News Journal