Friday, December 27, 2013

၂၀၁၃ အဆံုးမသတ္ ၂၀၁၄ ရင္ေလးဖြယ္ရာ ေက်ာ္ဝင္း

ျပင္/သစ္ မွသည္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသို႔


မၾကာမီ ရက္ပုိင္းအတြင္း ၂၀၁၃ ကုန္ဆံုး၍ ၂၀၁၄ သို႔ ေရာက္ေပေတာ့မည္။ သို႔တုိင္ေအာင္ ၂၀၁၃ ဒီဘိတ္ကား မဆံုးေသး။ ၂၀၁၄ တြင္ ပို၍ပင္ သည္းသန္ ျပင္းထန္လာဖို႔ ရွိသည္။
အစိုးရသစ္ သက္တမ္း ၂ ႏွစ္ခြဲ အေရာက္တြင္ ‘၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒ’ ကို အေျခတည္ ျငင္းခံုရေသာ ဒီဘိတ္ႀကီးတစ္ခု ထြက္ေပၚလာသည္။ ျပင္မလား ..သစ္မလား ဆုိေသာ ျပင္/သစ္ကိစၥ။ ၂၀၁၃ နိဂံုးရက္မ်ား ေရာက္ေတာ့ သစ္ေရးထက္ ျပင္ေရးက ပိုအေပၚစီး ရလာဟန္ ရွိသည္။ သည္တြင္ အသစ္သမားမ်ားက ျပင္ေရးေဘာင္ထဲမွ အသစ္နီးပါး ျပင္ဆင္ႏုိင္ရန္ တာစူ လာၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကိစၥ။
စာေရးသူ အေနႏွင့္ မူအားလံုးကို နားလည္ႏုိင္ပါသည္။ ‘စံကိုက္ ဒီမုိကေရစီ’ အညႊန္းျဖင့္ မိမိတုိ႔ဆႏၵကို ေဖာ္ထုတ္ၾကသည္ ျဖစ္၍ အျပစ္မရွိပါ။ အျပစ္လည္း မတင္ထိုက္ပါ။ သို႔တေစ မဟာဗ်ဴဟာ ႐ႈေထာင့္မွ ၾကည့္လွ်င္မူ ထည့္သြင္း စဥ္းစားစရာေတြ မနည္းမေနာ ရွိလိမ့္မည္ဟု သေဘာရသည္။ လက္ေတြ႕ အလုပ္ျဖစ္ႏုိင္မည့္ မဟာဗ်ဴဟာတစ္ရပ္ ခ်မွတ္ႏုိင္ဖို႔ဆုိလွ်င္ ‘ႏႈန္းစံ’ ေတြျဖင့္ စလို႔မျဖစ္။ ပကတိအရွိမွ အစျပဳရမည္ မဟုတ္ပါေလာ။

ထြက္ေပါက္ မဟာဗ်ဴဟာ


၂၀၀၈ အေျခခံ ဥပေဒအၾကာင္း ေျပာေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ ဤအေျခခံ ဥပေဒ ေရးဆြဲခဲ့ရေသာ အခ်ိန္ကာလႏွင့္ အေျခအေနကို ျပန္ႏွလံုးသြင္းၾကဖုိ႔ လုိပါလိမ့္မည္။ ဤကာလမွာ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ အေမွာင္မိုက္ဆံုးေခတ္ တစ္ေခတ္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ အစိုးရႏွင့္ လူထုၾကား၊ တပ္မေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူၾကား ယံုၾကည္မႈ ေပ်ာက္ဆံုးေနခ်ိန္။ ႏုိင္ငံတကာ မိသားစုႏွင့္ အဆက္ျပတ္ အထီးက်န္ဘဝ။ ဆုိရလွ်င္ ‘တရားနည္းလမ္းက်မႈ’ (Legitimacy) အနိမ့္ဆံုးအမွတ္ က်ေရာက္ေနခ်ိန္ဟု ဆုိရပါလိမ့္မည္။
ဤအေျခအေနဆုိးႀကီးကို ဘယ္သူမွ ႏွစ္သက္ေပ်ာ္ပိုက္ၾကမည္ မဟုတ္ပါ။ ထိုစဥ္က အစိုးရ ကိုယ္တုိင္လည္း ဘဝင္က်ဖြယ္ရာ မရွိဟု ယူဆရပါသည္။ သို႔အတြက္ေၾကာင့္လည္း အဆုိပါ အေျခအေနဆုိးမွ ေပါက္ထြက္ရန္ ‘ထြက္ေပါက္ မဟာဗ်ဴဟာ’ (Exit Strategy) တစ္ရပ္ ခ်မွတ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
စဥ္းစားခ်က္ ႏွစ္ရပ္အေပၚ အေျခခံၿပီး ဆုိခဲ့ပါ ‘ထြက္ေပါက္မဟာ ဗ်ဴဟာ’ ခ်မွတ္ခဲ့ဟန္ ရွိပါသည္။ ဤသည္တုိ႔မွာ -
၁။ မိမိတုိ႔ အသက္ဆက္ ရွင္သန္ႏုိင္ရန္ အေျပာင္းအလဲတစ္ခုကို ဖန္တီးပံုေဖာ္ဖုိ႔ လုိလာၿပီ။
၂။ အေျပာင္းအလဲ ႏွင့္အတူ ထြက္ေပၚလာႏုိင္ေသာ မိမိတုိ႔အေပၚ ဒဏ္သင့္မႈမ်ားကို ကာကြယ္ႏုိင္ရန္ အစီအမံ တစ္ခုေတာ့ အေသအခ်ာရွိဖုိ႔ လိုလိမ့္မည္ဆုိေသာ စဥ္းစားခ်က္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
ေျပာရလွ်င္ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒသည္ပင္ ဆုိခဲ့ပါ စဥ္းစားခ်က္ ႏွစ္ရပ္ျဖင့္ ပံုေဖာ္လိုက္ေသာ ‘ထြက္ေပါက္ မဟာဗ်ဴဟာ’ ဟု ဆုိခ်င္သည္။ ပထမစဥ္းစားခ်က္ အရ အေျခခံဥပေဒတြင္ ‘လႈပ္ရွားခြင္’ (Space) မ်ား ဖန္တီးေပးခဲ့ရသလုိ ဒုတိယ စဥ္းစားခ်က္အရ တပ္မေတာ္ကို အမ်ဳိးသား ႏုိင္ငံေရး ဦးေဆာင္မႈ အခန္းတြင္ ထည့္သြင္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ဆုိခဲ့ၿပီးေသာ ထြက္ေပါက္ မဟာဗ်ဴဟာကို အျပဳသေဘာ တုံ႔ျပန္ဖုိ႔ဆုိလွ်င္ ‘ဆႏၵ’ ထက္ ‘အေျမာ္အျမင္’ က ပိုအေရးႀကီးပါလိမ့္မည္။ ပထမ စဥ္းစားခ်က္ (ေျပာင္းလဲလုိေသာ ဆႏၵ) ကို ဝိုင္းတြန္းေပးဖို႔ လုိသလုိ ဒုတိယစဥ္းစားခ်က္ (စိုးရိမ္ေသာက) ကို ေလွ်ာ့ပါး သက္သာေစဖုိ႔ လုိပါလိမ့္မည္။

အကဲဆတ္ ‘ပိြဳင့္’


လက္ေတြ႕ ျဖစ္ရပ္မ်ားအရ ဆုိခဲ့ပါ ‘ထြက္ေပါက္ မဟာဗ်ဴဟာ’ အလုပ္ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆရပါသည္။ အျငင္းပြားဖြယ္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲျဖင့္ တက္လာေသာ အစိုးရသစ္မွာ ႏုနယ္ေသးေသာ သက္တမ္း အတြင္းမွာပင္ ႏုိင္ငံတကာ သိမွတ္လက္ခံမႈ ရလာသည္။ ျပည္တြင္း တင္းမာမႈမ်ားကိုလည္း သိသိ သာသာ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ခဲ့သည္။ သို႔ႏွင့္တုိင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျပာင္းအလဲမွာ စိတ္ခ်ရေသာ အေနအထား မဟုတ္ေသးပါ။ ‘ေျဖေလွ်ာ့ေရး’ အဆင့္မွ်သာ ရွိေသးရာ ‘ကနဦးေျခလွမ္း’ (Political Opening) မွ်သာ ရွိပါေသးသည္။
ႏုိင္ငံတကာ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားအရ ဤအဆင့္မွာ ၾကာၾကာမခံတတ္ပါ။ လြန္ေရာကြၽံေရာ ၁၀ ႏွစ္မွ်သာ ရွိသည္။ ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီေရး ယခုအခ်ိန္ထိ ကတိမ္းကပါး မျဖစ္ေသးသည္မွာ အေျပာင္းအလဲအတြက္ ခ်မွတ္ ထားခဲ့ေသာ ထြက္ေပါက္ မဟာဗ်ဴဟာ အလုပ္ ျဖစ္ေနေသးေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ စဥ္းစားခ်က္မွလာေသာ ‘လံုၿခံဳေရးအစီအမံ’ မ်ား အထိပါး မခံ ရေသးသေရြ႕ ပထမစဥ္းစားခ်က္မွ လာေသာ ‘အေျပာင္းအလဲ’ တြင္ ေျခၿမဲလက္ၿမဲ ရွိေနပါလိမ့္မည္။
သို႔တုိင္ေအာင္ တျဖည္းျဖည္း အရွိန္ျမင့္လာေသာ ၂၀၁၃ အေျခခံဥပေဒ ဒီဘိတ္ႀကီးက လက္ရွိ ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းအလဲကို ‘အကဲဆတ္ပိြဳင့္’ တစ္ခုသို႔ တြန္းပို႔ ေပးေနသလုိ ရွိသည္။ လက္ရွိ ထြက္ေပါက္ မဟာဗ်ဴဟာမွ လံုၿခံဳေရး အစီအမံမ်ား အခ်ိန္မတိုင္မီ ဖယ္ရွားဖို႔အထိ ဦးတည္လာရာ ထြက္ေပါက္ မဟာဗ်ဴဟာမွ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ မဟာဗ်ဴဟာသို႔ အခ်ိန္မေရြး ေရြ႕သြားႏုိင္သည္။ ဒီမိုကရက္တစ္ ယဥ္ေက်းမႈျဖစ္ေသာ ေစ့စပ္ညႇိႏႈိင္း အေျဖရွာေရးမွ ထိပ္တုိက္ ရင္ဆုိင္ေရးသို႔ ျပန္လည္ သြားႏိုင္သည္။

ထိုင္း ဂယက္


တစ္ေလာက က်င္းပခဲ့ေသာ အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ လူထုေဆြးေႏြးပြဲ တစ္ရပ္တြင္ မိတ္ေဆြတစ္ဦးက ယခုေလာေလာဆယ္ ျဖစ္ပြားေနေသာ ထုိင္းႏုိင္ငံ ဆႏၵျပမႈမ်ားကို ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္းတစ္ခုအျဖစ္ ေျပာဆုိသြားရာ စာေရးသူအတြက္ စဥ္းစားစရာေတြ လွ်ံက်သြားသည္။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ဆုိရလွ်င္ ထိုင္းအျဖစ္အပ်က္ကို စာေရးသူ ေမးခြန္းထုတ္ၾကည့္ ေနမိသည္မွာ ၾကာပါၿပီ။ လူထုဆႏၵျဖင့္ တက္လာေသာ အေရြးခ်ယ္ခံ အစိုးရတစ္ရပ္ကို လူအုပ္ျဖင့္ ဖိအားေပး ႏုတ္ထြက္ေစသည္မွာ ဒီမိုကေရစီ ဟုတ္ပါ၏ေလာ။ လူအမ်ားစုျဖင့္ အႏုိင္က်င့္ရာ မေရာက္ပါသေလာ။
ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံေရးစနစ္မွာ လူထုဆႏၵကို အေျခခံရသည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း လႈပ္ရွားမႈတုိင္းသည္ ‘ဒီမိုကရက္တစ္မူေဘာင္’ အတြင္းမွ ျဖစ္ရ ပါလိမ့္မည္။ လူထုကိုယ္တုိင္က ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္လုိက္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္ သို႔မဟုတ္ အစိုးရကို သက္ဆုိင္ရာလူထုက မႏွစ္သက္ေတာ့သည္မ်ဳိး ရွိလာလွ်င္ ‘ျပန္လည္ ႐ုပ္သိမ္းခြင့္’ (Right to recall) ဆုိေသာ ‘မူေဘာင္’ ရွိသည္သာ ျဖစ္သည္။ တကယ့္လက္ေတြ႕တြင္ ဤမူေဘာင္ကိုပင္ ခ်င့္ခ်င့္ ခ်ိန္ခ်ိန္ သံုးၾကရသည္။ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးလို ဥပေဒျပဳေရးႏွင့္ တုိက္႐ိုက္ သက္ဆုိင္ေသာ ကိစၥမ်ား ဆုိလွ်င္လည္း လႊတ္ေတာ္ လမ္းေၾကာင္းမွ သြားရသည္သာ ျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီ၏ အစြန္းတစ္ပါးမွ ‘အမ်ားစုျဖင့္ ဗုိလ္က်ျခင္း’ (Tyranny of majority) ျဖစ္သည္ကို သတိခ်ပ္ ၾကေစခ်င္သည္။
အႏွစ္ေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ ျပည္တြင္းစစ္ ျဖစ္ေနေသာ၊ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ နီးပါး ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ေဝးေနခဲ့ေသာ၊ ဒီမိုကရက္တစ္ အင္စတီက်ဴးရွင္း (မူေဘာင္) မ်ား အဆင္သင့္ မရွိေသးေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနႏွင့္ စံကိုက္ဒီမို ကေရစီခ်က္ခ်င္း ရႏုိင္ဖြယ္ရာ မရွိပါ။ တျဖည္းျဖည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရမည့္ သေဘာရွိပါသည္။ (Tyranny of majority) ဤအခင္းအက်င္းတြင္ ဆန္႔က်င္ ဘက္မ်ားကို သည္းခံႏိုင္ေသာ ဒီမိုကရက္တစ္ ရင့္က်က္မႈ မရွိမျဖစ္ လုိသလုိ ဆန္႔က်င္ဘက္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ေစ့စပ္ညႇိႏႈိင္း အေျဖရွာတတ္ေသာ ဒီမုိကရက္တစ္ ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားဖုိ႔ အေရးႀကီးသည္ဟု ထင္သည္။
Credit To The Voice Weekly

Related Articles:

Post a Comment