အတိတ္တေစၦ
စာေရးသူ စာမေရးၿဖစ္သည္မွာ ၾကာေတာင့္ၾကာရွည္ရွိပါၿပီ။ စာေရးစားပြဲတြင္ ႀကိဳးစား ထုိင္လုိက္တုိင္း စကားလံုးေတြက ေရာက္မလာ။ စာရြက္ဗလာေတြ သာ ထားခဲ့ရသည္။ စာေရးသည့္အလုပ္က အနာဂတ္အၿမင္ၾကည္လင္ပါမွ လက္ကသြက္ စာကထြက္တတ္ရာ ဝင္စားစိတ္ကုိ အနာဂတ္သို႔ ပို႔ၾကည့္ပါ သည္။ ဘယ္လုိမွမရ။ အတိတ္တြင္သာ ဝဲလည္ လုိက္ရင္း ပစၥဳပၸန္ကုိ ၿပန္လန္႔ေန သည္။ မခက္ပါလား။
စာေရးသူအၿမင္၊ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္း
၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲက နွစ္ေပါင္း ၅၀ နီးပါးမွ် ရပ္နားထားခဲ့ရေသာ ဒီမိုကေရစီ ဇာတ္ႀကီးကို ၿပန္စဖို႔ ၿပည္ဖံုးကားႀကီး ၿပန္ဖြင့္လိုက္သည္။ ၂၀၁၂ ၾကားၿဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ အၿပီးတြင္ ဇာတ္ကြက္ေတြ ပိုၿမိဳင္လာသည္။ ဒုတိယ နွင္းခဲေပ်ာ္ခိ်န္…။ အမွန္ပင္ အားတက္ဖို႔ ေကာင္းပါသည္။ တကယ္လည္း အားတက္ရပါသည္။ သို႔တေစ အၿပည့္အဝေတာ့လည္း အားမတက္နုိင္။ အတိတ္၏ အရိပ္မ်ားကို ပစၥဳပၸန္တြင္ ၿမင္ေနရသည္။ သမုိင္းသည္ တစ္ေက်ာ့ လည္တတ္သေလာ…။
အကြဲအၿပဲဇာတ္လမ္း
“ေမြးကတည္းက အကဲြပါ၊ ဗိေႏၶာဆရာ ကုလို႔မရ” ဆိုေသာ စာေၿပာင္သံခ်ပ္မွာ ၿမန္မာ့ နုိင္ငံေရးကို ရည္ရြယ္ေလသည္လားမသိ။ ၾကည့္ပါ။ ဖဆပလ အဖြဲ႔ႀကီး ကြဲလို႔မွ ဒဏ္ရာ မက်က္တတ္ေသးမီ သန္႔ရွင္း ဖ.ဆ.ပ.လ တစ္ၿဖစ္လဲ ပထစ တြင္လည္း “ဦးဗိုလ္-သခင္” ကြဲၾကၿပန္သည္။ ဤအကဲြက မဲဆႏၵရွင္ လူထု၏ ဒီမိုကေရစီအိပ္မက္ကို စိတ္ပ်က္စရာ ၿဖစ္ေစခဲ့သည္။
၂၀၁၂ ေရြးေကာက္ပြဲေနာက္ပိုင္း အစဥ္အလာဆန္႔က်င္ဘက္ အင္အားစုမ်ား အၾကား ေၿပလည္ေရးလမ္းစေပၚလာရာ ေမွ်ာ္လင့္လို႔မွမဆံုးေသးမွ
ပထမကြဲစဥ္ကေတာ့ ဥကၠ႒ႀကီးဦးနုက ယခုလုိ ဝင္ထိန္းဖူးသည္။ “ဘယ့္နွယ္လဲ၊ ကိုေရႊ ဦးဗို္လ္နဲ႔ ကိုေရႊသခင္တုိ႔၊ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ အၿပန္အလွန္အုပ္ေနၾကတာ၊ မေမာၾကေသးဘူးလား…” စသည္ၿဖင့္။ ယခုဥကၠ႒ႀကီးမ်ားကိုယ္တုိင္ အႀကိတ္အနယ္ ၿဖစ္ေန ေတာ့ နာယကႀကီး ကိုယ္တုိင္ ထိန္းမွရေတာ့မည္လားမသိ။ ၿပည္ေတာ္ၿပန္ ကိုမင္းဇင္ (တစ္ခါက တာရာၿငိမ္းခ်မ္း) ေၿပာေသာ “နာယကႀကီး က်န္းမာဖို႔ အေရးႀကီး” ဆိုသည့္ စကားမွာ လူႀကိဳက္မမ်ားသည့္တုိင္ “ခါးသီးေသာအမွန္” ၿဖစ္ေနမလား မဆိုနုိင္။
ဘာသာေရးနွင့္ နုိင္ငံေရး
ပထမနွင္းခဲေပ်ာ္ခ်ိန္၏ ဒုတိယဇာတ္ကြက္ကို ဆက္ပါမည္။ ၁၉၆၁ ခုနွစ္ ႀသဂုတ္လ ၂၆ ရက္တြင္ ပထစအစိုးရက ဗုဒၶဘာသာကို နုိင္ငံေတာ္ ဘာသာ အၿဖစ္ ၿပ႒ာန္းလုိက္သည္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္တစ္ဦးအေနနွင့္ ဦးနုကိုေလးစား ရမည္ၿဖစ္ေသာ္လည္း နိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ တစ္ေယာက္အေနနွင့္မူ ထုိစဥ္က အေၿခခံဥပေဒ (၁၉၄၇ ဥပေဒ) ပါ ဘာသာေရးနွင့္ နုိင္ငံေရး စည္းၿခားထားမႈ အနွစ္သာရကို ဖ်က္သိမ္းရာေရာက္သြားသည္္။ နုိင္ငံတကာ ဒီမိုကေရစီ အစဥ္အလာနွင့္လည္း ဆန္႔က်င္ရာေရာက္သည္ဟု ထင္သည္။ ၿပည္တြင္းတြင္ ဘာသာေရး၊ လူမႈေရး မၿငိမ္မသက္မႈမ်ားသာမက ၿပည္တြင္းစစ္ကိုပင္ အၿပန္႔က်ယ္သြား ေစခဲ့သည္။
ယခုအခါတြင္လည္း ရခုိင္ၿပည္နယ္မွအေရးကို ေဒသတြင္း ကန္႔သတ္မေၿဖရွင္း နုိင္ရာမွ တစ္ၿပည္လံုးေလာက္ ပ်ံ႕နွံ႔သြားခဲ့ကာ ဘာသာေရး လူမ်ိဳးေရးအသြင္ ေဆာင္လာသည္။ အမွန္စင္စစ္ ရခုိင္အေရးမွာ သမုိင္းဇာစ္ၿမစ္မ်ားနွင့္ ဆက္စပ္ေနေသာ ပထဝီနုိင္ငံေရး ၿပႆနာၿဖစ္သည္။ နုို္င္ငံေရးနည္းၿဖင့္သာ ေၿဖရွင္းၾကရပါလိမ့္မည္။ ဘာသာေရး လူမိ်ဳးေရး သေဘာမၿဖစ္/ၿဖစ္ေအာင္ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ အကြက္ဆင္ လုပ္ႀကံဖန္တီးမႈမ်ား ရွိနုိင္သည္ ကိုလည္း သတိခ်ပ္ဖို႔ လိုပါသည္။
ပထမေခတ္ နုိ္င္ငံေတာ္ဘာသာၿပ႒ာန္းခ်က
သိမ္ေမြ႔သည္လည္းရွိေသာ အကဲဆတ္သည္လည္းၿဖစ္ေသာ
ပထမနွင္းခဲေပ်ာ္ခ်ိန္၏ တတိယဇာတ္ကြက္မွာ ၿမန္မာ့နုိ္င္ငံေရး၏ အသိမ္ေမြ႔ ဆံုးလည္းၿဖစ္ အကဲဆတ္ဆံုးလည္းၿဖစ္ေသာ လူမ်ိဳးစုၿပႆနာနွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္။ သမိုင္းကို ၿပန္လွန္ ရလွ်င္ ေတာင္တန္းေၿမၿပန္႔မခြဲ လြတ္လပ္ေရး အတူယူၾကမည္ ဆုိေသာ ပင္လံုစိတ္ဓာတ္ၿဖင့္ ဇာတ္ပႏၷက္ တည္ခဲ့ၾကရာမွ မၿပီးၿပတ္ေသးေသာ လူမ်ိဳးစုၿပႆနာ အေၿဖရွာေရးမွာ ၁၉၆၀ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီးမွ အခြင့္သာလာခဲ့သည္။ ယေန႔ထက္တုိင္ ၿမန္မာ့နုိင္ငံေရး အေပၚ အရွိန္ ၿပင္းၿပင္း လႈပ္ခတ္ေနဆဲ “ရွမ္းမူ” ေခၚ “ဖက္ဒရယ္မူ” မွာ ဤေနာက္ခံအခင္းအက်င္းတြင္ ေပၚထြက္လာၿခင္းၿဖစ္သည္။ ဤေနရာတြင္ ဖက္ဒရယ္မူနွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အဆုိးအေကာင္းကို မေဝဖန္လိုသည္တုိင္ လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင
ယခု ဒုတိယနွင္းခဲေပ်ာ္ခ်ိန္တြင္
လက္ရွိ ၂၀၀၈ အေၿခခံဥပေဒကို ဖက္ဒရယ္စစ္မစစ္ ေၿခကန္ၿငင္းေနၾကမည့္ အစား ဤဥပေဒပါ ၿပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို “ေပးထားခ်က္” အၿဖစ္ယူကာ မိမိတို႔ လိုလားေသာ ဖက္ဒရယ္ အနွစ္ သာရမ်ားကို ညႇိနႈိင္းေဆြးေႏြးၾကလွ်င္ေက
တြိဳင္ဘီစကား
ထပ္ေၿပာပါဦးမည္။ “သမုိင္းသည္ တစ္ေက်ာ့လည္တတ္ပါသေလာ”…။
မာ့စ္ဝါဒီသမုိင္းဆရာမ်ားကမူ
၁၉၆၀ ၿပည့္လြန္နွစ္မ်ားနွင့္ ၂၀၁၀ ၿပည့္လြန္နွစ္မ်ား…။ တစ္နည္း ၂၀ ရာစုနွင့္ ၂၁ ရာစု…။ ကမၻာႀကီးမွာ အႀကီးအက်ယ္ေၿပာင္းသြားခဲ့ပါ
ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ကား.......
၂၀၁၃ ခုနွစ္ စက္တင္ဘာလ ၄ ရက္ထုတ္ The Voice Daily သတင္းစာမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္