အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈ (ေမွာင္ခို)အမ်ားဆံုးႏိုင္ငံတစ္ခု ျဖစ္သည္။ ထုိင္း၊ အင္ဒိုနီးရွားႏုိင္ငံတုိ႔တြင္ ျပည္တြင္းအသားတင္ထုတ္လုပ္မႈတန္ဖိုး (GDP)တြင္ ကုန္သြယ္ေရးအပါအ၀င္ အခြန္မွရေငြပါ၀င္မႈ ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္းနီးပါး ရွိေနသည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အခြန္မွရေငြပါ၀င္မႈ ၃ ရာခုိင္ႏႈန္းသာရွိသည္။ ႏုိင္င့ံ၀င္ေငြ ေလလြင့္ဆံုး႐ႈံးမႈကိုကာကြယ္ရန္ တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈတားဆီးေရး ဗဟိုေကာ္မတီကို အစိုးရသစ္လက္ထက္တြင္ ဖြဲ႕စည္းၿပီး ကုန္ကြယ္ေရးတြင္ စစ္ေဆးေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ သမုိင္းတစ္ေလွ်ာက္တြင္ တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈ (ေမွာင္ခုိ) ႏွစ္ ၅၀ ေက်ာ္ ႀကီးစိုးခဲ့သည္။ အတိတ္တစ္ခ်ိန္က ေမာ္လၿမိဳင္ေစ်း၊ စိန္ဂၽြန္းေစ်းတုိ႔မွာ ေမွာင္ခိုေရာင္း၀ယ္မႈ ေခတ္စားခဲ့သကဲ့သို႔ ယေန႔တြင္လည္း နာမည္ႀကီးေစ်းမ်ား၊ စူပါမားကက္မ်ား၊ အေရာင္းစင္တာအခ်ဳိ႕တြင္ ေမွာင္ခိုပစၥည္းမ်ား စိုးမိုးေနရာယူထားဆဲျဖစ္သည္။
ေမွာင္ခိုကုန္သြယ္မႈကို တားဆီးရန္ ၂၀၁၂ ေအာက္တိုဘာလမွစ၍ အဓိကေမွာင္ခိုစီးေၾကာင္းမ်ားျဖစ္ေသာ မူဆယ္၊ ျမ၀တီလမ္းေၾကာင္းတုိ႔တြင္ ေရြ႕လ်ားစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ စစ္ေဆးေဆာင္ရြက္ေနသည္။ ယခုလပိုင္းအတြင္း ပင္လယ္ေရေၾကာင္းကုန္သြယ္ေရးကိုပါ စစ္ေဆးေနၿပီျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ေမွာင္ခိုကုန္သြယ္မႈ အားႀကီးေနသည့္ႏုိင္ငံတြင္ စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕မ်ားမွာ ကုန္သည္မ်ားႏွင့္ညႇိႏႈိင္း၍ လာဘ္စားမႈမ်ားျဖစ္လာႏုိင္သည္ဟု လုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ ပညာရွင္မ်ားက ေျပာလာၾကသည္။
“တားဆီးစစ္ေဆးတာေတြက သမာသမတ္က်ဖို႔လိုတယ္။ စစ္ေတာင္းေတြဆုိရင္ေတာ့မလြယ္ဘူး”ဟု စီးပြားေရးပညာရွင္ဦးလွေမာင္က ဆုိသည္။
သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစိုးရလက္ထက္ ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ စစ္ေဆးေရးဂိတ္မ်ား၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားစြာ ေျဖေလွ်ာ့ေပးခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးတြင္ တစ္လၿပီးတစ္လ ႏုိင္ငံေတာ္မွ အခြန္ေငြရရွိမႈေလ်ာ့နည္းလာသည္။ ယင္းကို ျပန္လည္ထိန္းေက်ာင္းႏုိင္ရန္ စစ္ေဆးတားဆီးေရးအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ေဆာင္ရြက္လုိေသာ္လည္း ျခစားမႈမ်ား ႀကံဳေတြ႕လာမည္ကို စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးဦး၀င္းျမင့္က စိုးရိမ္သည္။
တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈ တားဆီးေရးကို ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ၀န္ထမ္းမ်ား လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈမ်ားရွိပါက ေကာ္မတီသို႔ တုိင္ၾကားႏုိင္သည္။ တုိင္ၾကားမႈမ်ားကို စံုစမ္းစစ္ေဆးရန္ တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈ တားဆီးထိန္းသိမ္းေရးဗဟိုေကာ္မတီမွ ဖြဲ႕စည္းေပးထားသည့္ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရးေကာ္မတီက တာ၀န္ယူလုပ္ကိုင္သြားမည္ဟု ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးဦး၀င္းျမင့္က လႊတ္ေတာ္တြင္ေျပာၾကားသည္။
“၀န္ထမ္းနဲ႔ ကုန္သည္ေတြအေနနဲ႔ မမွန္မကန္ေဆာင္ရြက္တာ စစ္ေဆးေတြ႕ရွိရင္ ထိထိေရာက္ေရာက္ အေရးယူေဆာင္ရြက္သြားမယ္”ဟု ဦး၀င္းျမင့္ကေျပာသည္။
တရားမ၀င္ကုန္သြယ္ေရးမရွိေစရန္ ဖြင့္လွစ္စစ္ေဆးေသာ ဂိတ္မ်ားမွာ အမွန္တကယ္စစ္ေဆးေရးထက္ ေငြရရွိေရးကိုသာ ဦးတည္ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ ဂိတ္မ်ားျဖစ္လာႏုိင္ေၾကာင္း ျမ၀တီ-ရန္ကုန္ ကုန္တင္ယာဥ္ေျပးဆြဲေနေသာ လုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦးက ေျပာလာသည္။
“စစ္ေဆးသူေတြေတာင္းေကာင္းေအာင္ တရား၀င္လုပ္ေပးလုိက္သလိုမ်ဳိးပဲ”ဟု မူဆယ္ၿမိဳ႕မွ ဆန္ကုန္သည္ ဦးမင္းသိန္းကလည္း သူ႔အျမင္ကိုေျပာပါသည္။
ေမွာင္ခိုကုန္သြယ္မႈပေပ်ာက္ရန္ ကုန္သည္မ်ား၏ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို စစ္ေဆးအေရးယူမႈမ်ား ျပဳလုပ္သကဲ့သို႔ ၀န္ထမ္းမ်ားလာဘ္စားမႈမ်ားရွိပါက စနစ္တက်စစ္ေဆးၿပီး ေထာင္ခ်အေရးယူသင့္ေၾကာင္း ျမ၀တီၿမိဳ႕မွ ကုန္သည္တစ္ဦးက သူ၏အျမင္ကိုေျပာသည္။
“အဖြဲ႕ေတြ၊ လူေတြက အမ်ားႀကီးဆုိေတာ့ ညႇိႏႈိင္းၿပီး လာဘ္စားမႈေတြရွိႏိုင္တယ္။ ဒါကိုသိရင္ ျပည္သူလူထုအေနနဲ႔ ပူးေပါင္းေေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ ေမတၱာရပ္ခံပါတယ္။ အဖြဲ႕ကိုလည္း သတင္းေပးတုိင္ၾကားႏုိင္ပါတယ္။ ဖုန္းနံပါတ္ေတြကိုလည္း ႏိုင္ငံပုိင္သတင္းစာေတြမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္”ဟု တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈတားဆီးေရး ဗဟိုေကာ္မတီမွ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴး ဒုတိယၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးၫြန္႔ေအာင္ကဆုိသည္။
တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈတားဆီးေရးကို ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ၀န္ထမ္းမ်ားအပါအ၀င္ တုိင္ၾကားမႈမ်ားစြာရွိႏိုင္ေၾကာင္းကို ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း ေရြ႕လ်ားစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္က ေျပာၾကားဖူးသည္။ လာဘ္စားမႈ၊ မမွန္မကန္လုပ္မႈ စသည့္တိုင္ၾကားမႈမ်ားစြာကိုလည္း စနစ္တက်စစ္ေဆးၿပီး အေရးယူသြားမည္ဟု တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈတားဆီးေရး ဗဟိုေကာ္မတီဥကၠ႒က လႊတ္ေတာ္တြင္ေျပာၾကားသည္။
ကုန္သည္လုပ္ငန္းရွင္မ်ားက ေမွာင္ခိုပစၥည္းမ်ား သယ္ေဆာင္လာပါကလည္း လႊတ္ေတာ္တြင္ အတည္ျပဳၿပီးေသာ ပို႔ကုန္သြင္းကုန္ဥပေဒျဖင့္ အေရးယူေဆာင္ရြက္သြားမည္ဟု သိရသည္။
ေမွာင္ခိုတားဆီးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ျခင္းမွာ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ေဆာင္ရြက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ေရြ႕လ်ားစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕မ်ားကိုလည္း ျပည္သူမ်ားအဆင္မေျပဟု အသံထြက္လာပါက အမ်ားသေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ ထားသင့္၊ မထားသင့္ကို ဆံုးျဖတ္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦး၀င္းသိန္းကဆုိသည္။
ျပည္တြင္း၌ ေမွာင္ခိုလုပ္ငန္း မ်ားျပားေနရျခင္းမွာ မဆလအစိုးရလက္ထက္မွ စတင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ တုိင္းျပည္ကို တံခါးပိတ္စီးပြားေရးစနစ္ က်င့္သံုးၿပီး အစိုးရတစ္ဖြဲ႕တည္းမွ ျပည္သူမ်ား၏ အစားအေသာက္မွအစ လူသံုးကုန္ပစၥည္းမ်ားအားလံုး ထုတ္လုပ္ေပးသည့္စနစ္မ်ားကို က်င့္သံုးခဲ့သည္။
ျပည္တြင္း၌ ေန႔စဥ္တုိးျမင့္လာသည့္ လူဦးေရႏွင့္ အစုိးရလုပ္ငန္းမ်ားမွ ထုတ္ကုန္မ်ားက မမွ်တမႈမ်ားေၾကာင့္ ေမွာင္ခုိစီးပြားေရးကို ပိုအားေကာင္းလာေစခဲ့သည္။ ေမွာင္ခိုစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို သာမန္ကုန္သည္မ်ားသာမက အစိုးရအဖြဲ႕ ထိပ္ပိုင္းေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းမ်ားစြာပါ ပါ၀င္လုပ္ကိုင္ခဲ့ၾကသည္။
“အဲဒီအခ်ိန္က ေမွာင္ခိုလာဖမ္းရင္ ဖမ္းတဲ့လူကို သံုးပံုတစ္ပံုေပးရတယ္။ အဲဒီအက်င့္ေတြက ေနာက္ပိုင္းစစ္အစိုးရလက္ထက္မွာလည္း ေတာက္ေလွ်ာက္ပါလာတယ္””ဟု ကုန္သည္စက္မႈအသင္းခ်ဳပ္ ဗဟိုအလုပ္အမႈေဆာင္ေကာ္မတီ၀င္တစ္ဦးကေျပာသည္။
မဆလအစိုးရလက္ထက္က ျပည္တြင္းထုတ္လုပ္မႈႏွင့္ ျပည္တြင္းသံုးစြဲမႈ မမွ်တသျဖင့္ ေမွာင္ခိုမ်ားရွိခဲ့ေသာ္လည္း ၁၉၈၈ ေနာက္ပုိင္း စစ္အစိုးရလက္ထက္တြင္လည္း အခြန္ပမာဏႀကီးမားမႈေၾကာင့္ ေမွာင္ခိုမ်ား ဆက္လက္ရွင္သန္ေစခဲ့သည္။ စစ္အစိုးရလက္ထက္တြင္ ပို႔ကုန္တင္ပို႔ပါက ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္း အခြန္ေဆာင္ရၿပီး သြင္းကုန္မ်ားေပၚတြင္လည္း အခြန္ပမာဏမ်ားစြာ ေကာက္ခံခဲ့သည္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္တြင္ ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ ေျဖေလွ်ာ့မႈမ်ားစြာ ရွိေနေသာ္လည္း ေမွာင္ခိုကုန္သြယ္မႈမွာ ရွင္သန္ေနသည္။
တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈ တားဆီးထိန္းခ်ဳပ္ေရးကို ေရြ႕လ်ားစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕မ်ားျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကုန္သြယ္မႈ၏ ၂၀ ရာခုိင္ႏႈန္းရွိသည့္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးကို ဦးစြာလုပ္ခဲ့ၿပီးမွ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းကုန္သြယ္ေရးကိုပါ ထပ္မံေဆာင္ရြက္လာၿပီျဖစ္သည္။ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးကို ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ မူဆယ္ႏွင့္ ျမ၀တီ ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းတို႔၌သာ အဓိကေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးမွ ေမွာင္ခိုကုန္သြယ္မႈတားဆီးရာတြင္ တစ္ႏွစ္ခန္႔အတြင္း ဖမ္းဆီးမိေသာပစၥည္းမ်ား ေလလံပစ္ရာမွပင္ ႏုိင္ငံ့ဘ႑ာေငြအျဖစ္ က်ပ္ေျခာက္ဘီလီယံေက်ာ္ ရွာေဖြေပးႏုိင္ခဲ့သည္။
နယ္စပ္ကုန္သြယ္မႈတြင္လည္း တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈ စစ္ေဆးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္ လစဥ္တစ္လပ်မ္းမွ် အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၈၀ ေက်ာ္ တိုးလာသည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာ-ထုိင္းနယ္စပ္၊ ျမ၀တီနယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္းႏွင့္ ထုိင္းႏုိင္ငံ မဲေဆာက္ကုန္သြယ္မႈအေျခအေနကို တရား၀င္စာရင္းမ်ား ထုတ္ျပန္ရာတြင္ ေမွာင္ခိုတားဆီးမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ၿပီးေနာက္မွာပင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ တစ္ဘီလီယံခန္႔ ကြာျခားေနေသးသည္။ ထိုင္းႏုိင္ငံ၏ ကုန္သြယ္မႈတန္ဖိုးစာရင္းက ျမန္မာႏုိင္ငံစာရင္းထက္ တစ္ဘီလီယံ ပိုမ်ားေနျခင္းျဖစ္သည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ရာစုႏွစ္တစ္၀က္နီးပါး အျမစ္တြယ္လာသည့္ တရားမ၀င္ေမွာင္ခုိကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားမွာ ၀န္ႀကီးဌာနအနည္းငယ္၊ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုတည္း ေဆာင္ရြက္ပါက ေအာင္ျမင္မႈရရန္မလြယ္ကူပါ။ သက္ဆုိင္ရာ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားသာမက အဖြဲ႕အစည္းစံု၊ က႑စံုမွပါ၀င္ရန္ လိုအပ္သည့္အျပင္ ျပည္သူထူထုကလည္း တာ၀န္သိစိတ္ျဖင့္ လုိက္နာေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ဦးလွေမာင္ကသံုးသပ္သည္။
Credit 7Day News Journal