ေလမုန္တိုင္းသည္ မ်က္လွည့္ျပလိုက္သလို ၿမိဳ႕ႀကီးတစ္ခုလံုးကို စုတ္ျပတ္သြားေအာင္ ေန႔ခ်င္း ညခ်င္းမွာပင္ ဖ်က္ဆီးပစ္လိုက္သည္။ ထို႔အတူ ကုန္ေဈးႏႈန္းသည္လည္း မ်က္လွည့္ျပသလို ေန႔ခ်င္းညခ်င္းမွာပင္ ေခါင္ခိုက္ေအာင္ တက္သြားသည္။
ယခင္က တစ္ေခ်ာင္းကို က်ပ္ ၂၀ ခန္႔သာ တန္ဖုိးရွိသည့္ အိပ္သြပ္မိုး ႐ိုက္သည့္ သံမ်ားသည္ တစ္ေခ်ာင္းသံုးရာ ျဖစ္သြားသည္။ ဘဲဥတစ္လံုးကို သံုးေလးရာျဖစ္သြားသည္။ ဆန္ႏွင့္မီးေသြး ေဈးက ႏွစ္ဆ ခုန္တက္သြားသည္။ သည့္အျပင္ အျခားေသာ စားေသာက္ကုန္မ်ားႏွင့္ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္း ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားလည္း ေဈးႏႈန္းေတြ အဆမတန္ ျမင့္တက္ကုန္ၾကသည္။
ဘာေၾကာင့္လဲလို႔ေမးေတာ့ . . . ေလမုန္တိုင္းေၾကာင့္တဲ့။
ေလမုန္တိုင္းတိုက္ၿပီးေနာက္ ဆန္ဆိုင္အမ်ားစုသည္ ဆန္ေဈးမ်ားကို အနည္းဆံုး ႏွစ္ဆတင္ၿပီးေရာင္းၾကသည္။ ထိုသို႔ ႏွစ္ဆတင္ေရာင္းသည့္ ဆန္ဆိုင္ေလးမ်ားတြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕စြန္ရွိ ဆန္ဆိုင္ေလး တစ္ဆိုင္လည္း ပါဝင္ေလသည္။
ပံုမွန္ တစ္ျပည္က်ပ္ေလးရာရွိေသာ ဆန္ကို ထိုဆန္ဆိုင္ေလးတြင္ တစ္ျပည္ကို ရွစ္ရာျဖင့္ ေရာင္းေလသည္။ ထိုသို႔တစ္ျပည္ရွစ္ရာျဖင့္ ႏွစ္ဆတင္ေရာင္း သည့္တိုင္ ဝယ္ယူလိုသူမ်ား ႀကိတ္ႀကိတ္တိုးကာ မ်ားျပားေနသျဖင့္ ဆိုင္သံပန္း ဘာဂ်ာတံခါးကို ဆြဲပိတ္လိုက္သည္။ ဆိုင္က ဘာဂ်ာတံခါးကို ပိတ္ထားေသာ္လည္း ဝယ္မည့္သူမ်ားက မျပန္ၾကေသးဘဲ ဆန္ျပန္ေရာင္းမည့္ အခ်ိန္ကို ေစာင့္ေနၾကသည္။
ခဏေလာက္ၾကာေတာ့ ဆိုင္ထဲက လူတစ္ေယာက္က လက္ထဲတြင္ ဆိုင္းဘုတ္တစ္ခုကို ကိုင္ၿပီး အျပင္ထြက္လာသည္။ အျပင္ေရာက္ေတာ့ ထိုဆိုင္းဘုတ္ကို ဆိုင္အေရွ႕တြင္ ခ်ိတ္ဆြဲၿပီး ဘာဂ်ာတံခါးကို ျပန္ပိတ္သြားသည္။ လူအမ်ားက ထိုဆိုင္းဘုတ္ကို ဖတ္ၾကည့္ေတာ့ “ဆန္တစ္ျပည္ ၁၆၀၀ ဝယ္ခ်င္ဝယ္ မဝယ္ခ်င္ေန” ဟူ၍ ေရးထားသည္။ ထိုအခါလူမ်ားက "မဝယ္ဘူးေဟ့ လုတယ္ကြာ" ဟု ေအာ္ဟစ္ၾကကာ ဆိုင္ဘာဂ်ာတံခါးကို ႐ိုက္ခ်ဳိးၿပီး ဆန္မ်ားကို ဝင္လုၾကသည္။
လပြတၱာၿမိဳ႕တြင္ ဘာကိုစားစား၊ ဘာကိုေသာက္ေသာက္၊ ဘာကိုဝယ္ဝယ္ ပံုမွန္ထင္ထားတာထက္ ေဈးႀကီးေနတတ္သည္။ ဘာျဖစ္လို႔ႀကီးတာလဲဟု ေမးလွ်င္ သူတို႔က ျပန္ေျဖလိမ့္မည္။ နာဂစ္ေဈးတဲ့ ...
ကြၽန္ေတာ္တို႔ လပြတၱာၿမိဳ႕ရွိ စားေသာက္ဆုိင္တစ္ခုအတြင္း ထမင္း စားေနၾကစဥ္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား စားေသာက္ေနသည့္ ဝိုင္းသို႔ စစ္သားမ်ား ေရာက္ရွိလာသည္။ ၿပီးေနာက္ ႏိုင္ငံျခားသူတစ္ဦးႏွင့္ စစ္ဗိုလ္တစ္ဦး စကားအေခ်အတင္ ေျပာေနၾကသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ထိုင္ေနသည့္ စားပြဲႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား ထုိင္ေနသည့္ ဝိုင္းက အနည္းငယ္ေဝးေသာေၾကာင့္ ဘာျဖစ္ေနသည္ကို ကြၽန္ေတာ္ အေသအခ်ာ မသိရေပ။ သို႔ေပမယ့္ ႏိုင္ငံျခား သူကေတာ့ စစ္ဗိုလ္ကို စကားအေခ်အတင္ ေျပာေနသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ ထင္လိုက္သည္က လပြတၱာသို႔ဝင္လာေသာ ႏိုင္ငံျခားသားကို စစ္တပ္က လာေရာက္စစ္ေဆးေနသည္ဟု ထင္လိုက္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အက်ိဳးအေၾကာင္းသိရေအာင္ စစ္ဗိုလ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား အေခ်အတင္ ေျပာေန ေသာ ေနရာသို႔သြားၿပီး ဘာျဖစ္တာလဲလို႔ ေမးၾကည့္ေသာအခါ။ စစ္ဗိုလ္က ရွင္းျပသည္။ ယခုႏိုင္ငံျခားသားမ်ားသည္ အစိုးရက ဖိတ္ထားေသာ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕ ျဖစ္သည္။ ယခုဆိုင္တြင္ စားေသာက္ရာတြင္ ပိုက္ဆံ ႏွစ္ေသာင္းေပး ထားႏွင့္ၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္း ေနာက္ဆံုး ဘီလ္ရွင္းသည့္အခါတြင္ ဆိုင္က ေနာက္ထပ္ ေလးေသာင္း ထပ္ေတာင္းေၾကာင္း။ သူတို႔ စားေသာက္ထားေသာ တန္ဖိုးပမာဏသည္ မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ် ေငြေျခာက္ေသာင္း က်ႏိုင္ဖြယ္ရာမရွိ သည့္အတြက္ေၾကာင့္ သူ႔ကိုလာေခၚၿပီး တိုင္ၾကားျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္း စစ္ဗိုလ္က ေျပာျပသည္။
လပြတၱာၿမိဳ႕ကို ေလမုန္တိုင္းတိုက္ၿပီး တစ္ပတ္အၾကာမွာ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ေရာက္သည္။ ထိုစဥ္ကလပြတၱာၿမိဳ႕ေပၚတြင္ ဒုကၡသည္ သိန္းခ်ီရွိၿပီး ေသာက္ဖို႔ ေရပင္အခက္အခဲ ရွိေနဆဲကာလ ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ႔သို႔ လူအမ်ားအတြက္ ေသာက္စရာ ေရပင္မရွိသည့္အခ်ိန္တြင္ လပြတၱာၿမိဳ႕ေပၚ တြင္ စည္ဘီယာ ရသည္။ စည္ဘီယာရသည္ဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ သြားေသာက္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာဘ႐ူဝါရီကုမၸဏီက တစ္ႏိုင္ငံလံုးရွိ ဘီယာဆိုင္မ်ားကို ေရာင္းေဈး သတ္မွတ္ေပးထားေပမယ့္ လပြတၱာမွာေတာ့ ျခြင္းခ်က္အေနႏွင့္ ေဈးႀကီးေနမည္မွာ စိတ္ကအလုိလို ႀကိဳသိေနသည္။ ထင္ထားသည့္အတိုင္း စည္ဘီယာ တစ္ခြက္ကို ၆၀၀ က်ပ္ေပးရသည္။
သြားေရးလာေရး အခက္အခဲေၾကာင့္ ရန္ကုန္ထက္ တစ္ရာပိုသည္ကို ကြၽန္ေတာ္လက္ခံ၍ ရသည္။ သို႔ေပမယ့္ ထည့္ထားသည့္ ဘီယာကိုေတာ့ လက္ခံ၍ကား မရႏိုင္။ ဘီယာတစ္ခြက္ဟု မွာလိုက္လွ်င္ ထည့္ေပးသည့္ ဘီယာပမာဏသည္ အျမႇဳပ္ေတာင္ လက္ကိုင္ကြင္းနားမေရာက္။ ကြၽန္ေတာ္ က စားပြဲထိုးကို ခြက္မျပည့္ဘူးဟုဆိုကာ ျပန္ထည့္ခိုင္းသည္။ ထိုအခါ စားပြဲထိုးက ဘီယာခြက္ေလးကိုယူ၊ အျမႇဳပ္ေလး နည္းနည္းခ်ၿပီး ျပန္ယူလာသည္။
ေဈးကလည္း သူမ်ားထက္ ပိုယူထားေသးသည္၊ ေဈးပိုယူထားလွ်င္ေတာ့ ဘီယာကို ျပည့္ေအာင္ထည့္သင့္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္က ျပန္ထည့္ခိုင္းသည္။ ထိုအခါစားပြဲထိုးက မရေတာ့ဘူးဆရာ၊ ဒါကနာဂစ္ ဘီယာတဲ့...။ ခက္သည္က လပြတၱာၿမိဳ႕မွာ ဘီယာဆိုင္ တစ္ဆိုင္ပဲရွိသည္။ တျခားေရြးခ်ယ္စရာ ဆိုင္မရွိ။ ထို႔ေၾကာင့္ သူတို႔ထည့္ခ်င္သေလာက္ ထည့္၍ ရသည္ဆုိသည့္ အခ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ေရာင္းသည္။ ဘီယာတင္လားဆိုေတာ့ ဟင္းပြဲမ်ားလည္း ထိုကဲ႔သို႔ပင္ျဖစ္သည္။ တကယ္ေတာ့ စားေသာက္ကုန္ေဈးႏႈန္း မ်ားသည္ ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီးက ရန္ကုန္ေလာက္ ေဈးမႀကီးပါ။ ေလမုန္တိုင္းတိုက္ၿပီး သူတို႔ၿမိဳ႕ကို ရန္ကုန္မွကယ္ဆယ္ေရး အဖြဲ႕ေတြ ဆင္းလာသည့္အခါ ေရာင္းအားက ယခင္ထက္ ၁၀ ဆေဆာက္ေလာက္ ျမင့္တက္လာသည္။ ျမင့္တက္လာသည့္ ဝယ္လိုအားကို အခြင့္ေကာင္းယူကာ တင္လိုက္သည့္ေဈးက ရန္ကုန္ထက္ ပိုႀကီးသည္။
ေဈးပိုႀကီးလို႔ ထည့္ေပးသည့္ ပမာဏမွာလည္း ပံုမွန္မရ။ ေတာ္ေတာ္ႀကီး နည္းၿပီး တစ္ခါတစ္ရံ ဟင္းပြဲမ်ားတြင္ ယင္ေကာင္မ်ား ပါလာတတ္ေသးသည္။ ယင္ေကာင္ပါသည္ဟုဆိုကာ သြားျပေတာ့ အားလံုးက မထူးဆန္းသလို ၾကည့္ေနၾကေသးသည္။
ေဈးကလည္းႀကီး၊ ထည့္ေပးတာကလည္း နည္းသည့္ ထိုဘီယာဆိုင္ ကို ေနာက္ပိုင္းေတာ့ ဘီယာေသာက္ခ်င္သည့္တိုင္ သြားမေသာက္ေတာ့သလို ထိုဆိုင္တြင္ ထမင္းေတာင္ မစားေတာ့ဘဲ သပိတ္ေမွာက္ထားလုိက္သည္။
လပြတၱာရွိ ပဲ့ေထာင္ဆိပ္ကမ္းတြင္ ပဲ့ေထာင္ငွားဖို႔ ကြၽန္ေတာ္ ဆင္းလာသည္။ ထိုေန႔က ရာသီဥတု သာယာသည့္ေန႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အလွဴရွင္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေတာဘက္သို႔ ေလွမ်ားျဖင့္ ဆင္းလွဴၾကသည္။ ကြၽန္ေတာ္ ေလွဆိပ္ကို ဆင္းလာတာ ေနာက္က်သည္ကတစ္ေၾကာင္း၊ အလွဴရွင္မ်ား အလာမ်ားသည္က တစ္ေၾကာင္းေၾကာင့္ ေလွဆိပ္တြင္ ပဲ့ေထာင္ တစ္စီးသာရွိသည္။
ေလွဆိပ္မွာ ပဲ့ေထာင္တစ္စီးတည္းက်န္ေတာ့တာဆိုရင္ေတာ့ ေဈးကိုင္ ေတာ့မွာပဲဟု ကြၽန္ေတာ္ေတြးလိုက္မိသည္။ သို႔ေပမယ့္ ဒီတစ္စီးတည္းသာ ရွိသည့္အတြက္ ေဈးကိုင္လွ်င္လည္း မတတ္ႏိုင္၊ ပိုေပးတန္ ေပးရေတာ့မည္ဟု ေတြးၿပီး ထိုပဲ့ေထာင္ကို သြားငွားလိုက္သည္။
ကြၽန္ေတာ္သြားမည့္ ခရီးကို ေျပာေတာ့ ပဲ့ေထာင္သမားက ငါးေသာင္း ေတာင္းသည္။ တကယ္ေတာ့ ထိုခရီးသည္ ပဲ့ေထာင္ျဖင့္ မိနစ္ရွစ္ဆယ္ခန္႔သာ ေမာင္းရမည့္ ခရီးျဖစ္သည္။ ထိုခရီးကို ငါးေသာင္း ေတာင္းသည္ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ႀကီးကို လြန္သည္ဟု ေျပာ၍ရသည္။ ခါတိုင္း ထိုခရီးသြားပါက သံုးေသာင္းသာ ေပးရသည္။
ထိုသံုးေသာင္းဆိုေသာ ေဈးမွာလည္း ေလမုန္တိုင္းတိုက္ၿပီးမွ တက္ထားေသာေဈး ျဖစ္သည္။ ေလမုန္တိုင္း မတိုက္ခင္က ဆိုပါက ထိုခရီးကို ႏွစ္ေသာင္း ေပးမည့္သူပင္ ရွိလိမ့္မည္မထင္။ သို႔ေပမယ့္ ထိုသူကအားမနာလွ်ာမက်ိဳး ငါးေသာင္းေတာင္းသည္။
ကြၽန္ေတာ္က ဒီခရီးက သြားေနက်ခရီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ခါတိုင္းေဈး အဲဒီေလာက္မရွိေၾကာင္း၊ သို႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ နည္းနည္းေလွ်ာ့ေပးဖို႔ ေလွသမားကို ေျပာသည္။ သို႔ေပမယ့္ ေလွသမားက ငါးေသာင္းမွ ငါးေသာင္း ငါးေသာင္း မရလွ်င္ မလိုက္ႏိုင္ဟုဆိုသည္။
တကယ္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔က လပြတၱာမွာ စီးပြားလာလုပ္ေနၾကသူ မ်ားမဟုတ္ပါ။ သူ႔ေလွကိုငွားၿပီး စီးပြားေရး ကိစၥသြားမည္မဟုတ္ဘဲ သူတို႔ ေဒသတြက္ အလွဴလာလုပ္ေပးေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က သူတို႔ ေဒသအတြက္ အလုပ္လုပ္လာလုပ္ေပးေနတာေၾကာင့္ ေလွခကို ေလွ်ာ့ယူ ရမည္ဟု ဆိုလိုျခင္းမဟုတ္ပါ။ တန္ရာတန္ေၾကးယူ။ ယခုေတာ့ ထိုလူမ်ားက ထိုသို႔မဟုတ္ရတုန္းကို အဆမတန္ ရိတ္လိုက္မယ္ဆိုသည့္ အခ်ဳိးမ်ဳိးခ်ဳိး ခ်င္ၾကသည္။ ေလွေဈးမတည့္သျဖင့္ ကမ္းေပၚသို႔ ကြၽန္ေတာ္ျပန္တက္ဖို႔ လုပ္ေနစဥ္ မွာ ႏွစ္ရစ္ႏွင့္ စစ္သားတစ္ေယာက္ ဆင္းလာသည္။ ထို႔ေနာက္ထိုေလွကို ေခ်ာဆြဲပါေတာ့သည္။ ေလွကိုေခ်ာဆြဲသည့္ အခ်ိန္ေရာက္မွ ေလွသမားက ကြၽန္ေတာ့္ကို လွမ္းၾကည့္သည္။ ယခုအၾကည့္က ငါးေသာင္းမွငါးေသာင္း ဆိုတုန္းက အၾကည့္ႏွင့္ လံုးဝတျခားစီ။
သူၾကည့္သည့္ အၾကည့္ကို ကြၽန္ေတာ္သေဘာေပါက္ပါသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ကြၽန္ေတာ္က ဒီေလွကို ကြၽန္ေတာ္ ကယ္ဆယ္ေရးအဖြဲ႕က ေအာ္ဒါငွား ထားတာပါဟု ေျပာလွ်င္ ထိုစစ္သားက ေခ်ာဆြဲေတာ့မည္မဟုတ္ေပ။ သို႔ေပမယ့္ ကြၽန္ေတာ္မေျပာေပးႏိုင္ပါ။ သာမန္အခ်ိန္တြင္ ကြၽန္ေတာ္ ေျပာေပးေကာင္းေျပာေပးလိမ့္မည္။ ေလာဘေဇာတက္ေနၿပီး မတန္တဆ အျမတ္ႀကီးရလိုသူ တစ္ေယာက္အတြက္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္မကူညီႏိုင္ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ ဘာမွ်ဝင္မေျပာေတာ့ဘဲ ကမ္းေပၚသို႔သာ တက္လာခဲ့ ေတာ့သည္။
ေတာထဲတြင္ မီးေလာင္ပါက ေတာေနသတၱဝါေလးမ်ား ေျပးၾက လႊားၾကႏွင့္ ဒုကၡေရာက္ၾကရသည္။ သို႔ေပမယ့္ ေတာေၾကာင္ကေတာ့ သဘာဝက ေပးထားသည့္ စြမ္းအားအတိုင္း ေျပးအားရွိသည့္အတြက္ ေတာမီးသည္ သူ႔အတြက္ တျခားတိရစၦာန္ေလာက္ေတာ့ ပူစရာ မဟုတ္သည့္အျပင္ ေတာမီးေၾကာင့္ ေျပးထြက္လာၾကေသာ ေတာေန သတၱဝါေလးမ်ားကို ပင္ တစ္ေနရာက ေစာင့္ကာ အသင့္ဖမ္းစားလိုက္ေသးသည္။ ထိုေၾကာင့္ ေတာမီးသည္ ေတာေၾကာင္အတြက္ ဒုကၡမေရာက္သည့္အျပင္ ေတာမီးေၾကာင့္ ေတာေၾကာင္ကိုမ်ားစြာ အဆင္ေျပေစသည္။
ေခတ္တစ္ေခတ္ ပ်က္သည့္အခါတြင္ သာမန္လူမ်ားအတြက္ ဒုကၡ ေရာက္ေစေသာ္လည္း သူခိုး ဓားျပကဲ႔သို႔ေသာ လူမ်ားအတြက္ေတာ့ အကြက္ေကာင္းျဖစ္သည္။ ေခတ္ပ်က္ေသာအခါ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပ်က္ျပားၿပီး လူအမ်ား ဒုကၡေရာက္သည့္ အခါတြင္ သူခိုး၊ ဓားျပမ်ားအတြက္ အခြင့္ေကာင္း တစ္ခု ျဖစ္ၿပီး အေပ်ာ္ႀကီး ေပ်ာ္ေတာ့သည္။
ေတာမီးေလာင္လွ်င္ တိရစၦာန္ေလးမ်ား ဒုကၡေရာက္ၾကသည္။ သို႔ေပမယ့္ ေတာေၾကာင္မ်ားကေတာ့ အေပ်ာ္ႀကီးေပ်ာ္ၾကသည္။ ထို႔အတူ ေခတ္ပ်က္သည့္အခါ လူအမ်ားဒုကၡေရာက္ၾကသည္။ သို႔ေပမယ့္ သူခုိးဓားျပ မ်ားကေတာ့ အေပ်ာ္ႀကီး ေပ်ာ္ၾကသည္။ အမ်ားဒုကၡေရာက္ သည့္အခါတြင္ အေပ်ာ္ႀကီး ေပ်ာ္တတ္သည့္ သူခိုးဓားျပမ်ားကို တင္စားၿပီး ေတာေၾကာင္ဟု ေခၚၾကသည္။ ထိုအခါ “ေတာမီးေလာင္ ေတာေၾကာင္ လက္ခေမာင္းခတ္” ဆိုသည့္ စကားပံုျဖစ္လာေတာ့သည္။
ျမန္မာ အဘိဓာန္တြင္ေတာ့ ဓားျပဆိုသည္မွာ လက္နက္ျဖင့္ အၾကမ္းဖက္ ၿခိမ္းေျခာက္၍ ပစၥည္းလုယူသူဟု အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူခိုးဓားျပ ဟုေျပာသည့္အခါတြင္ ဓားႀကီးကိုင္၊ ေသနတ္ႀကီး ကိုင္ၿပီး ႐ိုက္ႏွက္လုယူသူမ်ားကို ေျပးျမင္ၾကသည္။
တကယ္ေတာ့ ေလာကတြင္ သူတစ္ပါးပစၥည္းကို မတရားသျဖင့္ ရယူျခင္းသည္လည္း ဓားျပတုိက္ျခင္းတစ္မ်ဳိး ျဖစ္သည္။ သို႔ေပမယ့္ ယခင္ ေခတ္ဓားျပမ်ားသည္ တုတ္၊ ဓားမ်ားကို အသံုးျပဳၾကေသာ္လည္း ယခုေခတ္ ဓားျပမ်ား သံုးသည့္လက္နက္က တုတ္၊ ဓားမ်ား မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အသံုးျပဳ သည့္လက္နက္မ်ားသာ ေျပာင္းသြားျခင္းသာ ျဖစ္ပါေတာ့သည္။
Credit To The Voice Weekly