Friday, July 19, 2013

အဖြဲ႕အစည္းတုိင္းအတြက္ အေရးပါသည္႔ မဟာဗ်ဴဟာက်စြာ စီမံခန္႔ခြဲမႈ (Strategic Management) ---



ဘုိစိန္

မဟာဗ်ဴဟာက်စြာ စီမံခန္႔ခြဲျခင္းမွာ ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ရြက္ျခင္း (formulation) ၊ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျခင္း (implementation) နဲ႔ အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ဦးတည္ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားအား ေအာင္ျမင္ေပါက္ေျမာက္ စြာ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေစတဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္၊ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကုိ အကဲျဖတ္သုံးသပ္ျခင္း (evaluation) တုိ႔ ပါ၀င္ပါတယ္။

Strategy Formulation မွာ ကုိယ္႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ ရွိေနတဲ႔ အားသာခ်က္မ်ား (strengths) နဲ႔ အားနည္းခ်က္မ်ား (weaknesses) ကုိ ေလ႔လာဆန္းစစ္ေဖာ္ထုတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ႔အျပင္ ကုိယ္႔အဖြဲ႕အစည္း ရဲ႕ ျပင္ပမွာ ရွိေနတဲ႔ ျဖစ္ေပၚေနတဲ႔ အခြင္႔အလမ္းေတြကုိ ရွာေဖြႏုိင္ရ မွာျဖစ္သလုိ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ ေတြကုိလည္း ေဖာ္ထုတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ္႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ mission ကုိ တိတိက်က်ေဖာ္ျပထားရပါမယ္။ အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ္႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ(objectives)ကုိ ခ်မွတ္ထားရပါမယ္။ အလွည္႔အေျပာင္း ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မယ္႔ မဟာဗ်ဴဟာမ်ား(alternative strategy)ကုိလည္း ခ်မွတ္ထားရမွာျဖစ္သလုိ အဆုိပါမဟာဗ်ဴဟာမ်ားကုိ ဆန္းစစ္သုံးသပ္ထားရပါမယ္။ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားအနက္ ဘယ္အခ်က္မ်ားကုိ ထိေရာက္ေအာင္ျမင္ စြာ ေဆာင္ရြက္မယ္ဆုိတာကုိ ဆုံးျဖတ္ထားရပါမယ္။

Strategy Formulation ကုိ ေအာင္ျမင္စြာ ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္ဖုိ႔ အဓိကလုပ္ေဆာင္ခ်က္ ၃ရပ္ျဖစ္တဲ႔ ေလ႔လာသုေတသနျပဳျခင္း (research )၊ ေလ႔လာဆန္းစစ္အကဲျဖတ္ျခင္း(analysis) နဲ႔ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္ျခင္း (decision making)တုိ႔ကုိ ေဆာင္ရြက္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ Research လုပ္ရာမွာ ကိုယ္႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာေရာ အဖြဲ႕အစည္းျပင္ပက အေျခအေနကုိပါ ေလ႔လာရမွာျဖစ္ပါတယ္။ Research မွာ management အပုိင္း၊ marketing အပုိင္း၊ finance အပုိင္း၊ production အပုိင္း နဲ႔ research and development အပုိင္း စတဲ႔ ဌာနမ်ားကဲ႔သုိ႔ အေရးပါတဲ႔ ဌာနမ်ားမွာ အဓိက အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္ေတြ ကုိ ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ရမွာျဖစ္ ပါတယ္။

Analysis လုပ္ရာမွာေတာ႔ ကုိယ္႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ ျဖစ္ေနတဲ႔ အားနည္းခ်က္၊ အားသားခ်က္ေတြ ကုိ ျပင္ပမွာျဖစ္ေနတဲ႔ ရွိေနတဲ႔ အခြင္႔အလမ္းေတြ၊ ၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြနဲ႔ လုိက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ ကုိက္ညီေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိေဆာင္ရြက္ႏုိင္ျခင္းအားျဖင္႔ ေျပာင္းလြယ္ ျပင္လြယ္ရွိတဲ႔ မဟာဗ်ဴဟာေတြကုိ ပုံေဖာ္ႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္။

မဟာဗ်ဴဟာက်စီမံခန္႔ခြဲျခင္းရဲ႕ ဒုတိယအဆင္႔ျဖစ္တဲ႔ Strategy Implementation မွာ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္အေနနဲ႔ ဦးတည္ခ်က္မ်ား(goals) နဲ႔ မူ၀ါဒမ်ား (policies) ခ်မွတ္ကာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ကာလတုိေဆာင္ရြက္မယ္႔ ရည္မွန္းခ်က္၊ ဦးတည္ခ်က္ေတြကို Goals လုိ႔ ေဖာ္ျပႏုိင္ၿပီး အဲဒီ Goal မ်ားဟာ အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ဌာနတုိင္းမွာ ရွိသင္႔ပါတယ္။ ကုမၸဏီႀကီးေတြမွာေတာ႔ Corporate ရဲ႕ ဦးတည္ရည္မွန္းခ်က္၊ Divisional ရဲ႕ ဦးတည္ရည္မွန္းခ်က္နဲ႔ Functional ရဲ႕ ဦးတည္ရည္မွန္းခ်က္ဆုိၿပီး သတ္မွတ္ေလ႔ရွိၾကပါတယ္။ Goal ေတြ သတ္မွတ္ၿပီးရင္ေတာ႔ အဲဒီ Goal ေတြကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ဖုိ႔ မူ၀ါဒေတြ (Policies)ကုိလည္း ခ်မွတ္ရပါမယ္။

Strategy Implementation မွာ ၀န္ထမ္းေတြကုိ လုပ္ငန္းခြင္မွာ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ နဲ႔အလုပ္ လုပ္ကိုင္လုိစိတ္၊ ညီညီညြတ္ညြတ္နဲ႔ အဖြဲ႕အစည္း ရဲ႕ပန္းတုိင္ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္လုိစိတ္မ်ား ရွိေနေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ခ်မွတ္ထားတဲ႔ မဟာဗ်ဴဟာေတြကုိ ေအာင္ျမင္ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔အတြက္ အရင္းအျမစ္ေတြကုိ ခြဲေ၀ေပးျခင္း (allocating resources)မ်ား ေဆာင္ရြက္ ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အရင္းအျမစ္ေတြမွာ လုပ္ငန္းအေထာက္အကူျပဳ စက္ကိရိယာေတြ၊ ဘက္ဂ်က္ခြဲေ၀ေပးမႈေတြ၊ ပညာရွင္ပုိင္းနဲ႔ လုပ္သားမ်ား ခြဲေ၀ေပးမႈေတြ စတာေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။

မဟာဗ်ဴဟာက် စီမံခန္႔ခြဲျခင္းရဲ႕ တတိယအပုိင္းျဖစ္တဲ႔ Strategy Evaluation က အဖြဲ႕အစည္းကခ်မွတ္ထားခဲ႔တဲ႔ formulation နဲ႔ implementation မ်ားရဲ႕ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြအားလုံးကုိ ေစာင္႔ၾကည္႔ အကဲျဖတ္ေလ႔လာေနျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ အဖြဲအစည္းအတြင္းနဲ႔ အဖြဲ႕အစည္းျပင္ပအေျခအေနမ်ား ဟာ ေျပာင္းလဲေနတာျဖစ္တဲ႔အတြက္ ဒီအပုိင္းဟာလည္း Strategic Management မွာ အေရးပါလ်က္ ရွိပါတယ္။ ေအာင္ျမင္တဲ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြဟာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားအတုိင္း လုိက္ေလ်ာညီေထြ လုိက္ပါေဆာင္ရြက္ႏုိင္ၾက ပါတယ္။

အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းနဲ႔ ျပင္ပမွာ သိသိသာသာ အေျပာင္း အလဲေတြျဖစ္ခဲ့ရင္ အဲဒီအေျပာင္းအလဲမ်ားနဲ႔ လုိက္ေလ်ာညီေထြေဆာင္ရြက္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ အလွည္႔အေျပာင္း ျပဳလုပ္ႏုိင္မယ္႔ မဟာဗ်ဴဟာမ်ား(alternative strategies) ကုိလည္း ထည္႔သြင္းစဥ္းစားထားဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ဒီေန႔ ေအာင္ျမင္မႈေတြဟာ မနက္ျဖန္အတြက္ အာမခံႏုိင္တဲ႔အေနအထားမရွိပါဘူး။ ဒါေၾကာင္႔ Strategy Evaluation ျပဳလုပ္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။

Strategy Evaluation မွာ ခ်မွတ္ထားတဲ႔ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားက လက္ရွိအေျခအေနနဲ႔ကုိက္ညီမႈရွိ/ မရွိ။ ကုိယ္႔အဖြဲ႕ အစည္းတြင္းက အားသာခ်က္မ်ားဟာ ဆက္လက္ၿပီး အားသာမႈရွိေနရဲ႕လား။ အားနည္းခ်က္မ်ားက ဆက္လက္ ၿပီး အားနည္းေနဆဲ လား။ ျပင္ပအခြင္႔အလမ္းမ်ားက ဆက္လက္ၿပီး ရွိေနဆဲလား။ အလားတူ ျပင္ပက ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားက ဆက္လက္ၿပီးရွိေနဆဲလား စတဲ႔အခ်က္ေတြကုိ စိစစ္သုံးသပ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒုတိယအေနနဲ႔ အဖြဲ႕အစည္းက ခ်မွတ္ထားတဲ႔ ဦးတည္ခ်က္၊ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား အမွန္တကယ္ ေပါက္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္မႈရွိ/မရွိကုိ အကဲျဖတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ကုိယ္႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းနဲ႔ ျပင္ပမွာ ေျပာင္းလဲေနတဲ႔အေျခအေနမ်ား၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္မႈမ်ားကုိ စဥ္ဆက္မျပတ္အကဲခတ္ေလ႔လာေနရ မွာျဖစ္ပါတယ္။ မဟာဗ်ဴဟာက် စီမံခန္႔ခြဲမႈလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားဟာ စဥ္ဆက္ မျပတ္ေဆာင္ရြက္ေနရမွာျဖစ္ၿပီး ၿပီးဆုံးသြားတယ္လုိ႔ မရွိပါဘူး။

ကုမၸဏီႀကီးေတြ အဖြဲ႕အစည္းႀကီးေတြ ေအာင္ျမင္ဖုိ႔အတြက္ မဟာဗ်ဴဟာက် စီမံခန္႔ခြဲမႈ (strategy management) ဟာ အေရးပါလ်က္ရွိသလုိ ကုမၸဏီငယ္မ်ား လုပ္ငန္းငယ္မ်ား ေအာင္ျမင္စြာ ရပ္တည္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္လည္း မဟာဗ်ဴ ဟာက်စီမံခန္႔ခြဲမႈဟာ လြန္စြာအေရးပါလ်က္ရွိပါတယ္။
Source: Concepts of Strategic Management

Credit To Pinya Magazine.

Related Articles:

Post a Comment