Sunday, November 17, 2013

လူ၊ Infrastructure ႏွင့္ Institution ေဇယ်သူ

ျမန္မာႏုိင္ငံ တည္ေဆာက္ေရးတြင္ Infrastructure ေခၚ အေျခခံ အေဆာက္အဦ အေရးႀကီးေၾကာင္း အားလုံးသိၾကၿပီး ျဖစ္သည္။ အေဆာက္အအုံ၊ လမ္း၊ တံတား စသည့္ Infrastructure သည္ ခ်ဳိ႕တဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ လူႏွင့္ Institution တို႔က Infrastructure ထက္ပင္ ပိုၿပီးအခရာ က်သည္။
ေနာက္ဆုံးေပၚ ေစ်းႀကီးေပ့ ကုန္ပစၥည္းမ်ား ေရာင္းခ်ေသာ ကုန္တိုက္သို႔ အေညာင္းေျပ အညာေျပ လမ္းေလွ်ာက္ရင္း ဝင္သြားမိသည္။ ႏုိင္ငံျခားမွ တိုက္႐ိုက္ လာေရာက္ ဖြင့္လွစ္သည္ဟု နာမည္ ႀကီးေနသည့္အတြက္ မည္သုိ႔မည္ပုံ ေဆာင္ရြက္ေနသနည္းကို စူးစမ္းခ်င္သည့္ အတြက္လည္း ပါသည္။
ဝင္ဝင္ခ်င္း ျမင္လိုက္ရေသာ လုံၿခဳံေရး စစ္ေဆးသည့္ အခင္းအက်င္းက သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ရွိသည္။ ျပင္ဆင္ ျခယ္သထားသည့္ ဒီဇုိင္းတို႔ကလည္း ထူးျခားသည္။ Brand တို႔က ျမန္မာႀကိဳက္ေတြ ပါသလို ျမန္မာတြင္ သိပ္မေတြ႕ရသည့္ Brand ေတြလည္း ရွိသည္။ အေရာင္းဝန္ထမ္း အမ်ဳိးသမီးငယ္ေတြ ဝတ္စုံက သပ္သပ္ရပ္ရပ္ သားသားနားနား။ ဝယ္သူရွင္းသည့္ အခ်ိန္မို႔လား မသိ၊ အေရာင္းဝန္ထမ္းတို႔ ဆိုင္တစ္ဆိုင္၊ Brand တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု စကားလွမ္းေအာ္ ေျပာေနၾကသည့္ အသံက ႂကြက္စီႂကြက္စီျဖင့္။ ေျပာသည့္အသံ အမ်ဳိးအစားကလည္း ဆူညံသံအဆင့္ အသံမ်ဳိးမ်ား။ အခ်ဳိ႕ဆိုင္တြင္ ဝန္ထမ္းမ်ားစုၿပီး စကားေျပာေနၾကသည့္အတြက္ သူတုိ႔ စကားစျပတ္မွာပင္ ကိုယ္က စိုးရိမ္သလိုလို ျဖစ္ၿပီး ဝင္မၾကည့္ျဖစ္ခဲ့။ သူတုိ႔ဆိုင္ေရွ႕ ဝယ္သူ ေခါက္တုံ႔ေခါက္ျပန္ ေလွ်ာက္ေနမွန္းလည္း စကားဝိုင္းတြင္ နစ္ေျမာေနသူတို႔ သတိမထားမိၾက။ ဆိုင္တြင္ လူမရွိေသာ ျမန္မာႀကိဳက္ Brand ဆိုင္ခန္းတစ္ခုကို ဝင္ၾကည့္ မိျဖစ္သည္၊ အစကေတာ့ ၾကည့္႐ံု သက္သက္သာ ျဖစ္ေသာ္လည္း အက်ႌတစ္ထည္ကို ေစ်းေမးခ်င္လာသည္။ ဆိုင္ဝန္ထမ္းကို ေစာင့္ေသာ္လည္း မေရႊေခ်ာလား၊ ကိုယ္ေတာ္ေခ်ာလားမသိ ေပၚမလာသျဖင့္ ထြက္လာခဲ့သည္။ ထိုကုန္တုိက္တြင္ အေရာင္းဝန္ထမ္း လုပ္ရသည္မွာ ေကာင္းေလစြ။ လွလွပပ ဝတ္စား၊ အခ်င္းခ်င္း စကားစျမည္ေလးေျပာ၊ အခ်ိန္တန္ လစာရတယ္ ေကာင္းတယ္ဟုတ္။ ထို႔ထက္ ေကာင္းေသာ အလုပ္ပင္ ထိုေလာက္ေကာင္းမည္ မထင္။
ျမန္မာ ေလယာဥ္လိုင္းတို႔ စီးလွ်င္လည္း အလားတူ ျဖစ္ရပ္မ်ဳိး ေတြ႕ရသည္။ ျမန္မာေလယာဥ္မယ္၊ ေလယာဥ္ေမာင္တို႔သည္ မ်က္ႏွာေလးေတြ ခ်ဳိၾက၊ ယဥ္ေက်းၾကပါ ေသာ္လည္း အလုပ္လုပ္ကိုင္ရာတြင္ အသံထြက္သည္။ ဟိုဘက္ခ်ပါ၊ ဒီဘက္ပို႔ပါ စသည္ျဖင့္ ဝါရင့္ ေလယာဥ္မယ္တို႔က အသံျပဳ ကြပ္ကဲၾကရာ အသံ ပိုထြက္ျပန္သည္။ ျပည္ပေလေၾကာင္း လိုင္းမ်ားတြင္ ဆိုလွ်င္ လုပ္ငန္း ေဆာင္တာတို႔ကို မ်က္ႏွာရိပ္ မ်က္ႏွာကဲ၊ လက္ဟန္ေျခဟန္ ျဖင့္သာ ေဆာင္ရြက္ သြားၾကသည္။ ပါးစပ္က အသံဗလံထြက္ျခင္း အလြန္နည္းသည္။ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေလ့က်င့္ ဇာတ္တိုက္ထားျခင္း၏ ရလဒ္လည္း ျဖစ္ပုံရသည္။ ဒါေတာင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသု႔ိ ေျပးဆြဲသည့္ ျပည္ပ ေလယာဥ္လိုင္းတို႔သည္ အလုပ္သင္ အခ်ဳိးအစားမ်ား ပုံရၿပီး ျမန္မာခရီးစဥ္ကို ေလ့က်င့္ေရး ကြင္းသဖြယ္ က်င့္သုံးထားၾကျခင္း မ်ားသည္။
ႏုိင္ငံတကာ မယ္ၿပိဳင္ပြဲမ်ား၏ သေဘာတရားသည္လည္း ထိုအတိုင္း ျဖစ္ပုံရသည္။ အဝတ္စႏွစ္စသာ ကိုယ္ေပၚတြင္ ခ်န္ၿပီး လူေရွ႕သူေရွ႕စင္ေပၚ လမ္းေလွ်ာက္႐ုံမွ် ကိစၥသာဆိုလွ်င္ က်န္အဝတ္မ်ား ခြၽတ္ခ်လုိက္႐ုံ။ လုပ္ရဲလွ်င္ ရၿပီ၊ က်န္တာ သိပ္မလို။ သို႔ေသာ္ ဗဟုသုတ၊ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ယုံၾကည္မႈ၊ ေမးလာေသာ ေမးခြန္းအထာကို ေပါက္ျခင္း၊ ခ်က္က်လက္က် ျပန္ေျဖျခင္းတို႔မွာ လုပ္ရဲ႐ုံႏွင့္ မရ။ အခံဝမ္းစာလည္း ရွိ၊ ေလ့လာအားလည္း ေကာင္း၊ ဆင္ျခင္ဉဏ္လည္း ရွိပါမွ။ ထိုအရာတို႔ကို သုံးေလးလႏွင့္ လုပ္မရ၊ အခ်ိန္ယူၿပီး တည္ေဆာက္ရသည္။ ၿပိဳင္ပြဲဝင္မည္ဟု ျပင္ဆင္ထားျခင္း ႏွင့္လည္း မဆိုင္လွ။ နဂိုကတည္းက ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ထူးခြၽန္ေအာင္ တည္ေဆာက္ထားလွ်င္ ၿပိဳင္ပြဲအထာ အတြက္သာ ျပင္ဆင္ရန္ လိုသည္။
ကုမဏီတစ္ခု တည္ေထာင္လိုသည္ ဆိုပါစို႔။ တတ္ႏုိင္လွ်င္အခန္း၊ အေဆာက္အအုံ ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း ဝယ္လိုက္ ငွားလိုက္ ပရိေဘာဂမ်ားထည့္ ဆိုင္းဘုတ္ ခ်ိတ္လိုက္လွ်င္ ကုမၸဏီ အျပင္ပန္းရၿပီ။ သို႔ေသာ္ ကုမၸဏီကို ဦးေဆာင္မည့္သူ၊ တာဝန္ခံမည့္သူ၊ ကုမၸဏီတြင္ ပါဝင္လႈပ္ရွားမည့္ သူမ်ားမွာမူ ထို Infrastructure မ်ားကဲ့သုိ႔ အဆင္သင့္ ခ်က္ခ်င္း တပ္လိုက္ ဆင္လိုက္ရန္ မလြယ္။ တတ္ကြၽမ္းသူတို႔ကို ရွာႏုိင္ ခန္႔ႏုိင္လွ်င္ပင္ သူတို႔ အတူတူအလုပ္ လုပ္ႏုိင္ေအာင္ တစ္သင္းသားတည္း စိတ္ဓာတ္ ျဖစ္လာေအာင္ စီမံခ်ထားေပးရန္ လိုေသးသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ ပညာေရး နိမ့္က်ခဲ့ျခင္းတြင္ ပညာေရး အသုံးစရိတ္ နည္းပါးျခင္းသည္ အဓိက အေၾကာင္းရင္း တစ္ရပ္ဟု အေျဖထုတ္ၾကသည္။ စာေရးသူ အျမင္တြင္ ထိုနည္းပါးေသာ ပညာေရး အသုံးစရိတ္ကိုပင္ ခြဲေဝ သုံးစြဲပုံ ျပင္လိုက္ႏုိင္ခဲ့လွ်င္ ပညာေရး အေျခအေန ယခုေလာက္ မဆိုးႏုိင္။ Infrastructure ျဖစ္သည့္ အေဆာက္အဦမ်ား တည္ေဆာက္ကာ တကၠသိုလ္မ်ား အေရအတြက္ မ်ားခဲ့ေသာ္လည္း ေက်ာင္းတြင္းရွိလူမ်ား (ေက်ာင္းသားမ်ား၊ ဆရာမ်ား) ကို တည္ေဆာက္ရန္ ေငြသုံးစြဲမႈ နည္းပါးခဲ့ျခင္းသည္ ျမန္မာ့ပညာေရး အားနည္းရျခင္း၏ အဓိက အေၾကာင္းတရားတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။
Institution ေခၚ စည္းေဘာင္ သြင္းျခင္းသည္လည္း အေျခခံ အေဆာက္အဦတို႔ႏွင့္ သေဘာတရား တူတူပင္ ျဖစ္သည္။ ဥပမာ-ေနျပည္ေတာ္တြင္ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္ေသာ လႊတ္ေတာ္ အေဆာက္အအုံႀကီး တည္ေဆာက္ထား႐ုံျဖင့္ တိုင္းသူျပည္သားတို႔ အက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေသာ ဥပေဒျပဳ လႊတ္ေတာ္ႀကီး အလိုလို ျဖစ္မလာေၾကာင္း ေတြ႕ခဲ့ရၿပီး ျဖစ္သည္။ အေဆာက္အအုံတြင္းရွိ လူမ်ားကို တည္ေဆာက္ျခင္း၊ ထိုလူမ်ား တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ပူးတြဲ အလုပ္လုပ္ကိုင္ၾကျခင္း၊ လႊတ္ေတာ္ အေလ့အထမ်ား ေမြးျမဴၾကျခင္းတို႔ျဖင့္သာ လႊတ္ေတာ္ တျဖည္းျဖည္း အသက္ဝင္လာၿပီး လႊတ္ေတာ္ဟူေသာ Institution တစ္ခုကို ျပည္သူတို႔ ျမင္လာရသည္။
လႊတ္ေတာ္ ဆုိသည္မွာ Formal Institution ေခၚ အလုပ္သေဘာ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း သတ္မွတ္ထားသည့္ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုျဖစ္သည္။ Formal Institution ျဖစ္သည့္ ယဥ္ေက်းမႈဆိုလွ်င္ ပိုမို႐ႈပ္ေထြး သိမ္ေမြ႕သည္။ ကားတင္သြင္းခြင့္ မူဝါဒကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးၿပီး ကတည္းက ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္းတြင္ ကားသစ္မ်ား သို႔မဟုတ္ တစ္ပတ္ရစ္ ကားသစ္မ်ားကို စီးလာႏုိင္ ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ကားမ်ား သစ္လာ႐ုံျဖင့္ ယာဥ္စည္းကမ္း လုိက္နာမႈမ်ား၊ ယာဥ္တစ္စီးႏွင့္တစ္စီး နားလည္ ညႇာတာျခင္း ကဲ့သို႔ေသာ Formal Institution မ်ားမူ အလိုအေလ်ာက္ တက္လာျခင္း မရွိသည္ကို ေတြ႕ရမည္။ ျပည္တြင္းသို႔ ကားမ်ားကို ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း တင္သြင္း လိုက္ႏုိင္ေသာ္လည္း ကားေပၚတြင္ တက္ထိုင္မည့္ သူမ်ားကိုမူ တင္သြင္း မရႏုိင္ပါ။ ယာဥ္စည္းကမ္း၊ လမ္းစည္းကမ္းမ်ား လုိက္နာမႈ တိုးတက္လာရန္ အခ်ိန္ယူရဦးမည္သာ ျဖစ္သည္။
ေငြရွိလွ်င္ Infrastructure ကို ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း တည္ေဆာက္ ယူႏုိင္သည္။ လူကို ခ်က္ခ်င္း ဖန္ဆင္းမရပါ။ Institution ကို ဥဳံဖြဆိုၿပီး မန္းမႈတ္ မရႏုိင္ပါ။ လူမပါေသာ၊ Institution မပါေသာ Infrastructure သည္ ေခါင္းမပါေသာ ကိုယ္ႏွင့္သာ တူေပလိမ့္မည္။
Credit To The Voice Weekly

Related Articles:

Post a Comment