ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္း ကာလေတြမွာ အစိုးရ၊ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ အန္ဂ်ီအိုမ်ားမွ ပါဝင္ ေဆာင္ရြက္သင့္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးရာ လုပ္ငန္း ေဆာင္တာမ်ား ရွိပါတယ္။ ပဋိပကၡ စီမံခန္႕ခြဲမႈရဲ႕ ဗဟိုခ်က္မကို ႏိုင္ငံေရးရာ လုပ္ငန္း ေဆာင္တာမ်ား အျဖစ္ ပညာရွင္မ်ားက သတ္မွတ္ထားၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးရာ လုပ္ငန္း ေဆာင္တာမ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္သူမ်ားဟာ ပဋိပကၡ ျဖစ္ပြားမႈ ဆိုင္ရာ အေျခခံ အေၾကာင္းရင္းမ်ား၊ ျဖစ္ပြားခဲ့ပံု အေျခအေနမ်ား၊ ပဋိပကၡမွာ ပါဝင္ ပတ္သက္သူမ်ားရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားမ်ားကို ၿခံဳငံု သိရွိေနဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
သို႕မွသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္မွာ ပါဝင္ရန္ လိုအပ္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ ေဒသခံ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအား ဆန္းစစ္ျခင္း၊ ပဋိပကၡ အဆင့္ဆင့္မွာ ပါဝင္ ပတ္သက္သူမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းမ်ား တည္ေဆာက္ျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရး ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈ အေျခအေနမ်ားအား ဆန္းစစ္ျခင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သေဘာတူ စာခ်ဳပ္မ်ားအား အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ေရး မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ခ်မွတ္ျခင္း၊ ပဋိပကၡမ်ားမွာ သြယ္ဝိုက္ ပတ္သက္ေနေသာ ႏိုင္ငံမ်ားမွ သံတမန္မ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြး ညိႇႏႈိင္းျခင္း၊ လူသားခ်င္း စာနာမႈျဖင့္ အကူအညီေပးေနေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးျခင္း၊ အစိုးရ တာဝန္ရွိသူမ်ားအား မူဝါဒေရးရာ အႀကံျပဳျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရး အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား တည္ေဆာက္ ျခင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ လိုအပ္ေသာ ကူညီ ေထာက္ပံ့မႈမ်ားႏွင့္ အရင္းအျမစ္မ်ားအား ရွာေဖြျခင္း စတဲ့ ႏိုင္ငံေရးရာ လုပ္ငန္း ေဆာင္တာမ်ားကို စနစ္တက် ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ ပါတယ္။
ဒီလို ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရးအတြက္ ႏိုင္ငံေရးရာ ဌာနမ်ား ထားရွိၿပီး သက္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္း အလိုက္ ႏိုင္ငံေရး အႀကံေပး (Political Advisor) မ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးရာ အရာရွိ (Political Affairs Officer) မ်ား ထားရွိျခင္းအားျဖင့္ လုပ္ငန္းမ်ား ေခ်ာေမြ႕ေစေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရး အႀကံေပးမ်ားနဲ႕ ႏိုင္ငံေရးရာ အရာရွိမ်ားကို အသြင္ကူးေျပာင္း ကာလအတြက္ ေရြးခ်ယ္ ခန္႕အပ္ရာမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး သိပၸံ ဘြဲ႕ရမ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရး ဘြဲ႕ရမ်ားကို အသံုးျပဳေလ့ ရွိပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံမ်ားမွာေတာ့ ပဋိပကၡ အေျခအေနနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး နားလည္ သိရွိတဲ့ ဥပေဒ ဘြဲ႕ရမ်ား၊ သံတမန္မ်ား၊ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ား၊ ေက်ာင္းဆရာမ်ားနဲ႕ မႏုႆေဗဒဘြဲ႕ရ မ်ားကိုပါ ေရြးခ်ယ္ ခန္႔ထားေလ့ ရွိပါတယ္။
အသိပညာ ဗဟုသုတက အေရးႀကီးတာ မွန္ေပမယ့္ ဒီထက္ပိုၿပီး အေရးႀကီးတာကေတာ့ ပဋိပကၡကို မႀကီးထြားေစဘဲ ေလ်ာ့က်ေစလိုေသာ အေတြးအေခၚ ရွိမႈနဲ႕ အေျခအေနနဲ႔အညီ ဆီေလ်ာ္ေသာ သံုးသပ္ ဆန္းစစ္ခ်က္မ်ား လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မႈ အရည္အခ်င္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရး အႀကံေပးမ်ားနဲ႕ ႏိုင္ငံေရးရာ အရာရွိမ်ားရဲ႕ လုပ္ငန္း တာဝန္မ်ားကို ေဖာ္ျပရာမွာ က႑ႀကီး ေလးခုကို ခြဲျခား ေဖာ္ျပေလ့ ရွိပါတယ္။ ဒီက႑ႀကီး ေလးခုကေတာ့ ေစ့စပ္ ေဆြးေႏြးျခင္း (Negotiation)၊ ညိႇႏႈိင္း ေဆာင္ရြက္ျခင္း (Coordination)၊ ေစာင့္ၾကည့္ ေလ့လာ၍ တိုးတက္မႈမ်ား အား အစီရင္ခံျခင္း (Monitoring and Reporting on Developments)၊ သုေတသန ျပဳျခင္း၊ ဆန္းစစ္ ေလ့လာျခင္းႏွင့္ မူဝါဒေရးရာ စီမံခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ျခင္း (Research, Analysis and Policy Planning) စတာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အသြင္ ကူးေျပာင္းကာလရဲ႕ ေခ်ာေမြ႕ ေအာင္ျမင္မႈဟာ ႏိုင္ငံေရး မဟာဗ်ဴဟာ (Political Strategy) အေပၚမွာ အဓိက မူတည္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး မဟာဗ်ဴဟာအေပၚမွာ အေျခခံတဲ့ ယူဆခ်က္မ်ား၊ ရည္မွန္းခ်က္ ပန္းတိုင္မ်ား၊ ျဖစ္ပြားေစလိုေသာ ႏိုင္ငံေရး အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းလဲ တိုးတက္မႈမ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မွသာ ထိေရာက္မႈ (Effectiveness) ရရွိမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရး မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ေရးဆြဲရာမွာ သက္ဆိုင္ရာ အစုအဖြဲ႕မ်ားမွ ႏိုင္ငံေရး အႀကံေပးမ်ားနဲ႕ ႏိုင္ငံေရး အရာရွိမ်ားမွ ပါဝင္ ေရးဆြဲျခင္း၊ စဥ္ဆက္မျပတ္ အကဲျဖတ္ျခင္း၊ သင့္ေလ်ာ္ေသာ ညိႇႏိႈင္း ျပင္ဆင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းျဖင့္ အားလံုး ပါဝင္ႏိုင္မႈ သေဘာတရား (All Inclusiveness) ကို က်င့္သံုးႏိုင္ ပါတယ္။ ဒီလို က်င့္သံုးမႈဟာ ပဋိပကၡမွာ ပါဝင္ ပတ္သက္ေသာ အစုအဖြဲ႕မ်ား အဆမတန္ မ်ားျပားတဲ့ ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး ဒိုင္ယာေလာ့ခ္ (Political Dialogue) မ်ားကို အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါ တယ္။
ႏိုင္ငံေရးရာဌာန (Political Affairs Unit) ဟာ အသြင္ကူးေျပာင္း ကာလမွာ အဖြဲ႕အစည္း အသီးသီး မွာ ထားရွိသင့္တဲ့ အျခားဌာန တစ္ခုျဖစ္တဲ့ ျပည္သူ႔ သတင္းဌာန (Public Information Unit) နဲ႕ အနီးကပ္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီး ႏိုင္ငံေရး ဆန္းစစ္ခ်က္မ်ားနဲ႕ တိုးတက္ ေျပာင္းလဲမႈ ဆိုင္ရာမ်ားကို ျပည္သူလူထုထံ တင္ျပေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ သို႔မွသာ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈ (Transparency) ရွိလာၿပီး၊ တိုးတက္ ေျပာင္းလဲမႈေတြမွာ ျပည္သူရဲ႕ ပါဝင္ ပတ္သက္မႈ (Public Participation) ျမင့္တက္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
နိဂံုးခ်ဳပ္ ဆိုရရင္ ႏိုင္ငံေရး မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ပူးေပါင္း ခ်မွတ္ျခင္း၊ အစုအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာအၾကား ညႇိႏိႈင္း ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရး ျဖစ္ေပၚ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားအား အကဲျဖတ္ျခင္း၊ အစီရင္ခံစာ မ်ား ေရးသားျခင္း၊ ျပည္သူလူထု၏ ပါဝင္ ပတ္သက္မႈ အခန္းက႑ကို ျမႇင့္တင္ေပးျခင္း စတဲ့ အသြင္ ကူးေျပာင္း ကာလဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေရးရာ လုပ္ငန္း ေဆာင္တာမ်ားကို သက္ဆိုင္ရာ အစုအဖြဲ႕အလိုက္ ႏိုင္ငံေရး ဌာနမ်ား ဖြဲ႕စည္း ထားရွိျခင္းျဖင့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ပါေၾကာင္း ေရးသား တင္ျပအပ္ပါတယ္။
ခင္မမမ်ဳိး
Credit To The Voice Weekly
Post a Comment